Jump to content

Bør traders pit forandres?

• Please log in to reply
18 replies to this topic

Avstemning: Bør traders pit forandres? (37 member(s) have cast votes)

Bør traders pit forandres?

1. Ja (11 stemmer [29.73%])

Percentage of vote: 29.73%

2. Nei (26 stemmer [70.27%])

Percentage of vote: 70.27%

Stem Guests cannot vote

#1 Ståle

Ståle
  • Admin
  • 1744 posts

Posted 11 April 2005 - 17:13

Kom med kommentarer.

Se http://www.aksjeforu...p?showtopic=602 for tidligerer diskusjon.

#2 Ståle

Ståle
  • Admin
  • 1744 posts

Posted 12 April 2005 - 22:01

Jeg håper dere som har stemt også kan ta noen minutter og skrive hvordan dere kunne tenkt dere at traders pit skulle fungere.

Blir det bedre hvis vi går vekk fra en tråd per dag regelen, og at man fritt kan lage tråder?

#3 Pirelli

Pirelli
  • Gullmedlem
  • 5818 posts

Posted 12 April 2005 - 22:35

Jeg har stemt ja, men jeg vet ikke helt hvorfor. Kanskje vi kan etablere noe nye regeler for innlegg i pitten. For eksempel:

1) Det er kun lov å kommentere aksjekurser som har gått mer enn +/-2% intradag.

2) Selskaper som ligger i en flere års nedadgående trend er ikke lov å kommentere. (DØD kapital)

3) Dersom ett selskap nevnes i mer enn 20% av en episode i pitten blir den automatisk 'suspendert' til neste episode er etablert.

Jeg foreslår videre at vi lager en slags gapastokk topic, hvor de som drister seg til å spå noe om fremtiden og som viser seg å ta feil blir hengt ut i 14 dager. Kris_ skal være enerådende dommer for hvem som drar nivået ned, han skal også sørge for at vedkommende ber offisiellt om tilgivelse for feiltaket. Her kan vi kansje få til ett samarbeid med imarkedet.no/hegnar.no for å få unnskyldningene skikkelig offisiellt.

:blink: :lol:
mvh
Pirelli

#4 Kris_

Kris_
  • Trainee
  • 257 posts

Posted 12 April 2005 - 23:14

hehe Pirelli...

Det hadde vært for godt til å være sant.

Nei, den tittelen skal ikke jeg ha.. skulle du være bekymra så kommer ikke jeg til å skrive stort mer.

Synes traders pit er ok.. er jo derfor man har den, fordi man ikke skriver slikt på de offisielle trådene...

#5 baard.p

baard.p
  • Medlem
  • 336 posts

Posted 12 April 2005 - 23:18

Er faktisk enig med Kris, trur det bli for mange tråder til slutt at det er ingen som gidder og bla seg igjennom alle disse.
La det heller være som det er i dag, så slipper vi at det blir så mye rot.
En må kunne tåle at en blir litt varm i trøya i ny og ne, slik som Kris har vært de siste dagene :P , det må vi tåle.

Nok om den saken.

#6 Pirelli

Pirelli
  • Gullmedlem
  • 5818 posts

Posted 12 April 2005 - 23:41

Syns dine refleksjoner rundt Tomra er intressante å lese Kirs, etter min mening er det litt synd at du av og til svartmaler resten av miljøet her inne. Alle deltagerne på AF er forskjellige, har forskjellige synspunkter og forskjellige måter å tenke på. Noen er langsiktige investorer og andre er reinspikka gamblere, jeg liker å lese alles mening - men dersom noen begynner å klage på andre deltagere vil nok etterhvert mange kvie seg for å skrive sin mening. Jeg mener mangfoldet bestående av proffer (med Kris i spissen) og amatører (megselv) burde utgjøre ett godt panel for diskusjoner. Men når proffene spiser hodene av amatørene blir det falitt.

Jeg mener seriøst at dersom Tomra chatting plager andre deltagere i pitten, så kan vi etablere en egen tråd til dette formålet. Og dersom thomas, Pantera og hallu også kunne komme med noen forslag til hvordan vi kan gjøre pitten bedre hadde det vært bra. Det er jo i første rekke disse som blir plaget med TOM pratet.
mvh
Pirelli

#7 Kris_

Kris_
  • Trainee
  • 257 posts

Posted 13 April 2005 - 00:03

Pirelli

Den største amatøren på dette forumet er meg, det mener jeg 110%. Det er ikke det jeg hele tiden krangler om. Jeg er bare frustrert over stemningen på dette forumet, også ST og andre, som ikke reflekterer virkeligheten. Dette har gjeldet Tomra tråden spesielt.. Det er "proffene" som har hakket ned på mine holdninger til Tomra. Jeg har forøvrig aldri vært negativ, sitter jo med mange poster selv. Men jeg har prøvd å gi ett ordentlig blikk på aksjen, dette har alltid endt i krangel med på forumet... Tydeligvis er ikke ærlighet noe som settes pris på.

Jeg er nok noe kvass i kantene, men jeg har ikke evne til å sitte å høre på at alt kommer til å gå slik og slik, og 20 000 automater i Q3 osv, når det er svært lite sannsynlig at dette skjer. Se hvor vi er nå? Neppe på det nivået snittet av Tomra befolknigen trodde(dog inkl meg selv). AF har bommet mye ang timing på Tom, her har husene gjort en suveren jobb. Bare se i ettertid.... Den arrogansen da om at forumet vet best greier jeg ikke å svelge.

Jeg mener nå fortsatt at de analytiske evnene på den tråden er på lavt nivå. Men sånn er nå det... Jeg har fått kjeft for nesten alt jeg har sagt her, og det blir ekstra bittert og rom for gnisninger når jeg har faktisk fått rett i noe.

Jeg har vært svært aktiv siste 2 dagene da jeg ble Kris *igjen*.. Men nå er det over.. Det er ingen vits i at jeg er her og lager dårlig stemning, når det er mye annet jeg skulle gjort. Heller ingen vits at jeg kommer med synspunkter på noe, da det aldri er godt motatt. (Uansett om det viser seg av og til at det faktisk går slik.)

Pirelli; du er faktisk en av de få grunnene jeg er her;)... tenk d du.

#8 Pirelli

Pirelli
  • Gullmedlem
  • 5818 posts

Posted 13 April 2005 - 00:29

Jeg vil ikke diskutere Tomra i denne tråden også, vi kan ta det på mail Kris :)

Feil eller rett kommer vel ann på perspektivet, og jeg er klar over at du har fått veldig mye ufortjent pepper fordi du manet til tålmodighet tidligere. Jeg håper virkelig du fortsetter å skrive de gode innleggene dine og toner ned kritikken av de som ikke alltid har delt ditt syn.

Det viktigste for ett forum som dette er at fokuset blir på sak og ikke personer. Åpenbart var det noen som gjerne skulle bli kvitt Northern Light og Tandy på mandag - metoden som ble valgt satte igang en kjedereaksjon fra profesjonelle kverulanter, antagelig med Mo overaktiv på tastaturet bak forskjellige nick.

Det som er spesiellt med Traders Pit er at vi er en kjerne med deltagere som har hatt daglig kontakt gjennom disse epsiodene i over ett år, til tider har det vært riktig så givende og lærerikt. Såvidt jeg kan skjønne er miljøet nå surnet, uten at jeg helt kan sette fingern på hva som egentlig gikk galt. Men når det først ble litt bråk benyttet i hvert fall noen anledningen til å prøve å gjøre det værre, med stor suksess...

Det litt pussige er at forrige gang det var bråk på tråden også sammenfalt med rapportering fra Tomra...
mvh
Pirelli

#9 Laphroaig

Laphroaig
  • Gullmedlem
  • 4155 posts

Posted 13 April 2005 - 01:04

Kan ikke se noen feil med dagens opplegg omrking pitten.

Den fungerer fint......, også når noen skal kaste litt skitt frem og tilbake. Riktig sted å gjøre det på! Hvis ikke er det bare å lage et nytt forum for "møkkapapir på ose"..?

I dette gamet er det jo nødvendigvis både tapere og vinnere blant oss aktører og blant selskapene. Det medfører igjen frustrasjoner, men bare for oss aktører. Således er det absolutt et behov for å få utløp for disse. Og jeg synes forsåvidt at det er greit at pitten kan brukes der. - Mange er innom daglig, råd og vink utveksles, sorg og glede debateres, osv,... Og når dagen er over, tråden "closed" så er alt glemt og vi startet på ny dag med nye kort. Enkelt og greit. - De som vil hisse seg opp,.. gjør det.
mvh
Laphroaig

#10 pluss201

pluss201
  • Gullmedlem
  • 3167 posts

Posted 13 April 2005 - 01:35

Pitten er det mest geniale med hele forumet. Så langt har det vært skrevet der av ca 20-30 mer eller mindre faste medlemmer, som har rullert i kortere og lenger perioder.

Mangfoldet har vært stort.

Ikke alt har dreid seg om aksjer, men stort sett er det temaet.

Ikke alt har vært like saklig til enhver tid.

Antallet innlegg har variert stort. Noen dager har vært døde mens andre har vært fullstendig Texas.

I min tid som moderator, brukte jeg en del tid på å få folk til å ta småpraten i Pitten i stedet for at trådene ble pumpet opp med mye snakk. Trådene er ment å være en database, mens Pitten er stedet hvor snippen er litt løsere og ikke alt er blodig alvor.

De som vil se hva Pitten egentlig dreier seg om, kan med fordel gå tilbake til de eldste trådene og lese seg framover. Der tok Pitten form, en form den har holdt mer eller mindre siden. Hvis noen mener det blir for mye av noe eller for lite av noe annet, så er vel vanlig folkeskikk å påpeke dette på en hyggelig måte og dens som får forslaget vurderer det og tar det til etterretning eller er uenig.

Er det så fordømt vanskelig da?

Hvis det er det, så har formumet en av knapp likeledes som en TV. Se krysset i øvre høyre hjørne.

Skulle det være noe som kunne forandres, så er det å understreke den overordende regelen som egentlig stort sett blir fulgt av alle.

Man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill. Forøvrig kan man gjøre hva man vil.

Han kunne få sagt det Egner...

Edited by pluss201, 13 April 2005 - 01:37.

Kildematerialet er © de respektive nettsteder/kilder.
Det er lov å tenke stort. / Noen ser tingene som de er og sier "hvorfor"? Jeg drømmer ting som aldri har vært og sier "hvorfor ikke"?
Siste sitatet er selvsagt stælt.

#11 Pantera

Pantera
  • Trainee
  • 1754 posts

Posted 13 April 2005 - 08:08

Pirelli, on 12 Apr - 23:41, said:

Jeg mener seriøst at dersom Tomra chatting plager andre deltagere i pitten, så kan vi etablere en egen tråd til dette formålet. Og dersom thomas, Pantera og hallu også kunne komme med noen forslag til hvordan vi kan gjøre pitten bedre hadde det vært bra. Det er jo i første rekke disse som blir plaget med TOM pratet.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg vet egentlig ikke hva vi kan gjøre for at pitten skal kunne bli bedre. For min del virker det som om det er ganske mange folk som ikke liker at andre snakker negativ om TOMRA. Vi har forskjellige meninger om forskjellige aksjer som jeg mener vi kan utveksler på pitten. Pitten har vært bra helt til maset om TOM.

Når 1 eller 2 personer som sitter dag ut og dag inn og piper om samme aksje opp 30 øre, og ned 30 øre, hva skjer ???. Da er det dessverre for patetisk for meg. Det værste av alt. Disse menneskene skjønner ikke det selv en gang.

Det jeg gjør er å ignorere de. Jeg vil ikke leser et j…… innlegg om TOM ned 30 øre. Hva er det som skjer????? Det kommer sikkert melding fra Tyskland snart. Toget går, ser vi 29 i dag?

For meg er nok om maset vedr. TOM opp 30 øre og ned 30 øre hver j…… dag.

Denne ignorerlisten min begynner å bli lang. He, he

En ting til: Kris_ Du er en av de få som har beina plassert på jorda når det gjelder TOM og fremtidige utsikter. Du tror ikke at Roma ble bygget på en dag. BRA.

Edited by Pantera, 13 April 2005 - 08:18.

Bare de som tør å gjøre store feil kan gjøre det stort.

Med vennlig hilsen

Pantera

#12 hallu

hallu
  • Gullmedlem
  • 2731 posts
  • Portefølje:NEC

Posted 13 April 2005 - 09:47

Pirelli, on 12 Apr - 23:41, said:

<{POST_SNAPBACK}>

Hehe, jeg blir ikke plaget av TOM innleggene.
Vi hadde samme diskusjon om pitten for ca. et halvt år tilbake. Da mengden av meldinger plutselig "tok helt av". Er etterhvert blitt vant med å skumlese det som blir skrevet, og somoftest bare hoppe over de nickene som ikke skriver noe spennende.

Dersom man blar seg igjennom de siste ukers pitter tror jeg vi vil ha nok innlegg om Tomra til å fylle en fyldig Chatte tråd som kun omhandler TOM.
Flere skribenter på andre FORA (f.eks Stocktalk) omtaler AF som et forum der det kun er folk som diskuterer Tomra. Overfokusering på enkeltaksjer som beveger seg sidelengs skremmer potensielle lesere, og bør derfor legges i egne selskapstråder(f.eks en egen TOM-chatt topic i pitten.).

TOM topicen er meget god. Tekniker'n med flere fortjener skyt for all informasjon de klarer å samle og dele.

Edited by hallu, 13 April 2005 - 09:48.

#13 Northern Lights

Northern Lights
  • Gullmedlem
  • 2745 posts
  • Portefølje:TOM, GGS

Posted 13 April 2005 - 12:51

Pantera, on 13 Apr - 08:08, said:

Jeg vet egentlig ikke hva vi kan gjøre for at pitten skal kunne bli bedre. For min del virker det som om det er ganske mange folk som ikke liker at andre snakker negativ om TOMRA.  Vi har forskjellige meninger om forskjellige aksjer som jeg mener vi kan utveksler på pitten. Pitten har vært bra helt til maset om TOM.

Når 1 eller 2 personer som sitter dag ut og dag inn og piper om samme aksje opp 30 øre, og ned 30 øre, hva skjer ???. Da er det dessverre for patetisk for meg. Det værste av alt. Disse menneskene skjønner ikke det selv en gang.

Det jeg gjør er å ignorere de. Jeg vil ikke leser et j…… innlegg om TOM ned 30 øre. Hva er det som skjer????? Det kommer sikkert melding fra Tyskland snart. Toget går, ser vi 29 i dag?

En ting til: Kris_ Du er en av de få som har beina plassert på jorda når det gjelder TOM og fremtidige utsikter. Du tror ikke at Roma ble bygget på en dag. BRA.

<{POST_SNAPBACK}>

30 øre er da like stor svingning for en med 50000 aksjer (15,000,-)
Dette er da i høyeste grad interessant?
Det tragiske er jo at du ikke fatter det selv!
Mulig enkelte gjør langt større summer på tradene sine (ser dere prater om 2-6 øre).
Dere må jo ha ett sinnsykt volum? Utgjør dette mere for dere i kroner enn 30 øre for feks. meg i TOM?

Ja ja, så dumme vi er.....
Hvis dette er patetisk, så har jeg ikke ord på hva du er!
Sorry, men du virker lite troverdig Pantera.
Du kan selvsagt ikke svare på dette, da du har oss alle på ignore lista...
At du ikke gjorde dette for lenge siden?

Edited by Northern Lights, 13 April 2005 - 12:57.

Mvh.
Northern Lights

#14 Northern Lights

Northern Lights
  • Gullmedlem
  • 2745 posts

Posted 13 April 2005 - 13:05

pluss201, on 13 Apr - 01:35, said:

I min tid som moderator, brukte jeg en del tid på å få folk til å ta småpraten i Pitten i stedet for at trådene ble pumpet opp med mye snakk. Trådene er ment å være en database, mens Pitten er stedet hvor snippen er litt løsere og ikke alt er blodig alvor.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, det var slik jeg leste reglene her også.....
Prat i piten og fakta i selskapstråden, slik at denne ikke blir for lang å scrolle igjennom.

Men når man får beskjed om at 30 øre i TOM er patetisk å bry seg med, så har anklager liten forståelse for andres volum i aksjen.
Virker nesten som om enkelte betviler andres midler til disposisjon?
Noen har faktisk mer enn 1000 aksjer i TOM!
Må vi sende VPS utskrift til ståle for "bevis" ?
Hvis det hjelper på holdningen til kritikerne av 30 øres svingninger i TOM, så gjør jeg gjerne det.
Mvh.
Northern Lights

#15 Tekniker`n

Tekniker`n
  • Medlem
  • 1837 posts

Posted 13 April 2005 - 13:14

Hei Northern

Syns du skal roe deg og ikke blåse dette ut av proposjoner :)

Det er kun en person så vidt jeg kan se, Pantera, som er hard i kritikken av deg. Og når hun samtidig omfavner "mister Multi-nick" (Kris, Armot, Temps, Afbruker....) som bryter reglene kontinuerlig med sine mange nick, så syns jeg ikke du skal ta deg for nær av den kritikken. Northern følger tross alt reglene, noe Pantera`s venn "mister multi-nick" absolutt ikke gjør.

Tom-chatting på TradersPit er jo helt legalt etter forumreglene, noe "multi.nick" ikke er. Så kanskje Pantera istedenfor skulle være opptatt av brudd på forumreglene.

Skriv som du pleier Northern Lights ;-)

Edited by Tekniker`n, 13 April 2005 - 13:19.

#16 Bushwhacker

Bushwhacker
  • Trainee
  • 643 posts

Posted 13 April 2005 - 13:20

Jeg liker å tro at folk modererer seg selv etterhvert, vi har hatt litt gnisninger i det siste, men man må bare akseptere og respektere at folk har andre meninger og ytringer enn en selv. Det er grunnprinsippet for ytringsfrihet, skal du nyte din frihet så må du respektere at andre gjør det også, selv om du ikke er enig.
Etterhvert som forumet vokser vil det komme flere forskjellige ytringer og "den harde kjerne" vil bli visket ut og kanskje trekke seg mer tilbake og la de nye ungene på blokken få leke litt i sandkassen.

#17 tandy

tandy
  • Medlem
  • 1922 posts
  • Portefølje:..

Posted 13 April 2005 - 14:40

Hei Pantera
Med all respekt , jeg må få lov til å arrestere deg på det du sier:

"For min del virker det som om det er ganske mange folk som ikke liker at andre snakker negativ om TOMRA"

Det er jo ikke dette temaet som det er uenighet om , det er vel heller det at du og andre ikke liker at det snakkes for mye om Tomra på PIT'n !
Å snu problemet på hodet blir vel litt drøyt etter min mening !

Det får være måte på ! :angry:

Pantera, on 13 Apr - 08:08, said:

Jeg vet egentlig ikke hva vi kan gjøre for at pitten skal kunne bli bedre. For min del virker det som om det er ganske mange folk som ikke liker at andre snakker negativ om TOMRA.  Vi har forskjellige meninger om forskjellige aksjer som jeg mener vi kan utveksler på pitten. Pitten har vært bra helt til maset om TOM.

<{POST_SNAPBACK}>

Edited by tandy, 13 April 2005 - 14:42.

TOM, «Du skal få en dag i mårå»

#18 Ståle

Ståle
  • Admin
  • 1744 posts

Posted 13 April 2005 - 18:41

Vil minne om at det er Traders pit det skal snakkes om her.

Det ser ut som folk flest ikke ønsker å forandre pitten. Noen andre som stemte "ja" som ønsker å utdybe hvordan de kunne tenkt seg å hatt det?

#19 Northern Lights

Northern Lights
  • Gullmedlem
  • 2745 posts

Posted 13 April 2005 - 22:05

Pirelli, on 12 Apr - 22:35, said:

Jeg har stemt ja, men jeg vet ikke helt hvorfor. Kanskje vi kan etablere noe nye regeler for innlegg i pitten. For eksempel:

1) Det er kun lov å kommentere aksjekurser som har gått mer enn +/-2% intradag.

2) Selskaper som ligger i en flere års nedadgående trend er ikke lov å kommentere. (DØD kapital)

3) Dersom ett selskap nevnes i mer enn 20% av en episode i pitten blir den automatisk 'suspendert' til neste episode er etablert.

Jeg foreslår videre at vi lager en slags gapastokk topic, hvor de som drister seg til å spå noe om fremtiden og som viser seg å ta feil blir hengt ut i 14 dager. Kris_ skal være enerådende dommer for hvem som drar nivået ned, han skal også sørge for at vedkommende ber offisiellt om tilgivelse for feiltaket. Her kan vi kansje få til ett samarbeid med imarkedet.no/hegnar.no for å få unnskyldningene skikkelig offisiellt.

:blink:  :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Ha ha ha

Pirelli har iallfall evnen til å bringe humor inn i forumet!
Den som er uneig i det må gå planken!
Her fikk han frem MANGE bra poenger i et lite, men allikevel "stort" innlegg!
BRA Pirelli B)
Mvh.
Northern Lights

1 bruker(e) leser i denne tråden

0 medlemmer 1 gjester, 0 anonyme medlemmer