Jump to content

TOM - Mulighetene realiseres

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
1005 replies to this topic

#961 Megler1

Megler1
  • Medlem
  • 481 posts

Posted 12 June 2005 - 21:12

Hvor er det blitt av Tekniker`n og hans vurderinger av TOM? På en annen useriøs nettside spekuleres det på om han har shortet TOM og nå sitter på en sydhavsøy og koser seg med gevinsten. Men det tror jeg ikke på. Jeg tror det er flere enn undertegnede som savner dine innlegg og analyser.
Portis: BLO-DNO-EOC Limited- NOIL- REC- Scan Subsea-SFM

#962 Nikolai

Nikolai
  • Trainee
  • 149 posts

Posted 12 June 2005 - 21:37

Pant i Tyskland - utviklingen.

1998 - Erste Änderung der Verpackungsverordnung: Bund, Länder und Wirtschaft einigen sich auf einen Kompromiss, wonach ein Zwangspfand für Einweg-Verpackungen eingeführt wird, wenn die Mehrwegquote dauerhaft auf weniger als 72 Prozent fällt. Umweltministerin Angela Merkel setzt die Neuerung durch. Die Beschlüsse des schwarz-gelben Kabinetts werden im Ministerium von Nachfolger Jürgen Trittin (Grüne) keineswegs als Wunschregelung angesehen: Sie gelten als zu kompliziert und schaffen absurde Sonderfälle. Zum Beispiel muss nun auf Eistee mit Kohlensäure in Dosen Pfand erhoben werden - wie auf alle "Erfrischungsgetränke mit Kohlensäure" - nicht aber auf Eistee ohne Kohlensäure in der gleichen Dose.

Er det noen som kjenner til hvilket standpunkt Merkel har til pant?

Edited by Nikolai, 12 June 2005 - 21:41.

#963 gullpinnen

gullpinnen
  • Trainee
  • 160 posts

Posted 12 June 2005 - 22:26

6 Juni ble det i underkant av 2 minutter ble det solgt nesten 30 000 aksjer i Tom fra Nordnet 10.28-10.29 .....kl. 10:38 kom nyheten om at utsettelsen i Tyskland var et faktum.

Skal ikke lage noen diskusjon her!!
Hvem ville ikke solgt seg ut før den nyheten ble kjent.

Megler1, on 12 Jun - 21:12, said:

Hvor er det blitt av Tekniker`n og hans  vurderinger av TOM?  På en annen useriøs nettside spekuleres  det på om han har shortet TOM og nå sitter på en sydhavsøy og koser seg med gevinsten.  Men det tror jeg ikke på.  Jeg tror det er flere enn undertegnede som savner dine innlegg og analyser.

View Post

#964 Nikolai

Nikolai
  • Trainee
  • 149 posts

Posted 12 June 2005 - 22:31

Eine unionsgeführte Bundesregierung wird Resch zufolge die Verpackungsverordnung nicht verändern. Schließlich hätten CDU und CSU dem Gesetzeswerk im Bundesrat zugestimmt. „Die Union hat 2004 ihren Frieden mit dem Dosenpfand gefunden“, sagte Resch.

Die Welt

Nå er vel ikke akkuratt Resch nøytral når det kommer til pant, men det virker ihvertfall som om han tror at de nå endelig har funnet den endelige løsningen, og at det ikke er noen stor fare for at det skal strides om ordningen igjen.

Edited by Nikolai, 12 June 2005 - 22:36.

#965 pluss201

pluss201
  • Gullmedlem
  • 3167 posts

Posted 12 June 2005 - 22:54

Nikolai

Angela Merkel sitt standpunkt til å stemme for endringene som ble behandlet i desember og januar (3. forandring av panteloven om man vil) kan kort oppsummeres slik: Ikke f***!

:)
Kildematerialet er © de respektive nettsteder/kilder.
Det er lov å tenke stort. / Noen ser tingene som de er og sier "hvorfor"? Jeg drømmer ting som aldri har vært og sier "hvorfor ikke"?
Siste sitatet er selvsagt stælt.

#966 pluss201

pluss201
  • Gullmedlem
  • 3167 posts

Posted 12 June 2005 - 23:18

For å dra kortversjonen om forholdene i Tyskland rundt avstemningene i desember og januar nok en gang:

Koalisjonen CDU/CSU var veldig lenge totalt mot pant og ønsket hele ordningen et visst sted. Derfor har de trenert avstemningen i Bundesrat med alle mulige midler.

Regjeringen med De grønne i spissen har hele tiden lagt opp til og presset på for å få endringene på plass. I oktober brøt Stoiber (den forrige kanslerkandidaten til CDU/CSU) ut og ville vedta endringene som Regjeringen ønsket. På det 17. forsøket ble endringene tatt til avstemning i Bundesrat og vedtatt med det nødvendige flertall.

Årsaken var ikke nødvendigvis at Stoiber ønsket panten velkommen, men sterke krefter i Bayern ville ikke ha pant på vinflasker. Pant på vinflasker ville ha blitt innført i mars i år om ikke endringene hadde kommet i lovgivningen da de kom.

Bakgrunnen for at noen nå ser ut til å spekulere på nye politiske bevegelser, er at det sannsynligvis vil bli lyst ut nyvalg til høsten. Slik det politiske klimaet er pr nå, frykter man at Regjeringen vil tape flertallet de har i Bundestag.

Dermed kan opposisjonen bli sittende med flertall i både Bundesrat og Bundestag. Slik det er nå har opposisjonen flertall i Bundesrat, mens de utgjør mindretallet i Bundestag. Samles opposisjonen om å endre panteloven nok en gang, kan de greie å skaffe det nødvendige flertallet for å endre eller i verste fall oppheve hele loven. Opposisjonspartiet FDP (mulig jeg blander navn, fant ikke linken og har den ikke for hånden akkurat nå) har allerede i mai mumlet noe om et lovforslag for å endre loven.

Dette har i sin tur ledet til at enkelte har spekulert i om industrien vil satse på å avvente valget for å se hva utfallet blir. I mellomtiden vil industrien ha lite å tape på å vente, ettersom andre del av endringene av panteloven først trer i kraft 1. mai 2006. Slik sett vil visstnok idustrien ha god tid når det gjelder å investrere og ha lite å tape på å vente og trenere videre.
Kildematerialet er © de respektive nettsteder/kilder.
Det er lov å tenke stort. / Noen ser tingene som de er og sier "hvorfor"? Jeg drømmer ting som aldri har vært og sier "hvorfor ikke"?
Siste sitatet er selvsagt stælt.

#967 Nikolai

Nikolai
  • Trainee
  • 149 posts

Posted 12 June 2005 - 23:35

pluss201

Takk for forklaringen.
NY - noen er ihvertfall krystallklare på hva de ønsker. Om det hjelper noe får være en annen sak.

#968 RoRu

RoRu
  • Medlem
  • 1533 posts

Posted 13 June 2005 - 09:12

Jeg skjønner Teknikern godt hvis han shorter, dersom han har tro på videre trenering til etter valget. I så fall er det stor sjanse for at kursen skal teste 22 nivået, såfremt ikke andre nyheter dukker opp (f.eks Japan).

Han følger nok nyhetsbildet og kursen tett, og er svært kjapp på avtrekkern dersom noe skulle skje. Som regel vet han det litt før de fleste andre, såfremt det ikke er en børsmelding fra Tomra.
RoRu

#969 Nikolai

Nikolai
  • Trainee
  • 149 posts

Posted 13 June 2005 - 09:48

Ville bare minne om denne. Det ligger på langt nær ingen automatikk i at et regjeringsskifte vil medføre endringer på panteloven.

#970 RoRu

RoRu
  • Medlem
  • 1533 posts

Posted 13 June 2005 - 10:02

Nikolai

Du har forsåvidt rett i det, men jeg for min del går heller glipp av 2-3 kroner av oppgangen enn å potensielt bli med ned på en ny test av 22.

Tror jeg klarer å reagere såpass kjapt når merkingen offentliggjøres, men det gjenstår å se.
RoRu

#971 Nikolai

Nikolai
  • Trainee
  • 149 posts

Posted 13 June 2005 - 10:20

Jeg er med på den. Har selv vært veldig vinglete i det siste. Jeg har brukt en del tid på "googling" i helga, og det er mye støy rundt omkring. Således er det ikke vanskelig å tolke utviklingen vidt forskjellig (tenker da på Tyskland og USA). Med tanke på New York, så vil vel denne uka gi oss svar på om det i det hele tatt er muligheter for å få igjennom panteutvidelsen. Det kan bli spennende, men jeg tror ikke at et negativt utfall vil påvirke kursen nevneverdig. Til det har usikkerheten til utvidelsen vært for stor hele tiden.

I det hele tatt så et det frustrerende å sitte i en aksje som er så avhengig av politiske avgjørelser.

Jeg er også veldig spent på utviklingen i Japan. Der bør vi få mer informasjon snart.

USA - sitat; No State Bottle Bill has ever been repealed!

Edited by Nikolai, 13 June 2005 - 10:28.

#972 Zoonic

Zoonic
  • Gullmedlem
  • 5903 posts

Posted 13 June 2005 - 10:28

Posted Image holder TOMRA inne, selvfølgelig!
• Aker
• FAST
• Statoil
• Stolt-Nielsen
• Telenor
• Tomra

De skriver:

Tomras resultat og utsikter for første halvår 2005 har så langt vært
skuffende, men våre langsiktige forventninger er uendret. Vi venter et
gjennombrudd i Tyskland i andre halvår og gradvis bedrede
marginer.
• Med dagens pris|ing ser vi fundamental oppside selv uten et
gjennombrudd i Tyskland. Vi forutsetter da at ny adm. dir. Skarholt
gjør nødvendige tiltak for å redusere kostnadene.
• Viktigste trigger på kort sikt vil ventelig være en avklaring i Tyskland
angående sikkerhetsmerking.
• Vi har et kursmål på NOK 33.

#973 Nikolai

Nikolai
  • Trainee
  • 149 posts

Posted 13 June 2005 - 11:07

Det er kanskje ikke meningen at vi skal diskutere TA på denne tråden, men jeg ser på ST at en av de mest beleste TA skribentene, går inn i Tom nå med target 32,-.

Hvordan kan det begrunnes? Er det etablert kortsiktig støtte på 26.2-26.5?

#974 RoRu

RoRu
  • Medlem
  • 1533 posts

Posted 13 June 2005 - 11:08

Mulig vi får høst-2004 syndromet på dagchartene fremover nå. Opp på formiddagen pga daytradere som kjører bet på nyheter, for så å synke utover ettermiddagen når ingenting skjer.

Svært mange dager var slik høsten 2004.

Vel, noen vil uansett få rett, det være seg Terra, Carnegie, First eller DnB.
RoRu

#975 Zoonic

Zoonic
  • Gullmedlem
  • 5903 posts

Posted 13 June 2005 - 20:17

Jeg tåler ikke at Tomrastrengen var så langt nede..så jeg legger ut denne igjen. :huh:

Oki, det står jo vitterlig at produksjonen starter til høsten. De settes nok ikke på lager, ok, her skal det ut til markedet. Og den testes i flere markeder for tiden. Kan meget godt skje at vi temmelig snart for nyheter om et større antall UNO`r er solgt.

JEG LIKER DENNE MELDINGEN! :D :blink:

Genombrott på den norska marknaden: PartnerTech blir totalleverantör till Tomra – uppdraget potentiellt värt över 200 miljoner kronor
Det världsledande returförpackningsföretaget Tomra har valt PartnerTech som samarbetspartner för en ny returautomat. Uppgörelsen, som initialt omfattar en produkt, är potentiellt värd över 200 miljoner kronor för PartnerTech över tre år. Uppdraget innefattar såväl tillverkning och montering som distribution till slutkund. De första leveranserna startar redan till hösten.
Affären gäller returautomaten ”Uno” som är utvecklad för mindre butiker, som till exempel bensinstationer och närbutiker. Enligt myndighetsdirektiv måste dessa nu kunna ta hand om de returförpackningar som de säljer. Produkten har väckt stor uppmärksamhet på ett antal mässor i Europa, där Tomra också räknar med att den största marknaden finns. Maskinen är byggd för att kräva lite utrymme, vara enkel i drift och ha ett konkurrenskraftigt pris.

- Den helhetslösning som PartnerTech kunnat erbjuda kombinerat med den geografiska närheten till slutkunderna avgjorde när vi tog beslutet att för första gången outsourca en hel produkt, säger Amund Skarholt VD på Tomra. För vår del kan vi nu koncentrera oss på att introducera Uno till fler marknader och kundgrupper.

- Outsourcinguppdraget från Tomra är vårt definitiva genombrott på den norska marknaden, säger Mikael Jonson, VD för PartnerTech. Det känns extra glädjande eftersom det samtidigt bekräftar vår styrka när det gäller kontraktstillverkning av kompletta produkter.

Under våren och sommaren testas Uno i butiker på ett antal marknader. Samtidigt startar PartnerTech nu industrialisering av produkten vid sin enhet i Sieradz, Polen. Den nya maskinen, som tar både burkar och flaskor, ses som banbrytande när det gäller returautomater för den breda marknaden.

#976 TorValdsen

TorValdsen
  • Medlem
  • 1295 posts

Posted 13 June 2005 - 21:07

Som oppfølging til Zoonics endring fra negativ til positiv tenking, legger jeg ut disse linkene. Håper dette bygger trygghet hos de som måtte tvile.

Samtidig vil jeg anbefale tvilere å se på de tekniske faktorer.
For tiden avtegner det seg en positiv divergens i chartet på RSI 14.

LINK 1

LINK 2

Dette er Tomra sin egen info. Trekker den frem igjen, da det er et økende behov for fakta i debatten. :D

Har økt beholdningen, som tidligere annonsert.
Har passert en personlig milepæl og besitter nå et 5 sifret antall Tomraaksjer.
Disse besittes som langsiktig investeringsobjekt.
<!--coloro:#3333FF--><span style="color:#3333FF"><!--/coloro-->Do or not Do - There is no Try<!--colorc--></span><!--/colorc-->

#977 Zoonic

Zoonic
  • Gullmedlem
  • 5903 posts

Posted 13 June 2005 - 22:10

Fint TorValdsen! Man må være positiv og holde seg til realitene..

Her er en ganske ny artikkel fra De Forente Arabiske Emirater. Tomra leverte som kjent noen RVM`r til EMARAT(bensinstasjoner) for noen mnd siden. Også myndigetene er innvolvert og uttalte at det kunne bli snakk opp mot 500 enheter etterhvert. Denne artikkelen sier ikke noe om utviklingen av dette, men er interessant nok.

Klikk på flagget deres: Posted Image

#978 RoRu

RoRu
  • Medlem
  • 1533 posts

Posted 14 June 2005 - 10:39

Litt opp på morgenen, forholdvis flat utover dagen og litt ned igjen på slutten av dagen.

Typisk day-trading trekk, og slik vil vi ha det gående nå til vi får en melding av positiv eller negativ art.
RoRu

#979 tandy

tandy
  • Medlem
  • 1922 posts

Posted 14 June 2005 - 10:40

TOM
Men det er da bedre enn at den fortsetter å falle ?
TOM, «Du skal få en dag i mårå»

#980 Beja-Tore

Beja-Tore
  • Trainee
  • 5 posts

Posted 14 June 2005 - 11:09

Betyr dette at vi kan vente lavere inntjening for Tomra i Norge?

KLIPPET FRA AFTENBLADET.NO
Avgiften på engangsembalasje blir fjernet

Avgiften på engangsemballasje blir fjernet

– Avgiften på engangsemballasje blir fjernet. Det kommer ingen overraskelser når Stortinget sluttbehandler saken denne uken, sier Frps finanspolitiske talsmann Siv Jensen.

NTB

Skriv ut denne saken
Tips en venn
Tips Aftenbladet
Bestill abonnement

Fagorganiserte fra hele landet har varslet at de vil demonstrere foran Stortinget onsdag i et siste forsøk på å stanse et vedtak om å fjerne avgiften på engangsemballasje.

Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelforbund (NNN) med 33.000 medlemmer står bak demonstrasjonen.

– Jeg skjønner ikke at de vil demonstrere for å beholde en statlig avgift som Konkurransetilsynet har sagt er konkurransevridende. Dersom avgiften ikke fjernes, vil arbeidsplasser hos mange mindre mineralvannprodusenter i distriktene ryke, sier Siv Jensen til NTB.

Kort tid igjen

Bjørn Bunæs, eier og administrerende direktør i Telemark Kildevann, sier til NTB at hans bedrift ikke vil leve i to år til dersom dagens konkurransevridende avgift på engangsemballasje beholdes.

– Med avgiften på engangsemballasje er det ikke mulig for bedrifter uten direkte distribusjon ut til kundene å drive økonomisk forsvarlig, sier han

Telemark kildevann er med 25 ansatte den største bedriften i Fyresdal kommune.

Bunæs tror det nå blir fart over omsetningen av mineralvann og vann tappet på engangsemballasje, som gjenvinnes etter bruk, framfor flaskene som vaskes og brukes om igjen.

Langsiktig vil derfor fjerningen av avgiften styrke mindre mineralvannprodusenter som Telemark Kildevann, mener han.

I spissen

Bjøran Bunæs har stilt seg i spissen for Fellesaksjonen mot grunnavgiften, som ifølge ham selv har tilslutning fra 60 prosent av mineralvannprodusentene i Norge.

– De ønsker alle avgiften vekk, sier han og avviser at avgiften på engangsemballasje har noen miljømessig begrunnelse

Finanspolitikerne Ingebrigt S. Sørfonn (KrF) og Frps Siv Jensen sier til NTB at de er enig med Bunæs i dette.

Frykter følgene

En av dem som skal holde appell foran Stortinget under demonstrasjonen onsdag er Arbeiderpartiets Svein Roald Hansen. Han sitter i finanskomiteen og representerer mindretallet som vil beholde avgiften.

Hansen har tidligere sagt til NTB at et vedtak om å fjerne avgiften på engangsemballasje vil bli et startsignal for omfattende nedleggelser i mineralvann- og bryggeribransjen.

KrFs Ingebrigt Sørfonn sier at han tror nedleggelser ville ha kommet uansett.

– Jeg kjenner til at flere store konserner har hatt planer i mange år om å legge om og sentralisere produksjonen. Det kan se ut som om noen konserner nå vil bruke fjerningen av avgiften på engangsemballasje som et påskudd for en lenge planlagt sentralisering av produksjonen, sier Sørfonn til NTB.

Frps Siv Jensen sier hun deler denne oppfatningen.

Flere hundre arbeidsplasser

Ifølge konserntillitsvalgt Stein Stugu vil 350 arbeidsplasser i Ringnes-konsernet forsvinne i Nittedal, Trondheim og Arendal dersom avgiften på engangsemballasje fjernes. De første 30 skal allerede ha fått varsel om oppsigelse i Larvik, ifølge Stugu.

Han frykter også at det vil bli borte arbeidsplasser ved Borg og Hansa i Sarpsborg, Bergen og Kristiansand.