Den O store skattetopicen... Alle skattediskusjoner/spørsmål/svar
Posted 27 April 2005 - 20:18
Når jeg tidligere kan virke temmelig oppgitt over hvor komplisert det kan gjøres, er det ikke sikkert det blir noe problem i praksis. Hvis Aksjonærregisteret etter hvert fungerer slik som det i teorien er tenkt, vil du jo få ferdige realisasjonsoppgaver/årsoppgaver hvor alt dette er ferdig beregnet.
Men, så var det det med teori og praksis...
Når det gjelder RISK og de nye reglene, har jeg sakset følgende fra bladet Revisjon og Regnskap nr 2-2004:
"Aksjonærmodellen skal etter forslaget innføres fra og med 2006. Et nærliggende spørsmål er hva som da vil skje med de oppregulerte inngangsverdiene fra skattereformen av 1992 og RISK-beløpene på aksjene. RISK-systemet vil opprettholdes for personlige aksjonærer til og med inntektsåret 2005, men oppheves for selskapsaksjonærer fra og med 2004.
Utgangspunktet for skjermingsgrunnlaget er kostpris på aksjen. For aksjer som kunne oppreguleres i forbindelse med skattereformen av 1992 kan man i stedet benytte skattemessig formuesverdi for ikke-børsnoterte aksjer, eller børskurs fra 1992 for børsnoterte aksjer. Positive RISK-beløp vil inngå i skjermingsgrunnlaget. Departementet sier ikke noe om man må redusere skjermingsgrunnlaget med eventuell negativ RISK. Antageligvis må man det, men skjermingsgrunnlaget kan neppe bli negativt."
Posted 27 April 2005 - 21:00
Er altså en beregnet verdi ut fra skattemessige tall.
De skattemessige resultater kan jo være helt forskjellige fra de regnskapsmessige resultater.
Har et selskap tidligere opparbeidet seg store skattemessige underskudd kan man drive med positive regnskapsresultater i en årrekke uten at man må betale skatt.
Så lenge et selskap ikke har et skattemessig positivt resultat blir det ikke beregnet RISK, den sette til 0.
Derfor går det ikke ann å gjøre en slik sammenligning som du spør om.
Hyggelig å kunne være til hjelp.
Så får vi jo bare håpe at jeg har oppfattet tingene korrekt
Posted 28 April 2005 - 08:51
Av dn.no 28.04.2005
Hvert år tar liknings-myndighetene ut enkelte poster i selvangivelsen som blir gjenstand for en ekstra grundig sjekk. Her er postene hvor du bør ha dokumentasjonen i orden.
- I år vil vi ha fokus på aksjer og verdipapirer, samt forhold knyttet til utlandet, slik som eiendom, sier informasjonsdirektør Lise Halvorsen i Skattedirketoratet til Dagbladet.
Dette sjekker likningskontoret i år:
Aksjesalg: Mange bruker feil kjøpspris på aksjene, mens andre selger tapsaksjer rett før nyttår og kjøper dem tilbake dagen etterpå. De sistnevnte kan risikere at fradraget blir underkjent.
Boligutleie: Fradrag i forbindelse med skattepliktig utleie får en ekstra sjekk. Også boligsalg blir gjennomgått.
Ekstraordinær boligskade: Ekstraordinær skade på egen bolig som overstiger 10.000 er fradragsberettiget. God nok dokumentasjon er svært viktig.
Pyramidespill: T5PC-deltagere og andre som har tapt på pyramidespill må kunne dokumentere tapene sine.
Har du ført opp reisefradrag, fradrag for store sykdomsutgifter eller har inntekt/eiendom i utlandet, så bør du også ta en ekstra kikk på disse postene før selvangivelsen leveres.
Kilde: Dagbladet
Posted 28 April 2005 - 16:29
stockinfo.no, on 28 Apr - 08:51, said:
Problemet er her hva som ligger i realisasjonsbegrepet. Spørsmålet oppstår hvor det er solgt gjenstander, men på en slik måte at de reelle eierinteresser ikke er oppgitt.
Myndighetene prøver seg med å anvende den såkalte gjennomskjæringsnormen for å prøve å stemple disposisjoner som er en illojal disponering i forhold til skattereglene for ikke å være i henhold til loven.
Det som trekkes fram som et prejudikat her er den såkalte Kallevig-avgjørelsen fra 1925. Han eide aksjer i et selskap som senere hadde sunket i verdi. 4. november 1920 kjøpte han aksjer i selskapet, og solgte samme antall 8. november. Han solgte ikke de han kjøpte 4. november, men aksjer han hadde fra før. Hans krav på fradrag for tapet han hadde ble ikke godtatt av ligningsmyndighetene. Ligningen ble stadfestet av Høyesterett som la til grunn at det ikke hadde skjedd noen reell avhendelse.
Det som siteres fra Dagbladet, kan nok ha noe for seg. I mine øyne virker det som om mynidghetene er på tynn is her, selv om gjennomskjæringsnormen kan ha et vidt innhold. Den er ulovfestet og en ganske flytende størrelse.
For det første er dommen fra 1925 utgammel og dreide seg om et noe spesielt tilfelle. Dessuten har utviklingen i aksjemarkedet gått en del framover. Tidsvis vil det være en betydelig risiko å selge for å kjøpe tilbake. Dessuten kan disposisjonen være motivert av helt andre årsaker enn skattereglene.
Etter min mening er spørsmålet åpent.
Det er lov å tenke stort. / Noen ser tingene som de er og sier "hvorfor"? Jeg drømmer ting som aldri har vært og sier "hvorfor ikke"? Siste sitatet er selvsagt stælt.
Posted 28 April 2005 - 17:51
Jeg har fått x-antall ark ferdig utfylt og de ser greie ut og postene skal vel legges sammen og overføres til gevinst/tap på RF1061-skjema. MEN de har ikke fått med seg intradag-tradingen og her er det også endel handler jeg må fylle ut manuelt på RF-skjema. Hvordan regner man da sluttsummen i RF-skjema? Slenger man bare på summene fra de ferdigutfylte skjemaene på det RFskjema jeg selv har fylt ut?
Skjønte noen det?!?! hehe...moro dette her!!
This post has been edited by stockinfo.no: 28 April 2005 - 18:28
Posted 28 April 2005 - 19:13
søk på ticker, og trykk på aksje og selskapsdato. Der står det pålydende sri har f.eks 0,01.
Ja i bunnen skal du summere netto gevinst/tap, og der bør du nok ta med skjemaene du har fått tilsendt. Det vikitge er uansett at det er riktig sum som står i selvangivelsen. Om du summerer bare de skjemane du har fylt inn selv i totalsummen, og så legger til de skjemane du har fått tilsendt når du fører det over på selvangivelsen gjør det sikkert ingen ting...
Posted 28 April 2005 - 21:04
Har et par spørsmål.. Jeg har sittet over utbytte i 3-4 forskjellige norske papirer, og kunne trengt litt hjelp med disse. La oss begynne med WWI:
WWI gav et utbytte som gav deg dobbelt så mange aksjer du hadde, halvverte prisen på aksjene, og i tillegg ka 8 kr i kontakt pr aksje du hadde på utbytte dagen. Jeg hadde 100+250+550 = 900 aksjer, kjøpt til forskjellige priser. Etter utbytte hadde jeg da 1800 aksjer + 900*8 kr. Jeg solgte disse rett etter utbytte. På min RF-1089 har jeg de 3 handlene mine. Det står at jeg kjøpte og realiserte 200+500+1100 aksjer (siden jeg fikk dobbelt så mange aksjer i utbytte).
Utbyttet mitt står under post 10, "Utbytte - fradratt i RISK), henholdsvis -2000, -800 og -4400. Hvis man tar f.eks. 1100 aksjeposten, blir post 5 (samlet realisjonsvederlag) fratrukket post 6 (anskaffelsverdi), pluss post 10 (utbytte - ikke fradratt i RISK) summen som står i post 13, (gevinst/tap).
Spørsmål 1 - Ettersom utbytte fra norske aksjer skal være utbyttefritt, er det da riktig at post 13 skal inneholde dette? Eller er det sånn at jeg må trekke fra utbytte et annet sted, i en annen post, og på den måten få lavere gevinst, som igjen gir meg lavere skatt?
Spørsmål 2 - Post 11 (sum inngangsverdi per aksje), er oppgitt til 89 kr på handelen av 1100 WWI aksjer (opprinnelig 900). Hvor fikk de dette tallet fra? Jeg kjøpte den for 186 første gang.
Spørsmål 3 - Post 6 (anskaffelsesverdi) og post 12 (sum inngangsverdi per post) er oppgitt som "Ukjent" på en annen handel jeg hadde i WWI - som IKKE var med over utbytte. Så lenge jeg vet post 6 og 5 , anskaffelsesverdi og samlet realisjonsvederlag, og kan regne ut post 13, gevinst/tap - som man skal skatte av - er det så himla nøye å fylle ut post 11 og 12 ?
På forhånd takk for hjelpen... Kommer tilbake med mer spørsmål seinere :)
- Thomas
Portis: Long i JALLA-aksjer
Posted 28 April 2005 - 23:27
2) Sum inngangsverdi pr aksje, blir regnet ut utfra alle reguleringer, 550*186=102300. 102300/1100 = 93 utbytte som blir korrigert er på 4 kroner pr nye aksje, 93 - 4 = 89.
3) Kan aldri tro at post 11 og 12 er viktig, men det er jo rimlig enkelt å regne ut: hvis det ikke er noen korrigeringer, er det bare anskaffelsverdi/antall aksjer. for så å gange med antall aksjer for å finne pr post (altså blir det samme tallet i post 6 og 11 hvis det ikke er korrigeringer).
Posted 16 June 2005 - 22:55
Ble du sett i nåde?
Det er lov å tenke stort. / Noen ser tingene som de er og sier "hvorfor"? Jeg drømmer ting som aldri har vært og sier "hvorfor ikke"? Siste sitatet er selvsagt stælt.
Posted 20 February 2006 - 17:52
Advokat Gry Nilsen i Skattebetalerforeningen om hvordan selskaper kan kutte utbytteskatten for sine aksjonærer.
Artikkel av: Odd Steinar Parr (20.2.06 15:05)
Dropp ordinært utbytte, og hold en ekstraordinær generalforsamling i år som vedtar å betale ut i stedet. På den måten kan selskaper kutte skatten for sine personlige, norske aksjonærer, skriver DN.
- Grunnen er at metoden ikke påvirker skjermingsgrunnlaget. Dette får betydning både for fradrag før senere skattlegging av utbytte, og for verdi som legges til grunn når aksjer selges, sier advokat Gry Nilsen i Skattebetalerforeningen.
Foreningen har ifølge avisen fått henvendelse fra flere medlemmer om det ville bli ansett som illojalt av skattemyndighetene hvis man vedtok ekstraordinære utbytter, og ba Finansdepartementet uttale seg.
Svarbrevet foreningen fikk fra departementet tolkes som at man ikke har til hensikt å gripe inn mot metoden, sier Nilsen til avisen.
2 cl Cointreau
1 cl frisk sitronsaft
4 cl vodka
Fremgangsmåte:
Ha ingrediensene i en shaker med is. Shake og server i et avkjølt cocktailglass eller highballglass. Garner med en limeskive.
Posted 03 April 2006 - 19:52
Som vanlig medfører aksjehandel adskillig merarbeide i disse tider. Min tilsendte RF-1089 er på 34 ark :( (og er helt sikkert mangelfull).
Er det noen andre på forumet som ikke finner sin AKER-beholdning ved årsskiftet i oppgaven fra aksjonærregisteret?
Videre ser jeg at utbyttet fra DNO er feil hos meg.
Ellers stusser jeg over at det i veiledningen (beregning av skatt for pensjonister etc) er satt inn rubrikk som skattlegger utbytte med 28%.
Dette er jo en endring som gjelder fom inneværende år?!?
This post has been edited by vidar: 03 April 2006 - 19:57
Posted 09 April 2006 - 00:42
RISK beløp på 33.400,- ble fratrukket inngangsverdiene.
Måtte dobbeltsjekke skatteetatens RF-1089 mot VPS skattehjelp bare for å innse at de kom frem til akkurat det samme..... 400 kroner rett i dass der..... :(
Konklusjonen er enda høyere baksmell........
This post has been edited by Northern Lights: 09 April 2006 - 00:46
Northern Lights
Posted 13 April 2006 - 10:43
Men så mangler mine handler i AKER, SIN, TOMW, GOL, CRU da...
Et spm; skal man belaste all kurtasje som har påløpt gjennom året som fradrag - eller skal man vente til man realiserer aksjene? Hvor skriver man evt fra kurtasje for aksjer man kjøpte i 2005, men som man ikke realiserte? (disse kommer jo ikke frem i oppgaven fra skatteetaten)
Posted 13 April 2006 - 15:46
Normalt sett skal skal kjøps og salgsprisen justeres for kurtasje, slik at man ikke får fradrag for kurtasje på aksjer som enda ikke er solgt. Men det er jo lov å prøve seg, og i så fall skal dette føres opp i post 3.3.7 sammen med andre fradrag. Skal dette gjøres korrekt må du jo da huske å ikke ta med kurtasjen for kjøpet når du skal skatte av salget. Så vidt jeg vet kan man velge om man vil summere all kurtasje å ta det som et fradrag, eller justere hver handel. Jeg vil tro at for at det skal være håp om å få fratrekk for kurtasje på ikke solgte aksjer må man velge alternativet å summere opp all kurtasje og ta det som et eget fradrag.
Husk også fradraget som er nevnt i dine penger: Det lure skattefradraget
Selv trakk jeg fra 13000 for kjøp av pc, pluss noen tusen for hele internettregningen i 2004, og da hadde jeg kun en omsetning på 1 150 000 (total verdi på samtlige trader), dette er langt mindre enn de fleste her inne tenker jeg, så her er det bare å bruke fantasien og hoste opp alle kostnader dere har hatt med aksjerelaterte ting.
Posted 18 April 2006 - 00:04
Mr PW, on 3 Apr 2006, 20:07, said:
Ser det er flere som etterlyser AKER og jeg hiver meg på mølla og spør samme spørsmål, Hvor er AKER handlene ?? Hvorfor er ikke de med ??
2 cl Cointreau
1 cl frisk sitronsaft
4 cl vodka
Fremgangsmåte:
Ha ingrediensene i en shaker med is. Shake og server i et avkjølt cocktailglass eller highballglass. Garner med en limeskive.
Posted 18 April 2006 - 20:56
Dette kan vel ikke bety annet enn at dersom man har 50 handler i et selskap innenfor 2005 kan disse føres samlet som en transaksjon i skjemaet?
I så fall, tar man bare en kjøps- og salgsdato på måfå?
:read:
Videre, på RF-1088 skjemaet er det en rubrikk for å trekke fra omkostninger.
Dette er vel toppen av ineffektivitet, eller er det jeg som misforstår noe?
Ferdigutfylte kjøps- og salgssummer er inkludert kurtasje, men siden denne skal føres til fradrag i separat post må den trekkes fra igjen manuelt?!?
Avslutningsvis, er det noen her inne som har prøvd, og klart, å legge til et selskap i beholdningsoppgaven? Ikk f... om jeg får det til :bigemo_harabe_net-63:

Sitèr Flere

Logg inn
Bli medlem
Hjelp