Den O store skattetopicen... Alle skattediskusjoner/spørsmål/svar
Posted 19 April 2006 - 08:51
Angående omkostninger sjekket jeg dette i fjor. Du kan velge om du vil ta med omkostninger i realisasjonsvederlag/anskaffelseskost, eller om du vil ta det med som egen post. Dermed trenger du ikke trekke ut omkostningene for så å legge de for seg selv.
Dette med at du kan slå sammen flere handle har jeg ikke hørt om, men det hørtes jo veldig greit ut. Bare husk at hvis man har eid aksjer over nyttår eller over utbyttedatoen kan det komme en RISK-regulering slik at man må holde disse aksjene for seg selv.
Posted 21 April 2006 - 20:52
Det blir litt surr i hodet mht Risk og justering for utbytte
Konkret problem (forenkla)
Inngang i Tomra før nyttår 2006 50 x 1000 = 50 000
justering for RISK -1,67 x 1000 .................. - 1 670
?????...
inngangsverdi på 1000 tomra ....................... 48 330
desse ble solgt og kjøpt fleire gonger etter nyttår
På utbyttedagen hadde eg 2000 aksjer = utbytte 1,80 x 2000 = kr 3 600
Skal jeg her justere for utbytte .. Der eg har satt ????
Kan noen hjelpe..
Posted 21 April 2006 - 22:44
Per Tore, on 21 Apr 2006, 19:52, said:
Det blir litt surr i hodet mht Risk og justering for utbytte
Konkret problem (forenkla)
Inngang i Tomra før nyttår 2006 50 x 1000 = 50 000
justering for RISK -1,67 x 1000 .................. - 1 670
?????...
inngangsverdi på 1000 tomra ....................... 48 330
desse ble solgt og kjøpt fleire gonger etter nyttår
På utbyttedagen hadde eg 2000 aksjer = utbytte 1,80 x 2000 = kr 3 600
Skal jeg her justere for utbytte .. Der eg har satt ????
Kan noen hjelpe..
Tror du blander litt. RISK kr -1,67 er RISK-verdi pr 1.1.2005.
Du sier at du kjøpte aksjen før nyttår 2006 og skal således ikke bruke denne RISK-verdien.
RISK-verdien pr 1.1.2006 blir først klar når ligningen for Tomra er unnagjort til høsten...
Så snakker du om utbytte på kr 1,80. Er det utbytte som ble besluttet 20.4.2005?
For at du i det hele tatt skal justere for noe utbytte må det i tilfelle være for aksjer du eide pr 1.1.2005 og som ble solgt før 20.4.2005. I RISK-verdien pr 1.1.2005 er det sannsynligvis hensyntatt et utbytte på kr 0,30 (av de kr 1,80) og hvis du solgte aksjer i perioden 1.1.05 til 20.4.05 har du ikke mottatt dette utbytte og skal følgelig korrigere for det.
Vil ellers bare si at de mottatte realisasjonsoppgavene du får fra Aksjonærregisteret takler dette greit.
Alt står ferdig utfyllt der.
Posted 22 April 2006 - 23:44
Jeg snakker selvfølgelig om 2005.
Fra aksjonærregistret er tomra på 11 sider. 5 trans. inneholder RISK, men disse inneholder også "Utbytte-fradratt i risk" Litt høyere beløp enn risk men med motsatt fortegn. Grunnen er vel slik du sier det at de blir solgt uten å motta utbytte.
Da skal jeg selvfølgelig ta med begge beløpene i mitt regnestykke. Et spørsmål som jeg håper svar på:
Får jeg skatt på utbytte på omlag kr. 9000 .
RISK, on 21 Apr 2006, 22:44, said:
For at du i det hele tatt skal justere for noe utbytte må det i tilfelle være for aksjer du eide pr 1.1.2005 og som ble solgt før 20.4.2005. I RISK-verdien pr 1.1.2005 er det sannsynligvis hensyntatt et utbytte på kr 0,30 (av de kr 1,80) og hvis du solgte aksjer i perioden 1.1.05 til 20.4.05 har du ikke mottatt dette utbytte og skal følgelig korrigere for det.
Vil ellers bare si at de mottatte realisasjonsoppgavene du får fra Aksjonærregisteret takler dette greit.
Alt står ferdig utfyllt der.
Posted 23 April 2006 - 20:41
Ergo hadde jeg ikke tenkt å føre noe ekstra til fradrag for kurtasje for disse transaksjonene.
Men, i dag leste jeg i nettavisen (Alt om aksjer og skatt:
Realisasjonsoppgave (RF-1089)
Hvis du har solgt aksjer skal du også ha mottatt denne oppgaven, såfremt aksjene er registrert. Her må du sjekke at alle opplysningene er korrekte. Kurtasjekostnadene må du selv føre inn i oppgaven i posten «Sum omkostninger».
Hva er rett???
Posted 23 April 2006 - 22:04
Per Tore, on 22 Apr 2006, 22:44, said:
Et spørsmål som jeg håper svar på:
Får jeg skatt på utbytte på omlag kr. 9000 .
Aksjeutbytte mottatt i 2005 er skattefritt.
Utbytte skal medtas på selvangivelsen og det blir beregnet 28 % skatt, men du får et godtgjørelsesfradrag ved skatteberegningen tilsvarende skatten av utbytte, som gjør at det i realiteten ikke blir skatt.
Hvorfor gjøre det enkelt når man kan gjøre det vanskelig :-)
Posted 23 April 2006 - 23:27
Dette har gått bra i 5 år. Godkjent av ligningskontoret. Jeg kontrollerer resultatet mot de tilsendte papirer. Mitt regnestykke er mest rett.
En formel regner ut resultatet for hver tiker i tillegg
Til RISK
Nå ser jeg at 28% av 9000 er trukket fra på skatten. Tenkte først feil her.
Nå er alt blitt klart.
Til Vidar.
Det er helt klart at kurtasje er med i tallene slik at en ikke skal trekke fra omkostninger.
Syns synd på den funkjonæren som skal gå gjennom mitt reknestykke.
Per Tore
Posted 26 April 2006 - 00:01
vidar, on 23 Apr 2006, 20:41, said:
Hvis du har solgt aksjer skal du også ha mottatt denne oppgaven, såfremt aksjene er registrert. Her må du sjekke at alle opplysningene er korrekte. Kurtasjekostnadene må du selv føre inn i oppgaven i posten «Sum omkostninger».
Hva er rett???
Ja det er jo utrolig hvor vanskelig skattetaten må gjøre det.
Stusset akkurat over det samme: De hevder at kurtasjeomkostninger må føres inn selv samtidig som man jo kjapt ser at de har rota disse kronene inn allerede..... Bra dumt spør du meg.
Rett er som Per Tore sier: Kurtasjen er med i tallene.....
Synes oppgaven fra VPS var langt enklere...... (kan jo trekke fra utgiftene til VPS oppgave også....) Vel, jeg gjorde nå det....
Så var det negativ RISK i TOM da.... (fy pokker... så ikke den komme)
Den kosta meg litt ekstra ser jeg......
Northern Lights
Posted 26 April 2006 - 11:07
Takk for svar
Det er godt dere er enige med meg. Det var slik jeg hadde gjort det, men stusset litt over artikkelen og veiledningen. Måtte dobbeltsjekke for å være sikker på å ikke gå glipp av noe fradrag.
Endte opp med å innbetale 50k ekstra i skatt
Posted 26 April 2006 - 11:10
Posted 03 May 2006 - 20:39
Likningen for inntektsåret 2004
Vedrørende rrealisasjon av aksjer i Kværner ASA:
Kværner ASA har pr 10. september 2004 foretatt ekstraordinært utbytte til sine aksjonærer. Utbyttet bestod i at aksjonær mottok en Aker-aksje for hver aksje de eie i Kværer ASA. Verdien ble satt til 61,76 pr aksje.
Ifølge selvangivelsen har De realisert xxx aksjer i Kværer ASA i 2004. På disse aksjen har De mottatt xxx aksjer i Aker ASA som utbytte i september 2004 til en verdi på kr xxx.xxx. Nevnte utbytte vil først komme med i beregningen av RISK på aksjene pr 01.01.05. Motatt utbytte som ikke har kommet med i RISK reguleringen på Deres hånd skal korrigere inngangsverdien på aksjen i post 204 i RF-1061. Det kan se ut som om De ikke har foretatt slik korrigering. Fradragsført tap ved realisasjon av aksjjene skal i så fall reduseres med kr. xxx.xxx
Beløpet som er behandlet som utbytte er korrekt ført opp som inngangsverdi på Aker aksjene ved realisasjon av disse aksjene den xx.xx.04
Vi ber som svar innen 14 dager
Vennlig hilsen
Xxxx Xxxxx
seniorskattejurist / drittsekk
----
Hva i h.... skal dette bety? Høres veldig negativt ut.
Noe jeg kan gjøre med dette ?
Takk for all hjelp
- Thomas
Portis: Long i JALLA-aksjer
Posted 03 May 2006 - 21:46
Utdelt utbytte skal redusere RISK-beløpet. RISK-beløp dannes hver 1.1.
Et normalt avsatt utbytte for f.eks år 2003 vil da redusere RISK-verdien 1.1.2004.
Hvis det så deles ut et ekstraordinært utbytte i 2004 vil dette først redusere RISK-verdien 1.1.2005.
I ditt tilfelle har du solgt aksjen i Kværner allerede i 2004 og du har derfor ikke fått den reduserte RISK-verdien 1.1.2005. Realisasjonsoppgaven inneholder derfor en post hvor man skal redusere kostprisen for mottatt utbytte som ikke er blitt hensyntatt i en RISK-verdi.
Man kan også oppleve det motsatte. Sett at det i regnskapet for 2003 var avsatt et utbytte i det ordinære regnskapet. RISK-verdien pr 1.1.2004 blir så redusert med det foreslåtte utbytte. Hvis du solgte aksjen i begynnelsen av 2004, før utbytte ble utdelt, har du fått en for lav RISK-verdi. Du skal da legge til kostprisen for ikke mottatt utbytte.
I ditt tilfelle ser det altså ut til at din kostpris ikke er blitt redusert med mottatt utbytte, i form av aksjene i Aker.
Siste avsnitt i brevet informerer deg imidlertid om at verdien av det mottatte utbytte, er blitt din kostpris for aksjene du mottok i Aker.
Så om kostprisen din nå blir redusert i Kværner-aksjene har du fått det igjen i form av ny kostpris på Aker-aksjene.
Skjønner?
Posted 03 May 2006 - 22:06
Ikke helt.... Kanskje derfor jeg har glemt å føre det opp
Det er denne setningen jeg ikke liker...
Fradragsført tap skal reduseres. Må jeg betale mer skatt? Hørtes ut som det er det de vil jeg skal gjøre? Skal jeg levere noen skjemaer på dette eller skal jeg ringe dem og si noe spesielt?
Tusen takk for så kjapt svar RISK!
- Thomas
Portis: Long i JALLA-aksjer
Posted 03 May 2006 - 23:05
thomas, on 3 May 2006, 21:06, said:
Det er denne setningen jeg ikke liker...
Fradragsført tap skal reduseres. Må jeg betale mer skatt? Hørtes ut som det er det de vil jeg skal gjøre? Skal jeg levere noen skjemaer på dette eller skal jeg ringe dem og si noe spesielt?
Jeg forstår det også dessverre slik at tapet ditt blir mindre og skatten større...
Du får velge om du besvarer brevet skriftlig eller om du tar en tlf og snakker med saksbehandler direkte.
Dette er jo ikke akkurat enkelt stoff å være ajour på, så du kan jo få bekreftet om jeg har oppfattet det rett.
Posted 17 April 2007 - 00:44
Jeg kjøpte AKER i desember for 190,50 og solgte i Januar til 200,50. Mao 10 kroner i fortjeneste pr aksje.
Så kommer dette med RISK inn. AKER har en risk på -25,02. Vil dette si at inngangsverdien blir 165,48 som i neste omgang fører til en regnskapsmessig gevinst på 35,02 pr aksje og dette må jeg skattes for ??? 28% av 35,02 er 9,8 i skatt pr aksje.
Med en fortjeneste på 10 pr aksje må altså jeg betale 9,80 i skatt
Kan noen være greie å si at jeg har missforstått hele greia ??
2 cl Cointreau
1 cl frisk sitronsaft
4 cl vodka
Fremgangsmåte:
Ha ingrediensene i en shaker med is. Shake og server i et avkjølt cocktailglass eller highballglass. Garner med en limeskive.
Posted 17 April 2007 - 08:42
Erstattes av skjermingsfradrag fra 2006
På likningen for 2006 vil det ikke bli beregnet RISK. Den relativt kompliserte reguleringen erstattes av det langt enklere "skjermingsfradraget". Tross et lite velklingende navn betyr dette fradraget gode nyheter for alle kunder i aksje- og kombinasjonsfond (uansett om de er norske eller utenlandske).
Skjermingsfradraget går kort og godt ut på at man får skjermet deler av avkastningen mot beskatning, eller sagt på en annen måte, deler av avkastningen blir skattefri hvert år. Fradragsprosenten settes lik 3 måneders statskasseveksler, noe som betyr at 2-3 prosent av avkastningen vil være skattefri hvert år. Akkumulert over flere års sparing betyr dette mye for de fleste sparere. Mer om skjermingsfradrag i menyen til høyre.
Se her:
Hva er RISK?
Posted 20 April 2007 - 11:54
gaudio, on 20 Apr 2007, 11:47, said:
i min disfavør hele tiden.
For guds skyld folkens : sjekk oppgaven!!
Jeg har 20 sider med tall fra ligningsvesnet. Så og si ingen av tallene stemmer, datoene er ikke de samme som på sluttseldlene og de påstår at jeg har tjent nesten en årslønn mere enn hva som er realiteten.
Jeg er glad jeg ikke er daytrader med 10-20 handler om dagen.
2 cl Cointreau
1 cl frisk sitronsaft
4 cl vodka
Fremgangsmåte:
Ha ingrediensene i en shaker med is. Shake og server i et avkjølt cocktailglass eller highballglass. Garner med en limeskive.

Sitèr Flere

Logg inn
Bli medlem
Hjelp