TOM - En høst i forventning
Posted 12 January 2006 - 13:06
Posted 12 January 2006 - 13:35
I dagene og ukene fremover er det derfor høyst sannsynlig at en oppvekting fra aksjefondene vil skje. Ordren igår blir sett på som det definitive gjennombruddet i Tyskland, også sett i lys av at dette bidro sterkt til at den teknisk meget sterke 50-barrieren ble brutt.
Det vil derfor i tiden fremover være høy omsetning i TOM aksjen, og den vil sakte men sikkert klatre jevnt og trutt oppover, men noen hopp innimellom etterhvert som positive nyheter kommer.
Posted 12 January 2006 - 14:18
Posted 12 January 2006 - 14:55
Hehe, morsomt å være her igjen, spesielt med tanke på at Vollvik begynte nedsalget før kjøpssignal/brudd av tidligere topp.
Edited by TorValdsen, 12 January 2006 - 14:55.
Posted 12 January 2006 - 15:18
TorValdsen, on 12 Jan - 13:55, said:
Hehe, morsomt å være her igjen, spesielt med tanke på at Vollvik begynte nedsalget før kjøpssignal/brudd av tidligere topp.
Baserer du deg på antakelsen til HO skribenten om at Vollvik solgte 200k?
Dette er bare synsing fra hans side, og er ikke bekreftet fra annet hold som jeg kan se.
I følge siste aksjonær oversikt økte Vollvik sin personlige beholdning med i overkant av 212k aksjer sist uke.
I tillegg har han uttalt til media (03.01.06?) at hanhar ytterliger ca 400k via VG Invest.
Før kontrakten kom igår, kan det da synes som om han satt på rundt 2.1M aksjer.
Når det er sagt tror jeg også at det var han som solgte seg ned igår, og realisert en pen gevinst.
Husk også at DNM (Vollvik?) var største nettokjøper på Mandag (>500k), og på tirsdag (ca 150k? (før kontarkten tikket inn)).
Edited by Pete, 12 January 2006 - 15:39.
Posted 12 January 2006 - 15:48
Frontline
Pan Fish
Telenor
Tomra
I tillegg trekkes de norske sparebankene frem som potensielle tapsaksjer, mener meglerhuset.
Dette føler jeg et STERKT behov for å kommentere:
Jeg tror Enskilda sier dette til media, men noe helt annet til sine beste kunder! Dette fordi:
1. Tomra er inne i sitt beste år noensinne, og potensialet øker for hvert kvartal. Jeg mener bestemt at Enskilda her enten snakker mot bedre viten, at analytikeren har et personlig negativt forhold til Tomra eller at de rett og slett prøver hva de kan for å skape god inngang til sine beste kunder. Her går de på en skikkelig skivebom!
2. Sparebankene er de som virkelig kan bli de store vinnerne i 2006. EU legger sterkt press på Norge og Sparebankene for at grunnfondsbevisene skal gjøres om til aksjer og sparebankene til aksjeselskap. Dette kan muligens bli vedtatt i 2006, og således vil grunnfondsbevisene øke vesentlig i kurs på forventninger om oppkjøp så snart gjennomføringen er klar. Og en ting er sikkert: Blir sparebankene omgjort til aksjeselskap, blir de fleste oppkjøpt rimelig kjapt.
Ufattelig uproft av Enskilda at de slenger rundt seg med slik hentydninger uten samtidig å komme med begrunnelse.
Ingen tvil om at Kaupting og Sissener har tatt de beste folkene fra Enskilda og latt de mindre gode bli igjen...
Edited by RoRu, 12 January 2006 - 15:49.
Posted 12 January 2006 - 15:56
Oslo (TDN Finans): SEB Enskilda oppgraderer Tomra fra reduce til
accumulate.
Det fremgår av en oppdatering torsdag.
"Da Tomras konsernsjef snakket på SEB Enskildas seminar i København i dag,
ga han et veldig positivt bilde av markedspotensialet og
marginforventninger i Tyskland, men også fremtidige vekstutsikter utenom
Tyskland. Vi ser betydelig oppsidepotensial i forhold til våre estimater og
venter at den positive nyhetsstrømmen vil fortsette", skriver meglerhuset.
Tomras markedsandel hittil i Tyskland på 75 prosent er høyere enn
meglerhusets estimat og det ser ut til å være mindre press på
bruttomarginen enn ventet, skriver SEB Enskilda.
--
TDN Finans
DE
22 00 11 55
finans@tdn.no
#CODES C/TOM
”Jeg kan beregne planetenes baner i centimeter og sekunder, men å beregne hvordan mennesker driver aksjekurser er umulig” Isac Newton – fysiker
Posted 12 January 2006 - 16:01
I følge TDN Finans melder Enskilda Secureties at dette er potensielle børstapere i året som kommer:
Ufattelig uproft av Enskilda at de slenger rundt seg med slik hentydninger uten samtidig å komme med begrunnelse.
Hei
Denne sier vel det meste av hva ESOs egne kunder mener om analysen:
Nettohandel
Megler Volum Verdi
ESO 712 100 37 960 475
Ikke se på hva de sier, se på hva de gjør... Se også på hva Orkla har gjort; de har kjøpt aksjer, og jeg blir ikke overrasket om det kommer en flaggemelding snart...
Forøvrig har jeg snart fått nok av journalister som ikke spør om hva vedkommende legger til grunn for sitt syn og hvordan vedkommende så kan konkludere med dette...
M.v.h.
En optimist...
Posted 12 January 2006 - 16:07
TOM:SEB ENSKILDA OPPGRADERER TIL ACCUMULATE FRA REDUCE
14:52
TOM:SEB ENSKILDA OPPGRADERER TIL ACCUMULATE FRA REDUCE
Oslo (TDN Finans): SEB Enskilda oppgraderer Tomra fra reduce til
accumulate.
Det fremgår av en oppdatering torsdag.
"Da Tomras konsernsjef snakket på SEB Enskildas seminar i København i dag,
ga han et veldig positivt bilde av markedspotensialet og
marginforventninger i Tyskland, men også fremtidige vekstutsikter utenom
Tyskland. Vi ser betydelig oppsidepotensial i forhold til våre estimater og
venter at den positive nyhetsstrømmen vil fortsette", skriver meglerhuset.
Tomras markedsandel hittil i Tyskland på 75 prosent er høyere enn
meglerhusets estimat og det ser ut til å være mindre press på
bruttomarginen enn ventet, skriver SEB Enskilda.
--
TDN Finans
DE
22 00 11 55
finans@tdn.no
#CODES C/TOM
Edited by RoRu, 12 January 2006 - 16:09.
Posted 12 January 2006 - 16:31
Posted 12 January 2006 - 16:31
Pete, on 12 Jan - 14:18, said:
Dette er bare synsing fra hans side, og er ikke bekreftet fra annet hold som jeg kan se.
I følge siste aksjonær oversikt økte Vollvik sin personlige beholdning med i overkant av 212k aksjer sist uke.
I tillegg har han uttalt til media (03.01.06?) at hanhar ytterliger ca 400k via VG Invest.
Før kontrakten kom igår, kan det da synes som om han satt på rundt 2.1M aksjer.
Når det er sagt tror jeg også at det var han som solgte seg ned igår, og realisert en pen gevinst.
Har ikke basert dette på annet enn at jeg - et eller annet sted - så at hans post ble redusert noe. Om dette skjer med gevinst eller ikke for Vollvik, er for meg uinteressant.
Poenget er at Vollvik er ren trader, og derav meget kortsiktig i sine handler.
Posted 12 January 2006 - 16:56
Kjøp på rykter/forventinger og selg på fakta/nyheter. En strategi som er udødelig.
Posted 12 January 2006 - 19:06
Han hadde solgt TOM og tjente 10 mill. på det.
Han sa også at han nok hadde solgt litt tidlig, da kursen nå var høyere enn det han fikk.
Han hadde kjøpt helt opp til 50.............. , men hevdet å ha snittet godt under 50 på kjøp.
Finner ikke avisen på jobben her nå (noen har rappet den)
Så dette er på fri husk fra lunsjen...... :D
EDIT:
Fant avisen nå.
Vollvik har solgt seg helt ut.
Han solgte deler ut på 51,- (800.000 aksjer) og resten på 53,- (1,5 mill.aksjer)
Inngangene var på 47+48+50
Han hadde altså 2,3 mill aksjer iflg. ham selv.
Til orientering....... :D
Edited by Northern Lights, 12 January 2006 - 19:39.
Northern Lights
Posted 12 January 2006 - 23:31
TOMRA - SLIK ANALYTIKERNE SER DET
- - - 14 ganger positivt
- - - Folksomt på 60
Dette er en oversikt over ulike meglehus sine sist uttalte anbefalinger og kursmål for Tomra Systems ASA
16 anbefalinger (13 - 1 - 2) 12. desember
16 anbefalinger (14 - 1 - 1) 12. januar
I parentes er datoen for siste nyhetssak eller analyse. Klikkbar link peker videre til sak hvor siste kursmålet for hvert enkelt hus er omtalt slik at analysen kan verifiseres.
Rekkefølgen er basert på kursmål, deretter alfabetisk
Oppdatering. Forrige oversikt er fra 12. desember 2005
Endringer merket med ***
Der det var endringer i forrige oversikt i analysen er merket med #
Innholdet i endringene står til slutt i hver bolk
- - - - -
- - - - -
First Securities. Buy ***
75 (12. jan -Dette er bare begynnelsen for Tomra)
Oppdatering. Uendret anbefaling og kursmål.
Norse Securies. Buy
65 (18. okt -Tomra: 2 x kjøp)
ABG Sundal Collier. Buy
60 (25. nov -Tror Tomra tar 2/3)
Christiania Securities. Buy #
60 (12. des -Kjøp Tomra)
Fondsfinans. Buy ***
60 (11. jan -Jekker opp Tomra)
Uendret anbefaling. Kursmål fra 55 til 60.
Kaupting. Buy ***
60 (12. jan -Ingen URL)
Samme anbefaling. Endring av kursmål fra 53 til 60.
Mitch opplyste om endringen på AF i dag.
Orion Securities. Buy *** #
60 (11. jan -Kjøp Tomra)
Oppdatering. Uendret kursmål og anbefaling.
Pareto. Buy ***
60 (11. jan -Ingen URL)
Har sett referat av analysen.
Terra Securities. Buy
60 (10. okt -Ser kontraktsrush i Tomra)
Carnegie. Outperform
58 (5. okt -Bare starten for Tomra)
DNB Nor Markets. Buy ***
55-60 (22. des -Venter positive Tomra-nyheter)
Samme anbefaling. Endret kursmål fra 58.
Netfonds Buy
55 Kursmålet framgår av Netfonds sitt materiell til sine kunder (B. I. Pettersen).
Danske Equities. Buy
50 (29. sept -Jekker opp Tomra)
UBS Limited. Neutral 2
50 (5. okt -Anbefaler ikke Tomra-kjøp)
Handelsbanken Securities. Sell
40 (16. okt -Selg Tomra)
Enskilda Securities. Buy ***
? (12. jan - Enskilda snur i Tomra)
Omsider gikk de bort fra anbefaling om reduce med kursmål 36 til accumulate og ukjent kursmål (hvis nå virkelig SEB og ESO er samme selskap, så snakkes det med to tunger...).
- - - - -
Andre:
Der Atktionär. Buy
€ 7.50 ~ 58 ( 20. sept -Tomra anbefales i tysk finansblad)
- - - - -
- - - - -
Usikker på om spesielt de eldste av analysene er siste oppdatering på Tomra fra vedkommende meglerhus sin analytiker. Det hagler ikke uventet med oppdateringer for tiden. Finner du feil, si fra pr PM.
Noen som kunne tenke seg å videreføre oversikten? Si fra, så kan jeg maile over kodene slik at det ikke blir nødvendig å starte forfra.
.
Det er lov å tenke stort. / Noen ser tingene som de er og sier "hvorfor"? Jeg drømmer ting som aldri har vært og sier "hvorfor ikke"? Siste sitatet er selvsagt stælt.
Posted 13 January 2006 - 00:19
pluss201, on 12 Jan - 22:31, said:
Orion Securities. Buy *** #
60 (11. jan -Kjøp Tomra)
Pareto. Buy ***
60 (11. jan -Ingen URL)
Har sett referat av analysen.
Har lest analyser/snakket med begge hus, og de er utelukkende positive. De gjør oppmerksom på risikoen, men hva er vel risikofritt i dag ;)
Posted 13 January 2006 - 09:29
Når man ser hva markedet er villig til å investere penger i, som DNO, PA Resources, Seadrill m.fl. synes jeg det nesten blir komisk at de drar frem "men husk risikoen" når det gjelder Tomra. Tomra fremstår som mye sikrere enn mange andre aksjer som er svært populære idag, og omsettes for store beløp.
Vel vel...
Posted 13 January 2006 - 10:32
Veldig enig med deg her. Denne risikoen som er knyttet til Tomra er vel mer overdrevet enn faktisk reell, det hele blir ganske komisk. Tror de ikke har klart å riste av seg hvordan aksjekursen gikk fra 2000 og frem til i sommer. Etter sommeren har den gått bare en vei, oppover!.
Mvh basura
Posted 13 January 2006 - 10:40
På kort sikt er det godt mulig at neste ordre havner hos WN, og det kan påvirke litt hvis ordren er brukbar stor. Selv om det er forventet av WN får flere ordrer ennå, vil kanskje markedet reagere med å sende TOM litt ned. Produksjonskapasiteten til TOM er nå okkupert frem til okt/nov, mens WN har ledig kapasitet 2 halvår. Bli derfor ikke for overrasket om kursen korrigerer litt ned på en sånn nyhet.
For de som sitter med lengre perspektiv er det ingen grunn til uro slik jeg ser det.