Aksjeforumet.no | Aksjeforum/børsforum: MHG - Marine Harvest - Aksjeforumet.no

Jump to content

• (25 Sider)
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Sist »
  • Du kan ikke starte en ny tråd her
  • Du kan ikke svare på denne tråden

MHG - Marine Harvest

#21 User is offline   dunlop 

• Group: Medlem

Posted 19 August 2004 - 12:52

takk Pirelli
Jeg lurte ett øyeblikk på om aksjonærene skulle hive kronene raskere ut vinduet....
0

#22 User is offline   Corvus 

• Portefølje:BLO-GRO

Posted 19 August 2004 - 13:03

Jeg savnet forøvrig tilbakemelding etter min arrestasjon av dine matteøvelser i forbindelse med NOI, men det kan vi jo ta ett annet sted.

Se Traders Pit 4.august kl 10:52
S E & O
0

#23 User is offline   felge 

• Group: Trainee

Posted 19 August 2004 - 13:46

hmm går det an å kjøpe pan aksjer i dag eller ? e det verdt šsatse noen kroner på Pan nå fremover eller ? :? forstod ikke helt det dere å omgjøre gjeld til stocks.
0

#24 User is offline   Pirelli 

• Group: Gullmedlem

Posted 19 August 2004 - 14:41

Fra Hegnar Online: Tar kontroll i Pan Fish

Nordea Bank har tegnet seg for vel 75 millioner nye aksjer i Pan Fish, pålydende 2 kroner per aksje. Aksjeinnskuddet blir gjort opp ved at 170 millioner kroner av Pan Fish’ gjeld til Nordea blir konvertert til aksjer.

------------------
Konverteringskursen skal bli 2,26- dersom jeg har regnet riktig. I klartekst betyr det at det utstedes 75 millioner nye aksjer som Nordea får. I praksis bør det ikke bety allverden for aksjekursen siden gjelden i selskapet blir 170 millioner mindre.
0

#25 User is offline   hallu 

• Portefølje:NEC

Posted 19 August 2004 - 15:10

Vil sterkt fraråde å kjøpe PAN idag.. Til dere som husker hva som sjedde med PDR etter den omvendte splitten --> kursskrell på 30% ble det ikke det?
PDR lå lenge å veket i område 3-4-5 øre. etter den omvendte splitten var den verdt rundt 2 øre (omregnet)
0

#26 User is offline   pluss201 

Posted 20 August 2004 - 09:24

Pan Fish melder om et driftsresultat på 39,8 millioner kroner i 2. kvartal, sammenlignet med minus 1.021 millioner kroner i den tilsvarende perioden i fjor.

http://www.hegnar.no...=157103&cat=100

Ildtengene jeg er eier er fortsatt ikke av stilstrekkelig lengde til at jeg vil ta i denne aksjen.
Kildematerialet er © de respektive nettsteder/kilder.
Det er lov å tenke stort. / Noen ser tingene som de er og sier "hvorfor"? Jeg drømmer ting som aldri har vært og sier "hvorfor ikke"?
Siste sitatet er selvsagt stælt.
0

#27 User is offline   pluss201 

Posted 20 August 2004 - 09:36

- Utviklingen i Pan Fish er god, og de omfattende tiltakene som er gjort for å bedre lønnsomheten i selskapet gir nå resultater.

Mot 100.000 tonn
Pan Fish opprettholder at den langsiktige målsettingen er å bygge opp produksjonen mot et nivå på mellom 80 og 100.000 tonn sløyd fisk i året.

Pan Fish har ikke goodwill, og eiendelene og lokaliseringen av oppdrettsvirksomheten er blant de beste i bransjen.

Resten: http://www.dn.no/for...ticle304898.ece

Hvor mange mill/mrd må selskapet gå med overskudd framover før utbytte kan bli aktuelt?
Kildematerialet er © de respektive nettsteder/kilder.
Det er lov å tenke stort. / Noen ser tingene som de er og sier "hvorfor"? Jeg drømmer ting som aldri har vært og sier "hvorfor ikke"?
Siste sitatet er selvsagt stælt.
0

#28 User is offline   Vegard 

• Portefølje:SHORT 40/LONG 60 - middels langsiktig

Posted 29 August 2004 - 21:13

Utbytte er nok uaktelt i lang tid fremover enda, pluss201. Selskapet hadde ved Q2 en langsiktig gjeld på 2,5 mrd. kr. Etter refinansieringen har 180 mill. av denne langsiktige gjelden forsvunnet. Men hvem bryr seg om utbytter når aksjen er i vekst? Pan Fish har de siste årene røket på en skikkelig smell, og aksjekursen er blitt så utvannet at kursen har sunket til kun sandkorn av det fjellet den var før årtusenskiftet. Det siste året har gått med til å få ned utgifter og omstille driften. Fra Q403 til Q104 ble driftkostnadene senket med 340 mill fra 880 mill. Driften er sterkt redusert, blant annet for å få ned prosentandelen av laks som blir smittet av sykdommer. For første gang på 3 år har Pan kommet med et positivt resultat, og snart har selskapet en positiv egenkapital, som ved Q2s slutt lå på -60 mill. kr, opp fra -200 i Q1.

Resultatet for 2.kvartal ble så sterkt som det ble blant annet på grunn av en reversering av tidligere foretatte nedskrivinger på 33 mill. Dette opphevet nesten den effekten rentene utgjør på regnskapet. Pan betalte 33,8 mill. i renter til bankene i Q2.

Siden denne reverseringen ikke skjer to ganger vil nok Q3 bli noe dårligere enn Q2 på bunnlinja, kanskje rundt 34-35 mill mot Q2s 37,6 mill.

Men at Pan nå er et selskap i sterk vekst er det ingen tvil om. Emisjonen som fullføres i september vil vanne ut antallet aksjer med rundt 53%, og vil ha en stygg effekt på aksjekursen isolert sett. Likevel tror jeg ikke kursen vil falle under 2 kroner. Heller ned mot 2. Denne utvanningen kan fremprovosere en ny all-time low rundt 2 kroner. Men etter et stygt fall i september, hvor mesteparten av fallet allerede kan være overstått vil aksjen på et punkt snu. Pan Fish er fremdeles i ferd med å kutte kostnader, men de vil også satse på å utvide driften slik at den kommer i samme størrelsesorden som selskapets aktiva. Pan Fish har enorme verdier investert i oppdrettsanlegg og produksjonsanlegg som ikke blir utnyttet på langt nær så godt som de kunne.

Hva resultater angår ser det altså pent ut for Pan, men selskapet har fremdeles en vanvittig gjeld. Sannsynligvis vil den langsiktige gjelden ligge i underkant av 2300 mill. kroner ved utgangen av Q3, men egenkapitalen vil lande på i overkant av 500 mill.

Det er vanskelig å kunne beregne noe som helst med Pan Fish, men noen punkter kan vi slå fast:

[list]

Jeg er interessert i å investere i PAN når kursen ser ut til å vende nesa oppover. Tror Q3 vil være en trigger som bekrefter oppgangen.

Her er PANs kurs fra årtusenskiftet frem til idag. Kursen er justert for den nylige spleisen.

Hilsen Vegard
0

#29 User is offline   Vegard 

Posted 16 September 2004 - 11:05

Idag ble PAN handlet for 2,- for første gang, 1 min siden. Tror kursen vil gå under 2. Det vil kunne utløse et salgsskred fra de som trodde de bestilte noe billig da de bestilte aksjer i tegningsperioden som endte igår. Salgsskred kan føre aksjen helt ned mot 1,80. Da tror jeg aksjen er veldig billig. Antar Q3 blir de siste par års beste resultat, og jeg tror økningen i salg, lavere kostnader og mulig fjerning av straffetoll i USA kan gjøre Pan Fish til en bombe i 2005. Tiden får vise.

Jeg eide 100 Pan-aksjer da tegningsrettene ble tildelt, og kunne således tegne meg i emisjonen for 200 aksjer. Hadde emisjonen blitt fulltegnet av privatpersoner hadde jeg kun fått 200, men jeg tviler på at den ble det. Dermed kunne jeg i praksis fått så mange jeg ville. De som har satset på samme taktikken må idag se den feilslått og selge når de får aksjene den 23. eller rundt der.
Hilsen Vegard
0

#30 User is offline   EngaBhoy 

Posted 16 September 2004 - 11:16

En liten korreksjon: PAN ble handlet på 1.98 i går. Jeg har overtegnet i emisjonen, men ikke mer enn at jeg har tatt høyde for at kursen kan falle under 2 kroner. I så fall er planen å akkumulere stort på riktig tidspunkt. Men jeg tviler egentlig på at det skjer. På kort sikt vil jeg tro at mye avhenger av hvorvidt emisjonen ble fulltegnet eller ei.
0

#31 User is offline   Vegard 

Posted 16 September 2004 - 11:25

Ok, visste ikke dette om gårsdagens laveste. Men den offentlige emisjonen er på 248 mill. Av dette har bankene garantert for 100 mill, dvs tegnes emisjonen for 200 mill, så tegner bankene de siste 24 mill. aksjer slik at Pan får inn 248 mill. tilsammen. Pan Fish er idag, slik jeg ser det en ganske god ivestering, selv om det nok vil oppstå et salgspress etter utdelingen av emisjonsaksjene. Vet du forresten hvilken dato de nye aksjene er på markedet?
Tror emisjonen ble fulltegnet av investorer, slik at bankene ikke trenger å bidra med noe, men ingenting er sikkert. Tror likevel emisjonen inkludert bankenes eventuelle bidrag ganske sikkert er fulltegnet.
Hilsen Vegard
0

#32 User is offline   Bulldog 

Posted 16 September 2004 - 17:14

Tok 50k på 1,98 i dag. Første gang jeg rører dette som har vært mange aksjonærers mareritt. Tror mange venter den videre ned. Skjer ikke det tror jeg mange må opgradere kjøpskursen i Pan og komme etter. Har fallt i turbofart mot 2 kroner etter å ha levert posetivt resultat for første gang på år og dag. Satser på at dette er vendepunktet.
0

#33 User is offline   Bulldog 

Posted 06 October 2004 - 00:59

Og videre falt vi, selv om dagen i dag ga en oppgang på 1 - ETT øre. :o FS har sluppet 4 millioner aksjer på tre børsdager og presset kursen ned. Når de er sluttsolgt bør ting se litt bedre ut. FS ut med 1,7 mill.aksjer i dag som kjøpersiden fint tok imot. Likefullt raste FJO oppover i dag og PAN bør sette fart og gjøre det samme.

Satser på at dette er vendepunktet.

0

#34 User is offline   olsteffe 

Posted 13 October 2004 - 00:04

Fisk ser ut til å fortsatt å være et sjansespill. Det jeg synes lukter fisk er at orion analyse ikke anbefaler PAN og anser det som en aksje man skal holde seg unna, men de nevner ikke FJO med et ord. Utifra det jeg oppfatter er økonomien i PAN stødigere etter emisjon og nedskrivninger enn det man ser i FJO idag. Er PAN blitt med i dragsuget uten grunn og er det dårlig psyke som trekker ned PAN? :?
0

#35 User is offline   Vegard 

Posted 13 October 2004 - 07:31

Jeg synes PAN begynner å bli interessant nå som markedsverdien er nede på hva det var før refinansiering igjen. Da gikk selskapet nemlig i minus, mens det gikk i pluss i Q2. Q3 blir spennende, og kan nok, ved positivt utfall sende kursen opp mot 2 igjen.
Hilsen Vegard
0

#36 User is offline   bendix007 

Posted 16 October 2004 - 01:25

Når er det det vil komme tall for Q3 fra PAN egentlig Vegard?
0

#37 User is offline   Vegard 

Posted 16 October 2004 - 09:12

Det legges frem så sent som 19.11. Jeg tror dette vil være kjempeviktig for kursen. Det er så mye usikkerhet rundt selskapet at få vil kjøpe før de ser det går bra. Men jeg anser dagens kurser for å være gunstige. På 1,40 hadde jeg nok plukket litt selv før Q3.
Hilsen Vegard
0

#38 User is offline   bendix007 

Posted 17 October 2004 - 13:58

Takker!
Ganske risky aksje ser det ut som for meg, men noen risker må man jo ta for å få gevinst:) får bare vurdere om risken er verdt den evt gevinsten. Så her tror jeg at jeg skal følge ekstra godt med. Får de stablet dette skikkelig på bena igjen er det gode muligheter. Eneste minus er at jeg må frigjøre cash ved å selge tomra når den tid kommer.

Følger spent med:)
0

#39 User is offline   Laphroaig 

Posted 22 October 2004 - 00:50

mvh
Laphroaig
0

#40 User is offline   coban 

• Portefølje:RGT

Posted 27 October 2004 - 11:43

Har du lyst til å forklare den charten der for meg?
0

• (25 Sider)
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Sist »
  • Du kan ikke starte en ny tråd her
  • Du kan ikke svare på denne tråden

1 bruker(e) leser i denne tråden
0 medlemmer 1 gjester, 0 anonyme medlemmer