MHG - Marine Harvest
Posted 19 August 2004 - 14:41
Nordea Bank har tegnet seg for vel 75 millioner nye aksjer i Pan Fish, pålydende 2 kroner per aksje. Aksjeinnskuddet blir gjort opp ved at 170 millioner kroner av Pan Fish gjeld til Nordea blir konvertert til aksjer.
------------------
Konverteringskursen skal bli 2,26- dersom jeg har regnet riktig. I klartekst betyr det at det utstedes 75 millioner nye aksjer som Nordea får. I praksis bør det ikke bety allverden for aksjekursen siden gjelden i selskapet blir 170 millioner mindre.
Posted 20 August 2004 - 09:24
http://www.hegnar.no...=157103&cat=100
Ildtengene jeg er eier er fortsatt ikke av stilstrekkelig lengde til at jeg vil ta i denne aksjen.
Det er lov å tenke stort. / Noen ser tingene som de er og sier "hvorfor"? Jeg drømmer ting som aldri har vært og sier "hvorfor ikke"? Siste sitatet er selvsagt stælt.
Posted 20 August 2004 - 09:36
Mot 100.000 tonn
Pan Fish opprettholder at den langsiktige målsettingen er å bygge opp produksjonen mot et nivå på mellom 80 og 100.000 tonn sløyd fisk i året.
Pan Fish har ikke goodwill, og eiendelene og lokaliseringen av oppdrettsvirksomheten er blant de beste i bransjen.
Resten: http://www.dn.no/for...ticle304898.ece
Hvor mange mill/mrd må selskapet gå med overskudd framover før utbytte kan bli aktuelt?
Det er lov å tenke stort. / Noen ser tingene som de er og sier "hvorfor"? Jeg drømmer ting som aldri har vært og sier "hvorfor ikke"? Siste sitatet er selvsagt stælt.
Posted 29 August 2004 - 21:13
Resultatet for 2.kvartal ble så sterkt som det ble blant annet på grunn av en reversering av tidligere foretatte nedskrivinger på 33 mill. Dette opphevet nesten den effekten rentene utgjør på regnskapet. Pan betalte 33,8 mill. i renter til bankene i Q2.
Siden denne reverseringen ikke skjer to ganger vil nok Q3 bli noe dårligere enn Q2 på bunnlinja, kanskje rundt 34-35 mill mot Q2s 37,6 mill.
Men at Pan nå er et selskap i sterk vekst er det ingen tvil om. Emisjonen som fullføres i september vil vanne ut antallet aksjer med rundt 53%, og vil ha en stygg effekt på aksjekursen isolert sett. Likevel tror jeg ikke kursen vil falle under 2 kroner. Heller ned mot 2. Denne utvanningen kan fremprovosere en ny all-time low rundt 2 kroner. Men etter et stygt fall i september, hvor mesteparten av fallet allerede kan være overstått vil aksjen på et punkt snu. Pan Fish er fremdeles i ferd med å kutte kostnader, men de vil også satse på å utvide driften slik at den kommer i samme størrelsesorden som selskapets aktiva. Pan Fish har enorme verdier investert i oppdrettsanlegg og produksjonsanlegg som ikke blir utnyttet på langt nær så godt som de kunne.
Hva resultater angår ser det altså pent ut for Pan, men selskapet har fremdeles en vanvittig gjeld. Sannsynligvis vil den langsiktige gjelden ligge i underkant av 2300 mill. kroner ved utgangen av Q3, men egenkapitalen vil lande på i overkant av 500 mill.
Det er vanskelig å kunne beregne noe som helst med Pan Fish, men noen punkter kan vi slå fast:
[list]
Jeg er interessert i å investere i PAN når kursen ser ut til å vende nesa oppover. Tror Q3 vil være en trigger som bekrefter oppgangen.
Her er PANs kurs fra årtusenskiftet frem til idag. Kursen er justert for den nylige spleisen.
Posted 16 September 2004 - 11:05
Jeg eide 100 Pan-aksjer da tegningsrettene ble tildelt, og kunne således tegne meg i emisjonen for 200 aksjer. Hadde emisjonen blitt fulltegnet av privatpersoner hadde jeg kun fått 200, men jeg tviler på at den ble det. Dermed kunne jeg i praksis fått så mange jeg ville. De som har satset på samme taktikken må idag se den feilslått og selge når de får aksjene den 23. eller rundt der.
Posted 16 September 2004 - 11:16
Posted 16 September 2004 - 11:25
Tror emisjonen ble fulltegnet av investorer, slik at bankene ikke trenger å bidra med noe, men ingenting er sikkert. Tror likevel emisjonen inkludert bankenes eventuelle bidrag ganske sikkert er fulltegnet.
Posted 16 September 2004 - 17:14
Posted 06 October 2004 - 00:59
Posted 13 October 2004 - 00:04
Posted 13 October 2004 - 07:31
Posted 16 October 2004 - 09:12
Posted 17 October 2004 - 13:58
Ganske risky aksje ser det ut som for meg, men noen risker må man jo ta for å få gevinst:) får bare vurdere om risken er verdt den evt gevinsten. Så her tror jeg at jeg skal følge ekstra godt med. Får de stablet dette skikkelig på bena igjen er det gode muligheter. Eneste minus er at jeg må frigjøre cash ved å selge tomra når den tid kommer.
Følger spent med:)

Sitèr Flere

Logg inn
Bli medlem
Hjelp