Jump to content

* * * * * 2 Stemmer

MHG - Marine Harvest

• Please log in to reply
493 replies to this topic

#81 turnaround

turnaround
  • Trainee
  • 148 posts

Posted 28 January 2005 - 16:40

LAKS:LAKSEPRISEN OVER 25 KR/KILO -INTRAFISH

Oslo (TDN Finans): Lakseprisen har brutt gjennom grensen på 25 kroner.

Det melder IntraFish fredag.

Det er fem år siden prisene har vært så høye i januar.
--
TDN Finans
CM
22 00 11 55
finans@tdn.no

#CODES C/PAN C/FJO C/LSG S/FISH

#82 hallu

hallu
  • Gullmedlem
  • 2731 posts
  • Portefølje:NEC

Posted 28 January 2005 - 16:54

28.01.2005 15:30
Knapphet på fisk kjører lakseprisen opp i 25 kroner
Bergen: Lakseprisen har brutt gjennom grensen på 25 kroner. Det er fem år siden prisene har vært så høye i januar. Oppdrettskjempen Marine Harvest melder, i likhet med de fleste av konkurrentene, at de har for lite fisk til å mette etterspørselen.

Snittprisene for de mest omsatte vektklassene, 3-6 kilo, stormer videre oppover. Ikke siden kalasåret 2000 har det vært rapportert så høye laksepriser så tidlig på året.
- Vi er fortsatt positive. Neste uke har vi solgt ut alt på spot - til lik pris eller høyere enn sist uke. Vi har ganske mange biler over 25 kroner og også to-tre biler over 26 kroner. Vi har kjøpt til 24,50 kroner i Nord-Norge og 25,50 i Sør-Norge, sier Fredrik Skadal i Marine Harvest til IntraFish. Skadal leder storoppdretterens salg til Vest-Europa.

Skadal er overrasket over at prisene har steget så mye så fort.
- Ja, det er nesten litt for kjapt. Det er ikke en ekstrem etterspørsel – det er bare det at det er for lite fisk. Mange røykerier har valgt å ikke kjøpe, siden de ikke får igjen prisene ute. Den kan bli tøft i ukene fremover når røykeriene virkelig begynner å handle.

- Vi i Marine Harvest er positive og optimistiske. Den fisken vi selger er i all hovedsak fra egen produksjon, sier han. Han legger til at Marine Harvest, i likhet med flere av de andre store oppdretterne, har lite fisk tilgjengelig for øyeblikket.
- Vi slakter normalt 1.400-1.500 tonn i uken. Nå ligger vi rett over 1.000 tonn. For oss vil det være sånn til påske – da vil det bedre seg.

I likhet med for eksempel oljeprisen, merkes det store utslag på lakseprisen selv med relativt marginale endringer i tilbudet.
- Markedet er helt klart tilbudsstyrt. Det er ikke drevet av etterspørsel. Men snart kommer vel safeguards, så vi får kose oss så lenge vi kan, avslutter Skadal.

- Vi har slaktet både i går og i dag, og vi har noen biler i uken. Det er fire år siden vi hadde sånne priser som nå. Og det er bra. Vi trenger sånne priser, sier oppdretter Hans Petter Meland i Lovundlaks.

- Vi har 24,50 på 3-4 og 4-5, og selger gjennom NRS først og fremst.
– Skrekken er at prisene ramler ned igjen. Det er bedre vi har sug i markedet, og noen munner uten laks, enn at en må trumfe gjennom salget hver uke. Det er grenser for hvor lenge en kan selge med tap. Og da kommer prisen, påpeker han.

Andre oppdrettere i Nordland rapporterer om enda bedre priser enn det Meland nevner.
- Det ligger i hovedsak rundt 25 kroner på tre til seks kilo. Jeg hører dårligere priser og enkelte sammensetninger gir bedre priser, sier en ikke-navngitt lakseselger i fylket. – Det går fort opp. Enkelte av innkjøperne er litt smånervøse, legger hun til.
Også i nabofylket Troms rapporteres priser på 25 kroner.
- Prisen høres bra ut. Vi har fått et tilbud fra en eksportør på 25 kroner på tre til seks kilo, sier daglig leder Thor Helge Nygaard i Arnøy laks. Arnøy Laks holder til så langt øst i Troms en kan komme. - Her er det sameland neste, sier Nygaard.

- Det ser ut som om det er selgers marked. Men det er ikke i vår interesse at prisen går opp i 30-40 kroner. Det er herlig å ta igjen det tapte, men vi må tenke langsiktig, sier Nygård.

Det er gode tider og mange fornøyde lakseselgere langs kysten i øyeblikket.
- Oppdretterne er som fiskerne – får de god pris én dag, er de evig takknemlig, kommenterer daglig leder Arne Kristiansen i Langgjordlaks.

#83 turnaround

turnaround
  • Trainee
  • 148 posts

Posted 28 January 2005 - 18:44

Re Hallu.

Hva med å flagge noen egne synspunkter og ikke kun lime inn nyheter? Jeg imøteser din personlige mening.

#84 hallu

hallu
  • Gullmedlem
  • 2731 posts

Posted 28 January 2005 - 18:53

hehe, jeg poster mine meninger i Traders Pit. Har jobb på dagtid så rekker ikke annet enn korte meldinger.

#85 kjetiln

kjetiln
  • Trainee
  • 3 posts

Posted 28 January 2005 - 20:31

Jeg har ikke fulgt 100% med i timen, men vet at det finnes 3 ting som kan og/eller gir pan et løft.

1. Safeguard
Denne saken tror jeg vil løse seg. Når ikke en gang spania har lyst å denge Norge, så er det ikke mye støtte til dette. Det kan se ut som om GB er alene i denne saken.

2. Dumping
Dumping har kommet litt i skyggen i det siste. Dette har nok mye med at Safeguard er en større sak internasjonalt enn Dumping-saken, men samtidig så er det også veldig vanskelig for EU å straffe oss for dumping når vi tjener penger.

3. Q4 og årsrapport
Jeg tror at Q4 blir et meget bedre for selv om prisene i snitt var like høye i 2003 som i 2004, så har produksjonskostnadene sunket. Og i mange av de siste børsmeldingene fra PAN, så sier de at de forventer ytterligere kostnadskutt.

På det grunnlaget tror jeg at kursen vil stige betraktelig de kommende ukene, med 25. februar som et toppunkt.

Videre så ser det ut som om prisene kommer til å fortsette å stige :-D

#86 turnaround

turnaround
  • Trainee
  • 148 posts

Posted 28 January 2005 - 21:36

Re kjetiln.

Velkommen inn fra friminuttet!

Må si du starter dette semesteret på en utmerket måte og din oppsumering er jo meget presis.

halu, vel og bra det men savner dine meninger her på tråden da du virker som en av de som følger med på hva som skjer. Regner med at du leser de meldingene du limer inn.

Velkommen til en diskusjon for jeg begynner å bli lei av å være nær den eneste her som har oppfattet at laksemarkedet er i radikal endring.

Turnaround i laks som startet høsten 2003 og som nå virkelig matrialiserer seg.

#87 Cronus

Cronus
  • Trainee
  • 160 posts

Posted 28 January 2005 - 22:20

Velkommen til en diskusjon for jeg begynner å bli lei av å være nær den eneste her som har oppfattet at laksemarkedet er i radikal endring.

Man ser konturene av noe som kan bli veldig stort...

Et eventyr?

Næringen har vært i drastisk endring de siste to-tre årene. Fokuset har gått over fra volum til kostnader, og de store oppdretterene kan i dag levere overskudd til en langt lavere laksepris enn før.

Samtidig er det ventet en gjevnt høyere laksepris i 2005 forhold til 2004, og i lys av overnevnte skulle det vel bety at alt ser meget bra ut for "lakseaksjene".

Likevel, EU forblir den store regnskyen på en ellers klarere og klarere himmel, usikkerheten rundt EU holder aksjekursene på lakseselskapene nede med blylodd.

En nogenlunde positiv avklaring ang. EU, og lakseaksjene vil gå til himmels - likevel, det er fare for at det politiske spillet blir et spill ala Tomra, med andre ord, det tar aldri slutt.

Men uansett, turn, jeg har også sett at laksenæringen er i radikal endring - på fem års sikt er laskeaksjene de store vinnerene.

Ha en fin helg!

#88 simensimen

simensimen
  • Trainee
  • 3 posts

Posted 28 January 2005 - 23:39

Synes PAN ligger på et veldig spennende nivå teknisk, og vurderer kjøp hvis 2 kroner brytes! Men hva har dette Safeguard-greiene å si for Pan? Jeg har lite greie på lakseaksjer, men har fått med meg denne saken! Vil en minstepris ha noe særlig å si med de psisene vi ser i dag, vil ikke en minstepris heller være positivt da det vil bli begrenset hvor billig Pan kan selge laksen sin? Kan noen forklare meg dette? Og en annen ting, hva må kiloprisen ligge på for at PAN skal tjene penger I DAG (ikke ta med eventuelle kostnadskutt som kommer i fremtiden, men snakk om NÅSITUASJONEN)? På forhånd takk hilsen en mulig PAN-aksjonær (kjøper jeg handler jeg rundt 500k aksjer).

#89 simensimen

simensimen
  • Trainee
  • 3 posts

Posted 28 January 2005 - 23:55

Kan du også sihvor mye fisk PAN selger i løpet av en uke/måned (sånn i snitt) slik at jeg kan regne litt på det hvis prisen skulle holde seg på 25 +?

#90 Cronus

Cronus
  • Trainee
  • 160 posts

Posted 29 January 2005 - 00:02

Turn, har du tatt høyde for forskjellen mellom RUND og SLØYD fisk i dine beregninger?

Er prisen i markedet 25, og produksjonskostnaden 20 (inkludert finanskostnader), vil det ikke si at fortjenesten er 5 per kilo.

Under slakt oppstår det et svinn på mellom 17-18% (gjennomsnittlige tall), for å se om produsenten tjener penger må dette trekkes fra markedsprisen som oppgis i SLØYD.

Ergo:

Pris marked: 25
Pris produsent: 20

Svinn 18% trekkes fra markedsprisen

25*0,82 - 20 = 0,50

Dette er helt vanlig praksis, og det er slik man beregner om selskapene tjener penger eller ikke. Likevel, dette har gått de fleste hus forbi, og altfor mange stirrer seg blind på produksjonskostnader på 18-19 kroner og en markedspris på 25.

Jeg har ikke lest dine beregninger så nøye at jeg vet du har tatt høyde for dette - derfor spør jeg :)

#91 Cronus

Cronus
  • Trainee
  • 160 posts

Posted 29 January 2005 - 00:14

Synes PAN ligger på et veldig spennende nivå teknisk, og vurderer kjøp hvis 2 kroner brytes! Men hva har dette Safeguard-greiene å si for Pan? Jeg har lite greie på lakseaksjer, men har fått med meg denne saken! Vil en minstepris ha noe særlig å si med de psisene vi ser i dag, vil ikke en minstepris heller være positivt da det vil bli begrenset hvor billig Pan kan selge laksen sin? Kan noen forklare meg dette? Og en annen ting, hva må kiloprisen ligge på for at PAN skal tjene penger I DAG (ikke ta med eventuelle kostnadskutt som kommer i fremtiden, men snakk om NÅSITUASJONEN)? På forhånd takk hilsen en mulig PAN-aksjonær (kjøper jeg handler jeg rundt 500k aksjer).

Kan gi deg et helt klart svar på siste det siste spm. ditt:

For at PAN skal tjene penger i dag, med en produksjonskostnad på 19,50 - må markedsprisen være over 24, dette basert på følgende regnestykke:

24*0,82 - 19,50 (=ca) 0

I dagens marked med laksepriser rett under 25 kroner tjener Pan Fish faktisk penger :)

#92 turnaround

turnaround
  • Trainee
  • 148 posts

Posted 29 January 2005 - 00:44

Re kronus.

Hvordan kan FJO komme ut med en ebitda på 320 mill med fjorårets laksepris om det du sier her er riktig? Fint om du kunne sette opp et regestykke på det.

#93 Cronus

Cronus
  • Trainee
  • 160 posts

Posted 29 January 2005 - 01:24

litt ivring på OK knappen her :)

#94 Cronus

Cronus
  • Trainee
  • 160 posts

Posted 29 January 2005 - 01:24

#95 Cronus

Cronus
  • Trainee
  • 160 posts

Posted 29 January 2005 - 01:39

Re kronus.

Hvordan kan FJO komme ut med en ebitda på 320 mill med fjorårets laksepris om det du sier her er riktig? Fint om du kunne sette opp et regestykke på det.

Jeg vet ikke om jeg har fortstått dette selv, ble usikker nå, skal forsøke å få en skikkelig forklaring innen søndag!

#96 turnaround

turnaround
  • Trainee
  • 148 posts

Posted 29 January 2005 - 01:42

Re. Cronus.

Ikke noe problem det, vi forsøker å finne ut av slikt i fellesskap. Jeg forsøker å være mest mulig korrekt selv om jeg hausser litt vel mye noen ganger. Vi må jo smøre litt på.
Vi bør dog holde oss mest mulig til sannheten, men det er viktig at vi ikke minst tør å ta opp diskusjonen.

Ha en flott kveld

turn

#97 turnaround

turnaround
  • Trainee
  • 148 posts

Posted 29 January 2005 - 11:27

Tiltak fra EU

Mitt tips er et vedtak om en minstepris mellom kr 20-22 for det er i overkant av dafgens selvkost.

Ellers mister de all troverdighet.

Turnaround "Pensjonsfond"
TOM (24) FJO (2,07) SIEM (23) CTG (2,67) PAN (1,55)
Short TEL 59,50 Short STL 97

#98 Utzi

Utzi
  • Medlem
  • 788 posts

Posted 30 January 2005 - 12:24

Minsteprisen blir 22 kroner

EUs handelskommissær Peter Mandelson har formelt foreslått en minstepris på 2,70 euro for salg av norsk laks til EU-markedet.

Det bekrefter Mandelsons fagdirektør Fritz-Harald Wenig overfor Bergens Tidende i en kortfattet e-post.

2,70 euro tilsvarer om lag 22 kroner kiloen. I går skjøt lakseprisen over 25 kroner, så i første omgang vil EUs minstepris ikke være noe vesentlig problem for de norske eksportørene.

Skulle lakseprisen senere endre seg, kan også minsteprisen bli justert. Slik Unionen selv ser på det, vil den bare forsikre seg mot at norske oppdrettere selger laks til under produksjonskostnad.

I det opprinnelige forslaget skulle minsteprisen kunne justeres opp til maksimalt ý 2,85. Det var i går kveld ikke mulig å få klarhet i om dette «taket» nå er senket. Det kan uansett komme endringer frem til midten av neste uke.

Forslaget fra Peter Mandelson er ute til en skriftlig høring i resten av Europakommisjonen. Hvis ingen markerer uenighet innen tirsdag, vil minsteprisordningen være et faktum, og bli gjort gjeldende senest uken etter.

Skulle noen kommissær være uenig, må saken behandles på Kommisjonens faste onsdagsmøte i neste uke. Der er det ikke tvil om at Mandelson har flertall.

Fristen for å ta en beslutning her er 6. februar.

Både lakseeksportørene og norske myndigheter har kjempet innbitt mot en minsteprisordning. Trolig blir det nye samtaler om saken på det økonomiske toppmøtet i Davos denne helgen. Der er både kommissær Mandelson og en rekke medlemmer av Norges regjering.

Minsteprisen skal beskytte EUs lakseprodusenter mot for skarp norsk konkurranse. Kravet ble reist av Irland og Storbritannia.

Selv om minsteprisen nå etter alt å dømme kommer, er det fortsatt mulig at Danmark og andre EU-land som er mot den, reiser saken i EUs ministerråd. Det er alminnelig antatt at det der kan være et blokkerende mindretall mot tiltaket. Men saken kan neppe behandles før i mars.

På den annen side behandler Kommisjonen nå også en dumpinganklage fra skotske oppdrettere. Undersøkelsene skal være ferdige i mars, og da risikerer den norske næringen en straffetoll. Kommisjonen kalkulerer med at trusselen om straffetoll, et tiltak som svir mye hardere, skal få Norge til å godta minsteprisen.

Publisert: 30. jan. 2005, 06:00
Oppdatert: 30. jan. 2005, 01:25
FRANK M. ROSSAVIK

http://www.bt.no/oko...v/article336052
mvh
Utzi

#99 turnaround

turnaround
  • Trainee
  • 148 posts

Posted 30 January 2005 - 16:48

Litt artig å observere.
..............
Dette skrev jeg i går!
Tiltak fra EU

Mitt tips er et vedtak om en minstepris mellom kr 20-22 for det er i overkant av dafgens selvkost.

Ellers mister de all troverdighet.

Turnaround "Pensjonsfond"
TOM (24) FJO (2,07) SIEM (23) CTG (2,67) PAN (1,55)
Short TEL 59,50 Short STL 97

#100 hallu

hallu
  • Gullmedlem
  • 2731 posts

Posted 31 January 2005 - 13:12

Laksepris på 2000-nivå

Det går unna i laksemarkedet igjen. Prisen er over 26 kroner kiloen.

Artikkel av: Øystein Byberg (31.1.05 11:14)

Ifølge Finansavisen er prisen på laks nå på det høyeste nivået for årstiden siden 2000. Rett før helgen endte enkeltauksjoner over 26 kroner per kilo.
Ifølge en eksportør er tilbudssiden i Midt-Norge og nordover stram. Kjøperne begynner å se seg om etter alternativer til norsk laks.

- Vi hører at industrien i Europa kjøper noe chilensk filet som leveres i Danmark til 27 kroner kiloet, sier eksportøren.

0 bruker(e) leser i denne tråden

0 medlemmer 0 gjester, 0 anonyme medlemmer