Jump to content

- - - - -

YAR - Yara International

• Please log in to reply
59 replies to this topic

#41 vidar

vidar
  • Gullmedlem
  • 3535 posts
  • Portefølje:GJF, DETNOR, NSG

Posted 03 October 2008 - 13:11

Ser ut til at det er en short-squeeze i utvikling i Yara(?)
Life moves pretty fast. If you don't stop and look around once in a while you might miss it.

#42 vidar

vidar
  • Gullmedlem
  • 3535 posts
  • Portefølje:GJF, DETNOR, NSG

Posted 24 October 2008 - 08:28

Oslo (TDN Finans): Yara stanser midlertidig urea- og ammoniakkproduksjonen på Ferrara-fabrikken i Italia fra 1. november 2008 på grunn av markedsforholdene.
Det opplyses i en melding fredag.

Fabrikken har en årlig produksjonskapasitet på 600.000 tonn ammoniakk og 500.000 tonn urea.
Det ventes ikke oppsigelser i forbindelse med stansen.
Life moves pretty fast. If you don't stop and look around once in a while you might miss it.

#43 christiangu

christiangu
  • Medlem
  • 140 posts

Posted 24 October 2008 - 10:07

sakser ut are slettans kommentar om yara på nordnet.no:

Kjøper Yara

Jeg har kjøpt meg inn igjen i gjødselselskapet Yara.
Jeg har kjøpt 350 aksjer i Yara International til kurs 121,25 kroner. For å finansiere kjøpet har jeg solgt 300 aksjer i StatoilHydro til kurs 121,10 kroner.

Jeg hadde Yara i min portefølje nesten helt fra begynnelsen, men solgte meg ut sist desember. Det ga god gevinst, selv om aksjen også steg mye etter at jeg solgte meg ut. Fra toppen i vår har aksjen så falt mer enn 70 prosent.

Det er åpenbart at markedet legger til grunn kraftig resultatforverring fremover. Det vises tydelig hvis man ser på verdsettelsen i forhold til resultatene den siste tiden. Målt mot 2007-resultatet, verdsettes Yara nå til en P/E på 6. Og den lave verdsettelsen skyldes ikke at resultatet har falt i år.

Ser man på årets ni første måneder, fikk Yara et resultat etter skatt på 10.584 millioner kroner, opp fra 3.993 millioner samme periode i fjor. Omsetningen økte fra 40,1 til 69,8 milliarder.

Hvis vi summerer de fire siste kvartalene, altså fra og med fjerde kvartal i fjor til og med tredje i år, har Yara et resultat pr. aksje på over 40 kroner og dermed en P/E-verdi på 3.

Dette viser en nattsvart pessimisme på børsen.

Spørsmålet i markedet er altså ikke om overskuddet faller i tiden fremover, men hvor mye det faller. De siste markedstallene viser da også prisnedgang, og Yara har advart om at kunder nå har problemer med å finansiere kjøp av kunstgjødsel på grunn av kredittkrisen. Vi har også sett at de svært høye matvareprisene tidligere i år har moderert seg noe, noe som trolig vil påvirke etterspørselen etter kunstgjødsel.

Langsiktig positivt
Det er åpenbare utfordringer på kort sikt og svært vanskelig å spå utviklingen i markedsprisene. Samtidig er bildet ikke helsvart. Høyere dollarkurs og lavere energipriser er isolert sett positivt for Yara. Og prisene på kunstgjødsel og matvarer er fortsatt gode i forhold til nivået de senere år.

Gjør selskapet det bare litt bedre enn markedet nå tydeligvis legger til grunn, kan denne aksjen fort komme tilbake med stor kraft.

På lengre sikt mener jeg dessuten, som før, at selskapet er godt posisjonert. Verdens matforbruk øker, i stor grad fordi store befolkningsgrupper i Asia bedrer levestandarden til et nivå hvor de spiser mer kjøttprodukter. Jeg tror denne trenden i liten grad blir påvirket av dagens finanskrise. I alle fall var det ingen tegn til redusert etterspørsel under Asia-krisen for ti år siden. Samtidig er verdens kornlagre fortsatt på et historisk sett lavt nivå.

Den eneste realistiske måten å møte økt matvareetterspørsel på er med moderne industribruk og bruk av kunstgjødsel.

Oppkjøp har økt Yaras gjeld, men forutsatt at vi ikke står overfor et finansielt ragnarok, bør gjeldsbyrden ikke være noe stort problem.

Jeg merker meg også at en rekke medlemmer av konsernledelsen har kjøpt aksjer etter fremleggelsen av kvartalsrapporten før helgen.

#44 RoRu

RoRu
  • Medlem
  • 1533 posts

Posted 17 February 2009 - 10:53

View PostRoRu, on 7 Apr 2008, 20:53, said:

Spørs hva du legger i fornuftig... Yara har en P/E på ca 12-13 nå når kursen er 315 (basert på 2008 estimatene, som også er svært høye).

Grunnen til at jeg mener Yara er et greit short-case, er den enormt raske og bratte stigningen i gjødselesprisene, og at markedet priser fremtidig vekst for Yara som til og med overgår denne brutale stigningen i gjødselsprisene. Det later til at markedet tror gjødselsprisene (urea, can) skal stige i samme takt også i tiden fremover. Det har jeg ingen tro på at vil skje nå når konjunkturen er snudd og lavkonjunktur er i emming.

Når alle, så å si uten unntak, er så enormt positive til Yara blir fallhøyden kjempestor hvis de ikke innfrir de enorme forventningene. Kommer det skuffelse, vil aksjen bli sraffet hardt. Meget hardt. Uten sammenlikning forøvrig, så skjedde det samme med REC. Eufori blir straffet hardt hvis skuffelse kommer.

Å operere med P/E basert på knallhøye gjødselspriser, og i tillegg tro at dette vil vedvare med samme lønnsomhet i mange mange år fremover uten korreksjoner innimellom, er i beste fall galskap.

Verden vil bedras, og analytikerne er blåøyde.
RoRu

#45 sharpshoota

sharpshoota
  • Gullmedlem
  • 2224 posts
  • Portefølje:Trader

Posted 25 April 2010 - 08:28

Yara tynget børsen fredag etter å ha lagt frem tall for 1. kvartal, der topplinjen kom inn over to milliarder under forventning. Men inntjeningen var god.

#46 sharpshoota

sharpshoota
  • Gullmedlem
  • 2224 posts

Posted 26 April 2010 - 10:25

Deutsche Bank har allerede gjort det mandag. Nå følger Handelsbanken Capital Markets og Agilis opp. De kommer med negative analyse vedrørende Yara.

#47 Minos

Minos
  • Medlem
  • 67 posts

Posted 21 May 2010 - 12:28

Jeg tror Yara kan være en av aksjene som vil gjøre det spesielt bra i den kommende børsoppturen (som kan ha startet i dag..).

Aksjen har rast over 35% siden januar, og potensialet på nedsiden i den stygge dobbel toppen er tatt ut. Den siste tiden har det likevel blitt utviklet en soleklar positiv divergens i chartet, som jeg tror er et tidlig tegn på det som bil bli en kraftig oppgang.

Posted Image

Posted Image

#48 sharpshoota

sharpshoota
  • Gullmedlem
  • 2224 posts

Posted 21 May 2010 - 12:44

Ja der tror jeg du kan ha mye rett, aksjen begynner å nå target for dobbel-toppen som ble satt også nå.
Kan bli spennende å følge med på YAR fremover.

#49 sharpshoota

sharpshoota
  • Gullmedlem
  • 2224 posts

Posted 12 August 2010 - 09:51

Yara trosser markedet og stiger onsdag. Analytiker forklarer

#50 RiskyTrader

RiskyTrader
  • Medlem
  • 491 posts

Posted 17 January 2011 - 23:54

Fantastisk driv i Yara siste halvår... nå er det 100-lappen igjen til ATH. Har nå sittet på i 2 år her også fra snitt ca 110-120 kroner.

Med den voldsomme spekulasjonen i økte matvarepriser, det faktum at vel snart en 1/6 av Australias (landbruks)areal må gjødsles på nytt etter den enorme utvaskingen siste uker, og eksportforbud av gjdsel fra Kina kan jeg ikke forstå annet enn at det bare er å sitte på videre til ATH....

Andre synspunkter? :rolleyes:
Portis: AKER,BON,FOE,ORK,SDRL,YARA,NHY,RCL,STB,REC,GJF(90% aksjer, 10% cash) + leker litt med opsjoner begge veier.

#51 FrankS

FrankS
  • Medlem
  • 153 posts

Posted 18 January 2011 - 09:08

View PostRiskyTrader, on 17 January 2011 - 23:54, said:

Fantastisk driv i Yara siste halvår... nå er det 100-lappen igjen til ATH. Har nå sittet på i 2 år her også fra snitt ca 110-120 kroner.

Med den voldsomme spekulasjonen i økte matvarepriser, det faktum at vel snart en 1/6 av Australias (landbruks)areal må gjødsles på nytt etter den enorme utvaskingen siste uker, og eksportforbud av gjdsel fra Kina kan jeg ikke forstå annet enn at det bare er å sitte på videre til ATH....

Forgive my ignorance, men hva er ATH? Mulig oppkjøp på gang?

Ut ifra "big money", så går YAR veldig opp ved oppkjøp i forkant siste halvåret, og ser ut som kursen drives mye av reelle penger. Akkurat nå har det vært en sell-off ned til nivået på 340, så kan korrigere ned dit. Gir en passe grei inngang om aksjen har så mye driv at den ikke ser 330 igjen..

#52 RiskyTrader

RiskyTrader
  • Medlem
  • 491 posts

Posted 18 January 2011 - 09:21

View PostFrankS, on 18 January 2011 - 09:08, said:

Forgive my ignorance, men hva er ATH? Mulig oppkjøp på gang?

All Time High er kr 462 og skriver seg fra sommeren 2008, kun uker før finanskrisen nådde Norge med full kraft.
Portis: AKER,BON,FOE,ORK,SDRL,YARA,NHY,RCL,STB,REC,GJF(90% aksjer, 10% cash) + leker litt med opsjoner begge veier.

#53 RiskyTrader

RiskyTrader
  • Medlem
  • 491 posts

Posted 14 February 2011 - 21:14

View PostRiskyTrader, on 17 January 2011 - 23:54, said:

Vel... jeg kommer med et synspunkt til selv... eller rettere sagt et argument til:

http://www.dn.no/for...icle2082205.ece

På tide å geare opp min longposisjon i aksjer i YARA med noen calls, mon tro?

#54 sharpshoota

sharpshoota
  • Gullmedlem
  • 2224 posts

Posted 07 April 2011 - 10:42

...en liten fibonacci på YAR...

...trenden siste dagene....

#55 sharpshoota

sharpshoota
  • Gullmedlem
  • 2224 posts

Posted 24 August 2011 - 10:36

...ikke så vanskelig å se hvor støtten siste dagene er her.... ...

Den store trenden her

..... muligheter for short ved evt brudd.

Edited by sharpshoota, 24 August 2011 - 10:48.

#56 sharpshoota

sharpshoota
  • Gullmedlem
  • 2224 posts

Posted 31 October 2011 - 12:15

YAR stanger i motstanden nå......kan det være på tide å shorte nå.....tja, kanskje...?

#57 sharpshoota

sharpshoota
  • Gullmedlem
  • 2224 posts

Posted 28 March 2012 - 10:46

Posted Image

trenden siste tiden i YAR

#58 Sentrum

Sentrum
  • Medlem
  • 160 posts

Posted 25 April 2012 - 16:56

En aldri så liten kamp i aksjen nå. Kurs har dannet en OHS siste uka, hvor den netopp reagerte opp.
Synes siste timers bevegelser vitner om noe, og reaksjon opp fra gårsdagens lav.

Godt resultat og guiding i gjerde?

#59 sharpshoota

sharpshoota
  • Gullmedlem
  • 2224 posts

Posted 25 April 2012 - 18:02

View PostSentrum, on 25 April 2012 - 16:56, said:

......

Godt resultat og guiding i gjerde?

skulle ikke forbause meg om det ligger et godt resultat i ermet her. Yara pleier jo veldig ofte å lever meget bra. Posted Image
uff, at jeg ikke tok caller i APPL i går .....jaja lett å være etterpåklok... Posted Image

#60 Sentrum

Sentrum
  • Medlem
  • 160 posts

Posted 27 April 2012 - 20:50

Dette var nok Best Case som inntraff idag vedr. Yara.

Etter at Potash kom med skuffende resultat tidligere i uke, ble nok endel usikre mhp resultatet, men Yara innfrir som vanlig.
Selskapet er vel verdensledende i sin bransje.

Ureaprisene er høyere nå, enn på samme tid i fjor da kurs var høyere.
Kurs burde vært over 300 nå, om ikke EU krisa hadde dempet markedene generelt.

0 bruker(e) leser i denne tråden

0 medlemmer 0 gjester, 0 anonyme medlemmer