Jump to content

- - - - -

Litteratur og online ressurser

• Please log in to reply
52 replies to this topic

#1 Bosun

Bosun
  • Medlem
  • 678 posts
  • Portefølje:CMI, OBX7O390, SDRL

Posted 15 May 2006 - 04:48

Oversikt over de mest solgte aksje-bøkene

Hei, er veldig interessert i å vite hva de forskjellige brukerne her har å anbefale av litteratur relatert til aksjemarkedet. Studerer selv finansiell analyse, men jeg merker at det meste av pensumbøker er altfor langdryge, forbausende lite praktisk orientert, og ikke minst fokuserer på teori jeg mener er totalt avleggs (iallefall for de av oss som ikke har planer om å investere i en aksje over en tiårsperiode).

Felles for pensumbøkene mine er at de som oftest er drittkjedelige å arbeide med, samtidig som de sjeldent gir meg noe særlig brukbart igjen (dette med unntak av statistikkfag og slik). Derfor er jeg ute etter mer virkelighetsrettede og lettleste bøker som støttelesing til både studiene og aksjetradingen min.

Selv var "Aksjekjøp og Daytrading" av Oddmund Grøtte den første boken jeg leste, og uten tvil den jeg har lært mest av. Jeg mener dog at Grøtte har et altfor ensidig fokus på teknisk analyse, men dette er likevel boken som virkelig åpnet øynene mine.

Etter denne leste jeg Investtech's teknisk analyse bok, som er veldig nyttig om du vil ha en kjapp innføring i TA, og i tillegg forstå Investtechs analyser.

"Økonomiskolen" fra Hegnar Media var også en brilliant innføring i økonomi på en forbausende lettlest måte. Denne boka har jeg faktisk brukt som støttebok i pensum da den har en tendens til å forklare mer på fem sider enn lærebøkene klarer på 100, samtidig som den gjør det enklere å suge ut essensen av et tema.

Pløyet også gjennom "Norges Beste Investorer" her om dagen, men detta var mer triviell lesing enn lærerikt. Det samme var "Storeulv", som i tillegg var utrolig underholdende og anbefales på det varmeste!

"Tjen penger på IT-aksjer" var den første boken min som tok for seg fundamental analyse, men jeg er ærlig talt ikke spesielt imponert over denne, annet enn at den introduserer noen få helt greie tommelfingerregler. Ser derfor frem til neste måneds bok i Hegnar's bokklubb - "Verdsettelse av Aksjer".

Hvilke andre bøker anbefales? Norske så vel som engelske.

Over til onlineressurser, jeg benytter meg stort sett bare av TDN finans og hegnar.no for informasjon om markedet, sammen med aksjeforumet.no selvsagt og stocktalk.no til tider. Surfer gjerne innom na24.no og dn.no i blant og, for litt triviell lesing. Det jeg savner mest er en onlineressurs som gir god oversikt over hele råvaremarkedet.

#2 Nigoshi

Nigoshi
  • Trainee
  • 11 posts

Posted 02 June 2006 - 14:52

View PostBosun, on 15 May 2006, 04:48, said:

Det jeg savner mest er en onlineressurs som gir god oversikt over hele råvaremarkedet.

Her finner du det du trenger.

#3 Kristian

Kristian
  • Trainee
  • 68 posts

Posted 15 June 2006 - 19:57

Oljeservice, OSX:

oilserviceindex.com

#4 Mo11oy

Mo11oy
  • Medlem
  • 6 posts
  • Portefølje:simtro, pdr

Posted 03 August 2007 - 10:30

Noen som kjenner til Joel Greenblatts bok "The litle book that beats the marked". Er den verd å lese?

#5 Livermore

Livermore
  • Medlem
  • 172 posts

Posted 04 August 2007 - 20:01

Nei, det eneste han gjør er å "linke" til denne siden.

#6 brutti

brutti
  • Medlem
  • 5 posts
  • Portefølje:GOGL INM

Posted 07 August 2007 - 00:46

Jo han leder deg jo rett til den linken, men man lærer mye annet i boken enn å trykke seg inn der. Jeg har lest den som den første boken innen aksjemarkedet å følte at jeg fikk mye ut av den.

Dog så finnes det flere bøker man kan lese som er gode; Verdsettelse av aksjer er en som jeg synes er grei.

#7 Livermore

Livermore
  • Medlem
  • 172 posts

Posted 09 August 2007 - 16:02

Etter min mening står det ikke mye fornuftig i 'Den lille boken som slår markedet'. Er nå et godt stykke ut i 'verdsettelse av aksjer', anbefaler heller å lese den.

#8 Mulligan

Mulligan
  • Medlem
  • 9 posts

Posted 12 August 2007 - 18:23

Har lyst til å lese en bok om Warren Buffett og hans invisterings filosofi, men ser at det er så mange bøker av han ute på markedet. Er det noen her som har lest en bok om han som kan anbefales?

#9 THP

THP
  • Medlem
  • 53 posts
  • Portefølje:MHG

Posted 27 February 2008 - 12:14

Vanskelig å finne tråd til dette.

Men, har nå lest boken Wonderboy av Langelang. Vet ikke om jeg kan si at dette er en litteratur ressurs. Men boken er hvertfall "uformelt" pensum på NHH og jus i oslo. Boken er utrolig bra og gir et lite innblikk i finansverden.

Til de som har lest denne, kan dere anbefale noen andre lignende bøker?

#10 sharpshoota

sharpshoota
  • Gullmedlem
  • 2236 posts
  • Portefølje:Trader

Posted 21 April 2010 - 14:58

Annbefaler et par bøker---->

Først bør man starte med O.Grøtte sin "aksjekjøp & daytading" ...den er selvskreven..

Deretter annbefaler jeg Marcel Link sin "High probability trading" , Beste jeg har lest....han forteller villig om de feilene han har gjort og andre erfaringer som trader.

Mark Douglas sin "Trading in the Zone" er beste bok når det kommer til psykologien man trenger som trader, geinial.

Som underholdning:

Pit Bull = bra
How I made 2 mill. $ in the stockmarkets = bra
Reminishes of a stock operator = meget bra

#11 sharpshoota

sharpshoota
  • Gullmedlem
  • 2236 posts

Posted 25 April 2010 - 14:44

Hva mener dere om Niederhoffer sin "Education of a speculator" ...???

...for meg ga den veldig lite mening, 10% av den hadde jeg interesse av ....veldig tungt lesestoff, ingen tvil om at forfatteren er lærer/lektor...

#12 sharpshoota

sharpshoota
  • Gullmedlem
  • 2236 posts

Posted 26 April 2010 - 15:05

Investopedia : fin side hvis man lurer på hva ting betyr..... enten det er sochastic eller CDS....

#13 sharpshoota

sharpshoota
  • Gullmedlem
  • 2236 posts

Posted 28 April 2010 - 11:38

Är du nybörjare eller vill du fördjupa dina kunskaper ännu mer? Här får du både grundläggande och mer fördjupad information - helt enkelt veta allt du behöver för att komma igång eller gå vidare. Välkommen till Swedbanks warrantskola

...fint for dem som er interesert i derivater... Posted Image

#14 sharpshoota

sharpshoota
  • Gullmedlem
  • 2236 posts

Posted 02 May 2010 - 08:54

Synes Bigcharts.com sine 10-dagers/15-min charts er gode , har hadd mye god nytte av dem. Posted Image

...et eksempel her... kjekt for dem som er i startgropa.

#15 valendil1403

valendil1403
  • Medlem
  • 13 posts
  • Portefølje:QEC, BXPL, AKY, ROX

Posted 02 May 2010 - 09:40

View Postsharpshoota, on 02 May 2010 - 08:54, said:

Synes Bigcharts.com sine 10-dagers/15-min charts er gode , har hadd mye god nytte av dem. Posted Image

...et eksempel her... kjekt for dem som er i startgropa.

Hei!

Viss du vil lese om Buffett og hans investeringsfilosofi kan du lese:
-Buffettology bøkene og The Warren Buffett Way
-Ellers kan du lese de bøkene han har lært noe av: Philip Fisher: Common stocks and uncommon profits
-Ellers er to andre bøker av "den lille boken" om investering i verdiselskaper og the little book that builds wealth av Pat Dorsey (Veldig bra bok)

#16 sharpshoota

sharpshoota
  • Gullmedlem
  • 2236 posts

Posted 03 May 2010 - 14:24

Meget viktig side for å se tall som slippes i USA ..f.eks.:

www.forexfactory.com

#17 sharpshoota

sharpshoota
  • Gullmedlem
  • 2236 posts

Posted 11 May 2010 - 08:45

Interesant lesning.... :

Paul Tudor Jones Interview

#18 sharpshoota

sharpshoota
  • Gullmedlem
  • 2236 posts

Posted 05 June 2010 - 08:45

Lurer du på hvilke bøker om investering og marked ekspertene foretrekker? Her kan du se Peter Warrens favoritter.

#19 AndersBB

AndersBB
  • Medlem
  • 592 posts

Posted 06 June 2010 - 17:24

Ultraliberalismen i meg har våknet.

Mises og Heynek's teorier fanger og jeg har såvidt begynt på Human Action av Mises. Kjempespennende tanker som står i direkte opposisjon i forhold til dagens Keynianske paradigme.

Posted Image

Mye av denne litteraturen kan du laste ned gratis på Mises' nettside. http://mises.org/books/

Anbefaler alle å også skjekke ut deres nettisde: http://mises.org/

De har også en youtube accont med mange interessante og gode foredrag: http://www.youtube.com/user/misesmedia
"What kind of dining set defines me as a person?"

[img]http://bildr.no/image/492071.jpeg[/img]
Trykk på plusstegnet --------------------------------->

#20 sharpshoota

sharpshoota
  • Gullmedlem
  • 2236 posts

Posted 29 June 2010 - 11:02

Leste nettopp Skillpaddemetoden av Curtis Faith.

Ikke blant de beste jeg har lest...men litt interesant var det jo der allikevel.
Men det er akkurat som han skriver selv ut imot slutten: - han er ikke den rette til å lære bort tradingphsykologi fordi han ikke har slitt nevneverdig med dette. Han annbefaler derimot mange andre som har skrevet bra bøker på dette bl.a. Ari Kiev , Van Tharp og min favoritt Mark Douglas Posted Image

Jeg likte historien om prosjektet de var med i , spennende å lese det han skriver rundt dette, han kunne godt skrevet mer om det.

Tror ikke heller at dette er noen lett bok for de som ikke har lest sånt før, etter min mening kunne han sløyfet alle utregningene og formlene (dette utgjør kanskje rundt 100 sider av boka) bl.a. for beregning av forventet profitt...noe han allikevel slår ihjel på slutten som unyttig.

Michael Covel har jo gitt ut "the complete turtle trader"....kanskje den er bedre.....

Edited by sharpshoota, 29 June 2010 - 11:05.

1 bruker(e) leser i denne tråden

0 medlemmer 1 gjester, 0 anonyme medlemmer