Jump to content

TOM - Mot tresifret i 2005

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
3732 replies to this topic

#1 pluss201

pluss201
  • Gullmedlem
  • 3167 posts

Posted 06 March 2004 - 14:39

Krever stopp i pante-trenering
Av TDN Finans

Baden-Wurttembergs miljøvernminister Ulrich Muller taler nå sin partikollega i Hessen, samt søsterpartiet i Bayern, midt imot. Muller krever nå at CDU/CSU oppgir sin trenering av miljøvernminister Jurgen Trittins foreslåtte revideringen av pantedirektivet.

Det skriver Der Spiegel torsdag.

De kristeligdemokratiske delstatsmyndighetene i Hessen offentliggjorde onsdag at de vil presentere sitt revideringsforslag overfor Forbundsrådet 12 mars. Som tidligere offentliggjort ønsker deler av CDU at panten erstattes med en avgift dersom visse returandeler på emballasjen ikke nås.

Den Stuttgart-baserte Muller foreslår imidlertid at kristeligdemokratene samler seg om et realistisk forslag som kan lede frem til et kompromiss med Trittin. Kjernen i forslaget er, ifølge Spiegel, at kun økologisk ufordelaktig emballasje på øl og mineralvann blir pantebelagt, mens fruktjuicer, vin og melk fritas pant.

CDU/CSU-ministerene møttes torsdag kveld i Munchen for å diskutere saken.

- - -
Kildematerialet er © de respektive nettsteder/kilder.
Det er lov å tenke stort. / Noen ser tingene som de er og sier "hvorfor"? Jeg drømmer ting som aldri har vært og sier "hvorfor ikke"?
Siste sitatet er selvsagt stælt.

#2 pluss201

pluss201
  • Gullmedlem
  • 3167 posts

Posted 06 March 2004 - 14:51

Boksprodusent tror tysk pant forsvinner

Fredag 05. mars 2004 kl. 12:42
Skrevet av: Are Slettan - iMarkedet

Den store emballasjeprodusenten Rexam venter en fjerning av bokspanten i Tyskland i vår, noe som ville vært meget negativt for Tomra. - Helt usannsynlig, mener Tomra-sjef Erik Thorsen. (...)

- - -

http://www.imarkedet.no/index.php?object_i..._object_forside
Det er lov å tenke stort. / Noen ser tingene som de er og sier "hvorfor"? Jeg drømmer ting som aldri har vært og sier "hvorfor ikke"?

#3 Pirelli

Pirelli
  • Gullmedlem
  • 5818 posts

Posted 07 March 2004 - 15:36

Vi har en TOM topic fra før: TOM - En verden av muligheter

Jeg stenger den gamle til fordel for denne, håper du kan fortsette å oppdatere TOM topicen med begivenheter relatert til selskapet plus201.

Pirelli

#4 pluss201

pluss201
  • Gullmedlem
  • 3167 posts

Posted 09 March 2004 - 19:32

Stjeler litt argument fra EngaBhoy fra en annen tråd. (Mens vi venter på at noe spennende nytt eventuelt kommer ).

- - -

Laphroaig, da tillater jeg meg å anbefale TOM. Aksjen har falt på lavt volum 11 av de siste 12 handelsdagene. Den er i øyeblikket solid oversolgt (RSI og Stochastics). Grunnen til nedgangen er for det første utålmodighet i mangel av impulser (samtidig som traderne svermer som fluer rundt andre drittaksjer!). For det andre er det en viss nervøsitet i forkant av fredagens behandling av panteloven i Bundesrat. En positiv avklaring her kan være triggeren som vekker aksjen til live. Et mulig set-up er altså bunnfiske før helga, muligens allerede i morgen hvis nedgangen på Nasse gjør jobben sin.

Som vanlig vil jeg ikke anbefale kjøp dersom du ikke har tro på Tomra og pant generelt sett, eller dersom du synes aksjen er dyr.

- - -

#5 pluss201

pluss201
  • Gullmedlem
  • 3167 posts

Posted 10 March 2004 - 16:14

Tomra - ABG gjentar "hold", ser tysk utsettelse
OSLO, 10 mars (Reuters) - ABG Sundal Collier gjentar onsdag
en "hold"-anbefaling på Tomra<TOM.OL>. Meglerhuset tror det
muligens ikke blir noen avklaring av pantespørsmålet i et møte i
Bundesrat 12. mars.
Det har vært spekulasjoner om at Bundesrat vil gi etter for
press fra den tyske regjeringen om å modifisere emballasjelover
ved møtet 12. mars.
ABG skriver det "har grunn til å tro at forslaget fra
regjeringen ikke vil være oppe til debatt og stemmes over." I
stedet tror ABG et forslag fra delstaten Hessen om å bytte ut
panten med en skatt vil komme opp.
Da Tomra ikke har fått noen store ordrer og den politiske
usikkerheten fortsetter, kutter ABG sitt estimat for 2004 til
3.000 fra 7.500 panteautomater, hvilket betyr et kutt i EPS med
30 prosent. ABG holder sine estimater for 2005 og 2006 uendrede.
ABG tror konsensus for første kvartal vil falle og ser en
konsensus-EBIT mellom 60-70 millioner kroner, lavere enn
rapporterte 91 millioner i fjerde kvartal 2003.
((--Redaksjonen: 22 93 69 75, redaksjonen@reuters.no))

- - -

Betalingstjeneste tror jeg, kan ikke legge link. Men uansett hadde det jo vært greit om ABG hadde kunne dokumentere sin antakelse.

- - -

#6 Pirelli

Pirelli
  • Gullmedlem
  • 5818 posts

Posted 10 March 2004 - 20:29

PW fra TOM i ettermiddag, les http://pub.tv2.no/ne...ticle198037.ece

Det betyr vel at veksten i Tyskland foreløpig har flatet ut. Blir nok en kjip dag i morgen for Tomra :?

Pirelli

#7 pluss201

pluss201
  • Gullmedlem
  • 3167 posts

Posted 10 March 2004 - 21:19

Stjeler fra HO:

Hei

Denne meldingen er intet nytt i forhold til Tyskland og evt ordrer. Siden det bare er tre uker igjen av kvartalet, er det jo innlysende at evt ordrer nå ikke kan leveres og inntektsføres i Q1.

Det er og blir Bundesrat/ Tyskland og ordrer derfra som vil styre kursen.

Vi får se hvordan det går i Bundesrat på fredag, det betyr nok vesentlig mere enn denne avklaringen Tomra kom med, som egentlig er ganske innlysende.

Mvh Tekniker`n

- - -

Bli nok stygt i morgen. Tror ikke jeg rører meg i morgen. "Gruses" sikkert alt fra start (for sent å rømme nå) om det skjer, og da er det kjipt å bli løpende etter. :roll:

Fredag kan bli artig likevel... :wink:

#8 pluss201

pluss201
  • Gullmedlem
  • 3167 posts

Posted 10 March 2004 - 21:58

http://pub.tv2.no/ne...ticle198037.ece

Tomra varsler svakere tall
Av Eva Honningsvåg 10.03.04 18:47

Tomra sendte sent i ettermiddag ut en melding som varsler svakere utvikling i Tyskland enn markedet har ventet seg. Dette vil trolig sende kursen ned når børsen åpner i morgen tidlig.

Tomras salg i Tyskland har lenge vært det store spenningsmomentet rundt selskapet etter at myndighetene i Tyskland innførte pant på engangsemballasje. Men fortsatt har ikke Tomra klart å lande noen kontrakt for panteautomater av denne typen i Tyskland.

Meldingen fra selskapet i ettermiddag bærer bud om at det heller ikke er noen slike kontrakter i sikte for Tomra i den nærmeste fremtid.

Deler av saken fra Nettavisen ovenfor. Kan vel påstå at det som står i rødt i beste fall er upresist skrevet av journalisten. For mye leses inn i meldingen mener nå jeg. 8) Noen som mener noe om dette? Er jo en eneste lang monolog dette, ved siden av Pirelli da. :?

Resten av artikkelen:

Basert på de mange spørsmål knyttet til de kortsiktige utsiktene for Tomra i forbindelse med automatisering av pantsystemene for engangsemballasje i Tyskland, ønsker Tomra å kommunisere forventningene til 1. kvartal 2004. Tomra presiserer at man ikke forventer ordre i 1. kvartal 2004 knyttet til pant på engangsemballasje i Tyskland, og som kan få betydning for omsetning og resultat i kvartalet, heter det i meldingen som vil skuffe mange av selskapets aksjonærer.

- Tomra forventer derfor en flat utvikling i både omsetning og driftsresultat i 1. kvartal 2004 sammenlignet med 1. kvartal 2003. Selskapet forventer å nå en omsetning på cirka 550 MNOK (mot 530 MNOK i første kvartal 2003), og et driftsresultat på nivå med 1. kvartal 2003 som var 30 MNOK, heter det avslutningsvis i meldingen fra selskapet.

[color=blue]Noen som aner hva markedet hadde ventet av Q1?

Venter meg at markedet vil senke TOM i morgen. Om det er grunn til det, er en annen sak. Jeg mener nei - "any time" :wink

#9 pluss201

pluss201
  • Gullmedlem
  • 3167 posts

Posted 10 March 2004 - 22:04

dn.no sin versjon av saken:

http://www.dn.no/for...ticle181787.ece

Tomra venter ikke tyske ordre ennå
Av TDN Finans

Panteselskapet Tomra venter ikke ordre i første kvartal knyttet til pant i Tyskland. Selskapet venter at driftinntektene i første kvartal 2004 vil bli rundt 550 millioner kroner.

Tomra venter at driftinntektene i første kvartal 2004 vil bli rundt 550 millioner kroner, med et driftsresultat på rundt 30 millioner kroner. Det opplyses i en melding fra selskapet onsdag.

Driftsresultatet er på linje med første kvartal 2003, mens omsetningen da var 530 millioner kroner.

Tomra venter ikke ordre i første kvartal knyttet til pant på engangsemballasje i Tyskland, som kan få betydning for omsetning og resultat i kvartalet.

Utsiktene blir kommunisert "basert på de mange spørsmål knyttet til de kortsiktige utsiktene i forbindelse med automatisering av pantsystemene for engangsemballasje i Tyskland", opplyses det.

- - -

#10 Siphlonurus

Siphlonurus
  • Trainee
  • 204 posts

Posted 10 March 2004 - 23:46

Hvorfor presisere noe de allerede har sagt. At markedet håper på noe bedre er en annen sak.
Dette virker som heller dårlig aksjonærpolitikk. Etter å vært ute noen dager gikk jeg inn igjen i dag. Kan vel kalles dårlig timing. Vi ser nok raskt 42-tallet i morgen er jeg redd. Vi får håpe det stopper med det.

På den annen side er det forventninger til hva som skjer i Tyskland på fredag. Dette kan jo trekke i en annen retning. Det kan jo være at dette hindrer salgspress i morgen?

#11 pluss201

pluss201
  • Gullmedlem
  • 3167 posts

Posted 10 March 2004 - 23:47

Kjent stil (negativt! :evil: ) fra iMarkedet (mine uthevelser):

http://www.imarkedet.no/index.php?object_i..._object_forside

Svake signaler fra Tomra

Onsdag 10. mars 2004 kl. 21:53
Skrevet av: Are Slettan - iMarkedet

Tomra melder at det ikke ventes ordrer knyttet til pant på engangsemballasje i Tyskland i første kvartal. Viktigere er det troligfor kvartalet.

- Basert på de mange spørsmål knyttet til de kortsiktige utsiktene for Tomra i forbindelse med automatisering av pantsystemene for engangsemballasje i Tyskland, ønsker Tomra å kommunisere forventningene til første kvartal 2004, heter det i en pressemelding fra panteselskapet.

- Tomra presiserer at man ikke forventer ordre i første kvartal 2004 knyttet til pant på engangsemballasje i Tyskland, og som kan få betydning for omsetning og resultat i kvartalet, heter det videre, og:

- Tomra forventer derfor en flat utvikling i både omsetning og driftsresultat i første kvartal 2004 sammenlignet med første kvartal 2003.

Selskapet forventer å nå en omsetning på ca. 550 millioner koroner, mot 530 millioner i første kvartal 2003, og et driftsresultat på nivå med første kvartal 2003, som var 30 millioner kroner.

iMarkedet er ikke kjent medi forhold til analytikernes forventninger.

Guidingen innebærer altså en omsetningsvekst.

Til sammenligning viste fjerde kvartal en omsetningsvekst på 9 prosent og en økning i driftsresultatet på 11 prosent, og mange trodde nok da at man så en sterkere trend etter et svakt år.

For hele 2004 venter analytikerne i snitt en omsetning på 3,6 milliarder kroner, ifølge Thomson First Call. Det er en vekst på hele 47 prosent enn i første kvartal.

Det er også ventet en kraftig resultatvekst for hele 2004. Analytikerne venter i snitt et resultat pr. aksje på 2,50 kroner. I 2003 var tallet 81 øre.

- - -
:?

#12 pluss201

pluss201
  • Gullmedlem
  • 3167 posts

Posted 11 March 2004 - 12:07

Hvor er den? HVOR er den? Har du kikket under der? Der borte, har noen sett der? Nå må dere ta dere sammen da! Finn den!

...sånn er sikkert stemningen i det rommet hvor man leter etter bunnproppen i TOM.

Hvis noen trenger oppmuntring, så kan jeg vise til HO og Teknikerns anytdning om at kompromissviljen er til stede.

Nesten 20% på den meldingen synes jeg var litt drøyt. Men så er det jo mange som mener at PE i TOM er litt vel drøy også... Uansett. Jeg selger ikke i dag (ble "gruset" fra start som sagt). Kjøper derimot.

Lykke til folkens.

(Så langt tas bare bunnproppen ut)

#13 pluss201

pluss201
  • Gullmedlem
  • 3167 posts

Posted 11 March 2004 - 15:11

AKSJE - Tomra-misere på ildrød børs
OSLO, 11 mars (Reuters) - Hovedindeksen på Oslo Børs dras
ned 2,5 prosent til 196,4 poeng i 11.55-tiden i takt med
fallende utenlandske børser. Man må tilbake til 22. september
2003 for å finne et like bratt kursfall for indeksen.
- Hvis du har vært i markedet noen år er ikke dette noe
nytt, men det er en stund siden vi har opplevd det og det er
sjeldent. Det er vanvittig kjedelig, det er sånn at man blir
litt shaky, sier en aksjemegler.
- Det virker som vi har en korreksjon nå. Du får en
utblåsning. Teknologisektoren har vært litt svak de siste dagene
og folk har kjøpt på svakhet. Privatkunder får nå litt panikk og
slenger det ut igjen i dag, sier vedkommende.
Tomras<TOM.OL> resultatvarsel etter børs onsdag sender
aksjen ned 15,7 prosent til 37,10 kroner.
- Det er klart kursen skal straffes når selskapet varsler at
konsensus ligger for høyt, men det at de ikke får noen ordre fra
Tyskland i første kvartal er jo ikke noen overraskelse, sier en
aksjemegler.
- Jeg tror definitivt ikke Tomra hadde kommet så hardt ned
hvis ikke markedet var som det er i dag. Det forandrer jo ikke
det langsiktige caset i Tomra, lyder vedkommendes kommentar.
Megleren får støtte av analyseoppdateringer fra First
Securities og Enskilda Securities, der resultatvarselet sees på
en god kjøpsmulighet for Tomra-aksjen.
ABG Sundal Collier hadde god timing på en analyse, da
meglerhuset kuttet sine salgs- og inntjeningsestimater på Tomra
onsdag. ABG så for seg at EBIT-konsensus lå rundt 60-70
millioner kroner for første kvartal. Dette var før Tomra varslet
en EBIT på omlag 30 millioner.

- - -

Fra Terra. Ingen link, betalingstjeneste.
- - -

#14 pluss201

pluss201
  • Gullmedlem
  • 3167 posts

Posted 11 March 2004 - 15:12

Tomra-ras på børsen, meglerhus sier kjøp/akkumulér
OSLO, 11 mars (Reuters) - Panteautomatselskapet
Tomra<TOM.OL> raser på Oslo Børs etter å ha varslet om flate
inntekter i første kvartal fra samme periode i 2003 og ingen nye
Tysklands-ordrer.
First Securities mener likevel Tomra er en kjøpskandidat og
at kursfallet er en god kjøpsmulighet, mens Enskilda Securities
opererer med en akkumulér-anbefaling.
First kommenterer i oppdateringen "Tomra - a buying
opportunity" at eksisterende markeder for resirkuleringssystemer
er voksende og nye markeder ventes å bli åpnet.
Enskilda kommenterer at nye store Tysklands-ordrer fremdeles
er den store "triggeren".
Tomra varsler om inntekter på rundt 550 millioner kroner i
første kvartal, mot 530 millioner kroner i første kvartal 2003,
og et driftsresultat på linje med første kvartal 2003, som var
på 30 millioner kroner.
First og Enskilda hadde forventet henholdsvis 75 millioner
kroner og 97 millioner kroner på driften og topplinjen var også
langt svakere enn forventet.
Tomra handles ned 16 prosent til 37,20 kroner etter varselet
sent i går ettermiddag.

- - -

Fra Terra. Ingen link - betalingstjeneste.

- - -

#15 pluss201

pluss201
  • Gullmedlem
  • 3167 posts

Posted 11 March 2004 - 16:03

http://www.ne-na.de/

Dosenpfand treibt Grünen Punkt in die Enge - Unionsblockade im Bundesrat gegen Pfandregelung chancenlos

Verfasser: Matthias Schmitz

Stuttgart/Berlin - Eine Ausweitung des Einwegpfands für Getränkeverpackungen wird von der Vorstandsetage des Müllsammlers Duales System Deutschland (DSD) äußerst kritisch betrachtet und führt zu empfindlichen Einbußen bei den Lizenzeinnahmen für den "Grünen Punkt". Wie der DSD- Vorstandsvorsitzende Hans-Peter Repnik mitteilte, hat die erste Stufe der Pfandregelung die Lizenzeinnahmen pro Jahr schon um rund 300 Millionen Euro gemindert. Das sind rund 20 Prozent der Einnahmen. Eine Ausdehnung des Pflichtpfands würde einen weiteren Ausfall von 200 bis 210 Millionen Euro zur Folge haben.

Der Bundesverband mittelständische Wirtschaft (BVMW) hatte schon zum Start des Dosenpfandes vor gut einem Jahr verkündet, dass das Müllmonopol des Grünen Punktes überflüssig sei: "Die Lobby des DSD, die Spitzenverbände des Handels und der Industrie stehen vor dem Trümmerhaufen ihrer Strategie für die Entsorgung des Verpackungsabfalls. Mit dem Dosenpfand hat der Grüne Punkt Verpackungen verloren, die noch halbwegs kostengünstig zu recyceln waren: Metalldosen, PET-Flaschen und Einwegglas. Was in der Gelben Tonne übrig bleibt, ist Restmüll und ein Mischmasch aus Milchdöschen, verschmutzten Folien oder kleinen Joghurtbechern und anderen Mini-Portions-Verpackungen," kritisiert BVMW-Präsident Mario Ohoven.
Weniger Grüne Punkt-Verpackungen bei relativ gleichbleibende Entsorgungskosten müssten notgedrungen zu höheren Lizenzgebühren führen. "Diese Logik ist in der aktuellen Wirtschaftslage den Verbrauchern und der Industrie aber nicht mehr zuzumuten. Es ist daher längst an der Zeit, den überregulierten und von Machtkartellen beherrschten Entsorgungsmarkt aufzubrechen", fordert Ohoven.

In den Neuverhandlungen der Entsorgungsverträge versucht das DSD-Management von den hohen Preisen für die Sammlung, Sortierung und Verwertung runterzukommen. Nach Einschätzung von Abfallexperten wird das den Kostendruck beim Grünen Punkt nicht entschärfen. Um so größer sind die Hoffnungen der DSD-Lobbyisten in Richtung der hessischen Gesetzesinitiative im Bundesrat, die das Dosenpfand beseitigen will. Sie sieht eine sogenannte Kombinationsquote aus Mehrweg- und Verwertungsquote vor, bei deren Unterschreiten eine Einwegabgabe oder ein Einwegzuschlag erhoben werden soll. Die Deutsche Umwelthilfe lehnt es kategorisch ab, das bewährte Instrument Pflichtpfand wieder abzuschaffen und durch die Kombiquote zu ersetzen, die beispielsweise in Österreich zum beschleunigten Zusammenbruch des Mehrwegsystems führte. Von der Kombiquote profitiere nur die Einweglobby und das DSD, dessen Vorstandschef Repnik gleichzeitig Mitglied der CDU/CSU-Bundestagsfraktion sei und von dort aus die Interessen seines Unternehmens durchsetzen wolle. Auch im Lager der Union regt sich Widerstand. So warnt der baden-württembergische Umweltminister Ulrich Müller (CDU) seine Parteikollegen vor den Folgen der Kombiquote: Auch bei diesem Modell gäbe es Quotenregelungen, "deren Erhebung einen nicht unerheblichen bürokratischen und finanziellen Aufwand erfordert. Die jährlichen Erhebungen können von den betroffenen Wirtschaftskreisen angefochten werden. Wie dies die Vergangenheit gezeigt hat, wird davon auch Gebrauch gemacht", so Müller. Ob es zudem rechtlich zulässig sei, dass die Ausgleichsabgabe eigener Art vom DSD erhoben werden könne, "erscheint mir wegen des Kontrahierungszwanges bedenklich", führt Müller aus. Er sieht den Bundesumweltminister Jürgen Trittin keineswegs in einer defensiven Situation. "Es würde ihm höchstwahrscheinlich auch hier gelingen, die CDU/CSU-geführten Bundesländer und die Opposition als 'Blockierer', die ständig mit neuen Vorschlägen an die Öffentlichkeit herantreten, an den Pranger zu stellen", schreibt Müller.

Auch das von der EU-Kommission eingeleitete Vertragsverletzungsverfahren gegen Deutschland, auf das die Dosenpfandgegner in den großen Handelskonzernen bei der Verhinderung eines einheitlichen Rücknahmesystems für Einweg-Getränkeverpackungen gerne verweisen, werde nach Müllers Einschätzung nicht kurzfristig entschieden. "Die Bundesregierung hat ja bereits in diesem Zusammenhang angekündigt, dass sie dieses Vertragsverletzungsverfahren bis zum EuGH bringen wolle. Die EU-Kommission wendet sich in ihrer Stellungnahme vor dem EuGH auch nicht gegen die Pfandpflicht als solche. Sie charakterisiert nur in sehr allgemeiner Form die Bedingungen eines mit dem Gemeinschaftsrecht konformen Pfandrücknahmesystems. Konkret Kritik äußert die Kommission nur gegenüber den sogenannten Insellösungen", so Müller. Selbst dieses Problem dürfte sich nach Informationen aus Branchenkreisen kurzfristig lösen, da die Systemanbieter für Insellösungen über eine Fusion verhandeln und eine bundesweit einheitliche Rücknahmelogistik etablieren wollen. Der baden-württembergische Umweltminister rät seinen Unionskollegen, im Bundesrat eine konstruktive Lösung anzustreben. "Es ist Minister Trittin ja bereits gelungen, die Verantwortlichkeit der B-Länder öffentlich zu machen. Wir sind dadurch in einer gewissen Zwangslage, da dass geltende Recht immerhin eine Verordnung einer ehemaligen CDU/FDP-Regierung ist. Trittins Vorschlag für eine Änderung des Dosenpfandes sei die Basis für einen Kompromiss: "Sie macht die Pfandpflicht einfach und klar. Nur die ökologisch nachteiligen Verpackungen der Massengetränke Bier, Mineralwasser und kohlensäurehaltigen Getränke unterliegen einer Pfandpflicht". Fruchtsäfte, Wein und Milch sollten von der Pfandpflicht ausgenommen werden.

- - -

Sitter rolig her.
:roll:

(Bruk free transelatinon.com om du ikke er stødig i tysk. Kjør den om til engelsk og derifra over til norsk.
- - -

#16 Pirelli

Pirelli
  • Gullmedlem
  • 5818 posts

Posted 11 March 2004 - 16:31

Her er en oversettelse til engelsk, samme som i innlegget til pluss201:

Dosenpfand drives green point in the narrow - union blockade in the Bundesrat against Pfandregelung chance loose

Author: Matthias Schmitz

Stuttgart Berlin - an expansion of the Einwegpfands for drinks packaging Germany (DSD) extremely critically is observed of the Vorstandsetage of the rubbish collector Duales system and leads to sensitive losses in the license receipts for the "green point". How the DSD- chairman of the board announced Hans-Peter Repnik, the first step of the Pfandregelung decreased the license receipt per year already around approximately 300 Million Euro. That are approximately 20 percent of the receipts. An expansion of the Pflichtpfands would have a further loss of 200 to 210 million Euro as a consequence.

Economy (BVMW) middle-class the national association had announced already to the start of the Dosenpfandes before well a year that the rubbish monopoly of the green of point would be superfluous: "the lobby of the DSD, that tip associations of the trade and the industry stand before the ruins pile of its strategy for the disposal of the packaging refuse. With the Dosenpfand, point packaging lost the green, that were to be recycled yet half-way economically: metal doses PET-bottles-! and one-way glass. What in the yellow ton remains remaining, is remainder rubbish and a Mischmasch out of Milchdöschen, became polluted criticized foil or little yogurt goblet and other Mini-Portions-Verpackungen," BVMW-president Mario Ohoven. Less green point-packaging in relatively constant disposal costs would have to lead perforce to higher license fees. "This logic is to be expected in the current economic situation however no longer of the consumers and the industry. It is therefore a long time at the time to break open the überregulierten and of power cartels controlled disposal market", demands Ohoven.

In the renegotiations of the disposal contracts, the DSD-management of the high prices tries to come down for the collection, sorting and utilization. After estimation of refuse experts, that will not defuse the costs pressure in the green point. The hopes of the DSD-lobbyist are the larger toward the Hessian law initiative in the Bundesrat, that wants to remove the Dosenpfand. It plans a so-called combination quota out of returnable quota and utilization quota, in whose lower step an one-way duty or an one-way extra charge is supposed to be raised. It rejects the German environment aid categorical to abolish the proved instrument Pflichtpfand again and to replace by the Kombiquote, that led for example in Austria to the accelerated breakdown of the returnable system. Of the Kombiquote, only the one-way lobby and the DSD, whose chief executive Repnik would be simultaneously member of the Christian Democratic Union/Christian Socialist Union-Bundestag parliamentary group and wanted put through from there out of the interests of its business, profits. Also in the warehouse of the union, resistance moves. So the bathe-württembergische environment minister warns Ulrich Müller (Christian Democratic Union) its fellow party members against the sequences of the Kombiquote: also in this model it would give requires quotas regulations, "its elevation a not insignificant bureaucratic and financial expense. The annual elevations can be contested by the concerned economy circle. How this showed the past, therefrom also use is made", so Müller. Whether it legally allowably would be moreover, that the balance duty of characteristic type could be raised by the DSD, "appears me because of the Kontrahierungszwanges doubtfully", leads Müller from. It sees the alliance environment minister Jürgen step in no way in a defensive situation. "It would become it most likely also here succeed, the Christian Democratic Union/Christian Socialist Union-led states and the opposition as a 'Blockierer', that permanently with new proposals at the public approach, at the Pranger to place", writes Müller.

Also the contract injury procedure initiated by the EU-commission against Germany, on which the Dosenpfandgegner in the large trade groups reprimand in the prevention of a uniform withdrawal system for packaging one-way drinks gladly, would not be decided after Müller estimation short-termed. "The Federal Government announced already in this context that it wanted bring this contract injury procedure to the EuGH. The EU-commission does not turn itself in its attitude before the EuGH also against the Pfandpflicht as such. It characterizes the conditions of a Pfandrücknahmesystems in conformity with the partnership right only in very general form. The commission expresses concretely criticism only vis-à-vis the so-called island solutions", so Müller. Even this problem would be allowed to solve itself after information out of industries circle short-termed because the system bidders want to negotiate for island solutions over a fusion and want to establish some Nationwide uniform withdrawal logistics. The bathe-württembergische environment minister advises its union colleagues to strive for a constructive solution in the Bundesrat. "It minister is already arrive step to make the responsibility of the B-countries publicly. We are through it in a conscience compulsion situation because that valid right is nevertheless an ordinance of a former Christian Democratic Union/FDP-government. Let Trittins proposal for a change of the Dosenpfandes be the basis for a compromise: "you the Pfandpflicht makes simply and clearly. Only the ecologically disadvantageous packagings of the measures drinks beer, mineral water and carbonated drinks are subject a Pfandpflicht". Fruit juices, wine and milk should be excluded by the Pfandpflicht.

Pirelli

#17 EngaBhoy

EngaBhoy
  • Medlem
  • 1632 posts

Posted 11 March 2004 - 21:32

Balls and brains! Dette kommer man langt med i aksjemarkedet. Det er liten vits i å selge på dårlige nyheter, med mindre man gjør det før det blir kjent i markedet. Man er rimelig naiv hvis man tror man har en "edge" som selger i åpningsauksjonen dagen etter et resultatvarsel. All logikk tilsier jo at de som satt med TOM-aksjer i dag tidlig hadde tro på et positivt utfall av morgendagens behandling i Bundesrat. Hva som da får de samme menneskene til å ta et sviende tap nå, går langt over min fatteevne.

For eget vedkommende sitter jeg heldigvis på en solid kontantandel, hovedsaklig fordi jeg lenge har forventet en generell korreksjon på Oslo Børs. TOM var et opplagt førstevalg i dag. Dersom det kommer dårlige nyheter i morgen, dobler jeg selvsagt innsatsen. Stop loss er for pyser!

:toothy7:

#18 pluss201

pluss201
  • Gullmedlem
  • 3167 posts

Posted 12 March 2004 - 00:26

http://de.news.yahoo...1/12/3xik3.html

Bundesrat diskutiert über Dosenpfand und Sicherungsverwahrung

Berlin (AP) Der Bundesrat will sich auf seiner Sitzung am (morgigen) Freitag (09.30 Uhr) mit den Streitthemen Dosenpfand, nachträgliche Sicherungsverwahrung und Terrorbekämpfung der Bundeswehr im Inland beschäftigen. Hessen hat zur umstrittenen Novelle der Verpackungsverordnung von Umweltminister Jürgen Trittin einen Alternativvorschlag vorgelegt. Auch für diesen Vorstoß - Pfandpflicht nach Unterschreiten von bestimmten Wiederverwendungs- und Mehrwegquoten - zeichnete sich zunächst keine Mehrheit ab. Trittins Konzept wird seit einem halben Jahr von der Union in den Ausschüssen der Länderkammer blockiert.
(...)

- - -
Samme teksten (med latterlige formuleringer) etter å ha kjørt den tysk til engelsk og engelsk til norsk på freetranslation.com

Bundesrat diskuterer Dosenpfand og sikkerhetsforvaring

Berlin (AP) Bundesrat vil ha travel seg på dets sesjon på det (morgigen) Fredag (09.30 klokker) med debattemnene Dosenpfand, tilbakevirkende sikkerhetsforvaring og skrekkkamp av de Føderale Bevaepnede Kreftene i det innlandet. Hesse produsert Jurgen trinn til den disputerte romanen av den emballerende forordningen av miljøminister et alternativt forslag. Også senker for dette angrepet - Pfandpflicht etter trinn av viss ang.-brukkvoter og returnable kvoter -, ingen majoritet skisserte først av all. Trittins utkast er stengt for et halvt år av unionen til slutt skudd av landkammeret.
(...)

- - -

Huff. Dette blir nok en spennende dag. Forhåpentlig bedre en dagen i dag. :roll:

#19 pluss201

pluss201
  • Gullmedlem
  • 3167 posts

Posted 12 March 2004 - 11:54

http://www.dn.no/for...ticle182867.ece

Investorene rømmer Tomra
Av dn.no

Investorene rømmer panteselskapet Tomra etter meldingen om sviktende inntjening i første kvartal. Tomra-sjef Erik Thorsen mener ingenting vesentlig har endret seg, og at markedet har ventet for mye.

-Det har ikke skjedd noe spesielt når det gjelder Tomras situasjon. Ingenting i våre omgivelser har endret seg, sier Tomra-sjef Erik Thorsen, etter at Tomras børsverdi igår ble barbert med snaue 1,4 milliarder kroner, skriver Dagens Næringsliv.
(...)

- - -

#20 pluss201

pluss201
  • Gullmedlem
  • 3167 posts

Posted 12 March 2004 - 12:19

Mens vi venter på avklaringen (ikke satt meg så veldig godt inn i artikkelen):

http://de.news.yahoo...2/27/3xjbf.html

Bundesrat initiative protects returnable and promotes recycling

Berlin (ots) -

- Hard environment levies better than a Pfandchaos - alternative to telescope loose tinkering at overtaken
directions

If the draft of a bill brought in today by Hesse into the Bundesrat steps effective, must beer, lemonade,
mineral water and Alkoholmixgetränke presumably to more than two-thirds in returnable bottles sold become in
order to avoid an one-way extra charge. To this result, the company for packaging market research (GVM), that
comes estimated has packaging and environment (AGVU) on behalf the team the sequences of the Hessian model for
the drinks market.

"The readjustment proposed by Hesse for drinks packaging is therefore in no way a license, but rather places hard demands on all market participants. It is to be reckoned with considerable ecological
control effect. This is to be continued however better than the Pfandchaos, that is unreasonable for the consumers, jobs destroys, that hinders free ware traffic and makes the returnable bottle increasingly
to the Wegwerfartikel. The so-called Dosenpfand became one synonymous for reform inability in Germany. With the Hessian initiative is finite a proposal on the table, that over a telescope loose tinkering
at the overtaken Pfandvorschriften there expulsion", judges prof. Dr. Werner Delfmann, chairperson of the AGVU.

After the Hessian draft of a bill, at least 90 percent of the drinks packaging will must in the future either wiederbefüllt or recycles become - one of the most demanding environment
specification for drinks packaging worldwide. If this quota is missed, the drinks manufacturers have an one-way extra charge to the again accomplishment to pay, that comes the countries and
community too goods. For a relief of the Pfandpflicht through an one-way extra charge in form of a duty, also the board of experts expressed itself for environment question of the Federal
Government in several expert opinions. At the same time the returnable protection remains guarantees in the Hessian model according to GVM-report because the presently available recycling
solutions only little latitude offer to balance a contingent decline of the returnable share through increase of the utilization achievement. This applies especially to plastic-bottles (PET),
whose market share in the being behind months strongly gained. After estimation of the GVM, the utilization achievement could in plastic-bottles only by basic improvement of that collecting and
Sortiersysteme noticeably increased become.

- - -

Artikkelen i opprinnelig språkdrakt:

Bundesratsinitiative schützt Mehrweg und fördert Recycling

Berlin (ots) -

- Harte Umweltauflagen besser als Pfandchaos
- Alternative zu perspektivlosem Herumbasteln an überholten
Vorschriften

Wenn der heute von Hessen in den Bundesrat eingebrachte
Gesetzentwurf in Kraft tritt, müssen Bier, Limonade, Mineralwasser
und Alkoholmixgetränke voraussichtlich zu mehr als zwei Dritteln in
Mehrwegflaschen verkauft werden, um einen Einwegzuschlag zu
vermeiden. Zu diesem Ergebnis kommt die Gesellschaft für
Verpackungsmarktforschung (GVM), die im Auftrag der
Arbeitsgemeinschaft Verpackung und Umwelt (AGVU) die Folgen des
hessischen Modells für den Getränkemarkt abgeschätzt hat.

"Die von Hessen vorgeschlagene Neuregelung für
Getränkeverpackungen ist somit keineswegs ein Freibrief, sondern
stellt harte Anforderungen an alle Marktteilnehmer. Es ist mit
erheblicher ökologischer Lenkungswirkung zu rechnen. Dies ist jedoch
besser als das Pfandchaos fortzusetzen, das für die Verbraucher
unzumutbar ist, Arbeitsplätze zerstört, den freien Warenverkehr
behindert und die Mehrwegflasche zunehmend zum Wegwerfartikel macht.
Das sogenannte Dosenpfand ist zu einem Synonym für Reformunfähigkeit
in Deutschland geworden. Mit der hessischen Initiative ist endlich
ein Vorschlag auf dem Tisch, der über ein perspektivloses
Herumbasteln an den überholten Pfandvorschriften hinausweist",
urteilt Prof. Dr. Werner Delfmann, Vorsitzender der AGVU.

Nach dem hessischen Gesetzentwurf müssen künftig mindestens 90
Prozent der Getränkeverpackungen entweder wiederbefüllt oder
wiederverwertet werden - eine der anspruchsvollsten Umweltvorgaben
für Getränkeverpackungen weltweit. Falls diese Quote verfehlt wird,
haben die Getränkehersteller bis zur Wiedererreichung einen
Einwegzuschlag zu bezahlen, der den Ländern und Kommunen zu Gute
kommt. Für eine Ablösung der Pfandpflicht durch einen Einwegzuschlag
in Form einer Abgabe hat sich auch der Sachverständigenrat für
Umweltfragen der Bundesregierung in mehreren Gutachten ausgesprochen.
Dabei bleibt bei dem hessischen Modell laut GVM-Bericht der
Mehrwegschutz gewährleistet, da die derzeit vorhandenen
Recyclinglösungen nur wenig Spielraum bieten, einen etwaigen Rückgang
des Mehrweganteils durch Steigerung der Verwertungsleistung
auszugleichen. Dies gilt besonders für Kunststoff-Flaschen (PET),
deren Marktanteil in den zurückliegenden Monaten stark zugelegt hat.
Nach Einschätzung der GVM könnte die Verwertungsleistung bei
Kunststoff-Flaschen nur durch grundlegende Verbesserung der Sammel-
und Sortiersysteme spürbar erhöht werden.