Jump to content

TOM - Mot tresifret i 2005

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
3732 replies to this topic

#41 pluss201

pluss201
  • Gullmedlem
  • 3167 posts

Posted 17 March 2004 - 15:02

HO dilter etter iMarkedet og melder det som har vært kjent i ca et døgn på forumene.

- - -
http://www.hegnar.no/hegnar/newsdet.asp?id...=142969&cat=100

Tomra dagen før dagen

I morgen skjer det ting på pantefronten i Tyskland. Slik går Tomra-aksjen.

Artikkel av: Øystein Byberg (17.3.04 13:29)

Relaterte artikler Se aksjeticker
- - Ikke selg Tomra - Tyskere kjøper opp panteselskap?
- Spekk på Tomra?
- TOM

I morgen vil det tyske Bundesrat behandle pantedirektivet. Bundesrat skal stemme over to forslag som berører pantesituasjonen.
Først skal forslaget fra den konservative delstaten Hessen behandles. Ifølge iMarkedet går dette forslaget ut på å reversere innføringen av pant på bokser og engangflasker og i stedet innføre en avgift hvis returandelen blir liggende under gitte grenser.

Forslaget blir avvist av den tyske regjeringen, hvor miljøvernminister Jürgen Trittin er pantetilhenger.

Mange tror at Bundesrat i stedet går inn for et kompromiss skissert av Trittin. Dette går ut på at dagens pantesystem videreføres, men ikke utvides til nye drikketyper.

Tomra-aksjen stiger 0,6 prosent til 36,80 kroner.

- - -

Klistrer også inn ordrebildet nå kl 1400. Så får vi se hvor vi er når avklaringen kommer, eller en ny utsettelse er faktum.

Kjøpere Selgere
Volum Pris Pris Volum
22000 36,6 36,7 11400
11500 36,5 36,8 23800
4300 36,4 36,9 6100
2000 36,3 37 21700
14000 36,2 37,1 14300

Lykke til dere som er med på ferden!
Kildematerialet er © de respektive nettsteder/kilder.
Det er lov å tenke stort. / Noen ser tingene som de er og sier "hvorfor"? Jeg drømmer ting som aldri har vært og sier "hvorfor ikke"?
Siste sitatet er selvsagt stælt.

#42 pluss201

pluss201
  • Gullmedlem
  • 3167 posts

Posted 17 March 2004 - 21:57

Hei i kvelden.

Pirelli, du lurte på når møtet var. Har ikke hatt tid til å sjekke dette. Men noen påsto på annet forum at møtet finner sted kl 10 og utover. Det var da det startet på fredag 12. også. Noen antydet ca 12 som behandlingstid, siden sak 20 og 21 (eller var det 21 og 22?) skulle behandles sist.

Tipper dette ikke bare er noe som bankes gjennom, så det kan sikkert ta ei stund til. Men vær åpen for avklaring både før og etter disse tidspunktene. Vær også åpen for at det hele koker ut i ny utsetting.

Ingenting overrasker meg når det gjelder tyske politikere lengre.

Vil dessverre være borte fra PC i morgen (det var den kulturelle begiveheten da... 8) ), mulig jeg kommer meg på nett via nettcafe eller noe slikt. Dermed får jeg ikke oppdatert TOM-tråden heller. :roll:

Blir spennende og se om noe skjer i morgen. 8)
Det er lov å tenke stort. / Noen ser tingene som de er og sier "hvorfor"? Jeg drømmer ting som aldri har vært og sier "hvorfor ikke"?

#43 pluss201

pluss201
  • Gullmedlem
  • 3167 posts

Posted 17 March 2004 - 23:14

Har tatt en kikk på "Tagesordnung der 214. Ausschusssitzung am Donnerstäg, 18. März 2004, 10.00 Uhr in Berlin". Den er opprinnelig fra 2. mars 2004.

Det var opprinnelig 21 punkt på listen hvor pkt 21 var "Verschiedens" (altså noe tilsvarende "diverse".

To pkt om pant har blitt føyd til listen som nytt pkt 21 og 22. Hessen-forslaget er nr 21 og regner med Trittin-kompromisset er 22.

Ikke vet jeg hvor lang tid de foranstående 20 sakene vil ta. Et stykke ut på dagen bør nok det formelle vedtaket være klart (eller det nye krumspringet om det skulle komme).

Her finner dere sakskartet i PDF:

[link fjernet]

Lykke til!

#44 pluss201

pluss201
  • Gullmedlem
  • 3167 posts

Posted 17 March 2004 - 23:47

:!: :!: :!: For å rydde eventuelle misforståelser av veien, pga upresisheter i norske medier (som jeg ble oppmerksom takket være Teknikern på HO):

Limer inn en viktig del av et sitat fra sitatet til Teknikern nedenfor:

[quote]Avgjørelsen for pantedirektivet i Tyskland skjer på torsdag i Bundesrat`s komite-utvalg

Hvordan man bør se på dette kan man vel diskutere lenge om.

Tysk rett og rettslige formelle regler for behandling av lovsaker vet jeg lite om. Men etter norske forhold, så vil komiteinnstillingen være det reelle, mens selve voteringen i Stortinget/Odelstinget (eller Lagtinget) nærmest får karakter av å være en formalitet. :!: :!: :!:

#45 pluss201

pluss201
  • Gullmedlem
  • 3167 posts

Posted 18 March 2004 - 00:18

Beroligende ord fra Teknikern:

Ser at mange er usikre på utfallet av Bundesrat. Det er det ingen grunn til.

HUSK at Trittin nå har FLERTALL, siden delstaten Bayern har brutt ut av Unionen og støtter Trittin. Videre er det en del andre enkelt-utbrytere som nå også støtter pant, så motstanderne er sjanseløse. (...)

Viser også til melding fra TDN-finans om at delstaten Bayern nå støtter Trittin.

#46 pluss201

pluss201
  • Gullmedlem
  • 3167 posts

Posted 21 March 2004 - 22:47

Ikke uventet ga komite-møtet 18. mars ikke noen avklaring når det gjelder pant i Tyskland:

- - -

http://www.hegnar.no/hegnar/newsdet.asp?id...=143130&cat=100

- - -
Tomra på pinebenken

Tysk komité kom ikke til enighet om pantedirektiv. Tomra blir sittende på pinebenken.

Artikkel av: Øystein Byberg (18.3.04 15:25)

En talsmann for miljøvernkomiteen i det tyske Forbundsrådet opplyser til TDN Finans at komiteen ikke kom til enighet under dagens møte. Nok en gang ble behandlingen av forslagene til endring av pantedirektivet utsatt.
- Den er utsatt inntil en av delstatene søker nye drøftelser, så vi har ingen eksakt dato, men jeg tror det vil skje i løpet av kort tid. Så ingenting er besluttet i dag, sier han. (...)

#47 pluss201

pluss201
  • Gullmedlem
  • 3167 posts

Posted 21 March 2004 - 22:55

Mye kan skje når det gjelder innførin av pant. Overrasket har jeg sluttet å bli over tyske politikere. Håper de ikke har samme holdning i alle avgjørelser de fatter. Lobbyen har stor makt i denne saken, det er i alle fall ikke tvilsomt.

Den datoen man sikter seg inn mot nå er nok 2. april 2004, som er dato for neste plenumsmøte i Bundesrat.

Hva som skjer da er ikke sikkert. Noen mener med sikkerhet å vite at det er flertall for Trittins forslag.

Jeg på min side, mener at man ikke bør ta noe for gitt. Særlig ettersom jeg ikke kjenner formalreglene for Bundesrat-behandling av lovforslag. Muligens kan forslaget sendes inn i en ny runddans i komiteer eller utsettes et stykke inn i evigheten.

En viss trøst gir denne artiklen fra dn.no:

- - -

http://www.dn.no/for...ticle201833.ece

- - -

Vinbønder kan hjelpe Tomra
Av Dag Yngland, Berlin

Tyske vinbønder kan hjelpe panteselskapet Tomra i striden om innføringen av boksepant i Tyskland. I dag begynner politikerne en ny behandling av pantedirektivet som kan lede til full innføring av pant. (...)

#48 pluss201

pluss201
  • Gullmedlem
  • 3167 posts

Posted 21 March 2004 - 23:40

Tilsynelatende er TOM nå inne i en periode hvor alt som er galt bare kan bli verre etter manges mening. Trenden kan nok trygt sies å være negativ. Verre kan det sikkert også bli på kort sikt. Markedet er ikke alltid rasjonelt.

Tyskland har dessverre vært et mareritt for TOM. På kort sikt kan muligens marerittet fortsette. Nye utsettelser fra politikerne side vil nok være enda mer ødeleggende for kursen så irrasjonelt det enn er. Skulle Tykland være helt dødt, er potensialet for fall absolutt til stede. Sannsynligheten for det siste skal inntreffe er nok heller liten.

Det positive er at TOM nå defintivt er priset uten Tyskland. Faller kursen ytterligere begynner man å få en hel del gratis.

Når kursen snur er helt umulig å vite. Det kan skje i morgen, om ei uke, om en måned... Kommer det positive vedtak, så vil kursen kun gå en vei.

Så vil muligens noen si at etter resultatvarselet så skal det mye til for at kursen skal stige. Tror et av de bedre argumentene da er TAA. Minnes at jeg drev og kjøpe aksjer i selkapet ca på 18-tallet etter det andre av 2 PW på kort tid. Kursen ligger, for å underdrive litt, et stykke over det nå.

Slik jeg ser det er TOM et av de selskapene på OSE med aller størst potensiale. På det nivået TOM sist ble omsatt er det vaskelig rasjonelt sett å se en nedside. Den potensielle oppsiden er derimot formidabel. Når oppsiden tas ut er vanskelig å anta noe om. Hvor stort potensialet er heller ikke lett å si noe sikkert om. Men jeg har ikke tenkt å selge "studentpostene" mine enda, så jeg venter og ser.

Ellers så har TOM blitt styrt veldig av forventninger. Tyskland har fungert som en fotlenke.

Strategien som presenteres i Finansavisen 20. mars 2004 (ikke på HO enda) virker fornuftig. For de som ikke har lest avisen, gjengir jeg et lite utdrag av det som sies i artikkelen - av Per Christian Haugen (3/5 av siden har det tyske flagget som bakgrunn).

"Livet etter Tyskland

Tomra vil ikke vente på nye pantegjennombrudd. Selskapet ruller nå ut sentre for resirkulering i markeder uten pant.

Innføring av pant har lenge vært en gullgruve for Tomra, men de seneste tre årene har hendelsene i Tyskland snarere vært et mareritt enn et eventyr. Nå vil Tomra ha flere strenger å spille på. (...)

-Vi har jobbet er par år med å utvikle tekniske løsninger som et alternativ til mer tradisjonelle innsamlingssystemer i markeder uten pant. Selv om vi tror at antall pantemarkeder vil vokse i fremtiden, er slike politiske prosesser utenfor vår kontroll, sier Tomras konsernsjef Erik Thorsen.

Tomra-ingeniørene har de siste tre årene skrudd på en løsning som nå ser dagens lys: helautomatiske sentre for resirkulering. Prototypen er satt opp i et skur i Tomras bakhage, og de første analytikerne har allerede begynt å banke på døren i Asker for å beskue teknologien det har kostet over 30 millioner kroner å utvikle. (...)

Et automatiskert senter kan erstatte kapasiteten til inntil 50 tradisjonelle igloo-løsninger. (...)

-Det er store prosesser og systemløsninger som ofte har et nasjonalt perspektiv. Vi har tidligere ikke hatt en verktøykasse som vi kan benytte i et ikke-pantemiljø. Det har vi nå, sier Morthen Johannessen, visekonsernsjef i Tomra, med ansvar for utviklingen av nye markeder. (...)

I første omgang er det Europa og Japan som Tomra ser som markeder for sine miljøsentre. (...)

Storbritannia blir trolig det første markedet. Tomra har snakket med alt fra miljøvernminister til lokale kjøpmenn, og rapporterer om bred forståelse for at problematikken rundt emaballasjen bare vil vokse framover. Konktrete samtaler føres nå med dagligvarekjeder, og det diskuteres hvordan produksjonskostnadene skal fordeles på pilotprosjektene.

-Det vi håper på nå er Europa. Vår internplan er å ha piloter på plass i markedet i løpet av sommeren. Vi har som målsetting at salget skal nå et visst volum i løpet av 2005, sier Johannesen.

Han anslår markedet til 3000 sentre i England. I Japan er det kommunene som er kundene, og her regner man med at markedet i første omgang omfatter de 300 største kommunene, med et behov for 5000 sentre.

I år vil Tomra bruke om lag 15 millioner kroner i forbindelse med forberedelse av produksjon og utplassering av piloter."

Så er det bare å spekulere: Hvorfor framstilles det nesten som en sensajon at TOM tenker i andre baner enn panteautomater, Tomra er jo langt mer enn automater.

Har dette noe med det svake Q1 04 å gjøre?

Hvordan vil dette påvirke estimater for framtiden?

Har dette noe å gjøre med at Tomra utvider produksjonslokalene?

Hva vil det gjøre med kursen?

Nåja. Akkurat disse spørsmålene skal jeg la ligge enn så lenge.

Tas potensialet ut?

#49 pluss201

pluss201
  • Gullmedlem
  • 3167 posts

Posted 22 March 2004 - 02:11

Har lett og kikket litt i gamle børsmeldinger fra Tomra i kveld.

Fikk litt lyst til å lime inn tysklandsfarsen akt for akt. Det begynner nå å nærme seg 3 1/2 år.

Det litt pussige er muligens at det på et eller annet tidspunkt sluttet TOM å sende ut meldinger om tilstanden i Tyskland.

Se og le. Eller grin. :wink:

:!: MERK: Dette er gamle meldinger som har gått fra Tomra til Oslo Børs. :!:

- - -
26/10-2000 10:47:04: (TOM) TOM - Pressemelding

Den tyske miljøminister, Jürgen Trittin, uttalte i går
kveld at det har skjedd et gjennombrudd i diskusjonen om
innføring av pant på engangsemballasje.

Ministeren, med støtte fra 15 av ialt 16 lokale
miljøministre, har besluttet å innføre pant på boks og
engangsemballasje av glass og PET i løpet av sommeren 2001.

Miljødepartementet vil i nær fremtid kommunisere de
nødvendige detaljer i ordningen.

Asker, 26. oktober 2000
TOMRA SYSTEMS ASA

Erik Thorsen
Konsernsjef

- - -

31/01-2001 13:21:25: (TOM) TOM - PANT I TYSKLAND

Etter et kabinettmøte i den Tyske regjering i dag har
regjeringen redegjort for sin beslutning om å innføre pant
på engangsemballasje.

I redegjørelsen understrekes det at 80% av
engangsemballasjen distribueres gjennom 13.200
lavprisbutikker og 6.700 supermarkeder over 800 m2. De
øvrige 20% er fordelt på mindre butikker og kiosker. Etter
beregninger utført av myndighetene antar man et behov for
automatisering av ca. 40.000 butikker, tilsvarende ca.
80.000 automater.

Som grunnlag for vurderingen av de totale systemkostnadene
antar myndighetene at den totale investeringen i
returautomater kan bli i overkant av 2 milliarder DM.

De totale årlige kostnadene for drift av pantsystemet antas
å være ca. 265 millioner DM, etter fradrag for besparelser
av dagens lisenskostnader i DSD systemet. Dette innebærer
en kostnad pr. emballasjeenhet på 1,84 Pfennig, eller 3,31
DM pr. innbygger på årsbasis.

Det forventes en oppstart av pantsystemet 1. januar 2002.

Eventuelle spørsmål kan rettes til adm. direktør Tomra
Europe AS, Morthen Johannessen, på telefon 90 87 21 67,
eller til executive assistant Ragnhild Ringheim på telefon
66 79 92 01.

- - -
13/07-2001 13:54:06: (TOM) TOM - GERMAN BUNDESRAT VOTING

German Bundesrat did not vote on the amendment to the
1991/98 Packaging Ordinance

The German Upper House (Bundesrat) did not vote on the
amendment to the 1991/98 Packaging Ordinance today.

Instead, a proposal from Rheinland Pfalz to replace the
existing Packaging Ordinance with a new minimum quota for
ecologically acceptable packaging obtained necessary
support by 36 votes. This proposal from Rheinland Pfalz
committs the industry to fill a minimum of 21.5 billion
liters in refillable packaging and an additional 3 billion
liters into ecologically acceptable packaging. After the
voting in Bundesrat, the Minister of Environment, Jurgen
Trittin, announced that he will only go forward with a
proposal which strenghtens the existing Packaging
Ordinance.

The proposal from Bundesrat is not considered to fulfill
that ambition and Trittin announced that he will publish
the 1999 measurement of the refillable quota within the
next few weeks. Following this announcement he stated that
a deposit system under the current legislation will be
implemented six months later.

Asker, July 13, 2001
Tomra Systems ASA

- - -
22/02-2002 14:44:04: (TOM) TOM - TYSKLAND

Det er i dag falt dom i rettssaken i Berlin vedrørende
innføring av pant på engangsemballasje i Tyskland. Dommen
er i favør av Regjeringen. Vedlagt på www.ose.no ligger
pressemeldingen på tysk - fra retten i Tyskland.

- - -
29.08.03 07:51 TOM ORDRE FOR AUTOMATER I TYSKLAND, SVERIGE OG DANMARK avtaler

--------------------------------------------------------------------------------

Den danske dagligvarekjeden Netto, har valgt TOMRA som
leverandør av retursystemer. TOMRA og Netto har derfor
inngått en rammeavtale for levering av retursystemer i
Tyskland, Sverige og Danmark til en verdi av 75 MNOK. Som
en del av denne rammeavtalen har TOMRA fått ordre for
levering av returautomater og annet utstyr til en verdi av
ca. 12 MNOK i Tyskland. Dette er den første ordren TOMRA
har fått i forbindelse med implementeringen av pant på
engangsemballasje i Tyskland. I tillegg har TOMRA også fått
ordre fra Netto i Sverige og Danmark til en totalverdi av
ca. 28 MNOK.

- - -
01.10.03 12:24 TOM RAMMEAVTALE I TYSKLAND avtaler

TOMRA har inngått en rammeavtale med en tysk
dagligvarekjede for levering av retursystemer til en verdi
av inntil 45 MNOK.

- - -

09.10.03 10:19 TOM VEDR. TOMRA I NORSK FINANSPRESSE andre børsmeldinger

Det refereres til artikler om TOMRA i TDN Finans den
8.10.2003 og Dagens Næringsliv den 9.10.2003.

--------------------------------------------------------------------------------

TOMRA har i tidligere offentliggjort kommunikasjon skrevet
at selskapet tester panteautomater for engangsemballasje
hos 10 kjeder i Tyskland. Kjedenes navn er ikke blitt
offentliggjort. TOMRA har ikke ytret noen forventninger til
tidspunkt for eventuelle nye ordre i Tyskland tilknyttet
oppstarten av et nasjonalt pantesystem. TOMRA har heller
ikke holdt presentasjoner for meglerhus de siste to ukene.

- - -

#50 pluss201

pluss201
  • Gullmedlem
  • 3167 posts

Posted 22 March 2004 - 12:49

Tro kan flytte fjell... Her er noen andre som tilsynelatende har troen.

- - -
http://www.hegnar.no/hegnar/newsdet.asp?id...=143366&cat=116
- - -

- Skal kjøpes nå!

CAR går ut med en sterk kjøpsanbefaling på Tomra.

Artikkel av: Øystein Byberg (22.3.04 11:12)

Corporate Advice & Research har sett nærmere på det tekniske rundt Tomra-aksjen.
- Vi anbefaler sterkt kjøp på dagens nivå, skriver CAR.

- Aksjen befinner seg på et meget sterkt støttenivå rundt 35 kroner. Samtidig har aksjen blitt kraftig oversolgt både kortsiktig og langsiktig, heter det videre.

Ifølge CAR snudde den kortsiktige momentumanalysen opp fredag og ga kjøpsignal. Det kan forventes en oppgang kortsiktig til 40 kroner. På mellomlang sikt tror CAR aksjen kan stige til forrige topp opp mot 50 kroner.

Tomra er et lyspunkt på en svak børs. Siste notering er 35,60 kroner, opp 0,9 prosent.

#51 pluss201

pluss201
  • Gullmedlem
  • 3167 posts

Posted 22 March 2004 - 23:17

Fikk et artig innfall og slengte avgårde en epost til det tyske miljøverndepartementet for noen dager siden. Fikk et kort og lettere innpakket i bomull-svar tilbake.

Dette var det representanten for departementet skrev tilbake:

Dear Mr. (mitt navn)

thank you very much for your e-mail dated 13.03.2004.

The Federal Government has resolved upon an amendment of the packaging ordinance. The focus of this amendment is to levy deposits on all types of one-way packaging such as cans, glass or plastic containers in the future with the exception of ecologically friendly one-way drinks packaging. You can find detailed information on that on the internet pages of the Federal Ministry for the Environment at www.bmu.de and www.pfandpflicht.info. The amendment needs the consent of the Bundesrat. It is now up to the Bundesrat to decide on the Hessen roposal you mentioned and the proposal of the federal Government. At the moment neither the point of time of a decision nor the content of such a decision are foreseeable.

With best regards
For the Ministry
(navnet på avsender)

+++++++++++++++++++++++++++++

(navnet på avsender)
Federal Ministry for the Environment,
Nature Conservation and Nuclear Safety
Division WA II 3
P. O. Box 12 06 29
53048 Bonn/Germany

Tel:: +49-(0)1888-305-****
Fax: +49-(0)1888-305-****
E-Mail: (navnet på avsender)@bmu.bund.de
Internet: http://www.bmu.de/

++++++++++++++++++++++++++++++
-----Ursprüngliche Nachricht-----

Dere kan velge å tro hva dere vil om dete er en ekte epost eller ikke, men jeg fjernet navnet til avsender i forhold til god folkeskikk ved videreformidling av eposter.

Det jeg syntes var litt interessant var formuleringen: At the moment neither the point of time of a decision nor the content of such a decision are foreseeable. Ikke sikkert for mye skal legges i formuleringen. Han kunne kansje like gjerne ha skrevet at "avgjørelse er ventet 2. april, men det er ikke sikkert".

#52 pluss201

pluss201
  • Gullmedlem
  • 3167 posts

Posted 23 March 2004 - 11:55

Andre har også innsett at Trittin faktisk søker kompromiss. Et par artikler fra i dag.

Nytt håp for Tomra
Av Dag Yngland, Berlin

Det kan lysne for panteselskapet Tomra i Tyskland. Den tyske miljøministeren Jürgen Trittin er åpen for et kompromiss i striden om innføringen av boksepant i Tyskland.

Miljøminister Jürgen Trittin signaliserer nå vilje til å komme den bitre opposisjonen mot boksepant i møte. Bakgrunnen er splittelsen blant de ivrigste pantemotstanderne i industri, handel og politikk.

- Et kompromiss er mulig. Det skal ikke ligge på oss, sa Trittin mandag kveld i et møte med utenlandske korrespondenter i Berlin.

- - -
Hele artikkelen finnes her (og heter det ikke "stå på oss" på norsk?): http://www.dn.no/for...ticle204961.ece
- - -

Og en fra en betalingstjeneste (Reauters):
Tomra - Tyske Trittin ønsker bevegelse -dn.no
OSLO, 23 mars (Reuters) - Tysklands miljøminister Jurgen Trittin signaliserer nå vilje til å komme den bitre opposisjonen mot bokspant i møte, skriver Dagens Næringslivs nettutgave dn.no tirsdag.
Bakgrunnen er splittelsen blant de ivrigste pantemotstanderne i industri, handel og politikk, skriver avisen.
"Et kompromiss er mulig. Det skal ikke ligge på oss," sa Trittin mandag kveld i et møte med utenlandske korrespondenter i Berlin, ifølge dn.no.
Avisen skriver videre at de konservative kristeligdemokratene og de liberale nå kan være på gli etter at de i flere år har blokkert Trittins forslag til ny pantelov i Forbundsrådet - delstatenes kammer i nasjonalforsamlingen.
Trittin har flere ganger sagt at han forventer en ny løsning og oppfordret opposisjonen til å oppgi sin motstand mot et forslag til ny pantelov.
En ny lov skal forhindre at automatikken i loven og lave returandeler gjør at det blir innført pant også på drikkekartonger og vinflasker.
Loven vil også gjøre pantordningen mer permanent og fjerne
koblingen til returandeler.
Trittins lovforslag, som er vedtatt av Forbundsdagen, det direktevalgte førstekammeret i nasjonalforsamlingen, går ut på å knytte panten til miljømessig uheldige emballasjetyper og ikke som idag til innholdet.
Tyskland har allerede en høy pant blant annet på ølbokser og noe annen leskedrikke solgt i ikke-gjenfyllbar drikkevareemballasje.
Blant annet på grunn av den vedvarende striden om det fremtidige panteregimet, velger de fleste forretninger så langt å håndtere panten manuelt fremfor å kjøpe nye returautomater fra Tomra <TOM.OL> eller selskapets konkurrenter.
(Reporting by Ola Peter Krohn Gjessing)
- - -

#53 pluss201

pluss201
  • Gullmedlem
  • 3167 posts

Posted 23 March 2004 - 22:28

Ikke noe spennende å komme med i kveld.

Har kikket litt i meglerstatistikken.

Det interessante synes jeg da i alle fall er at (tilsynelatende) utlendingene kjøper. Fortsetter denne trenden?

Til dels kommer kjøpersignaturer jeg ikke kan huske å ha sett i TOM på banen. I går var det vel UBS som var temmelig tungt inne, i dag CDV.

Beklager at oversikten er litt rotete, litt ikke-passende i størrelse det som er limt inn. Men dette er i alle fall meglerstatistikken for i dag. Så kan dere tenke hva dere selv vil om det. Jeg tenker i alle fall mitt! :wink:

Meglerstatistikk

Id Navn Kjøp Salg Netto Oms (kkr) %av oms

HA 164 400 43 700 120 700 7 398 10,9
CDV Crédit agricole Indosuez Cheuvreux Nordic
189 400 189 400 6 709 9,9

ESO Enskilda Securities 27 931 129 500 -101 569 5 574 8,2
DNM Den norske Bank ASA 99 100 47 000 52 100 5 172 7,6
NON Nordnet Securities Bank AB 69 500 72 500 -3 000 5 041 7,4
FS First Securities ASA 72 200 69 300 2 900 5 015 7,4
STN Stocknet Aston Securities ASA 50 350 58 900 -8 550 3 877 5,7
ASC ABG Sundal Collier Norge ASA 6 300 102 200 -95 900 3 820 5,6
ND Nordea Securities 29 600 55 700 -26 100 3 019 4,4
CA Carnegie ASA 18 700 60 450 -41 750 2 802 4,1
AB Alfred Berg Norge ASA 32 000 38 000 -6 000 2 479 3,6
MSI Morgan Stanely & Co International Ltd 68 100 -68 100 2 417 3,6
PA Pareto Securities ASA 5 000 47 000 -42 000 1 841 2,7
TTL Tullett Liberty (Equities) Ltd 51 098 51 098 1 799 2,6
NTF Net Fonds ASA 34 100 14 719 19 381 1 730 2,5
CSA Christiania Securities ASA 22 400 25 000 -2 600 1 679 2,5
MLI Merrill Lynch International 42 600 -42 600 1 507 2,2
NO Norse Securities ASA 20 000 20 000 1 414 2,1
DDB Danske Bank A/S 15 438 15 838 -400 1 103 1,6
TER Terra Fonds ASA 15 600 6 400 9 200 779 1,1
ORS 5 000 15 000 -10 000 711 1,0
SBN SkandiaBanken 5 550 7 200 -1 650 450 0,7
SL A. Sundvall ASA 10 000 10 000 351 0,5
GNE Gjensidige NOR Equities ASA 7 600 1 900 5 700 336 0,5
FO Fondsfinans ASA 3 000 6 000 -3 000 319 0,5
DBL Deutsche Bank AG 8 000 -8 000 283 0,4
DRS 5 000 5 000 178 0,3
SO Sparebank1 Nord-Norge Securities ASA 5 000 -5 000 176 0,3
FT Fokus Bank ASA 1 000 1 000 35 0,1
CSB Credit Suisse First Boston (Europe) Ltd 300 -300 11 0,0
LBI Lehman Brothers International (Europe) 40 40 1

#54 pluss201

pluss201
  • Gullmedlem
  • 3167 posts

Posted 24 March 2004 - 22:01

Ikke mye interessant å komme med i kveld heller.

CDV fortsetter å handle. Stod for ca 15 % av omsetningen, alt kjøp.

Ellers så var sluttkursen i dag (35,80) den samme som TOM startet dagen på, og dagens høyeste. Et par dager med stigning nå mens OSE har slitt litt. Skal nok ikke legges særlig mye i dette, siden volumet ikke har vært noe særlig å skryte av.

#55 Siphlonurus

Siphlonurus
  • Trainee
  • 204 posts

Posted 24 March 2004 - 22:54

Jeg må få tipse om en topic på iMarkedet med en meget oversiktlig meglerstatistikk for bla Tomra. Denne viser statistikk over all handel siste 12 dager og oppdateres daglig av joergen.

Topicen heter:
Megleroversikt - TOM TAA TAT TAD FRO OPC NER ELT

Siphlo

#56 pluss201

pluss201
  • Gullmedlem
  • 3167 posts

Posted 25 March 2004 - 15:07

Får ikke fram mer enn et skuldertrekk hos meg det her, men muligens blir noen skremt.

Synes som det er i ferd med å etableres støtte ved 35 og motstand ved 36 på kort sikt. En veldig smal trading-kanal. Men volumet er så lite at det nesten er umulig å lese noe særlig.

I alle fall, artikkel fra HO.

- - -
http://www.hegnar.no/Finansavisen/newsdet....=143766&cat=116
- - -

Tomra faller til 31?

Tomra-aksjen kan falle ytterligere etter å ha utløst et negativt signal.

Artikkel av: Øystein Byberg (25.3.04 13:00)

Relaterte artikler Se aksjeticker
- 4 x kjøp og selg - Tysk håp for Tomra
- 15 anbefalte aksjer - - Skal kjøpes nå!
- TOM

Tomra-aksjen faller kraftig i det korte bildet og har reversert den positive trenden.
Delphi Fondene skriver i dagens tekniske spalte i Finansavisen at bruddet ned gjennom støtten ved 37 kroner utløste første negative signal, og åpner for fall ned mot neste støttenivå omkring 31 kroner.

37 kroner representerer nå et motstandsnivå ved eventuelle reaksjoner opp.

Tomra-aksjen faller 1,1 prosent til 35,40 kroner.

#57 EngaBhoy

EngaBhoy
  • Medlem
  • 1632 posts

Posted 25 March 2004 - 19:57

pluss201, jeg skjønner godt din skepsis. Alle som har sett disse tekniske analysene i Finansavisen (papirutgaven) innser at det er det mest amatørmessige på markedet.

Når det gjelder konklusjonen i analysen, så er den også temmelig talentløs. Faktum er at TOM falt fra 44.00 (sluttkurs 10. mars) til 36.00 (åpningskurs 11. mars) som en følge av resultatvarsel. Til tross for terrorhysteri har kursen grovt sett holdt seg på dette nivået i ettertid, hvilket per definisjon betyr at det er/var et støttenivå. De som praktiserer strategien med å kjøpe på støtte og selge på motstand, vil generelt kjøpe når aksjer bunner ut typisk 3 dager etter et resultatvarsel. Jeg har sagt det før og sier det igjen: De som solgte i åpningsauksjonen 11. mars praktiserer en kokos-strategi ved å selge på støtte. Dessuten er de håpløst naive som tror at de har en edge. Virkeligheten er at slike dårlige nyheter er diskontert fra første handel.

TOM blir en vinneraksje de neste 12 månedene. Det har jeg satset mye penger på (doblet 11. mars!). Hva Delphi-fondene og andre skrotinger velger å gjøre, driter jeg i! :D

#58 Pantera

Pantera
  • Trainee
  • 1754 posts

Posted 25 March 2004 - 20:29

Jeg synes jeg har hørt den der Tysk håp ganske lenger jeg. Låg ikke TOM på rundt 58 i midten av januar 2003, og det var pga Tysk håp og skuffelser som gjorde at den på smukk en dag datt ned med rundt 40% ca 34,- og videre ned til rundt 28? Det tok ganske langt tid før den kom opp igjen. Eller tar jeg helt feil??? :oops: :oops:

#59 pluss201

pluss201
  • Gullmedlem
  • 3167 posts

Posted 25 March 2004 - 21:23

Hei, EngaBhoy

Leser egetlig ikke Finansavisens papriutgave særlig ofte. Men vil si at ikke bare analysene der framstår som amatørmessig. :wink: Så mange skrivefeil skulle man tro ikke var mulig i noe som prøver å framstå som seriøst. Kjøpte avisen to ganger forrige uke, begge gangene mens jeg ventet på fly. Kort oppsummert, kan jeg si at DN er langt å foretrekke. :D

Sa det allerede kvelden da PW-en kom (jeg mener fortsatt det blir feil å kalle det nettopp PW, men la gå) at jeg blir sittende. Enig i dine betraktninger. TOM har tegnet en del horisontale streker i grafene de siste årene, men har stort sett reist seg igjen (snakker da om nivået under 50). Hva som trengs for å forsere 50 har vi nok alle en mistanke om.

Har absolutt 0 tro på at det kommer noe mer fall uten et eller annet av katastrofale nyheter. Kjøre teknkisk analyse uten å ta hensyn til at det kom en "PW" og markedet generelt sett har vært råttent de siste ukene, får meg til å lure på hva det er som driver folk til å presentere slike analyser (føler riktignok at det likevel er korrekt å ta dem med her, i et håp om å være objektiv - selv om et skuldertrekk er alt det gir meg).

Nå er faktisk TOM priset omtrent uten Tyskland slik vi var enige om nedenfor her. :wink: Har i likehet med deg satset store penger på TOM (men det som er stort for meg, er nok ikke det samme for deg. I tilgjendelig kapital er jeg definitivt en av de mindre på aksjeforumet.com :D ). Blir nok beskyldt for å hausse, men pr nå ut fra de opplysningene markedet sitter med, så er Tomra skitbillig rett og slett på dagens kurser.

Har 40% av beholdningen med inngang etter siste PW. Resten er faktisk spredd utover fra aug 2003. Prøver å rydde fram kapital til å kjøpe enda mer, penger på konto er jo fryktelig kjedelig for dagen! :wink:

Ikke sikkert kursen blir det store neste uke, men TOM kommer nok til å bli det store på litt lengre sikt. Litt greit egentlig, hvis man makter, å skite i hva kursen er i dag, så lenge den er riktig når man lemper ut aksjene! :D Lykke til med investeringen i alle fall!

Pantera, er ikke sikker. Har bare fulgt TOM veldig tett siden sommeren 2003, og med lupe siden ca des 2003.

Men det er en kjensgjerning av Tyskland har ført med seg mye fa**skap for aksjonærene. Tror du kan følge opp- og nedturer ut fra den lille samlingen av meldinger om Tyskland jeg la inn nedenfor. Kurser på 200,- har man sett, men det skal skje mye rart før man er oppe der igjen.

Lobbyen har styrt mye av utviklingen i pantespørsmålet. Mye tyder likevel på at vi endelig er nær en avklaring i spørsmålet. Skulle Tyskland koke ut i kålen, blir nok TOM-kursen et trist syn. Skulle avklaringen komme... 8)

:!: Uansett: Alle må gjøre investeringer ut fra egne vurderinger. Jeg er bare en amatør som driver med aksjer på si (i større eller mindre grad). Selv om det ikke er til å komme utenom at jeg har klokketro på Tomra og selskapets potensiale, er ikke det noe særlig vektig grunnlag å basere investeringer på.) :roll:

#60 EngaBhoy

EngaBhoy
  • Medlem
  • 1632 posts

Posted 25 March 2004 - 21:50

Pantera:

Jeg går ut fra at poenget ditt er at man aldri bør kjøpe en aksje basert på håp. Der er vi i så fall helt enige. Derimot er det fullt tillatt å håpe at den aksjen man har kjøpt skal stige. For ikke å snakke om at det lønner seg å kjøpe en aksje hvor resten av markedet har mistet håpet!

:wink: