KVAER - Kværner ASA
Posted 20 April 2004 - 20:52
Jeg benyttet dagen til å snitte ned i KVI, har en sterk mistanke om at denne uken blir bunn i KVI/AKVER. Støttekjøpene har nå opphørt og salgspresset er ikke påtagelig stort, de som selger nå selger med tap i AKVER. Det er lite trolig at AKVER shortes i noen særlig grad nå.
LNG terminaler
Media og spesiellt Finansavisen har hatt flere artikkeler om LNG terminalene AKVER jobber med. Pre-Engineering's fasen på terminalen i Italia skal være over i løpet av sommeren og gå over i neste fase. Det betyr at AKVER kan annonsere en kontrakt her på ca. 5 mrd.
I tillegg mener Finansavisen at minst en LNG terminal til vil tildeles AKVER i USA i løpet av året.
Laphroaig, du etterlyser byttetilbudet. Det er sannsynlig at byttet er utsatt til AKY kommer på børs slik at begge byttene kan utføres samtidig. Tror det er til det beste for oss KVI aksjonærer å få gjennomført dette i en transaksjon. Etter at du snakket med IR avdelingen har datoen for børsnotering av AKY blitt flyttet nærmere i tid. Mulig årsak, men du kan jo ta en ny telefon og spørre hvor det blir av byttetilbudet.
Posted 21 April 2004 - 10:12
Dokumentet er omfattende og finnes på denne linken:
http://www.newsweb.n...kt.pdf?id=29619
Så får vi finlese det og komme med kommentarer.
Laphroaig
Posted 21 April 2004 - 10:30
Samtlige KVI aksjer kan altså byttes mot AKY/AKVER. For meg, som tror KVI kommer til å falle etter byttetransasksjonene, er det veldig gode nyheter :D
Det er antaglig en del forbehold i tilbudet, skal lese hele dokumentet i kveld...
Posted 21 April 2004 - 10:38
Frivillig å bytte aksjer i Kværner (KVI) mot en kombinasjon av aksjer i Aker Kværner (AKVER) og Aker Yards. Vi kan ikke velge kun Aker Kværner eller kun Aker Yards. Byteforholdet er slik at en aksje i KVI blir til 0,6186 i AKVER og 0,3814 i Yards.
De som ikke velger å bytte blir vel sittende med bare KVI. Tro hvilken kurs den vil velge?
Man får følgende prosentvise fordeling av de aksjer man velger å ha inn i bytteavtalen som tallene viser ovenfor, 62 og 38%. Jeg kan ikke se at det ikke skulle være mulig å beholde en del KVI og bytte de øvrige om man ønsker.
I utgangspunktet ser det for meg ut som at det er blitt en større prosentvis fordeling mot Yards. Vet ikke om det er helt i tråd med hva jeg hadde sett for meg, men samtidig er andelene i Energi og Gass også noe større enn hva vi har trodd tidligere.
Ja, her blir det litt finregning og fintenkning utover dagene som kommer. Skal bli spennende å se hvordan markedet reagerer på dette.
Førsteinntrykket mitt er at Røkke liksom beholder meste mulig for enhver pris i selve moderselskapet. --- ? Hva skjer om han kommer over 90% der?
Laphroaig
Posted 21 April 2004 - 15:01
Men dette kan jo ikke være riktig? Eller?
Laphroaig
Posted 21 April 2004 - 16:57
Jeg tror markedet er redd for den svake ordreinngangen AKVER har hatt til nå i år, samt at bytteprosessen fremdeles skaper usikkerhet i aksjen. Fremdtiden ser unektelig positiv ut for selskapet og det er det viktigste for meg nå, når jeg først har valgt å bli sittende. Dårlig tid har jeg heldigvis ikke...
I følge byttetilbuds dokumentet er Aker Yards noteringen planlagt 28.05, de som velger bytte får sine AKY aksjer samme dag. Aker Kværner aksjene skal etter planen være tilgjengelig 10.05.
For kursutviklingen har oppdelinsprosessen vært totalt ødleggende, etter min mening er selskapet selv skyld i dette fordi prosessen har vært og er sabla komplisert. Jeg trøster meg med at det nå kun er ca. 1 måned til det hele er over...
:arrow: KVI og AKVER kommer med 1Q tall 18.05, og tallene er mye bedre enn markedet nå har priset inn.
:arrow: AKY har sterk ordreinngang på allerede fylte ordrebøker (ikke Masa-Yards), selskapet tjente ca. 900 millioner netto i fjor og prises til i underkant av 3 mrd. på kurs 145,- Noe ville være veldig rart dersom AKY ikke havner over 145,- ved børsnotering
:arrow: AKVER er posisjonert for en hel haug med kontrakter utover i 2004
Som sagt, jeg trøster meg med at det som skjer kortsiktig er mindre viktig for resten av året. Men dagen i dag er den værste jeg noensinne har hatt i aksjemarkedt, håper å slippe flere slik :!:
Posted 21 April 2004 - 21:07
Så nå er det bare å vente på oppturen... :evil:
Innerst inne har jeg stor tro på alle 3 enheter, men er inne i aksjemarkedet utelukkende på TA med påfølgende strenge stop-loss / trailing stops.
I min verden, er det slik at hvis et selskap leverer mye godt nytt, men "uforklarlig" faller (videre), så kommer forklaringen minst like ofte som oppturen.
Kommer fortsatt til å følge med, men går ikke inn uten at det igjen blir teknisk gunstig med en inngang.
Rexenes
daytrader
Posted 21 April 2004 - 23:13
Posted 22 April 2004 - 00:48
Men i et edru øyeblikk litt tidligere på kvelden mellom to Laphroaigere slo det meg at tilbudet egentlig ser bra ut. Faktisk bedre enn førsteinntrykket for noen uker siden.
Slik jeg oppfatter det kan man velge et frivillig bytte i forholdet 62 og 38 % andel som skissert nedenunder.
Begge nye selskap er jo bunnsolide going konsern og man kan vel ikke si annet enn at de etter dagens kurser faktisk er utrolig lavt priset totalt sett.
Det som kanskje uroer er hva som skjer dersom man ikke ønkser bytte. KVI slik det er i dag er jo ment å deles opp. Om jeg har forstått dette riktig forblir KVI som holdingsselskap og har hovedsaklig forretningsområde å være eier av Aker Kværner og Aker Yards, samt ta seg av de "skjelettene" som er igjen fra gammelt av. Men på toppen av det hele annonseres det en fusjon mellom Aker Maritime/RGI og Kværner.
Her sitter man igjen med en del spørsmål som nok ingen kan gi svar på rent umiddelbart. Med Røkkes historie fra tidligere fusjoner kan man lett se for seg en del "klabb og babb" her. Og så vidt jeg erfarer har ikke noen av disse fusjonene kommet aksjonærene til gode, snarere tvert i mot. Så med det som bakgrunn vil det vel være mange som tar splitten slik den er fremlagt og glad for det.
Personlig ser jeg for meg et meget så brukbart potensiale i de to nye selskapene og fordelingsnøkkelen som er lagt frem er også meget tilfredstillende. Faktisk aksjonærvennlig, muligens?
Nå har Kværner fra gammelt av vært en utbytteaksje, spørsmålet da er hvordan overskudd transporteres i mellom holding og datterselskap. Litt usikkerhet heromkring hos de fleste, men det er vel ingen tvil om at hovedaksjonær og enehersker i holdingen vet å få plassert dette.
En litt utvidet formulering omkring holdingens engasjement finner vi nederst på side 22 i prospektet.
fokusområder, og den verdi som skapes gjennom disse eierandeler vil være av vesentlig betydning for
verdien av Kværner for dets aksjonærer. Kværner vil bidra til kontinuerlig forbedring av disse
virksomhetenes drift og strategiske posisjonering, og derigjennom sikre en gunstig utvikling for Aker
Kværner og Aker Yards som markedsledere innen deres respektive næringer. Den verdi som skapes
gjennom disse eierandeler vil være av vesentlig betydning for Kværners aksjonærverdi.
Dette kan tolkes på mange måter, men grovt sett sier siste setning at det nok blir litt penger i kassen der, eller?
Antallet som lagt ut for bytting er slik:
Aker Kværner og 6.969.259 aksjer i Aker Yards. Følgelig vil én aksje i
Kværner bli byttet mot 0,6186 aksjer i Aker Kværner og 0,3814 aksjer i Aker
Yards. Som følge av avrundinger kan det endelige antallet aksjer i Aker
Kværner og Aker Yards avvike noe.
Det indikerer at det er igjen ca 4 million aksjer, eller 11%, på det frie markedet og disse blir vel liggende som traderkandidater for investorer.
Kan bli lukrative aksjer. Hvem vet?
Jeg har merket meg at de er spådd ned under 100 i verdi etter splitten, men det var gjort før dette endelige tilbudet var lagt ut, og således på andre forutsetninger. - Men er målsettingen for hovedselskapet som skissert ovenfor ser jeg ikke vekk fra at disse også skulle kunne ha et pent potensiale.
Så, hva gjør vi? Beholder en liten del av beholdningen i KVI, og bytter resten?
Ja, dette må det fintenkes litt på. Synes selskapet kunne komme med ett litt bedre og mer oversiktlig prospekt som tok for seg alle alternativene slik at akjsonærene ikke må "famle" seg frem om hva som er det beste for dem.
Det er vel her som mange ganger ellers at det beste alternativet er det som ikke er nevnt.
Laphroaig
Posted 22 April 2004 - 12:56
Fra KVI gies 11 305 741 aksjer, se prospektet side 30,
Fra før er det 55 029 230 aksjer, se iMarkedets ticker
Ny total gir i alt 66 334 971 aksjer, hvorav 50,1 % forblir eid av KVI
Med emisjonskurs 130 skulle ”marked cap” da være 8 623 546 230 kroner
Kurs nå ca 118 gir en marked cap på 7 827 526 578, altså er omtrent halvparten av emisjonen stort sett fordampet vekk i markedets svingninger. Høyst utrolig.
Skulle tro at selskapet er mer verdt enn dette. Knappest en LNG terminal.
Ved bytte kommer også AKER Yards inn og her er jeg litt usikker på startantallet men fra KVI overføres 6 969 259 aksjer og vi kommer vel omtrent i overkant av 27 millioner totalt da? Noen som gidder å finregne litt her?
Ut i fra denne vurderingen skulle jeg mene at vi går en fin tid i møte ved å ta tilbudet om bytte fullt ut med hele porteføljen. Potensialet er åpenbart til stede, og det er stort.
Tar man i betraktning kursutviklingen fra nyttår og frem til emisjonen ser jeg dette fallet som vi har nå som et regelrett dumpingsalg fra nervøse småaksjonærer og spekulanter med sterkt krav til stopp loss.
Laphroaig
Posted 22 April 2004 - 15:19
KVI intradag
Aker Yards fyller stadig opp ordrebøkene, det eneste som mangler der er at RCCL plasserer nok ett cruise skip og Color Line bestiller 2-3 cruise ferger (ønsketenkning)...
Posted 22 April 2004 - 23:36
I utgangspunktet er vel de fleste negative til en slik fusjon fordi eneier skjuler seg bak et selskap utenfor børsen. Og alle vet hvem dette er.
Nå er størrelsen og omfanget av både AKVER og AkerYards slik at det egentlig ikke skulle bety så mye fra eller til hvem som er hovedaksjonær i dem. - Egentlig bør det være betryggende for disse at de har en "stor/eneeierr" bak seg. Faller Røkke og tar med seg RGI/Kværner trenger det ikke bety annet enn at nye aksjonærer kommer inn som eiere istedenfor, enkelt og greit, og betryggenden for småaksjonærene.
Kontrakter og betalinger gjøres til selskapene som sådanne, ikke til eierene.
Så grovt sett skulle ikke en fusjon bety noe negativt. Snarere tvert imot. Et konkurranseforhold endres, hovedaksjonær slår sammen sine eiendeler og sitter igjen med to solide selskap, AKVER og AKY, som konkurerrer mot andre motparter innenfor bransjene.
Av alt det merkelige Røkke har prøvd seg på for å få kontroll over gode gamle Kværner lykkes nå for ham. Og jeg tror i min enfoldighet at det til syvende og sist er det eneste saligjørende for komplekset Kværner. Divisjonene splittes, verdier og kontrakter synnligjøres der de hører hjemme, administrasjonen forenkles.
Selv om det er gjort en stor emisjon, er ikke akjsonærene utvannet til det kjedsommelige, i alt dette legges jo også Aker Yards inn som et eget selskap.
I denne splitten som nå endelig er gjort kjent har vi fått klar beskjed om hvordan KVI blir fordelt videre, og den fordelingen er på ingen måte noen ugunstig fordeling.
Skulle tro at disse nye selskapene vil kunne leve et fint liv videre på børsen og til langt hyggeliger kurser om noen måneder enn dagens, som kun gjenspeiler frustrasjon og dumpingssalg fra småinvestorer og tradere.
Se det fra denne siden, kommer det en kontrakt på en LNG-terminal, og det gjør det, så havner den i AKVER, ferdig med det. Og slikt gir utslag på kursen videre, slik at det samtidig vil bli en minimal økning på kursen til AKY er vel også naturlig siden den felles eieren av dem får en liten gevinst.
Jeg tror at denne splitten er med på synlilgjøre verdiene i de ulike divisjonene. Og jeg tror det er til stor fordel for selskapene som sådanne.
Laphroaig
Posted 22 April 2004 - 23:55
Slik byttetilbudet nå er lansert og alle aksepterer sitter AMA igjen med 100% i KVI så vidt jeg skjønner?? Siden KVI's minioritetsaksjonærer kan bytte bort hele beholdningen sin i 62% AKVER og 38% AKY...
Enga, jeg skulle gjerne hatt en kommentar fra deg :roll:
Uansett, AKVER og AKY kommer til å være gode bet i tiden fremover og det redder situasjonen for meg i hvert fall :D
Posted 23 April 2004 - 00:04
I dag kjøpte FIP 20650 KVI (ingen salg) og solgte 700 AKVER (ingen kjøp). Det forbløffende er hvordan denne kunden egenhendig sørget for kursfall i AKVER ved å selge kun 700 aksjer. Dette ble oppnådd ved å dumpe 100 aksjer i slengen på kritiske tidspunkter da ordrebildet "sto og vippet". Ta en titt på utdraget av handelsloggen nedenfor. Spesielt handel nr. 1 og 5 er gjort til en kurs som er hele 1.25 lavere enn forrige transaksjon. Klarere eksempel på vellykket (og lovlig) kursmanipulasjon er det sjelden man kommer over. Se og lær!
10:49:28 TER DNM 118,25 100
10:52:51 KNO FIP 117,00 100
------------------------------------
12:01:40 SBN FS 117,00 100
12:01:55 FE FIP 116,75 100
12:43:36 FE ESO 117,00 500
12:44:05 FE FIP 116,75 100
12:45:05 TER TER 117,00 42
12:52:34 DNM FIP 116,50 100
15:03:23 ESO ESO 118,75 40000
15:03:34 FO FIP 117,50 100
15:08:37 CA FIP 118,00 100
15:34:46 FE CA 119,00 800
15:35:01 PA FIP 118,50 100
PS. Selv kjøpte jeg 1200 AKVER-aksjer i dag mellom 116 og 117. Det vil forundre meg mye om vi ikke er svært nær bunnen.
Posted 23 April 2004 - 00:22
Kværner (KVI)
A. Opprinnelig antall: 44 706 696
B. Betaling Aker Yards: 10 689 655
C. Antall før bytte (A+B): 55 396 351
D. Innløsning ved bytte: 18 275 000
E. Endelig antall (C-D): 37 121 351
F. Eid av Røkke (0.499*A+B): 32 998 296 (88.9%)
Aker Kværner (AKVER)
G. Opprinnelig antall: 38 875 388
H. Utstedt i emisjonen: 16 153 846
I. Overtegningsfasilitet: 1 615 385
J. Eid av Kværner (G-I): 37 260 003
K. Totalt antall (H+I+J): 55 029 234
L. 50.1% andel av L: 27 569 647
M. Bytteaksjer (J-L+I): 11 305 741
Aker Yards (AKY?)
N. Totalt antall: 20 602 164
O. Bytteaksjer (D-M): 6 969 259
P: 50.1% andel av N: 10 321 684
Q. Spredningssalg (N-O-P): 3 311 221
Posted 23 April 2004 - 00:28
Jeg klarer ikke å se noe negativt med at KVI og RGI fusjonerer.
Fins det noen argumenter for å ikke bytte nå?
Posted 23 April 2004 - 00:37
Brøker og deling har jeg aldri vært særlig god på. Var inne i gamle AKVR i ca ei uke for ei stund siden. Har dessverre falt av i alle delingsforholdene og delingsmulighetene. Tror ikke jeg orker å sette meg inn i mulighetene her heller, men hyggelig å se at dere står på!
Jeg roter meg sikkert inn i ett av disse selskapene igjen en gang i framtiden, men nå er det for mye støy (og har nok med støyen i min egen lille favoritt
Det er lov å tenke stort. / Noen ser tingene som de er og sier "hvorfor"? Jeg drømmer ting som aldri har vært og sier "hvorfor ikke"? Siste sitatet er selvsagt stælt.
Posted 23 April 2004 - 00:39
Kværner ASA
A. Antall AKVER-aksjer eid av Kværner (50.1%): 27 569 647
B. Markedsverdi A (@119.00): NOK 3280.8 mill
C. Antall AKY-aksjer eid av Kværner (50.1%): 10 321 684
D. Markedsverdi C (@119.00): NOK 1228.3 mill
E. Markedsverdi andel i datterselskaper (B+D): NOK 4509.1 mill
F. Endelig antall KVI-aksjer: 37 121 351
G. Markedsverdi KVI (@114.25): NOK 4241.1 mill
H. Markedsprising rest-Kværner (G-E): NOK -268.0 mill
Den observante leser vil legge merke til at den negative verdien av det fryktede søppel-Kværner er praktisk uendret fra min forrige analyse 4. april (-263.5 mill). Tilfeldig? Neppe! ("Det er alarm! På vegne av vanvittig mange. Sture Hansen")
Posted 23 April 2004 - 00:42
Posted 23 April 2004 - 01:46
På kort sikt virker det pr. i dag ganske opplagt at det lønner seg å bytte KVI mot AKVER 1:1. Grunnen til det er selvsagt at man eventuelt kan selge AKVER og kjøpe KVI tilbake billigere dersom man ønsker dette. Det blir således spennende hvordan de to kursene vil forholde seg til hverandre framover. Det som kompliserer bildet er at man på nåværende tidspunkt vet fint lite om hvordan markedet vil prise Aker Yards. Det er som kjent ikke mulig å kun bytte til AKVER. Derimot blir fordelingen mellom AKVER og AKY 0.6186:0.3814. Dessuten påtar man seg en viss risiko og ulempe ved å bytte, idet man binder opp kontanter i AKY-aksjer. Er man redd for generell børsnedgang, eller trenger pengene til trading, bør man absolutt ta med i betraktningen at børsnoteringen av Aker Yards kan bli forsinket. AKVER-aksjene skal leveres rundt 10. mai, mens listingen av Aker Yards er planlagt til rundt 28. mai (men ikke seinere enn 1. oktober).
Hva vil lønne seg på lengre sikt? Jeg ser det er mange som spekulerer i at KVI og AKVER vil gå motsatt vei i begynnelsen. Det er mye mulig, men jeg tviler egentlig. Ulempen med å sitte i KVI er den store eierkonsentrasjonen, samt et antall risikoprosjekter som media kan boltre seg i. Det er vel liten tvil om at særlig AKVER vil være en langt mer sexy aksje med mange potensielle kurstriggere i 2004. På den annen side er ikke Kjell Inge Røkke dum. Hvis man ønsker en langsiktig investering med solide utbytter, tror jeg nok at KVI er det beste valget. Da snakker vi altså om å binde et pengebeløp man ikke trenger i overskuelig framtid. Det mange glemmer er at balansen til Kværner vil være langt sunnere enn tidligere. Det vil være mindre gjeld, en solid kontantbeholdning, samt en rekke relativt ukjente eiendeler som kan avhendes. Risikoen i KVI er i realiten en myte. Man må imidlertid tåle at kursutviklingen på mellomlang sikt muligens ikke blir like god som AKVER. Magefølelsen min sier meg at KVI er den aksjen som kommer til å gi best avkastning de neste 10 årene.
Konklusjonen min er nok at dersom ingenting vesentlig endrer seg fram til akseptfristen 3. mai, kommer jeg trolig til å godta tilbudet om å bytte. På et eller annet tidspunkt ser jeg ikke bort fra at jeg kommer til å kjøpe tilbake i det minste en del av KVI-aksjene. Dette avhenger selvsagt av kursutviklingen. (Det kan forøvrig bli interessant å bedrive spread-trading i disse aksjene. Dvs. å gå short i en og long i en annen når kursdifferansen oppleves som "unormal".) Jeg skal komme tilbake med mine synspunkter når fristen nærmer seg og jeg har fått studert balansene i de respektive selskapene nærmere.
:downtown:
0 bruker(e) leser i denne tråden
0 medlemmer 0 gjester, 0 anonyme medlemmer