Noen tanker om Monitor Oil - ticker MONI på OTC-lista.
Per i dag er det 30291031 aksjer. Siste kurs på 0,37 kr aksjen "impliserer" en verdi på MONI på 11 millioner kr... Kan dette stemme?
Har sett litt på halvårsrapporten til MONI som ble publisert den 31. Juni 2007: http://www.monitoroil.com/docs/Monitor%20O...al%20Report.pdf
Det er en del snakk om fare for konkurs i MONI og at gjelda overstiger verdiene. Jeg har vanskelig for å se dette etter og ha lest i rapporten; jeg har dog ikke altfor god innsikt i ”engelsk regnskap”.
Noen viktige punkter:
På side 5 under punkt om ”Oil and gass…” i femte avsnitt går det frem at kostnadene knyttet til å lage bøyen per 31. Juni 2007 var 45 mill $. En kan håpe og tro at verdien i dag ligger noe over dette.
På side 6 under punkt om "Corporate Funding" heter det: "On this basis, the Company considers that its operatiions are fully funded through 2008".
På side 10 går det frem at selskapet hadde 27 mill $ i ”cash and cashequivalents”. Dersom en tar utgangspunkt i historiske tap, og tapene nå ikke er dramatisk større – hadde de vært det, burde vi fått en melding om dette – så bør det ikke være umiddelbar fare for konkurs.
På side 10 går det også frem at selskapet hadde verdier for 310 mill $, hvorav 10 var ”intangibles assets”.
På side 10 tyder det på at størstedelen av selskapets gjeld er knyttet til SLV-en 200 mill $, et lån som det vel enda ikke er trukket særlig av, da de ikke har begynt bygginga? Resten av gjelda er på 55 mill $.
Etter det jeg skjønner er ”retained losses” på 70 mill $, og jeg tror dette gjenspeiler de fremførbare underskudd. Dersom en kan avskrive 28 pst. av tapene er verdien av disse 21 mill $.
Konklusjon:
Jeg har begrenset innsikt i regnskaper, men slik jeg ser det finnes det verdier som langt overstiger ”børsverdien på 11 mill NOK”.
Verdi av bøye + verdi fremførbare tap – rest gjeld (unntatt SLV-en) = 11 mill $ = 59 mill NOK. Dette er et min. anslag. Jeg går ut i fra at bøya er verdt mer, SLV prosjektet har en verdi og at også det tredje forretningsområdet – tjenester - har en verdi som er større enn null…
Jeg er imidlertid litt skeptisk til å investere noe mer i aksjen. Har en liten post. Tror - sevfølgelig er dette kun spekulasjoner - at styret - det har vært kamp om makten - ønsker å la "vennligsinnede aksjonærer" kjøpe nok akjser til "konkurspris" for så innkalle til ny EGF hvor de så har flertall både for "Rettet emisjon til kurs 0,00000001" til "trofaste medløpere/aksjonærer". Til gjengjeld får styret et incentivprogram til strikekurs "0,0000000000000001"... Tror derfor ikke nødvendigvis "alle aksjonærene får lik bit tilsvarende deres andel av kaka"...
HUSK: Dette er kun min tolkning, og det er store muligheter for at jeg tar feil. Kommentarer mottas med takk.
M.v.h.
Edited by christle, 05 November 2007 - 15:32.