Jump to content

* * * * * 2 Stemmer

Markedet generelt

• Please log in to reply
1063 replies to this topic

#1061 RiskyTrader

RiskyTrader
  • Medlem
  • 491 posts

Posted 18 December 2009 - 02:05

View PostRoRu, on 09 December 2009 - 14:15, said:

.........
Jeg shortet bigtime ifjor på forsommeren, men var uheldigvis litt for tidlig ute. Kjøpte en stor shortposisjon (med bruk av put-opsjon) medio mai 2008 med utløp juli 08. Jeg var 100% sikker på at markedet skulle kraftig ned, men usikker på akkurat når det ville inntreffe. Mente det ville skje innen kort tid, men bommet altså med 2 mnd. Hadde jeg bare tatt 2 mnd'er lengre posisjon, hadde jeg tjent en plass mellom 3-4 mill. Men, skit au, liten vits i å gråte over spilt melk.
...........

OK... Hvorfor forlenget du ikke posisjonen, siden du var så sikker? Blakk etter første mislykkede bet?

Besides: Hva vet du om at du ville truffet bunnen med salgene hvis du hadde truffet tidsmessig med OBX-puttene..??

Mitt svar: Jeg tror du ville solgt lenge før OBX-en nådde sitt minimum og langt fra oppnådd disse millionene...

Ærlighet skal du ha for, sent om lenge, men man overlever ikke i markedet med en slik strategi.... Hadde du truffet, ville du med meget stor sannsylighet bommet ved neste korsvei, gitt samme innsats.

There is no free lunch in the long run...

Good Luck :unsure:
Portis: AKER,BON,FOE,ORK,SDRL,YARA,NHY,RCL,STB,REC,GJF(90% aksjer, 10% cash) + leker litt med opsjoner begge veier.

#1062 RoRu

RoRu
  • Medlem
  • 1533 posts

Posted 08 January 2010 - 15:26

View PostRiskyTrader, on 18 December 2009 - 02:05, said:

OK... Hvorfor forlenget du ikke posisjonen, siden du var så sikker? Blakk etter første mislykkede bet?

Besides: Hva vet du om at du ville truffet bunnen med salgene hvis du hadde truffet tidsmessig med OBX-puttene..??

Mitt svar: Jeg tror du ville solgt lenge før OBX-en nådde sitt minimum og langt fra oppnådd disse millionene...

Ærlighet skal du ha for, sent om lenge, men man overlever ikke i markedet med en slik strategi.... Hadde du truffet, ville du med meget stor sannsylighet bommet ved neste korsvei, gitt samme innsats.

There is no free lunch in the long run...

Good Luck :unsure:

Takk for det RT, men jeg trenger egentlig ikke noen lykkeønskning. Jeg har sluttet med all handel hva angår børs. Helt siden denne siste put'n i 2008. Og ikke skal jeg starte opp igjen heller.

Tiden vi har foran oss tror jeg blir en særdeles tøff periode for hele den kapitalistiske verden. Boblen som vokser nå er vanvittig, og det er vestlige industrialiserte land som er i kjempetrøbbel. Ser det allerede nå at dette vil gå fryktelig galt, men "som vanlig" er jeg nå tidlig ute. Markedet er alltid svært treg i oppfattelsen eller at de ikke ønsker å innse realitetene før det er for sent.

Tar man høyde for denne tregheten, er det mulig markedene vil reagere en eller annen gang i 2011, men skulle ha reagert allerede nå.

Edited by RoRu, 08 January 2010 - 15:32.

RoRu

#1063 RoRu

RoRu
  • Medlem
  • 1533 posts

Posted 05 February 2010 - 21:49

Ser man på Dow Jones indeksen i et perspektiv på 20 år bakover i tid og frem til nå, ser det faktisk ut til at det bygger seg opp en kjempemessig hode-skulder formasjon.

Hvis denne antakelsen er riktig (om enn noe tidlig fase i den høyre skulderen) kan det tyde på en svært brutal nedgang en eller annen gang iløpet av perioden fra nå og 2 år fremover. Potensialet for nedgang er da en plass i intervallet 4000 - 6000 på Dow'en.

Det eneste jeg kan se som kan trigge en så stor nedgang, er hvis man får en domino-effekt i tiden fremover vedr statsgjelden på PIGS (Portugal, Italia/Irland, Greece og Spania). Det kan også vippe pinnen for Japan, Storbritannia og USA som risikerer nedgradering fra rating trippel A.

Og Ukraina, Latvia m.fl.

Det vil igjen slå bena under Kina, Japan, Midt-Østen, Russland m.fl. som har investert særdeles store summer i statsobligasjoner i USA, Storbritannia, Japan m.fl.

Hvis denne dominoen først starter, vil nok ryktet til Ben Bernanke meget kjapt gå fra helt til idiot, da han er mye godt arkitekten bak disse massive støttetiltakene som verdens stater er blitt med på.

Man må av og til la markedene få korrigere ferdig, istedenfor å stadig fyre opp under lånefinansiert oppgang. Man kan ikke lånefinansiere en allerede skakk-kjørt lånefinansiering. Det blir som å betale lån med lån, og til slutt raser korthuset.
RoRu

#1064 RiskyTrader

RiskyTrader
  • Medlem
  • 491 posts

Posted 15 February 2011 - 01:48

Hei,

Tar opp tråden her igjen...ett år etter at den sist ble forlatt.

Ikke vanskelig å dele Rorus bekymring for PIGS-landene, men det blir litt for enkelt...

For det første så er alt det han trekker fram allerede diskontert i kursene allerede for ett år siden.

For det andre så er ressonnementet kun negativt orientert. Skal man bare fokusere på PIGS-landene? Nei! Hva med BRICS-landene, som drar voldsomt i den andre retningen?

For det tredje og siste: Markedene reagerer i overkant av realitetene i begge retninger.... når man kommer fra det dypet vi så høsten 2008 og våren 2009... alt for lavt... så kan en jo spørre seg om hvor høyt vi etterhvert skal hvis markedene skal overvurdere like mye som de undervurderte i 2008/09...

Time will show, I stay still long ... på det 3-je året etter finanskrisen, men er på allerten! :rolleyes:

Good luck!
Portis: AKER,BON,FOE,ORK,SDRL,YARA,NHY,RCL,STB,REC,GJF(90% aksjer, 10% cash) + leker litt med opsjoner begge veier.

1 bruker(e) leser i denne tråden

0 medlemmer 1 gjester, 0 anonyme medlemmer