Regner med at markedet kan kjølne ned endel nå før jul? Skal reise i jula, så tror jeg vil la marked være marked i den tida, og se an nye muligheter på nyåret.
Angående Netfonds, så vrakte jeg de til fordel for Nordnet. Websiden til Netfonds er håpløst utdatert i forhold til funksjonalitet og brukervennlighet, og virker ikke som om de prøver å forbedre den engang. Prime trader eller hva applikasjonen deres heter, er også veldig tungvindt å bruke og har mye sperrer. Det er "ulurt" å tape penger bare fordi programmene til megleren er lite fleksibel eller lite brukervennlig. Man skal jo finne alt man kan for å få "edge", så det å velge riktig megler er jo en del av den pakka tenker jeg.
Skandiabanken ble også vrakt til fordel for Nordnet, da man ofte blir kastet ut og det er tungvindt å sjekke / legge inn ordrer. Skandiabanken har litt mer fleksibilitet enn Netfonds, overraskende nok. Du kan legge triggere selv om penger ikke er tilgjengelig ennå.
Nordnet prøver å gjøre nettsiden brukervennlig og strømlinjeformet. Lykkes ikke 100% på alle områder, men er bra/best på det meste. Websidene er mer moderne, inneholder mye hjelpetekster og bruker noe AJAX (Javascript). Nordnet har flere typer kontoer: Pensjon, Livsforsikring og vanlig depotkonto. Med livsforsikringskonto, slipper du å betale skatt, inntil du tar ut penger av kontoen (ingen begrensning på det, eller du kan la det stå i årevis). Da gir de all info til skattemyndigheter, ut ifra hvor mye du tar ut og hva skatteprosenten er forholdsvis (komplisert beregning, men du slipper å styre med rapporteringen selv). I tillegg kan du handle i Skandinavia, Tyskland og USA/Canada, med disse kontoene, bortsett fra pensjonskonto, som bare har fond. Gratisapplikasjonen til Nordnet er grei, ikke noe å rope høyt hurra for, og føles litt "hjemmesnekret", så bruker heller web'en. Realitdskursene på web for Skandinavia er helt gratis, mens andre land (Tyskland, USA/Canada etc.) er med 15 min forsinkelse (tror man kan bestille realtid her også for et månedsbeløp). Triggere kan legges selv om du ikke har hverken penger eller aksjer enda, mens ordrer følger selvfølgelig spillereglene til markedet (penger og aksjer allokeres som regel for hver ordre, og hindrer andre ordrer på de samme pengene / aksjene). Så veldig fleksibelt trigger-system, men kan jo også feile mer om betingelsene ikke er tilfredstilt akkurat på aktiveringstidspunktet.
Ut ifra disse nettmeglerne jeg har testet, kom Nordnet helt klart best ut i forhold til mine forventninger, og er veldig grei med tanke på norsk skatterapportering i forhold til utenlandske nettmeglere som ikke har slikt.
Har ikke prøvd shorthandel, og holder meg mest unna bjørnehandel. Liker ikke muligheten for store overraskelser, så regner med dette er for de med lang erfaring. (Gratulerer med 23% Hoff!)
I Nordnet er shorting mulig ved å "selge" aksjer du ikke har, om du har bestilt / allokert sikkerhet for shorthandel. Vet ikke hvor enkelt det er å "feil-shorte" en aksje, om de har lagt gode sperrer på å unngå feil der. Det bør vel ikke være FOR enkelt heller. Virker som de har stor fleksibilitet, og risikoen er jo helt klart på kunden sin side. Så man bør nok teste ut ting, og være klar på alt som kan gå galt - sjekke hvordan funksjonaliteten virker, særlig ved shorthandel / kreditthandel.
Netfonds har "avanserte" markeder da, som valuta, CFD, futures, opsjoner og giring, for de som vil gire seg helt ut av markedet (svært høy risk!)

Nordnet kan jeg ikke se har slike markeder, men det er kanskje bare en fordel?
Lykke til og God Jul!