Aksjeforumet.no | Aksjeforum/børsforum: "Selskapet har likviditetsgarantist" - Aksjeforumet.no

Jump to content

Side 1 av 1
  • Du kan ikke starte en ny tråd her
  • Du kan ikke svare på denne tråden

"Selskapet har likviditetsgarantist" Hva betyr dette?

#1 User is offline   AndersBB 

• Group: Medlem
  • Portefølje:NOK, BEAR, GULL

Posted 03 June 2010 - 12:45

Jeg har selv lurt på dette og slo det opp. Her er det jeg fant:

I januar 2005 innførte Oslo Børs en organisert ordning med likviditetsgarantister i det norske markedet, hvor det samtidig ble informert om at selskaper som inngår slik avtale automatisk vil inngå i segmentet OB Match. Selskaper med inngått avtale om likviditetsgaranti vises nå i børsens kurslister under egen kolonne. Dette gjelder selskaper som fra før er i segmentet OB Standard.

Likviditetsgarantiordningen består i hovedtrekk av følgende elementer:

• spread skal være maksimum 4 % av selgerkursen
• volumet i ordreboken i handelssystemet på både kjøper- og selgersiden skal være minimum fire børsposter
• ordrene skal finnes i minst 85 % av tiden for kontinuerlig handel, alle børsdager, med mindre Oslo Børs av særlige årsaker har gitt anledning til å fravike disse kravene.

www.oslobors.no offentliggjør Oslo Børs hvilke meglerhus som er godkjent som tilbyder av likviditetsgaranti-tjenester. I tillegg fremgår det nå i børskurslister hvilke aksjer som er tilknyttet en godkjent likviditetsgarantist.

"What kind of dining set defines me as a person?"

Posted Image
Trykk på plusstegnet --------------------------------->
0

#2 User is offline   Ingen 

• Group: Medlem
  • Portefølje:Varierende

Posted 03 June 2010 - 23:56

View PostAndersBB, on 03 juni 2010 - 12:45, said:

[...]
Likviditetsgarantiordningen består i hovedtrekk av følgende elementer:

• spread skal være maksimum 4 % av selgerkursen
• volumet i ordreboken i handelssystemet på både kjøper- og selgersiden skal være minimum fire børsposter
• ordrene skal finnes i minst 85 % av tiden for kontinuerlig handel, alle børsdager, med mindre Oslo Børs av særlige årsaker har gitt anledning til å fravike disse kravene.
[...]

Jeg har også lest dette, men jeg lurer på: betyr det at noen faktisk (umiddelbart?, automatisk?) må legge inn kjøpsordre om spread er for stor osv?
0

Side 1 av 1
  • Du kan ikke starte en ny tråd her
  • Du kan ikke svare på denne tråden

2 bruker(e) leser i denne tråden
0 medlemmer 2 gjester, 0 anonyme medlemmer

Tickersøk

Oslo Børs