Jump to content

- - - - -

RSI?!? / plukke vinner aksjer

• Please log in to reply
1 reply to this topic

#1 Oyvindj

Oyvindj
  • Medlem
  • 2 posts
  • Portefølje:rec, seaw, bionor, diag, gjf

Posted 21 January 2011 - 09:05

hei! er relativt ny i markedet. og har gjort det greit. har deltatt på en del kurs gjennom dnbnor som er mitt megler hus og kommer til å gjøre det frem over.

det jeg lurer på er RSI, har skjønt at det er momentet i aksjekursen(?). men hva påvirker denne? og hvorfor er det fare for at aksjonærer tar gevinst når denne er høy?

måten jeg har forøvrig har gått frem på er at jeg:

- Har stor tiltro til Fredriksen, kanskje ikke seadrill (fin aksje men ligger jo rundt alltime high) har derfor en tatt posisjon i seawell. som kanskje er neste seadrill?

- Leser kapital, dine penger, finansavisen ++ og får innspill derfra.

- Prøver å plukke de aksjene som mange anbefaler

- innsidehandel / innsideportefølgen

- andre ting jeg legger vekt på er hva Stig Mysteth, Delphi og dnbnor anbefaler.

- p/bok verdier. men betaler ikke for tjeneste som feks investtec slik at denne alltid er oppdatert. burde jeg gjøre det? (portefølgen min er på 150K hvor 20k er belåning, har tilgang på 100k men tenkte å starte pent)

- eps

- ek

er det noen andre ting jeg burde se på, synspunkter o.l. om min strategi? hva er deres strategi?
takk for alle innspill !

#2 FrankS

FrankS
  • Medlem
  • 153 posts

Posted 21 January 2011 - 09:29

Vel, spør du meg, men du er advart: jeg liker å eksperimentere, så er RSI en unik måte å detrende prisene på gjennom en gitt periode. Dette siden den virker utover vanlig gaussian statistisk distribusjon (i motsetning til stdev, som ikke klarer å følge bevegelser fra den høyere timeframen). Perioden er det eneste argumentet til en vanlig RSI, og kan være 0.5x (som anbefalt av John Ehler), 1x, 3x antall perioder kursen vanligvis tar en tur fra bunn til bunn. Eller man kan bruke den som er default, er vel 14 eller noe.

Det som får RSI til å bevege seg, er ekstreme _prisdifferanser_ innen perioden. Dette _kan_ være tidlig tegn på utbunning / topp, og derfor har RSI ofte divergens i forhold til pris. Jo mer ekstrem RSI, jo mer ekstrem eller langvarig ensidig prisbevegelse har det vært. RSI kalles ofte for en ledende indikator av denne grunn. Men er perioden feil, kan den gi mye whipsaws, som enhver oscillator vil gjøre.

RSI kan også kjøre lenge med både divergens og ekstreme utslag, ved ekstreme trender opp og ned. Så det er derfor man ofte kjøper / selger når RSI snur fra over 80 eller fra under 20, men man kan også bruke RSI på andre måter eller bruke andre grenseverdier.

Mye annet av klassiske indikatorer og digitale filtre viser veldig lite relevant synes jeg, men RSI gir endel ledende tips om man bruker den rett og bruker money management på feilsignalene. Den er ingen fasit, så man bør kombinere den med annen analyse også.

Og så kan du jo bruke RSI på andre ting enn pris også, om du er som meg å liker å eksperimentere..

0 bruker(e) leser i denne tråden

0 medlemmer 0 gjester, 0 anonyme medlemmer