Jeg er snart student, har jobbet et år for å spare opp litt egenkapital.
Men så slo det meg at jeg kunne tenke meg å innvistere litt på aksjemarkedet, forhåpentligvis tjene noen kroner,
eneste problemet er at jeg har ikke peiling på aksjer...
så jeg er på utkikk etter litt tips og triks for å ikke gå på så mye bomkjøp, har rå til å tape litt, men ikke alt!
Så om det er noen som har noe å komme med blir jeg veldig takknemmelig!
På forhond takk!
ny på markedet
Started By
Rubix
, May 26 2011 05:11 PM
2 replies to this topic
Posted 26 May 2011 - 17:11
Posted 26 May 2011 - 17:35
Rubix, on 26 May 2011 - 17:11, said:
Jeg er snart student, har jobbet et år for å spare opp litt egenkapital.
Men så slo det meg at jeg kunne tenke meg å innvistere litt på aksjemarkedet, forhåpentligvis tjene noen kroner,
så jeg er på utkikk etter litt tips og triks for å ikke gå på så mye bomkjøp, har rå til å tape litt, men ikke alt!
På forhond takk!
På forhond takk!
Prinsipper er mitt første råd:
- Sett et tak hos deg selv for gevinster og tap. Virkemidler til dette er typen stop-loss funksjoner i din handelsplatform.
- Putt aldri alle pengene dine i ett selskap, uansett hvor overbevist du er på at det skal stige. Fordel porteføljen gjerne på 6-7 selskap, helst i ulike sektorer.
- Sett deg litt inn i teknisk analyse. Det grunnleggende er enkelt og det finnes mye informasjon om dette på nett, bla denne linken http://trendtech.no/...alyseskolen.pdf. Dersom du gjør dette kan du sannsynliggjøre om en aksje er på vei opp eller ned.
- Hold deg unna tulleforum som hegnar.no/forum. Det burde vært stengt for lenge siden.
Ellers lykke til :)
"- I drink to forget, but I can't remember what!" - Nucky
Posted 27 May 2011 - 08:56
Hei og velkommen hit! 
Du trenger en metode som gir en statistisk god sannsynlighet for gevinst i det lange løp.
Det er viktig å huske at det uansett er bare 50/50 sjanse for gevinst hvis man ser på en enkelt handel, det er først når det bli mange av dem det blir avkastning.
Gevinstene må også være større enn tapene, minimum 2:1 forhold der.
Å lese bøker er bra , annbefaler også å lese O.grøtte sin "aksjekjøp og daytrading" og deretter Marcel Link sin "High probability trading" ...og Mark Douglas sin "Trading in the Zone"
Den siste er mest trading phsykologi , meget god bok.
Studer hvordan de som har holdt på i årevis gjør dette, her er det velig mye å finne på nettet også ( Fin plass å begynne på : stockcharts.com - Public charts )
Bruk god tid på å finne en metode som passer deg og som funker i det lange løp. Det enkle er ofte også det beste.
Begynn i det små og øk beløpene etterhvert som erfaringene kommer.
Sjekk også på forumet her, flere topics her om samme emnet under startgropa.
Her er det bare å komme med spørsmål etterhvert som du lurer på ting så skal vi prøve å være behjelpelige.
mvh
Sharpshooter
Du trenger en metode som gir en statistisk god sannsynlighet for gevinst i det lange løp.
Det er viktig å huske at det uansett er bare 50/50 sjanse for gevinst hvis man ser på en enkelt handel, det er først når det bli mange av dem det blir avkastning.
Gevinstene må også være større enn tapene, minimum 2:1 forhold der.
Å lese bøker er bra , annbefaler også å lese O.grøtte sin "aksjekjøp og daytrading" og deretter Marcel Link sin "High probability trading" ...og Mark Douglas sin "Trading in the Zone"
Den siste er mest trading phsykologi , meget god bok.
Studer hvordan de som har holdt på i årevis gjør dette, her er det velig mye å finne på nettet også ( Fin plass å begynne på : stockcharts.com - Public charts )
Bruk god tid på å finne en metode som passer deg og som funker i det lange løp. Det enkle er ofte også det beste.
Begynn i det små og øk beløpene etterhvert som erfaringene kommer.
Sjekk også på forumet her, flere topics her om samme emnet under startgropa.
Her er det bare å komme med spørsmål etterhvert som du lurer på ting så skal vi prøve å være behjelpelige.
mvh
Sharpshooter
0 bruker(e) leser i denne tråden
0 medlemmer 0 gjester, 0 anonyme medlemmer