Heisann! Jeg sitter som student og er interessert i å begynne SMÅTT med aksjer/fond! hvor smått kan man gå i kroner?
Noen som hadde kunne tatt seg tiden å fortelle meg litt om: hvordan foregår en handel gjennom(skandiabanken/nordnet) når det gjelder penger til megler osv? Kan man selge seg ut når som helst?
Synes i grunn markedet er spennnende og har vurdert dette siden 2008-2009, men har da ikke hatt NOE å overse!
Og som student har jeg også tilgjengelig et bibliotek og skal lese meg opp: bøker noe å anbefale?
Går linjen økonomi og administrasjon akkurat nå, så føler det er litt relevant også! Håper på positive svar!
Spørsmål ang start, bøker og verdier
Started By
Youmad
, Aug 21 2011 10:28 AM
3 replies to this topic
Posted 21 August 2011 - 10:28
Posted 21 August 2011 - 15:08
Er listet opp en del bøker her: http://www.aksjeforu...line-ressurser/
Ville nok gått for "Aksjekjøp og Daytrading" og Reminiscences of a Stock Operator til å begynne med.
Du kan starte så smått du bare vil, men da nytter det nok ikke å bruke skandiabanken. Aner ikke hva kurtasjen er der, men sikkert rundt 100. Netfonds har tidligere hatt introduksjonstilbud hvor du kun betaler 9 kr i kurtasje. Det er nok det beste alternativet.
Ville nok gått for "Aksjekjøp og Daytrading" og Reminiscences of a Stock Operator til å begynne med.
Du kan starte så smått du bare vil, men da nytter det nok ikke å bruke skandiabanken. Aner ikke hva kurtasjen er der, men sikkert rundt 100. Netfonds har tidligere hatt introduksjonstilbud hvor du kun betaler 9 kr i kurtasje. Det er nok det beste alternativet.
Posted 23 August 2011 - 19:51
takk for svaret! Har lånt "den lille boken som slår markedet"- joel greenblatt og "aksjekjøp og daytrading" - Oddmund Grøtte!
Har også bestilt Wonderboy av Langeland og økonomiskolen fra Hegnar Media!
Så dette med kurtasje? Hva må jeg egentlig betale for å handle aksjer?
Kurtasje=per gang man kjøper en aksje? Skulle gjerne likt å få litt innføring i dette hvis noen har evt nettsider/bøker ang dette?
Trenger all den hjelp jeg kan få når det gjelder regler/priser og ting som skal til i starten? Så får jeg heller ta smellene/erfaringene når det gjelder selve handelen (etter å ha lest masse bøker selvfølgelig)!
mvh youmad!
Har også bestilt Wonderboy av Langeland og økonomiskolen fra Hegnar Media!
Kurtasje=per gang man kjøper en aksje? Skulle gjerne likt å få litt innføring i dette hvis noen har evt nettsider/bøker ang dette?
Trenger all den hjelp jeg kan få når det gjelder regler/priser og ting som skal til i starten? Så får jeg heller ta smellene/erfaringene når det gjelder selve handelen (etter å ha lest masse bøker selvfølgelig)!
mvh youmad!
Posted 24 August 2011 - 11:29
Youmad, on 23 August 2011 - 19:51, said:
............
.......
mvh youmad!
.......
mvh youmad!
Hei og god formiddag!
Kurtasjen pleier variere litt fra hvilket meglerhus man velger , har lest artikler om hvilket norske som var billigst , sikkert fremdeles mulig å finne på nett.
Kurtasje betaler man hver gang man gjør en handel , f.eks : kjøper 200 NHY aksjer trekkes 69 kr i kurtasje fra konto. Da betaler du også 69 kr når du selger igjen.
Det pleier også hos noen å være dyrere hvis du skal handle store kvanta men endel har samme pris uansett.
Det er selvfølgelig mye dyrere å ringe megler enn å handle på nett.
Annbefaler deg å grave litt rundt for å finne en megler du kan bli fornøyd med , du finner mye info på nettet og vi har topics på emnet her:
Hvilken nettmegler er best?
Beste/billigste nettmegler?
....så er det bare å skrive og spørre i vei her på forumet etterhvert
S
1 bruker(e) leser i denne tråden
0 medlemmer 1 gjester, 0 anonyme medlemmer