Jump to content

- - - - -

STL - Statoil

STL

• Please log in to reply
170 replies to this topic

#41 Zoonic

Zoonic
  • Gullmedlem
  • 5903 posts

Posted 14 June 2005 - 09:18

Statoil
June 14, 2005

“New record high long-term oil futures”
In recent weeks the long-term oil futures have rallied and reached a new record high level, compared to the spot price which is still flirting with its previous peak level.
In combination with a stronger USD and somewhat weaker NOK the NAV of Statoilapplying the future curve has propelled from NOK 130 to NOK 152 since early June, while the share price has increased only NOK 10. Thus, the gap between the share price andthe NAV of the future curve has increased considerably in recent days.
At the same time Statoilhas outperformed peers by some 15% in two months and there havebeen disappointing drilling news from the Barents Sea and increased uncertainty in Venezuela, where Sincorrepresent the second largest field in terms of NPV.
We reiterate our Market Weight recommendation, but we clearly see a short-term trading opportunity, when the gap between the NPV of the future curve and the actual share price has increased so much in a few days.
Based on the current Statoilshare price the NorskHydro share should trade at some NOK 700/share. Thus, we reiterate our Accumulate recommendation on NorskHydro.

Posted Image

#42 RoRu

RoRu
  • Medlem
  • 1533 posts

Posted 04 July 2005 - 15:10

Nok er nok.

Tror vi står midt opp i en energiboble og at dagens kurs i STL på hele 140,75 er et bra bedt for en skikkelig short-posisjon. Jeg tror på et oljepriskrakk i løpet av høsten.

Tror vi står foran en real nedtur for direkte oljerelaterte aksjer på 3 mnd's sikt (med bl.a. en påfølgende knallrød oktober).
RoRu

#43 Pirelli

Pirelli
  • Gullmedlem
  • 5818 posts

Posted 04 July 2005 - 15:46

Roru

:D Statoil hadde en EPS på 11,5 i 2004, snittprisen for oljen i 2004 var $41.

:D Statoil hadde en EPS på 3,13 i Q105, snittprisen for olje har vært høyere i Q2 (over $50).

:D Statoil er billig sammenlignet med andre store oljeprodusenter (Exxon, Total, Shell).

:D Noe 'krakk' i oljeprisen er lite sannsynlig inneværende år, snarere tvert imot.

Jeg tror STL aksjen er på vei mot nye høyder, og tviler sterkt på at short vil være lønnsomt.
mvh
Pirelli

#44 RoRu

RoRu
  • Medlem
  • 1533 posts

Posted 05 July 2005 - 10:01

Vel Pirelli, vi kan ikke alle være enige.

Finansgiganten Morgan Stanley tror på energiboble og oljepriskrakk, mens JP Morgan Chase tror det motsatte.

En av dem vil sansynligvis få rett, slik som jeg eller du vil få. Vi får se. Bakgrunnen for min skepsis er at jeg tror fokuset på alternativ energi vil bli under sterk fokus i tiden fremover.
RoRu

#45 Pirelli

Pirelli
  • Gullmedlem
  • 5818 posts

Posted 05 July 2005 - 10:13

Roru, du tenker nok på den kinesiske oljeanalytiker'n Andy Xie som har vært negativ til oljesektoren i over ett år. Om han fremdeles jobber for Morgan Stanley er jeg ikke sikker på, men finanshuset Morgan Stanley har en kjøpsanbefaling på STL med kursmål 155,- (Link)

Hvorfor finansgiganten Morgan Stanley anbefaler kjøp på STL når en av deres analytikere til stadighet er ute i media og spår krakk får du spørre dem om...
mvh
Pirelli

#46 RoRu

RoRu
  • Medlem
  • 1533 posts

Posted 06 July 2005 - 09:22

Merrill Lynch oppgraderer target for STL til 165. Jeg begynner å se konturene av at target blir satt høyere og høyere slik at utenlandske investorer skal finne sin exit fra STL.

Når de store utenlandske investorene begynner å selge vil varmluften i ballongen sive ut.

Vi står snart overfor en korreksjon.

Og jeg kjenner igjen boble-pratet som foregår nå, slik jeg hørte det i februar/mars 2000. Alle tror plutselig på himmelen og at kursen kun skal opp opp opp, og slår hardt ned på kritiske røster.

Helt typisk boble-tendens.
RoRu

#47 Pirelli

Pirelli
  • Gullmedlem
  • 5818 posts

Posted 06 July 2005 - 10:49

Jeg også hørte det i 2000 Roru, og forrige boble er ikke sammenlignbar i det hele tatt. Som jeg nevnte i ett tidligere innlegg tjener Statoil faktisk penger i øyeblikket, noe helt annet enn man kan si om for eksempel Opticom da aksjen peaket på 2.550... De som shortet OPC på den aksjekursen og ble sittende ett par år har jo gjort det bra (men jeg antar mange så 'boblen' allerede når OPC passerte 500, og gikk short da) - så mitt spørsmål til deg må bli Roru, hvor langt ned skal Statoil? Skal den falle til 60, eller 125 - og er det egentlig verdt risikoen?

Forøvrig er jeg ikke eksponert mot STL, er bare generellt intressert... Dersom du mener oljen skal falle kraftig faller selvsagt STL - men er ikke PAR/DNO/ALX/REVUS bedre shortkandidater i tilfelle?

Edited by Pirelli, 06 July 2005 - 10:53.

mvh
Pirelli

#48 Pirelli

Pirelli
  • Gullmedlem
  • 5818 posts

Posted 06 July 2005 - 16:47

Ser at MLI nettosolgte 535k aksjer i dag - til tross for oppgraderingen. Så poenget ditt om at oppgraderinger som får omtale i pressen benyttes av samme aktører til salg stemte bra roru.

Morgan Stanley var største nettokjøper...

Har du plassert shorten din?
mvh
Pirelli

#49 pluss201

pluss201
  • Gullmedlem
  • 3167 posts

Posted 06 July 2005 - 20:52

Statoil gikk vel på børs rundt kr 60 den gang da? Nå er den ca 100 kroner over ATL.

Her kommer en håpløs sammenligning forøvrig: Telenor gikk på børs ved kurser rundt 40. Deretter tok den en "Tomra" og bunnet ut på lavt 20-tall for så å toppe ut omtrent på kurser tre ganger så høyt, i overkant av 60 kroner. Statoil kommer neppe til å gjøre samme bevegelsen som Telenor.

Samtidig som kursen har steget opp fra ATL har vel oljeprisen 4-5 doblet seg? Muligens begynner mye å bli priset inn for Statoil sin del. Men hvem vet, kanskje skal den legge på seg ytterligere 100 mrd?
Kildematerialet er © de respektive nettsteder/kilder.
Det er lov å tenke stort. / Noen ser tingene som de er og sier "hvorfor"? Jeg drømmer ting som aldri har vært og sier "hvorfor ikke"?
Siste sitatet er selvsagt stælt.

#50 RoRu

RoRu
  • Medlem
  • 1533 posts

Posted 07 July 2005 - 08:56

Shorten i STL er plassert Pirelli.

Risikoen er selvsagt tilstede når man shorter et såpass stort og veldrevet selskap som STL, men det er oljeprisen jeg er ute etter. Dessuten tror jeg mye av det STL har av potensiale fremover er priset inn allerede.

Jeg tror oljeprisen skal ned (selv om det idag med Saudi-Arabias uttalelser ser noe spesielt ut). Det er for sent å kjøre shorten når oljeprisen allerede har begynt fallet. Det er når alt ser som lysest ut man skal selge eller shorte, og kjøpe når alt ser som svartest ut. Enkel logikk.

Og ikke minst: Når utenlandske investorer starter tilbaketrekkingen fra Norge og oljeeksponering, går det rimelig bratt nedover. Og det starter når de ser at det meste av potensialet i oljeaksjene er tatt ut. Tror ikke det er så langt unna.

Edited by RoRu, 07 July 2005 - 08:59.

RoRu

#51 RoRu

RoRu
  • Medlem
  • 1533 posts

Posted 07 July 2005 - 12:42

Ikke akkurat slik jeg hadde sett for meg en korreksjon i STL. Bomber i London... :(

Jeg tror oljeprisen skal ned uansett om vi nå får en periode med terrorfrykt igjen. Jeg har et short-mål på STL på 120 innen et par måneder.
RoRu

#52 RoRu

RoRu
  • Medlem
  • 1533 posts

Posted 07 July 2005 - 20:43

http://www.dagbladet.../30/436121.html

Linken ovenfor er noe av det jeg ser for meg blir hovedgrunnen til at oljeprisen vil få seg en skikkelig knekk etterhvert. Alternativ energi vil bli satt under større og større fokus, samt at klimagassutslippene ønskes redusert. Olje er et fossilt brennstoff som forurenser en god del.

Legg merke til at Kina og India satser stort på kjernekraftverk, noe som også indikerer at den forventede formidable oljeetterspørselen fra Øst-Asia ikke blir slik man tror.

Tidligere har verden tatt i bruk kull i tider med høy oljepris, men nå ser det ut til at kjernekraft er på full fart igjen, da det er en god del år siden Tjernobyl-ulykken satte en støkk i de fleste. Forurensinigsmessig er dette bra, og man får håpe reaktorene blir bygget forsvarlig.

Jeg forventer en real korreksjon i oljeprisen, ned mot ca 40 USD pr fat det neste året.
RoRu

#53 RoRu

RoRu
  • Medlem
  • 1533 posts

Posted 21 July 2005 - 15:01

Pirelli

Shorten min er fortsatt inntakt, og jeg tror STL fortsatt skal lenger ned. Kortsiktig mål er ned til 120, men ser ikke bort fra at STL etterhvert skal videre ned mot ca 100.

Det er priset inn for høy oljepris, samt for mye potensiale i samarbeid med Russland og Barentshavet. STL skal etter mitt skjønn klart ned.
RoRu

#54 RoRu

RoRu
  • Medlem
  • 1533 posts

Posted 21 July 2005 - 21:37

Magefølelsen min tilsier at utenlandske investorer er på vei ut av norske oljeselskap på OSE. De trekker seg sakte men sikkert ut, men pga størrelsen er det vanskelig å unngå korreksjon ned.

Både STL, NHY, DNO m.fl. vil jeg tro skal ned i tiden fremover, såfremt ikke selskapsspesifikke nyheter av positiv art kommer.
RoRu

#55 gappo

gappo
  • Trainee
  • 9 posts

Posted 23 July 2005 - 00:20

Jeg er nok ikke enig med Dere og mener at Statiol er billig. I løpet av uka ser vi nok stor oppgang.

Q2 kommer den 1.8. og den vil være over forventningene.

#56 Pirelli

Pirelli
  • Gullmedlem
  • 5818 posts

Posted 23 July 2005 - 11:18

Det er vel bare Roru som mener STL er dyr, basert på Q105 og resultatene som kommer fremover er STL billig. Dersom ikke oljeprisen krakker da...
mvh
Pirelli

#57 RoRu

RoRu
  • Medlem
  • 1533 posts

Posted 23 July 2005 - 18:02

Mitt syn er at STL er dyr basert på kun 1 ting egentlig: estimatene som brukes har for høy fremtidig oljepris. Jeg mener oljeprisen skal en god del ned, og at prisanslagene for fremtidig oljeleveranser er for høy og at dette vil slå som en boomerang tilbake om ikke så altfor lenge.

Om et par år vil det høres rart ut at man hadde en oljepris på ca 60 USD pr fat i 2005.

Alternativ energi, spesielt kjernefysiske anlegg, vil skyte fart i tiden fremover. Når oljeprisen blir for høy, vil markedet se seg om etter annen energikilde. Det har skjedd før og vil absolutt skje igjen når oljeprisen er så høy som nå. Det vil nok ikke skje over natten, men det kommer.
RoRu

#58 Vegard

Vegard
  • Medlem
  • 1509 posts
  • Portefølje:SHORT 40/LONG 60 - middels langsiktig

Posted 23 July 2005 - 19:04

RoRu, du begrunner nå godt hvorfor du mener STL er for høyt priset; oljeprisen skal ned. Men du forklarer ikke med et ord hvorfor du mener oljeprisen vil falle.

Jeg vil gjerne se en god begrunnelse for akkurat dette før jeg godtar påstanden om at Statoil er dyr, ettersom de mest åpenbare fakta ikke tilsier noen drastisk lavere oljepris med det første.

Kina revaluerte nettopp sin Yuan til 2,1% dyrere mot dollar. Dette vil øke kjøpekraften til det landet som har drevet oljeprisen til slike høyder med like mange prosent, og det er ingen grunn til å tro at landet ikke vil få en tilsvarende 2% økning i oljeimport i tillegg til de ventede (omtrent) 10%. Skal ikke dette fortsette å øke oljeprisen?
Hilsen Vegard

#59 RoRu

RoRu
  • Medlem
  • 1533 posts

Posted 24 July 2005 - 09:44

Hei Vegard

En av grunnene til at OPEC i sin tid ble dannet, var for å kunne ha en stabil oljepris basert på balanse i tilbud og etterspørsel. Man økte produksjonen når etterspørselen ble for stor og vise versa. En av grunnen til at de gjorde nettopp dette, var for at ikke verden skulle bruke så store ressurser på å forske seg frem til alternative energikilder.

De så til stadighet at verden tydde til, og ble mer liberale til, alternative energikilder som kull, kjernekraft o.l. når oljeprisen ble høy. Nå når oljeprisen er dobbelt så høy som den noengang har vært tidligere (ref Kuwait -91), er fokuset spesielt stort mot alternativ energi. Og dette er svært voksende.

I tillegg til dette, mener jeg oljeprisen idag er mye spekulasjonsdrevet i frykt for større etterspørsel enn det som er realiteten. Dette stadfestet også BP i en analyse nettopp, da de estimerte verdens samlede oljereserver p.t. sammenliknet med dette for 1 år tilbake. Der viste det seg at oljereservene var like store, samt at etterspørselen var like stor som for 1 år siden. Altså ingen endring.

Det har derfor etter min mening bygget seg opp en boble basert på spekulasjonsdrevet frykt for knapphet i oljetilgangen mens det i realiteten er nok olje allerede.

En ser klart hvor følsom denne spekulasjonsdrevede oljesaken er, når orkaner som nærmer seg Amerika får oljeprisen til å bevege seg flere dollar pr fat. Oljeprisen har rett og slett gått av skaftet og bevegelsene drives av overdreven frykt fremfor realisme.

Når markedet våkner og innser dette, får vi korreksjonen. Jeg er overbevist om at den kommer. Men dette er altså mitt syn, så hva andre mener og foretar seg blir opp til hver enkelt.
RoRu

#60 Vegard

Vegard
  • Medlem
  • 1509 posts
  • Portefølje:SHORT 40/LONG 60 - middels langsiktig

Posted 24 July 2005 - 11:32

Vel, det er absolutt riktig at høy energipris gir forskning på alternativ energi et hopp, men man regner med at alternativ energi ikke vil være like billig som fossile energikilder før om 10-15 år, selv med dagens oljepris.

Samtidig ser vi nå at OPEC faktisk arbeider for full maskin med like oppunder 100% utnyttelse av oljekildene. De kan altså ikke lenger øke tilbudet og presse prisen ned slik de har gjort før (men dette bør i stor grad være indiskontert i oljeprisen).

Problemet med en short i STL eller oljeprisen er at selv om vi venter en korreksjon i olje, kan vi ikke vite når denne kan komme. For alt vi vet kan olja nå $70 og STL 180 før det skjer. Tekniker'n var for et par måneder siden bombesikker på at oljen skulle ned, og da sto STL i omtrent 110. Hva får deg til å tro at toppen er akkurat her, og ikke om to måneder eller et halvt år? Grunnene du oppgir gjaldt nemlig også for et år siden, da olja sto i $40 dollar. Siden har den steget 50%.

Det jeg vil frem til er at det lønner seg å følge trenden til den brytes. I tre år har enkelte prøvd å finne en topp på OSE uten hell, mens de som har fulgt trenden har hatt enorm avkastning. Klart det kommer en stor korreksjon en gang, men hvorfor akkurat denne måneden?
Hilsen Vegard

0 bruker(e) leser i denne tråden

0 medlemmer 0 gjester, 0 anonyme medlemmer