PGS - Petroleum Geo-Services
Posted 22 January 2005 - 16:34
I PGS sin presentasjon "Capital Markets Day" opereres det med forventet drift på Varg til utgangen av 2008. Det sies også at produksjon kan fortsette til 2010 hvis "Varg South Gas" bygges ut.
Av dette tolker jeg at det er 4 år med driv-verdige oljeforekomster på feltet.
Når produksjonsrøret er reparert ( i mars ) vi produksjonen igjen komme opp på ca 30 000 fat daglig.
I og med at Varg hoder rimelig høy intensitet på boring og mange produksjonsbrønner vil jeg anta at produksjonsvolumene holdes høyt oppe rimelig lenge for deretter å få en relativt bratt kurve nedover når levetida ebber ut.
Derfor har jeg i mitt regnestykke operert med snittproduksjon på 20 000 fat over de neste 4 årene.
Jeg mener derfor at 30 mill fat er drivverdige oljeforekomster på Varg-feltet.
Men hvordan stiller du deg til mitt "regnestykke", og hvordan vil en byder verdivurdere Pertra sin eierandel i Varg, hvis mitt utgangspunkt er riktig :
4 års produksjonstid og 30 mill fat produsert olje.
Posted 22 January 2005 - 17:08
4 års produksjon høres ikke urimelig ut.
Gjennomsnittsproduksjon på 20.000 bbl/d synes jeg er alt for optimistisk uavhengig av hvilket scanario man bruker. Dette vil kreve et stort antall nye produsenter/injektorer, og vinninga vil gå opp i spinninga. I tillegg, som jeg nevnte i et tidligere innlegg, sliter de med å finne gode (i.e. økonomiske)lokasjoner for nye produsenter
$37/bbl er alt for høyt. De fleste selskaper kalkulerer med pris i leiet 20-25 USD.
Videre er skattesatsen 78% (50+28).
Til slutt, budgiver ønsker avkastning på investeringen. Et vanlig minimum i industrien er rundt 12%. Dette skal følgelig også regnes med.
Korrigert for det jeg nevner her vil verdien være snaut 40 mill. USD
Til slutt vil jeg nevne at det nylig ble satt 'prisrekord' for Nordsjøen hva gjelder kjøp av reserver. Et japansk selskap kjøpte Paladin's andeler i Ross og Blake feltene i UK, med 4(?)tilhørende letelisenser. For proven OG PROBABLE (i.e. de betaler full pris for ikke-påviste reserver) betaler de $12,5/bbl.
Skulle Perta-prisen matche denne ville prisen bli snaut 270 mill. USD, så det er mulig...
Posted 22 January 2005 - 17:11
Skattesats er 50+28
Verdisetting basert på 25$/bbl
Det er dette som gir 40 mill. i verdi.
Posted 22 January 2005 - 17:22
Skattehensynet i regnestykket mener jeg er riktig å bruke kun oljeskatten på 50 %
Bedrifts-skatten på 28 % trengs ikke belastes Pertra-verdien da innsatsbeløpet kan anses å være tatt av middler "før beskattning".( Ergo hvis de ikke investerer i Pertra eller annet så vil beløpet en eller annen gang komme til bedriftsbeskattning med 28 % )
Når du henviser til at lisens-andeler har vært lavt priset i senere år, så bør det hensynstas at "alt" innen olje har vært lavt priset i senere år.
Dette er i ferd med å endres vesentlig ( ref Dong og andelssalgene på Britisk sektor )
Pertra er for øvrig i seg selv en dokumentasjon på at "mange kloke hoder" kan gjøre store feil, når restverdier i oljefelt skal anslåes.
Hydro/Statoil solgte sine andeler i Varg for 1 $ til PGS
Posted 22 January 2005 - 17:37
Hva tror du Vidar, er disse ryktene godt kjent i markedet?
Pirelli
Posted 22 January 2005 - 17:38
Men her må du se på tidsperioden.
Ditt referansetall er for store tidkrevende utbygginger, der det tar 3-4 år før produksjonen starter og investeringene skal avskrives over 15-20 år deretter.
I Varg sitt tilfelle er blir topp-produksjonen i 2005-2006 ( sannsynligvis ca 2/3 av totalproduksjonen )
2007-2008 ( sannsynligvis 1/3 av produksjonen )
I denne perioden viser forhåndssalg at oljeprisen er ventet vesentlig høyere.
Kjøper kan sikkert forhåndsselge hele produksjonen til priser rundt 37 $
Posted 22 January 2005 - 18:40
Dere får bære over med meg :)
50 vs 78% skatt:
Forskjellig hvordan selskapene håndterer dette, men 78% er mest utbredt.
Dong's kjøp i Ormen Lange er kanskje ikke et så godt eksempel som du tror blink?
Jeg vet fra innside-hold at pressens inntrykk av at budet var langt over andre budgivere er feil. Dong overbydde ikke konkurrentene med så veldig mye.
PGS' kjøp av Varg:
Tabbe av selgere ja, men husk at PGS eier produkssjonsskipet så det var betydelige synergier for dem, samt lettere å rasjonalisere driften.
Oljeprisforutsetninger:
Noen selskaper opererer med svært høye priser i kortsiktige kalkyler. Noen 'ekstremister' gjør det samme for langsiktige kalkyler, men disse er ikke til stede på norsk sokkel.
Jeg opprettholder påstanden at verdivurderingen for de aller fleste trolig er i nivået 20-25 dollar, selv om tidshorisonten er kort.
Uten at jeg har inngående kjennskap til hedging-markedet vil jeg være overrasket om de kan slutte produksjon fram til 2008 til 37 dollar i snitt. Det synes vel høyt.
Talisman overbydde sine konkurrenter kraftig da de overtok Gyda fra BP. Dersom de følger samme strategi denne gang, og 'mitt' rykte er korrekt, kan de ha gjort det samme igjen.
Pirelli,
Ryktet jeg startet denne diskusjonen med ($100 mill pluss) har jeg stor tiltro til. Jeg vil tro at det er godt kjent i engere sirkler. Husk dog at innsidehandel ikke er særlig bra, og jeg vil tro at dette regelverket kan komme til anvendelse for mange av de involverte?
Posted 22 January 2005 - 19:01
Jeg tror faktisk ikke at Pertra-saken enda har hatt nevneverdig betydning for kursutviklingen.
Tross alt så representerer Pertra kun 10-20 % av PGS
Når en studerer aksjonærlistene så vil en se at de 20 største aksjonærene besitter ca 70 % av PGS.
Om en hadde hatt liste over de 50 største så tror jeg vi ville sett at 80-90 % av PGS eies av fond og tunge industrielle investorer.
Endringene siste 14 dager viser at handelen stort sett består i at disse store investorene bytter aksjer.
Jeg tror denne type investorer gjør relativt grundige forarbeider før de beslutter å kjøpe noen hundre tusen PGS-aksjer.
Deres handel nå tror jeg er resultat av avsluttet us-gaap sak og et godt 3.kv. i kombinasjon med spennende markedsutsikter innen oljeservice.
I norge er det totalt 2670 PGS-aksjonærer.
I US finnes det ikke noen tall grunnet at CitiBank står som eier av alle ADR-ene.
Men tallet i Norge har vært veldig stabilt i løpet av de 14 siste dagene ( 2639 - 2697 - 2670 )
Sett over lengre tid så viser tallene fra 31.12.2003 at de store har redusert sin eierandel.
Den gang hadde de 20 største 88,7 % av selskapet.
Dette henger sammen med at bankene som slettet gjeld alene satt med 66 % av aksjene etter Refi.
Sånn sett kan det tenkes at oppturen i senere tid er et signal på at "tidligere gjelds-eiere" er ferdig med å redusere seg ned slik at fondene som kjøper seg opp må by mer for sin inngang.
( inkludert i de 20 største er hele beholdningen av CitiBank sine ADR. CitiBank er depo-bank for alle ADR i Us )
Posted 22 January 2005 - 19:23
Skattens innvirkning på Pertra-verdien tror jeg vi forblir uenige om.
Det er slik at bedriftene handler med ubeskattede midler når de investerer. Bedriftsbeskatningen 28 % må de betale av sitt endelige resultat.
Derfor vil aldri bedrifts-skatt bli vurdert i en investering som dette. ( unntak i norge er investering i fast eiendom, grunnet lave ligningsverdier ). Unntaket kan det også være at bedrifter "forserer" investeringene for å få redusert overskuddet som ellers ville gått til beskatning ( det vil i så fall virke verdiøkende for Pertra )
Derimot så vil oljeskatten ( 50 % ) ha betydning for verden av Varg-feltet. Oljeskatt betales av produksjons-overskuddet på sokkelen. Oljeskatten blir mest å betrakte som en produksjonsavgift til staten, som beregnes av overskuddet etter at driftskostnadene er trukket i fra.
Posted 22 January 2005 - 20:57
Det vi sikkert kan enes om er at PGS's inntreden som oljeprodusent ved kjøp av Varg har vært en eventyrlig investering for dem, uavhengig av hvilken pris de nå får for hele eller deler av Pertra.
Det er vel faktisk slik at hadde de ikke hatt det store overskuddet fra Pertra i den vanskelige tiden de hadde for en liten stuund tilbake så hadde trolig heler konsernet gått over enda. Som det var, var det jo med nød og neppe de berget seg uansett.
Uansett blir det spennende å se hva prisen blir, og om det blir Talisman eller noen andre som får tilslaget.
Posted 22 January 2005 - 21:44
Faktisk er jeg ikke enig i det heller.
PGS hadde relativt beskjedne inntekter fra Varg i 2003 ( Refi-året ), så jeg tror nok refinansieringen hadde blitt vellykket uansett. Men det får mann jo aldri vite.
Bakgrunnen for PGS sine problemer ligger i 2 separate forhold.
Det ene er Ramform Banff.
Skipet ble for dyrt, grunnet en konstruksjonsfeil og måtte inn igjen til verft for ombygging og betydelige ekstrakostnader. I tillegg til dette viste det seg at Banff-feltet skulle bli et problemfelt med vanskelige brønnforhold og mye vann /grus innblandet i olja. I utgangspunktet er ikke dette PGS sitt ansvar, men de hadde en nesten ren produksjonsbasert rate og fikk svi for det. ( senere er kontrakten reforhandlet med minsterate + prod.komp., som er til å leve med ).
Det andre forholdet begrunner seg hovedsakelig til oljepriskrisa og det endrede seismikk-markedet som ble deretter.
PGS gjorde da en strategisk tabbe ved å fylle opp sin kapasitet med innsamling av Multiklient-data, mye av dette innen dypvanns-markedet.
Men salget stupte også innen multiklient-seismikk, og dypvannsmarkedet "kom" ikke, som alle hadde forventet.
I tillegg til dette ble det stadige innskerpede krav fra revisorene om at "Avskrivingstiden" på multiklientseismikk måtte reduseres.
I løpet av de siste 4-5 årene har PGS ekstrordinært nedskrvet seismikk for 5-600 mill $ grunnet forsinket salg og forkortet nedskrivingsperioder.
I forkant av Refi ble alle fartøy verdivurdert og nye nedskrivinger foretatt. Dette var på det værst tenkelige tidspunkt med tanke på verdisettelser innen oljebransjen ( våren 2003 ).
Summen av alle disse nedskrivingene gjorde at kreditt-ratingen ble skremmende dårlig og gjeldsrentene steg.
Selskapet var på grensen til insolvent.
Og jeg tror nok at Ulltveit-Moe heller ikke ønsket å lage et gunstigere bilde enn nødvendig. Gjeldsbesitterene skulle skremmes til å delta i en refinansiering, da var det litt viktig å la dem forstå at verdiene ville gå helt tapt hvis de valgte konkurs.
Til tross for disse "foretningsmessige likviditetsproblemene" så har PGS alltid hatt en særdeles god produksjon og ligget på topp både innen seismikk og FPSO-produksjon.
Det gjør sitt til at PGS vil profiterer stort på dagens gode marked.
De har topp personell, topp utstyr og er driftsmessig særdeles godt drevet.
Posted 23 January 2005 - 18:05
Hele tiden har det vært PGS ( og Ulltveit-Moe ) sitt ønske å få en "frittstående" investorgruppe til å kjøpe halve Pertra, slik at PGS kan delta i den videre utvikling av oljeselskapet.
Det optimale for oss aksjonærer tror jeg vil være hvis PGS i nær framtid melder at en innvestorgruppe har kjøpt halve Pertra for 100 mill $ + , og at Pertra skal børsnoteres innen f.eks. 12 mnd.
Samt at selskapet vil bli dannet med 40 mill aksjer. Ved børsnotering vil PGS-aksjonærene bli tildelt samme antall aksjer i Pertra som de på det tidspunkt har i PGS.
Det kan i så fall bli en kjempe-trigger for PGS-kursen fram mot børsnotering av Pertra.
Både for ansatte i Pertra og for PGS-selskapet, samt PGS-aksjonærene vil det være litt surt, hvis Pertra slukes av annet oljeselskap.
De første leveårene til Pertra har vært så eventyrlige at alle helst vil oppleve fortsettelsen.
Sannsynligvis brukes salgssummen til forsert nedbetaling av gjeld. Det kan også bidra til å få redusert lånerenten på restgjeld, samt oppjustert kredittrating.
Kanskje vil en forsering av gjeldsnedbetaling i PGS, føre til at selskapet kan bli frigjordt fra "låneklausulene" som pr i dag forhinder er restrukturering med evt. splittelse av Seismikk og FPSO-sektoren.
På den måten kan Pertra-summen være katalysatoren til en svært spennende epoke i PGS-historien.
Slike framtidsutsikter vil løfte PGS-kursen vesentlig mer enn Pertra-verdien skulle tilsi
Posted 23 January 2005 - 22:40
Gjelden består (ved utgangen av 3. kvartal 2004) i av fire ting:
1) Senior B notes: USD 250 mill.
2) Senior A notes: USD 746 mill.
3) Anndre rentbærende lån: USD 114 mill.
4) Capital leases: USD 69 mill.
(Totalt USD 1179 mill.)
Senior B notes-lånet på 250 mill har en rente på 8% og forfaller i 2006, men kan løses inn i 2005 til 1% overkurs. (Er det overkurs det heter?)
Senior A notes-lånet på 746 mill har en rente på 10% og forfaller i 2010, og kan ikke løses inn før 2007, om jeg har forstått riktig.
Posted 24 January 2005 - 00:42
Klipper inn fra aftenpostens artikkel i forbindelse med renoteringen på NYSE: Den netto rentebærende gjelden til PGS, som, tross enorm gjeldsletting i 2003, fortsatt er nær 1 milliard dollar, kan imidlertid bremse for industrielle grep. Rennemo mener ikke størrelsen på gjelden er noe problem lenger, men forteller at obligasjonslånene har klausuler som sier at om selskapet endres betydelig, så har obligasjonseierne krav på å få betalt inn gjelden før forfall til en premie.
- Pr. i dag er det kostnader forbundet med gjelden å skulle løse opp PGS, sier Rennemo.
Han understreker at det som skal drive endringene i PGS' portefølje er de industrielle mulighetene.
- Å splitte PGS er ikke noe mål, men eventuelt en konsekvens av at vi lykkes med å realisere betydelige industrielle muligheter. Hvis vi kan bygge to ledende globale selskaper innen flytende produksjon og seismikk, har vi virkelig skapt verdier, sier Rennemo.
Link til artikkelen
Pirelli
Posted 24 January 2005 - 09:42
Forfallet er i nov/des 2006.
Lånene er ikke noe problem for PGS.
Det er låne-klausulene som selskapet skulle kvittet seg med. Beste måten å gjøre det på er å forsere nedbetalingen.
Posted 24 January 2005 - 10:08
Posted 24 January 2005 - 19:32
Dagens handel ble ikke helt som en kunne håpe, etter Pertra-spekulasjonene i DN.
Jeg tror kanskje Dollaren må ta mye av skylda for det. Den utviklet seg negativt på morgenen, bedret seg midt på dagen, og svekket seg igjen mot børsslutt. Nå i kveld tar den seg opp igjen ( det kunne den godt ventet med til i morgen tidlig ).
Men volumet er bra.
Det viser stor interesse for aksjen.
Jeg er overbevist og trygg på at kursen skal opp.
Det som i grunnen overrasker mest er at kursen ikke får / har hatt det "tekniske" tilbakeskrittet som oftest er vanlig etter 10-15 % oppgang, som aksjen har hatt i januar.
Jeg tolker det slik at det er fondene som fyller opp, og utnytter "de tekniske tradere" sine gevinst-sikringer.
( det samme skjedde da aksjen steg og stoppet på 380,-. Gevinstsikringen førte heller ikke da til nevneverdig kursnedgang )
Posted 25 January 2005 - 12:48
Hvem er med? Er f.eks U-M med? Røkke har jo lenge hatt lyst på et oljeselskap, og nå har han jo penger også.
Posted 25 January 2005 - 21:10
PGS prises omtrent tilsvarende med 3.kv. resultat på det 3-dobble av Schlumberger ( 1,4 $ pr aksje ).
Sammenligningen bør ses som en dokumentasjon på PGS sitt kurspotensiale.
Posted 26 January 2005 - 14:22
Ifølge ABG Sundal Collier støtter gårsdagens Schlumberger-resultater et "bull case" på Petroleum Geo-Services. Ifølge Reuters gjentar meglerhuset sin kjøpsanbefaling med et kursmål på 504 kroner.
Litt usikker på hvordan de gjør sammenlikningen Schlumberger/Western Geco-PGS. Er vel ikke helt riktig å se på hele Schlumberger.
Omsetningen i datterselskapet WesternGeco ble 333 millioner dollar, som tilsvarer en vekst på 8 prosent på årsbasis. Resultat før skatt ble 43 millioner dollar, tilsvarende en oppgang på 32 millioner dollar fra samme periode i fjor.
WesternGecos ordrebok på slutten av fjerde kvartal var 670 millioner dollar, mot 602 millioner dollar ved utgangen av tredje kvartal og dobbelt så høyt på årsbasis.
Multiklientsalget steg til 162 millioner dollar i 2004 fra 79 millioner dollar i 2003. Det ventes en lignende vekstrate 2005.
(Schlumberger)
0 bruker(e) leser i denne tråden
0 medlemmer 0 gjester, 0 anonyme medlemmer