PGS - Petroleum Geo-Services
Posted 26 January 2005 - 19:18
Schlumberger er priset svært høyt målt mot PGS.
Schlumberger tjente 59 cent pr aksje og prises med aksjekurs på 66,5 $
Når PGS tjente 1,4 $ pr aksje så burde det tilsvart en aksje kurs på 157,8 $ for PGS, hvis PGS skulle bli priset tilsvarende.
Dette er sikkert en alt for enkel måte å sammenligne på, men allikevel så gir det en tydelig indikasjon på hvilken retning PGS-kursen skal.
Om en tar tilsvarende sammenligning mot TGS, Hydro eller "hvem som helst" så kommer PGS svært heldig ut.
Så får en korrigere litt på regnestykket hvis en mener at "kvartalet" som legges inn i samenligningen er relevant eller ikke.
For PGS sin del er jeg overbevist om at iallefall 3 av 4 kvartalsresultater i 2005 blir bedre enn 3.kv. 04.
Markedet har ganske enkelt ennå ikke innfunnet seg med at PGS er friskmeldt etter Refi.
Når det skjer så vil PGS sin børsverdi være på nivå med det nivået børsverdien lå på i slutten av 90 tallet ( over det dobbelte av i dag ).
I løpet av de siste årene så har riktignok verdiene i PGS blitt kraftig nedskrevet.
Så noen vil derfor si at en ikke kan sammenligne.
Men når en sjekker nærmere så er gjelda også nedskrevet betydelig ( halvert ) i gjelds-slettelsen i Refi-prosessen.
Faktisk så samsvarer de totale nedskrivingene av verdiføringen med gjelds-slettelsene. Ergo så skulle børsverdien teoretisk sett bli som før.
Etterhvert som kvartalsresultatene tikker inn utover i 2005 og markedet opplever at PGS leverer "mest" pr aksje, så vil kursen stige.
I tillegg til det gode markedet, så tror jeg vi også vil se at PGS vil profitere på sitt enorme multiklient-bibliotek. Det er vesentlig større enn bokføringen tilsier.
I løpet av de siste 4-5 årene er det ekstraordinært nedskrevet Multiklient-data for mer enn 500 mill $.
Mye av dette er på dype havområder, som i sin tid var ventet å komme for fullt ved årtusen-skiftet.
Men det drøyet lengre, og PGS måtte ta nedskrivinger.
Nå begynner dette satsningsområdet å bedre seg ganske betraktelig.
Salg fra tidligere nedskrevet seismikk blir ren netto for PGS.
Posted 26 January 2005 - 23:41
Posted 26 January 2005 - 23:44
Hva er de årlige verdiene?
Posted 27 January 2005 - 14:24
- Det er klart for en bonanza innen seismikk, mener analytiker Aasulv Tveitereid, som i siste nummer av Kapital blir kåret til landets beste offshore-analytiker.
- Utsiktene i seismikkindustrien har bedret seg dramatisk de siste månedene. Olje- og gasselskapene øker letebudsjettene for seismikk og etterpørselen for både kontrakt og multi-klient seismikk øker kraftig, skriver analytikeren i en fersk analyse.
Les mer i DN.
Posted 27 January 2005 - 15:08
Med 1.4 USD/aksje kvartalsvis tilsvarer dette 5.6 USD/aksje på årsbasis (evt. 35 kroner). Dette tilsvarer PE på ca. 13.
Samtidig ligg det an til kraftig bullmarked innan seismikk med stigande rater og meir multiklientsalg. Dette kan føra til kvartalsersultat på meir enn det doble av Q3/2004 (som vel er det blink refererer til.
Samtidig har du effekten som gjer at etter kvart som kvartalsresultata blir bedre og bedre, auker viljen til å prisa aksjen til høgare multipler. Kort sagt har denne aksjen potensiale til å ta av (med påfølgande knall og fall). Dersom eg husker rett, har blink estimert potensiale på rundt 100 USD/aksjen. Dette meiner eg er innenfor det som kan bli forsvart ved normal drift - altså uten å ha direkte urealistiske forhåpninger om at seismikkmarkedet skal veksa inn i himmelen.
Eg ser ikkje bort frå at me kan få kursar opp i det doble (200 USD/aksjen), men slike kursar kan ikkje forsvarast over tid utan at det skjer dramatiske forandringar - salg av divisjonar til høg pris, nye satsingsområde e.l. Dersom seismikkratene skal forsvara eit slik kursnivå på akjsen, vil dette føra til overkontrahering med påfølgande krasj.
Posted 28 January 2005 - 15:56
Posted 28 January 2005 - 22:18
Aksjonærlista til PGS viser at "klienten" til Morgan Stanley & Co, har kjøpt 1/4 mill aksjer i sist uke. og med det passert Ulltveit-Moe.
"Klienten" har totalt 1 263 283 aksjer, og eier med det 6,3 % av PGS.
I hele januar har tendensen vært at "de store" har blitt større.
I løpet av de 4 siste ukene har Citibank sine ADR blitt redusert med ca 400 000 aksjer. Det har i samme tidsrom blitt 70 færre norske småaksjonærer.
Posted 28 January 2005 - 23:02
Posted 28 January 2005 - 23:23
Jeg tolker det derfor slik at de ikke samler alle sine klienter i samme "sekken".
Det synes som dette er en investor eller en samordnet investorgruppe.
Posted 29 January 2005 - 21:37
Det er snart på tide å spekulere i hva 4.kv. vil bringe.
PGS sin omsetning og resultat for 3.kv.04 ble som følger :
.......................................................03.kv.04
Multiklient ( offshore og onshore ).........41,0 mill $
Kontraktsseismikk Land......................29,1 mill $
Kontraktsseismikk Hav........................92,4 mill $
Annet innen seismikk............................9,8 mill $
FPSO.................................................75,0 mill $
Pertra.................................................79,5 mill $
Corp / Global serv..................................4,5 mill $
Korr. for intern omsetning ( Varg )........( 23,0 ) mill $
Total omsetning........................................................308,3 mill $
Kostnader..............................................153,3 mill $
Adm., Teknologiutvikl.,Markedsføring.........14,3 mill $
Driftskostnader ekskl. avskriv. / amortisering...............167,6 mill $
Avskriving og Amortisering..........................................62,6 mill $
Annet..........................................................................3
,5 mill $
Driftsresultat...............................................................74,
6 mill $
Inntekt / Tap annen virksomhet.......................................2,8 mill $
Rentekostnader........................................................( 27,7 ) mill $
Andre finanskost (valutatap ).......................................( 1,3 ) mill $
Resultat før skatt..........................................................48,4 mill $
Skatt ( hovedsakelig oljeskatt Pertra )......................... ( 20,2 ) mill $
Resultat etter skatt.......................................................28,2 mill $
Resultat pr aksje ( etter skatt ).......1,4084 $ pr aksje
Posted 29 January 2005 - 22:04
Det er en del punkter vi bør hensynta når forventningene til 4.kv. skal opsummeres :
- Pertra vil få et betydelig inntekstap ( målt mot 3.kv. ) grunnet halvert produksjon og 13 dagers nedstengning grunnet nordsjøstreik.
- Pertra må ta et tap på 700 000 fat forhåndssolgt olje til 29,50 $
- Mye av Pertra sin reduserte omsetning blir "dempet" av vesentlig mindre skatt for 4.kv.
- Onshore seismikk får redusert omsetning grunnet et "arbeidslag" ble permitert etter ferdigstillt oppdrag.
- Grunnet sesongsvingninger bør en forvente litt svekket kontraktsseismikk Offshore.
- Multiklientsalget kan forventes å bli meget godt ( PGS framhever dette i sin 3.kv. rapports "framtidsutsikter".
- Minimums-Amortisering ( avskriving ) av multiklient-biblioteket blir 15,5 mill $
Til tross for en del "negative" faktorer i 4.kv. så opprettholder PGS sitt estimat for Cash-flow på totalt 231 mill $ for 2004.
Pr 30.september var 151,5 mill $ oppnådd i Cash-flow.
I 3.kv ble Cash-flowen 74,3 mill $
I og med at PGS opprettholder sitt ambisiøse mål for Cash-flow og vedstår seg dette så sent som i slutten av nov. så gir det grunn til å håpe at multiklientsalget vil imponere stort.
Selskapet må oppnå 80 mill $ i Cash-flow for 4.kv. for å innfri totalmålet på 231 mill $.
Posted 30 January 2005 - 13:35
Jeg er litt usikker på Cash-flow vurderingen min.
Det kan se ut som det er flere definisjoner på Cashflow.
Framme i resultat-rapporten opereres det med 198,2 mill $ i Cash-flow pr 30.september.
Det gjennstår da kun 33 mill $ for å innfri 231 mill $ for året totalt.
Mine tall i forrige innlegg hentet jeg fra side 14 i 3.kv. rapporten "Consolidated statements of Cash Flow"
Posted 01 February 2005 - 10:34
http://www.newsweb.n...lding_ID=102429
February 1, 2005: OSLO, NORWAY - Petroleum Geo-Services ASA
(`PGS` or the `Company`) (OSE: PGS; NYSE: PGS) announced
today that it has signed an agreement to sell its wholly-
owned oil subsidiary Pertra AS to Talisman Energy (UK)
Limited a wholly owned subsidiary of Talisman Energy Inc.
PGS will concentrate on its oil service business with
strategic focus on geophysics and floating production
operations.
For further information see appendix at www.ose.no
- Thomas
Portis: Long i JALLA-aksjer
Posted 01 February 2005 - 10:34
Posted 01 February 2005 - 10:37
Så er endelig meldingen her: PGS selger oljeselskapet Pertra.
Artikkel av: Øystein Byberg (1.2.05 09:33)
Relaterte artikler Se aksjeticker
- Analytiker om PGS - Pertra-nytt fra PGS
- PGS
PGS opplyser at heleide Pertra selges til Talisman Energy for 155 millioner dollar. PGS kan bokføre en gevinst på rundt 140 millioner dollar i forbindelse med salget.
Posted 01 February 2005 - 11:36
I 3. kvartal 2004 var inntektene fra Pertra ca 80 mill.
((4*80)-240)/2 = 60 mill.
Posted 01 February 2005 - 19:34
I morgen vil det uttvilsom være masse omtale av PGS.
Jeg tror at kursen vil stige ytterligere.
Jeg håper at fokuset rettes mot hvordan PGS kan disponere verdiene.
Nedbetaling av gjeld gir ca 12,5 mill $ i årlig resultatforbedring i form av reduserte renteutgifter.
Men spenningsmomentet er om en fosert nedbetaling av gjeld kan frigjøre PGS fra låneklausulene som forhindrer splittelse mellom FPSO og Seismikk.
Gjelda i PGS begynner å bli beskjeden ( den er under ett års omsetning ). Det betyr at PGS kan være en aktiv part i restrukturering innen sektorene.
I dette bildet er jeg veldig nyskjerrig på denne "klienten" til Morgan Stanley som har kjøpt seg betydelig opp i januar.
Posted 01 February 2005 - 21:12
Imponerende at du snappet opp Talisman som beste byder.
Er du "innsider" i annet bud-selskap ?
Posted 02 February 2005 - 00:27
Posted 02 February 2005 - 10:10
På litt sikt har eg også tru på ein ny FPSO. Med stadig fleire mindre felt i produksjon i Nordsjøen og ellers i verda vil høgkvalitets FPSO vera veien å gå..
PGS har store investeringar på seismikkutstyr framfor seg, men eg håper det meste av dette kan bli tatt på løpande cashflow.
I investormarkedet sit pengane laust når oljeprosjekt blir foreslått. PGS bør vera bra posisjonert til å bli med på oppstart av nye oljeselskap, der PGS bidrar med seismikkdata og ekspertise samtidig som andre bidrar med kapital. PGS er allerede inne i minst ein slik deal, men det tar lang tid før det blir noko utav..
Ellers: bra tips om Talisman - enkelte er tydeligvis vel informert. Det var ikkje akkurat overraskande, då Talisman er eit av dei selskapa som satser mest offensivt.
0 bruker(e) leser i denne tråden
0 medlemmer 0 gjester, 0 anonyme medlemmer