AKER - Aker ASA
Posted 10 October 2004 - 20:44
Lette litt rundt og oppdaget en artikkel på Dn.no (som ikke jeg hadde lest før) der konsernsjefen i AKER uttalte at Norway Seafood var estimert av analytikere (han sa ingenting om hvem) å ha en verdi på mellom én og to milliarder kroner.
http://www.dn.no/for...ticle324825.ece
Utzi
Posted 10 October 2004 - 21:00
Har ikke rukket å fått sett på den enda (så vet ikke helt om det står noe matnyttig der), men for de som er interessert så finner dere filen her:
https://www.dnbnor.no/portalfront/nedlast/n...waySeafoods.pdf
(høyreklipp og velg "save target as" hvis dere vil lagre den på maskinen)
Utzi
Posted 10 October 2004 - 22:01
Hmm..? De har 30tusen tonn fiskekvote...! Er ikke det fryktlig mye på en "hånd"?
Egne landanlegg som har kapaistet til mottak fra andre leverandører/fiskere.
Eget markeds/salgsapparat.
Egne trålere og fabrikkskip, 18 i alt.
Vel, i utgangspunktet respektabelt, så er spørsmålet; hvor ligger fortjenesten, om det er noen? Muligens gjennom å ha vertikal kontroll over hele segmentet fra råmateriale til produksjon og salg til markedet...??
Hovedverdien må vel ligge i konsesjonene, og de følger nok båtene. - De siste årene har jo trålere med ulike konsesjoner blitt kjøpt opp til eventyrpriser, men det er grenser her også. - Uansett så tror jeg verdiene her ligger i alle fall mellom 50 og 90+ millioner pr. båt med konsesjon, avhengig av størrelsen. Da kan anslag på en halv milliard bli noe tamt?
Noen som kan fisk og vil utdype litt omkring dette?
Laphroaig
Posted 10 October 2004 - 23:51
Jeg har satt verdien for NWS lavt med hensikt, usikkerheten er stor...

Pirelli
Posted 11 October 2004 - 10:10
http://www.newsweb.n...elding_ID=98208
Aker ASA har i dag kjøpt tilbake andeler i sitt obligasjonslån AKE16 og reduserer dermed gjeld og framtidige renteutgifter.
De vesentligste av Akers eksterne lån er en kombinert låne- og trekkfasilitet på til sammen 1,44 milliarder kroner og om lag 0,36 milliarder kroner utestående i obligasjonslånet AKE16.
------------------------------------
OK, da får jeg oppdatere tabellen min i kveld, noen som vil antyde en verdi av Norway Seafoods?
Pirelli
Posted 11 October 2004 - 12:15
Mandag 11. oktober 2004 kl. 12:11
Skrevet av: iMarkedet - iMarkedet
Kjell Inge Røkkes holdingselskap Aker har fått mye juling siden noteringen, men nå mener DnB Nor Markets at aksjen har falt nok.
- Med et kursfall på 26 prosent siden selskapet ble børsnotert synes vi aksjen har falt nok. I denne perioden har det vært mye støy rundt selskapet i media, noe som forventes å gi seg fremover, skriver DnB Markets i en analysekommentar.
DnB Nor mener at det ligger et betydelig kapitalfrigjøringspotensial i Aker gjennom salg av eiendeler. De forventer også betydelige utbyttet de nærmeste årene fra konsernet som blant annet eier 58 prosent av Aker Kværner og 75 prosent av Aker Yards.
- Kombinasjonen av lav verdsettelse og godt utbyttepotensial gjør at vi anbefaler Kjøp av aksjen, konkluderer DnB Nor Markets.
Oppsummering:
Anbefaling: Kjøp
Kursmål: 75 kroner
Meglerhus: DnB Nor Markets
Dato: 11. oktober 2004
*Endret:
Tilleggsopplysning: DNM tror utbyttet for inneværende år vil ligge mellom 3 og 5 kroner pr.aksje.
Utzi
Posted 12 October 2004 - 07:44
----------------
Kanonutbytte for Røkke?
Aker kan betale utbytte på tilsammen 385 millioner kroner for 2004. Da drypper det litt på Kjell Inge Røkke også.
Artikkel av: Stein Ove Haugen (12.10.04 06:54)
Analytiker Terje Mauer, DnB Nor Markets, anslår, i følge DN, at Aker vil ha kapasitet til å kunne dele ut et utbytte på mellom tre og fem kroner pr. aksje for 2004. Og fem kroner vil gi et samlet utbytte på 385 millioner kroner til selskapets aksjonærer.
Med sine 26,4 millioner aksjer kan Røkke i så fall se frem til et utbytte på 260 millioner kroner. 130 millioner kroner direkte fra Aker og ytterligere 130 millioner kroner gjennom Kværner, forutsatt at Kværner vil betale ut sin del av utbytte fra Aker, til sine aksjonærer.
Men Røkke vil ikke få beholde alt selv. Han skylder tidligere minoritetsaksjonærer 650 millioner kroner, og av de 260 millionene får han i denne omgangen, i følge DN, beholde "bare" 60 millioner
AKER utbytte
----------------
- Thomas
Portis: Long i JALLA-aksjer
Posted 12 October 2004 - 08:52
Utbyttene som kommer til KVI får garantert ben å gå på når underskuddene fra Philadelphia skal dekkes opp. I 2003 tapte Philadelphia verftet 700 millioner, og dersom 2004 blir like dårlig sier det seg selv at 130 millioner ikke monner all verden.
Min konklusjon er: Selg KVI, kjøp AKER.
Pirelli
Posted 12 October 2004 - 09:45
Det overrasker meg at du bruker enhver anledning til å "disse" KVI all den stund du selv sitter med AKER og AKY. At vi to har gjort forskjellige valg er så sin sak. Det har neppe interesse for mange at vi skal krangle om hvem som til slutt vil få høyest avkastning. Derimot stusser jeg litt over at du ikke innser at vi sitter i samme båt. Jeg skal derfor prøve å angripe dette fra en litt annen vinkling, som forhåpentligvis angår andre i større grad.
Jeg antar (for diskusjonens skyld) at jeg aldri har eid Røkke-aksjer, men nå vurderer å investere i skipsverft. (Jeg lar derfor AKVER ligge urørt i denne diskusjonen.) Etter å ha gjort litt research, kommer jeg fram til den samme konklusjonen som du trolig har gjort: Skipsverftene i Aker-systemet er betydelig underpriset, men Philadelphia-verftet er et potensielt tapssluk. Så langt er alt vel?
Deretter tar jeg en titt på den fine figuren du har limt inn som viser selskapsstrukturen i Røkke-universet. Mens jeg tygger litt på hvorfor ikke Philly er lagt inn i Aker Yards, konstaterer jeg tørt at Kjell Inge har mer enn to tredjedels flertall i både Aker og Kværner. Videre ser jeg at hans viktigste verdier, nemlig eierandelene i Aker Kværner og Aker Yards, er plassert grovt sett fifty-fifty i Aker og Kværner. Jeg formoder derfor at han vil gjøre alt som står i hans makt for å beskytte disse verdiene, inkludert overføringer mellom de to morselskapene. Dessuten legger jeg merke til at Aker eier 75% av Aker Yards, hvilket vil si at Kjell Inge også direkte kontrollerer mer enn 50% av stemmene i sistnevnte.
Mens Pirelli tenker på hvorfor aksjekursene i AKER og KVI har vist stor samvariasjon i det siste, og hvorfor ingen tilsynelatende får opp øynene for at hans kjære hjertebarn AKY er billig, kan dere andre tygge på følgende spørsmål: Hvem kan hindre Kjell Inge Røkke i å selge Philadelphia-verftet fra Kværner til enten Aker eller Aker Yards for la oss si en riksdaler? Uansett hvilket rasjonelt svar man kommer fram til, vil dette spørsmålet henge over disse tre selskapene i overskuelig framtid.
Posted 12 October 2004 - 13:07
Risikoen er altså større i KVI, men selvfølgelig er også potensialet enormt dersom problemene plutselig skulle vise seg å bli lønnsomme. At Engabhoy velger å sitte i KVI er ett kvalitetsstempel i seg selv, han har fulgt KVI selskapene like lenge som meg og er meget godt kjent med de forskjellige engasjementene. Han ser muligheter i KVI som ikke jeg ser...
Min deltagelse i søppeltopicen på imarkedet.no er avsluttet, og mitt syn er behørlig dokumenter, både i den nevnte topic, og antaglig også her.
Avslutnigsvis vil jeg bare avfeie tanken om at Philadelphia skal kunne legges inn i Aker Yards, hensikten er å terminere verftet så billig og skånsomt som mulig. Det kommer antaglig aldri til å bli lønnsomt, men Kværner er bundet til en kontrakt med staten og kan ikke terminere uten å risikere tilbakebetaling av subsidier og antagelig rettsrunder for kontraktsbrudd.
Pirelli
Posted 12 October 2004 - 20:18
Nå er vi gjennom fase 2 og det endelige innholdet av konglomeratet er kommet frem i lyset. - Men som EngaBhoy hentyder, ingen vet med sikkerhet fremtiden og hva Røkke kan gjøre videre.
Derfor er alle innspill og analyser/betraktninger like viktige.
Det er nok mange som har fundert litt omkring denne, nedenunder av EngaBhoy:
""Hvem kan hindre Kjell Inge Røkke i å selge Philadelphia-verftet fra Kværner til enten Aker eller Aker Yards for la oss si en riksdaler? Uansett hvilket rasjonelt svar man kommer fram til, vil dette spørsmålet henge over disse tre selskapene i overskuelig framtid.""
Jeg fryktet i førstningen at Phil-verftet skulle komme inn i AKY fra starten av, men når jeg undersøkte litt forstod jeg det slik at Røkke rett og slett ikke kan selge verftet, grunnet den statlige avtalen han har gjort i USA. - Og som Pirelli også sier, her er det en del "merkelige avtaler" som fortsatt er gjeldene, og vil nok være det i overskuelig fremtid også. - Mener å huske at en USA politiker sist vinter kom med kraftig utfall omkring verftet og de overføringene som ble gitt det pr måned....?
Noen som har detaljer omkring Phil-verftet?
Jeg stiller meg tvilende til at det kommer inn under AKY, i så fall hadde det nok vært der fra starten av.
Som aksjonær i gamle KVI valgte jo jeg selv å gå ut av denne i vinter for å være videre med i den gangs tenkte 3 tilfeller; Nye Aker - AKVER og AKY. Slik ble det ikke, vi fikk ikke Nye Aker, og det kom litt brått på.
Selv sitter jeg noenlunde med samme sits som splitten gav av AKER og AKY. Ser nå med gru på slaktingen av KVI og AKER (i alle fall på børsen), men har lyst på litt AKER for å sikre...? Synes den ser svært spennende ut.
Men så spør jeg; hvor skal utbyttet hentes for å gi holdingen kapital?
AKVER og AKY, naturligvis,...men, men.. Røkke med flertall i begge? Blir det gitt utbytte i datterselskapene? Skvises medaksjonærene? osv.
Mange spørsmål,.. og de synes jeg vi skal diskutere litt fremover.
Merker meg at vi har havnet litt forskjellig ut med aksjesitsen vi som var mest på banen her på forumet i starten. Nå skulle det vært greit å få frem synspunktene på våre valg og samtidig alle nye som har kommet inn.
Forresten, det forekommer meg at hele organisasjonen er mere strømlinjeformet og mere overskuelig.
Laphroaig
Posted 12 October 2004 - 21:11
Jeg står likevel fast på det jeg har sagt om Røkkes potensielle disposisjoner i morselskapene. Røkke har ikke noe direkte eierskap i verken AKVER eller AKY. Derimot eier han indirekte 30.80% i AKVER og 39.84% i AKY. Ved børsslutt i dag hadde disse posisjonene en markedsverdi på NOK 3194 millioner. 49% av denne formuen går via Kværner. Rekk opp hånda de som tror at Kjell Inge i en gitt krisesituasjon i Kværner vil sitte å se på at disse 49% blir tvangssolgt over børs til spottpris, dersom han har mulighet til å overføre verdier fra Aker for å forhindre det. Og at han har mulighet er det liten tvil om. Han sitter på 67.8% stemmemajoritet i begge holdingselskapene.
At jeg trakk fram Aker Yards i denne diskusjonen, skyldes mitt konkrete valg av Philadelphia-verftet som eksempel. Når det gjelder det berømmelige britiske pensjonsfondet, blir det selvfølgelig mer søkt å peke på døtrene. Desto verre for Aker. Forøvrig kan man argumentere med at heller ikke Aker Kværner er helt trygg. Tross alt har Aker ASA 57.98% eierandel her, og Aker stemmer slik Kjell Inge stemmer. Minoritetsaksjonærer i AKER (med indirekte eierskap i AKVER og AKY) vil eventuelt bli overkjørt i AKER, og vil således ikke ha innflytelse i verken AKVER eller AKY.
Jeg er altså positiv til KVI fordi jeg tror dette er aksjen med best risk/reward av disse. Jeg er definitivt ikke bekymret for konkurs i Kværner. I motsatt fall kan jeg garantere at jeg ikke ville ha rørt i noen av de andre Røkke-aksjene med ildtang.
Posted 15 October 2004 - 17:57
Posted 19 October 2004 - 21:53
Pirelli
Posted 19 October 2004 - 21:57
:arrow: AKER's kontantbeholdning
:arrow: Verdisettingen av AMH og NWS
:arrow: Hvor mye AKER har trekt av 1,44 mrd. bankfinansiering
Ny fasit kommer i kvartalsrapporten.
I innlegget før SOP har jeg klistret inn en gjennomgang av hva AKER inneholder utover de børsnoterte selskaper.
Pirelli
Posted 20 October 2004 - 03:40
skl, grg
Posted 20 October 2004 - 08:41
Pirelli
Posted 20 October 2004 - 23:53
*Endret: Litt problemer med serveren gitt. Ny link:
http://home.no/utzi/...ASAoversikt.htm
Utzi
Posted 22 October 2004 - 17:42
Sjekk auksjonen (den har vært lovende mange dager nå). Måtte bare snyte de for endel i dag.
0 bruker(e) leser i denne tråden
0 medlemmer 0 gjester, 0 anonyme medlemmer