TOM - Veien inn i Tyskland II
Posted 27 February 2005 - 15:27
Introduction of deposit in Estonia as of 1/1/2005
– Orders anticipated by mid-2005
Hvis deposit's er innført 1/1/2005; Hvorfor kommer ordrene så sent som 6mnd etter. Kan det samme skje i Tyskland; slik at vi ikke får noe kontraktsrace før ut i 2006?
Er det helt sikkert at EU ikke vil sette noen pinner i hjulene for pantevedtaket i Tyskland i Mai? Er det noe som helst usikkerhet her?
De skriver også angående Tyskland: "A decision on security marking is important prior to major RVM investments" Når er dette ferdig?
Posted 27 February 2005 - 15:53
EU har gitt sin velsignelse av loven, og dette spørsmålet er ikke lenger noe problem. Loven er vedtatt, så kjepper i hjulene er ikke noen stor risiko lenger, slik den har vært i flere år frem til nå.
Basert på tall fra Skandinavia bør Estland være et marked på ca. 1000 automater.
Posted 27 February 2005 - 16:32
Hadde nok blitt blandet mottatt i markdet? Tror nok alikevel at det kunne totalt sett kunne blitt bra, spesielt på litt sikt. Noen dårlig mann er det ikke.
Litt spennende søndagsspekualasjoner!!
Det blir vel Morten Johannessen? Er det noen som har forslag? :bounce: :cheers: :bounce: :cat:
Posted 27 February 2005 - 18:37
Ser du ber meg komme med en kommentar. Jeg har ikke noe nytt, det har vært stille på nyhetsfronten noen uker nå. Men mars måned kan gi flere triggere.
:arrow: Ny konsernsjef kommer vel om få dager.
:arrow: AGVU (som er ansvarlig for å bygge opp det tyske pantesystemet), sa i sin pressemelding den 7.februar, at systemet skal være klart i 1. kvartal. Dette inkluderer clearing og felles sikkerhetsmerking. Holder AGVU sin tidsplan, kan dette være en trigger.
:arrow: Signaler/avtale fra Japan kan komme i månedsskiftet mars/april. Dette vil kunne være en segnifikant trigger. Signalene hittil er jo gode, og sjansene for en formalisert avtale mellom Sumitomo og Tomra kan ha økt.
:arrow: Siste komite-behandling før plenum i New York er i mars. Et positivt vedtak kan være en mulig trigger.
Selv om resultatet var svakt, så er ikke potensialet i aksjen endret for de som er langsiktige. Vi fikk en utsettelse, men hovedtriggerne Tyskland, Japan og England er ikke endret, de rykker nærmere for hver dag.
Posted 27 February 2005 - 20:06
Ledelsen sa at ny ledelse vil komme frem i lyset i løpet av Mars.
Q1 vil gi svar på om det er tegnet noen flere agreements med Sumitomo; Men det er ikke Sumitomo som skal kjøpe automatene, men andre kunder. I følge Tomra, hvis pilotene går bra(svar på Q1), skal det begynnes med agressiv promotering av systemene. Dette vil ta tid, og sjansene før betydlige ordrer før sommern/høsten er kanskje ikke så stor?
Det er risiko i alt dette, men positive fremskritt kan vel gi noen prosenters oppgang. Tomra's kursutvikling dette året hviler ene og alene på gjennombrudd i Tyskland spør du meg.
Posted 27 February 2005 - 20:15
Pant blir innført fra 1.mai i Estland (tror jeg det var).
Det er feil på lysarket fra presentasjonen, noe som også Thorsen kommenterte og da mener jeg han nevnte at 1.mai var det korrekte.
Posted 27 February 2005 - 20:47
temps, med gode resultater vil det nok ikke bli veldig vanskelig å promotere resirkuleringssentrene i Japan. Kundene er kommuner, og disse taper masse penger på ineffektive "curbside" resirkuleringssystemer.
Men at det vil ta tid er ikke til å komme unna. Forhåpentligvis vil en fastere avtale med Sumitomo komme med en bekreftelse på automatordre, men det er også godt mulig at de enda ikke har konkrete kjøpere, og at forhandlinger med kommunene først starter etter at Tomra og Sumitomo har blitt enige om et samarbeid.
Indikasjoner på at Tomra/Sumitomo har konkrete kommuner i kikkerten har vi lenge fått, bl. a. i form av Sumitomos uttalelse om at de venter å kunne installere 5000 sentre allerede innen 1-2 år. Tomra har også sagt at enkelte kommuner som vil kreve omtrent 5000 sentre er svært aktuelle. Men det er veldig vanskelig idag å finne ut noe om når installasjonene vil kunne komme. Kanskje vil Tomra først anlegge en fabrikk i Japan, som de har sagt kan være aktuelt dersom volumet blir stort; en ny fabrikk går break-even ved produksjon av omtrent 1000 automater.
Posted 27 February 2005 - 20:55
Virker som dere bør sette kursmål 35 på 6mnd sikt, og 45-50 en gang i løpet av 2005. 45kr aksjen på 6mnd sikt er det mest optimistiske av alle analyser som er å oppdrive. Hvem er det som har skrevet den, Aksjeforumets analyse av TOM?
Posted 27 February 2005 - 21:14
45 kroner aksjen kan forsvares dersom veksten tar til i Q3, noe som er forventet. Aksjen vil bevege seg for å prise inn markedets forventninger når vekstcaset kommer tydeligere frem.
Analysen er, som det står i artikkelen, skrevet av meg. Kursmål 45 mener jeg bør være rimelig om 6 mnd, men det er også mulig markedet ikke vil prise inn dette før tallene kommer på bordet i Q3. Dersom dette skjer, selvfølgelig.
Men forhåpentligvis vil Tomra klare å guide markedet slik at eventuell vekst vil prises inn litt i forkant av Q3. Hverken Tomra eller markedet ønsker egentlig hopp og fall på titalls prosenter over én dag.
Posted 27 February 2005 - 21:23
De har ikke varslet en "large scale roll out i 2005". De har sagt at det KAN trigge en "large scale roll out" i 2006...
Hva tror du om Q1? Tomra sier Orwak og Titech begge leverer svakest i første halvdel av året. Tomra har selv varslet lite inntekter og større utgifter for non-deposit markedene.. inntekt 20mill?
Posted 27 February 2005 - 22:17
Det som kom frem under presentasjone var at innsamlingsvolumene er overraskende høye og at pressedekningen i Japan er bred.
Q1 tror jeg lite om enda, har ikke forsøkt å regne på resultater her. 20 mill. blir for lite, vi kan vel forvente et resultat omtrent på linje med Q4, ca. 60 mill. sett bort ifra ekstraordinære kostnader.
Posted 27 February 2005 - 22:21
Etter alle de timene som jeg har brukt på søk som er eks: RVM, Reverse vending, Tomra, bottle bill, contract og kombinasjon mellom dem....med mange mange flere. Har det ikke vært noe som skulle tilsi at konkurentene har solgt noe annet enn noen få maskiner her og der. (samme som Tomra, bare at Tomra har solgt flere).
Så at det pr. dags dato er "tørketid" er det vel ikke noe tvil om :!: Hvem som takler slik "tørketid" best vet ikke jeg. Det er blir nok tøft for de som ikke har så mye overskudd/underskudd, hvis det ikke blir fart i sakene snart :?: :?:
Posted 27 February 2005 - 22:26
Men Q1 2004 var på 30 mill... Orwak og Titech vil ikke levere voldsomme resultater i denne perioden heller som varslet av Tomra.
Hvorfor guider de svakt for første kvartal hvis ikke det skulle bli dårligere enn Q1 2004?
Posted 27 February 2005 - 22:32
Posted 27 February 2005 - 22:35
Om Japan: Selv om denne prosessen sikkert står på egne ben (via Tomras representanter der borte), vil jeg anta at det er naturlig å få den nye CEO med i en slik prosess. Altså ingen grunn til å mase enda...
Om CEO: hører jeg at det nå er en liste med 3 kandidater de jobber med. Hvilket ikke gir noen som helst føring for å komme med navn eller gjetninger.
Posted 27 February 2005 - 22:59
Den nedgangen for TOM i Europa som Q4 viser til skremmer litt. Skulle det ikke bli automatsalg før 2006 som Wincor Nixdorf selv påstår; så kan dette bli nok ett traurig år for Tomra. Vi har allerede startet med dårlig guiding for første halvår...
Jeg sier det igjen; De som har kjøpt Tomra for 2 år siden kan ikke ha hatt mer uflaks og heller ikke gjøre det dårligere... Tomra er igjen på ATL; mens børsen er i ATH... Det er helt utrolig.
Posted 27 February 2005 - 23:11
Det er i dag 11 stater som har pant.
California, Connecticut, Delaware, Hawaii, Iowa, Maine, Massachusetts, Michigan, New York, Oregon, Vermont.
9 stater jobber med å innføre pant :!:
Arkansas - Colorado - Idaho - Mississippi - Montana -New Hamphshire - Tennessee - Utah - West Virginia.
Pant USA
Worldwide Bottle Bills
Austria - Belgium - Denmark - Finland - Germany
Netherlands -Norway - Sweden - Switzerland
Det er sikkert flere som har inført pant :?: :?:
Posted 27 February 2005 - 23:28
Det va da som F.....Tekniker'n . (Trodde du ikke hadde fått det med, da det ikke var nemt på siden din. men så feil kan man ta :-D :-D )Trodde at flere enn deg hadde funnet en gledelig nyhet her. kan de da for F..H...osv oppdatere siden sin, :)
Posted 28 February 2005 - 00:09
Lovforslaget du postet nedenfor (Colerado) døde i fjor. Pr .nå er det ingen initiativ for pant i Colerado, som kan gi vedtak i 2005.
Pr. nå er det kun 3 stater hvor det er reelle sjanser i 2005. Det er New York, Michigan og Massachusetts. Flere er oppe til debatt, men det er neppe sannsynlig at andre enn disse tre har reelle sjangser. Alle disse tre er panteutvidelser, altså ikke nye pante-stater.
Posted 28 February 2005 - 00:20
Jeg sjekket rundt Colerado like før jul. Her er en mail jeg fikk fra en representant i en sentral organiasjon i delstaten like før jul:
The representative from Fort Collins who introduced this bill last year, Angie Paccione, has hinted that she may reintroduce the bottle deposit legislation next year. In the meantime, she has agreed to work
with our organization, the Colorado Association for Recycling, to initiate a Comprehensive Waste Reduction and Recycling Act in 2005. This Act would be an unprecedented piece of legislation; if it's
passed, Colorado will finally have a clear mandate to increase recycling (and as
far as I'm concerned, as the sponsor of that bill, Angie Paccione will become the patron saint of waste reduction in Colorado). Here in Colorado, we struggle with lack of leadership, zero funding, and some of the lowest landfill rates in the country, which creates a significant economic deterrant to recycling, composting, re-use, etc.
Please don't hesitate to call me if you'd like more information, or CAFR's Executive Director, Marjie Griek (970) 535-4053).
Susie Gordon
Chair, CAFR Policy Committee
Senior Environmental Planner