Jump to content

TOM - Veien inn i Tyskland II

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
513 replies to this topic

#61 baard.p

baard.p
  • Medlem
  • 336 posts

Posted 15 February 2005 - 17:57

De bør komme med noe positivt før dette er over, ellers blir det en stygg skrell på 10%+ i morgen.
Isåfall så er jo ikke 10% all verden, det må en kunne leve med til noen Q-er er fremlagt eller.

#62 lskov

lskov
  • Trainee
  • 29 posts

Posted 15 February 2005 - 17:58

Utbyttet er satt til kr 0,30
+ ekstraordinært utbytte på kr 1,50

Det var en positiv overraskelse..

#63 aarekuul

aarekuul
  • Trainee
  • 17 posts

Posted 15 February 2005 - 17:58

eneste som er sikkert her inne er at Teknikeren ikke kan regne!! fy f.

#64 herbert

herbert
  • Trainee
  • 44 posts

Posted 15 February 2005 - 18:01

Vi får håper at UNO redder tomra fremover. Og for guds skyld gi oss noen gode nyheter. Vil ikke se 31 imorgen

#65 Northern Lights

Northern Lights
  • Gullmedlem
  • 2745 posts

Posted 15 February 2005 - 18:01

De bør komme med noe positivt før dette er over, ellers blir det en stygg skrell på 10%+ i morgen.
Isåfall så er jo ikke 10% all verden, det må en kunne leve med til noen Q-er er fremlagt eller.
Enig der baard p.!
Dette roer seg!
Raser i morra, men henter seg inn igjen.
Bra man har satset langsiktig..... :)
Mvh.
Northern Lights

#66 lskov

lskov
  • Trainee
  • 29 posts

Posted 15 February 2005 - 18:03

Teknikere'n er ikke den eneste som tok feil der.
Men i stedet for å la kritikken flomme, tenk heller på at det til syvende og sist et personlig valg å kjøpe akjser.

Teknikere'n er nok den mannen her som har skaffet frem mest opplysninger som ingen andre har klart.

Og igjen... Istendenfor å kritisere... Forsøk å regne selv utifra det du selv vet..

#67 armot

armot
  • Trainee
  • 250 posts

aarekul;

Det har vært nevnt tidligere at skal du ha gode analytiske evner, så må du andre steder enn her på forumet. Men her får du nyheter..

MEN det skal sies til noens forsvar her, at ingen forutså dette.

Alikevel, hvis extraordinært utbytte på 1,5 så er ikke det så ille. Men er det 1,5 + 0,30 eller 1,5 totalt?

Men dette var godt for noe.. Nå kan arrogansen her kanskje dempe seg noe. Husene har sagt ikke kontrakter før sommern, og nå guider tomra selv svakt første halvår. De nevnte forøvrig flat utvikling i Brasil pga svak dollar:-) hehe.. nei huff, nå er jeg slem.

#68 Affen

Affen
  • Trainee
  • 104 posts

Armot - Håper du forstår nå hvorfor det kan være lurt å sitte utenfor Tomra når de legger fram sine resultater.

#69 armot

armot
  • Trainee
  • 250 posts

Posted 15 February 2005 - 18:04

Affen

Jeg så ikke dette her jeg heller. Jeg trodde faktisk 75-79mill.. De burde gitt PW på dette.. Møkkaselskap. Men det er "trygt" skulle børsen ryke...

#70 Gecco

Gecco
  • Trainee
  • 13 posts

Posted 15 February 2005 - 18:05

Når noteres Tomra ex utbytte?

#71 java

java
  • Trainee
  • 9 posts

Posted 15 February 2005 - 18:07

Litt merkelig at de er såpass avventende i forhold til markedsutsiktene - ellers var dette skuffende og TOM skal en del ned i morgen - tipper til ca 30 kr for ikke å være for negativ.

Utbytte på 1,80 er vel et plaster på såret - og det er vel en del ting som taler for at dette kan bli bedre i løpet av sommeren når Tyskland begynner å komme inn/nærme seg. Men TOM vil nok slite noe de første månedene.

#72 Atlantis

Atlantis
  • Trainee
  • 27 posts

Posted 15 February 2005 - 18:07

Det er nok endel "korte penger" som har hengt seg på haussingen på 4 kv. tallene. Men TOMRA storien handler vel egentlig om det som kommer fremover, ikke om 4. kvartal 2004. Tror dette er innstillingen til de "lange pengene", som har vært tilbakeholdende. Vi har vel egentlig hele tiden blitt fortalt av Tomra selv og seriøse analytikere (E.g. FIRST)at vi ikke må forvente noen vesentlig store ordrer før sommeren 2005. Det er vel egentlig de korte pengene som har jaget 4 kv. resultatet basert på manglende TOMRA kunnskaper, og her vil nok mange nå være skuffet. Tomra leverer presentasjonen på sedvanlig trauste måte (med pausemusikk eller ikke).

Nå har vel mange lettet seg i dag på styrke i aksjekursen, og skuffelsen blandt 4 kv. spekulantene, vil da kunne gi gode muligheter i morgen i et noe lengre perspektiv basert på et fortsatt sterkt fundamentalt case for TOMRA.

Har fremdeles TOMRA som en del av core holding og vil lete etter nye muligheter for nye gode kjøp i denne aksjen. :idea:

#73 Atlantis

Atlantis
  • Trainee
  • 27 posts

Posted 15 February 2005 - 18:08

Forstår ikke disse 1,80 fra bla. Java. Jeg fikk med meg 30 øre, som i fjor. Tar jeg feil???

OK jeg ser det nå på resultatrapporten. 30 øre ordinært og 1,50 ekstraordinært.

#74 baard.p

baard.p
  • Medlem
  • 336 posts

Posted 15 February 2005 - 18:09

Men dette var godt for noe.. Nå kan arrogansen her kanskje dempe seg noe. Husene har sagt ikke kontrakter før sommern, og nå guider tomra selv svakt første halvår.

Dvs med andre ord at husene ikke har priset inn noe av en eventuell Tyskland effekt, som igjen vil si ingen kurs ras i morgen siden ingenting er priset inn i kursen?

#75 armot

armot
  • Trainee
  • 250 posts

Posted 15 February 2005 - 18:11

Det er helt klart at 100kr aksjen ikke nås i år, særlig ikke med ett dårlig børsklima som vil trolig komme mot slutten av året.

Jeg kan ikke sitte til 2006, men det virker som 2006 blir gullåret til TOM... Heldigvis priser aksjemarkedet inn fremtiden:)

Møkka greier, dette var skuffende. Men vel, utbytte vil smake godt..

Er vi sikre på 1,8 totalt eller 1,5 totalt?

#76 armot

armot
  • Trainee
  • 250 posts

Posted 15 February 2005 - 18:12

baard.p

Tyskland er ikke alt! Firmaet tjeneri kke penger uten Titech!

De leverte ett resultat halvparten av hva husene trodde. Det går ikke an, Tyskland eller ikke.. Det vil smelle i morgen.. Særlig den særdeles triste guidingen og at England ikke vil se dagens lys på en god stund.

#77 lskov

lskov
  • Trainee
  • 29 posts

Posted 15 February 2005 - 18:12

På livecast'en sa han helt tydelig at utbyttet er kr 0,30 + kr 1.50 i ekstraordinært utbytte...
Altså tilsammen 1,80......

#78 armot

armot
  • Trainee
  • 250 posts

Posted 15 February 2005 - 18:14

Han har ikke nevnt utbytte på webcast'n...?

#79 baard.p

baard.p
  • Medlem
  • 336 posts

Posted 15 February 2005 - 18:14

På livecast'en sa han helt tydelig at utbyttet er kr 0,30 + kr 1.50 i ekstraordinært utbytte...
Altså tilsammen 1,80......

Det kan vel ha med den nye skatte reformen som kommer i 2006.

#80 lskov

lskov
  • Trainee
  • 29 posts

Posted 15 February 2005 - 18:16

Han nevnte det omtrent med en gang det startet...
Etter et par minutter mener jeg å huske...