Jump to content

- - - - -

Børs og finans bøker

• Please log in to reply
37 replies to this topic

#21 elkalif

elkalif
  • Trainee
  • 3 posts

Posted 17 April 2005 - 14:46

Har surfet litt rundt om kring nå og funnet en god forklaring på støtte og motstand, så trenger ingen komentarer der lenger.

Men tar fortsatt imot forslag til gode bøker. utenlansk eller norske.

elkalif

#22 TorValdsen

TorValdsen
  • Medlem
  • 1295 posts

Posted 03 September 2006 - 11:42

Til dere som ikke har den selv :biggrin:

Fant den i PDF format på wikipedia.

Boka skrevet av Edwin Lefèvre.
Legger linken her:
Reminiscences of a stock operator

Edited by TorValdsen, 03 September 2006 - 11:43.

<!--coloro:#3333FF--><span style="color:#3333FF"><!--/coloro-->Do or not Do - There is no Try<!--colorc--></span><!--/colorc-->

#23 Ivers

Ivers
  • Gullmedlem
  • 1426 posts
  • Portefølje:AKER 150

Posted 06 September 2006 - 01:14

Anbefaler Aksjekjøp og daytrading av Grøtte
Portis; AKER 150,-

#24 Karon

Karon
  • Trainee
  • 2 posts

Posted 25 December 2006 - 16:43

Da har jeg akkurat lest gjennom "Aksjekjøp og Daytrading" av Oddmund Grøtte , samt Market Wizards bøkene av Scwartz.

Aksjekjøp og Daytrading anbefales på det varmeste til nybegynnere som meg.
Market Wizards bøkene er nok langt mer inspirasjon og motivasjon, og er helt ok bøker. Litt kjedelige til tider, men ellers artig lesning

#25 Zoonic

Zoonic
  • Gullmedlem
  • 5903 posts

Posted 26 February 2007 - 22:42

The Big Board (1960´s)

______

#26 roc

roc
  • Trainee
  • 4 posts
  • Portefølje:GOGL-JIN-ODIM-NAUR

Posted 04 March 2007 - 22:37

Har enda ikke enda lest "Aksjekjøp og daytrading" boka. Er ingen daytrader og har heller ikke den store troa på TA, sitter for det meste long og har ellers noen små lodd her og der.

Vil dere som har lest boka fortelle om denne passer også en som ikke har som hensikt å aktivt trade? Og forteller den grundig TA? (hadde vært greit å få en innføring i dette maset som opptar å mange)

Har ellers vært i markedet i noen år og først og fremst lest amerikanske aksjebøker slik som: "Stocks for the long run", "How to make money in stocks", "The intelligent investor" og en rekke Buffet bøker.... i begynnelsen leste jeg nygebynnerbøker som fikk meg til å komme i gang og har også måtte lese "Økonomiskolen" (har ikke en økonomisk bakgrunn).

Mvh

Roc

#27 Bosun

Bosun
  • Medlem
  • 678 posts
  • Portefølje:CMI, OBX7O390, SDRL

Posted 07 March 2007 - 07:49

Aksjekjøp og daytrading er en morsom bok. Spesielt delen der Grøtte statistisk analyserer trendteori og konkluderer med at det er tull. Deretter tar han for seg at sucess/failure er like tilfeldig som et spill med rullett.

Kort sagt, TA er tull som stort sett ikke er statistisk gyldig. Billig informasjon er verdiløs. Skaff deg en tykk fin finansbok, helst nylig oppdatert, og gjerne med en excel-cd. En slik bok vil ta deg igjennom alle stegene ved verdsetting av selskaper og også hjelpe deg med å bygge opp gode excel-maler slik at du i fremtiden kan analysere selskaper raskere.

#28 1nvestor

1nvestor
  • Trainee
  • 13 posts
  • Portefølje:Eg tradar, so det varierer.

Posted 25 March 2007 - 11:42

Aksjekjøp og Daytrading er den boken jeg er mest fornøyd med av de jeg har lest.

Jeg er ikke erfaren nok i gamet til å være For/Mot TA, men bruker det ofte og ser at det sjelden svikter meg. Kan det være slik at markedet reagerer i henhold til teknisk analyse fordi mange støtter seg på det? Slik at alle kjøper når RSI er überlav, slik at en får en oppgang og profetien skjer fyllest?

Personlig har jeg ikke kapasitet til å bruke fundamental analyse til trading. Jeg finner at det passer meg dårlig til gjennkjenning av trender og mønstre som forteller meg når jeg skal kjøpe/selge.

Det jeg fant mest interesant var psykologi kapittelet i boka. Det har gjort meg til en bedre trader. Annbefales til alle som vil bli mer effektive tradere.

PS: Jeg har aldri brukt TA til trader som har tatt mer enn 1-4 dager, jeg er håløs til å spå framtiden lenger enn det.

#29 Romanowa

Romanowa
  • Medlem
  • 6 posts

Posted 21 July 2007 - 22:15

View Post1nvestor, on 25 Mar 2007, 10:42, said:

Aksjekjøp og Daytrading er den boken jeg er mest fornøyd med av de jeg har lest.

Hvilket nivå er den for? Nybegynnere?

#30 Nico

Nico
  • Medlem
  • 25 posts

Posted 24 July 2007 - 01:44

Denne helgen leste jeg en annonse i finansavisen hvor det var avertert i hegnar.no's egen webshop en bok ved tittel "Den lille boken som slår markedet"

http://www.hegnar.no...p?nSpace=ns_117

Tittelen gjorde meg litt interisert, noen med erfaring fra denne boken?

#31 Livermore

Livermore
  • Medlem
  • 174 posts

Posted 27 July 2007 - 14:40

View PostNico, on 24 Jul 2007, 01:44, said:

Tittelen gjorde meg litt interisert, noen med erfaring fra denne boken?
Snart, fikk den i posten i dag sammen med Verdsettelse av aksjer, Opsjoner og futures og Lønnsomme råvarer. Etter hva jeg har hørt skal ikke boken være noe særlig, men taper vel ikke akkurat noe særlig på å lese den. Har lest Aksjekjøp og Daytrading av Oddmund Grøtte fra før, den anbefales.

#32 Livermore

Livermore
  • Medlem
  • 174 posts

Posted 27 July 2007 - 18:52

"Fem år på handelshøyskole kommer ikke til å lære deg hvordan man slår markedet. To timer med Den lille boken som slår markedet vil gjøre nettopp det."

Og ikke nok med det:

"Den lille boken som slår markedet tilbyr mer enn kun en beskrivelse av de grunnleggende prinsippene bak vellykket aksjeinvestering - den inneholder en "magisk formel" som er lett å bruke, og automatiserer prosessen med å kjøpe gode selskaper til rabttpriser."

Virker jo veldig lovende.. Haha.. :laugh:

#33 sunflyer

sunflyer
  • Medlem
  • 12 posts

Posted 30 July 2007 - 09:05

tror jeg slenger inn en bestilling på noen bøker også :)

#34 panther

panther
  • Medlem
  • 5 posts
  • Portefølje:DAT KOG MEC INM KIT

Posted 22 August 2007 - 21:16

Leser aksjekjøp og daytrading nå, og syns det er en god bok. Fokuserer mest på at du må ha en plan før du går inn i markedet, og at det er viktig å ikke avvike fra denne planen (les: selge seg ut når man tar feil, og sitte når man har rett og det går oppover).

#35 olejohan

olejohan
  • Medlem
  • 8 posts
  • Portefølje:REC

Posted 14 September 2007 - 13:33

Har nettopp lest den lille boken som slår markedet. Lærte noe, men det virker jo litt tynt at man må bruke en nettside som ikke opererer på Oslo børs for å dra nytte av "den magiske formelen."

#36 dr.albert

dr.albert
  • Medlem
  • 5 posts
  • Portefølje:pdr#simtro#ems#cru

Posted 14 September 2007 - 15:44

View PostGodseieren, on 27 Jul 2007, 18:52, said:

"Fem år på handelshøyskole kommer ikke til å lære deg hvordan man slår markedet. To timer med Den lille boken som slår markedet vil gjøre nettopp det."

Og ikke nok med det:

"Den lille boken som slår markedet tilbyr mer enn kun en beskrivelse av de grunnleggende prinsippene bak vellykket aksjeinvestering - den inneholder en "magisk formel" som er lett å bruke, og automatiserer prosessen med å kjøpe gode selskaper til rabttpriser."

Virker jo veldig lovende.. Haha.. :laugh:

Da er boken bestillt.

#37 dr.albert

dr.albert
  • Medlem
  • 5 posts
  • Portefølje:pdr#simtro#ems#cru

Posted 14 September 2007 - 15:59

View Postpanther, on 22 Aug 2007, 21:16, said:

Leser aksjekjøp og daytrading nå, og syns det er en god bok. Fokuserer mest på at du må ha en plan før du går inn i markedet, og at det er viktig å ikke avvike fra denne planen (les: selge seg ut når man tar feil, og sitte når man har rett og det går oppover).

Helt ening, dette er en utrolig god og informativ bok.. Den kan gjerne brukes daglig til trading, både til oppslag og for å lære nye gode triks..!
:cool:

#38 Livermore

Livermore
  • Medlem
  • 174 posts

Posted 15 September 2007 - 20:08

Jeg mente ikke at den virket lovende, jeg mente derimot at dette er noe tull. Jeg har lest den, og er meget misfornøyd, avbryt bestillingen om mulig :wink:

View Postdr.albert, on 14 Sep 2007, 15:44, said:

Da er boken bestillt.

1 bruker(e) leser i denne tråden

0 medlemmer 1 gjester, 0 anonyme medlemmer