TOM - Veien inn i Panteverden III
Posted 28 February 2005 - 17:47
gir meg ikke med å poste TOM nytt jeg :)
Posted 28 February 2005 - 18:31
(omtrent som den nye CEO i TOM, som nå kommer til en potensiell pengemaskin...)
Forhåpentligvis vil kursen gjenspeile dette etterhvert!
:bom:
Northern Lights
Posted 28 February 2005 - 18:57
Posted 28 February 2005 - 19:30
New York (fra i dag)
State bottle law needs update
http://www.poughkeepsiejournal.com/today/o...p022805s1.shtml
.
Posted 28 February 2005 - 21:09
Tomra har igjen greid å utvikle seg til en av de værste aksjene på OSE; selv med Tyskland i boks. Det er helt utrolig. Men sånn er det når man blir blendet av tolkninger og nyheter som ikke hører noe steds hjemme.
Denne tråden har tatt feil gang på gang på gang, bare det siste halvåret. Til slutt så var det noen her som fikk rett at det ble pant; men det var på hengende håret(Etter mange utesettelser) Kan ikke se for meg det var spesielt mye bedre her fra Mars. Nå er det nesten ikke noe denne tråden har greid å få riktig unntatt pant; I tillegg er kursmålene helt utenom rekkevidde. Kursmålene ligger 10-15kr over alle andre analyser, samtidig det eneste Tomra har gjort er å gå andre veien.
Gir ikke det rom for ettertanke?
De fleste analyser opererer med at Tyskland for Tomra er verdt alt fra 10 til 18,19kr. Hvordan greier da den "flinkeste" her å få Tyskland til å bli verdt nærmere 50kr aksjen for Tomra?
Posted 28 February 2005 - 21:16
:bom:
Leste du mitt innlegg mot slutten av den forrige tråden - der jeg varslet om dårligere tider ved brudd på støtten på 27,-.
Bruddet skjedde i dag "med glans" - og jeg må si at jeg blir sterkt overrasket hvis det viser seg at dagen i dag er bunnen for TOM. Hvor langt ned vi skal er selvsagt 10.000 kr spørsmålet ? Teknisk sett har vi en "tvilsom indikator" kalt "halvveis-regelen". Halvveis i et større og brått fall får vi gjerne en motreaksjon - som den vi nå har vært gjennom.
Siden fallet startet på 33 og motreaksjonen kom rundt 27 indikerer dette at vi kan bunne ut rundt 21. Jeg sier at denne indikatoren er "tvilsom", men den slo til for fullt for nøyaktig ETT år siden - da TOM falt brått fra 46,- til 24,-. Den gangen fikk vi en "delvis stopp" rundt 35 - dvs akkurat midt mellom topp og bunn - før kursen raste videre.
Jeg vil likevel påpeke at det i dag er sterk støtte rundt 24,-, og i mine øyne er det DET nivået dere mentalt bør forberede dere på i løpet av de kommende ukene !
Hilsen
Hammers
Posted 28 February 2005 - 21:19
Den brøt ikke 27 med glans. Volumet er minimalt..
Derimot røk 30 tallet med glans, med volum på 15 millioner aksjer; nesten like mange som da Tyskland gikk igjennom..
Det som er noe nedtur er at børsene er på ATH og det kan se ut som toppen er nådd. Da blir det enda vanskeligere å få kursen opp på normalt nivå igjen uten nyheter..
Posted 28 February 2005 - 21:57
Alle kan vel proklamere at det blir dårligere tider når salgssignal uttløses? Du sier ikke og var ikke ute og sa at 27 (eller noe der omkring) vil bli brutt, du sa vel noe om at hvis det brytes.
Kunsten er å kunne være i forkant av andre og handle ut fra signalene man ser komme og prøve å avgjøre hvordan aksjen går før alle andre ser det samme. Å komme etter aksjen har gått og rope at folk skal se på deg fordi du så at salgssignalet ville utløse fall, blir litt... Nja... Lar det ligge.
Utløses det kjøpssignal, vil det si at aksjen skal stige. Av en eller annen merkelig grunn er det veldig tyst når aksjen går den veien. Pussige greier.
Halvveisregelen skal ikke jeg kommentere. Regner med andre har sitt å si om den?
Problemet med TA i denne aksjen, er at det er kul umulig å tegne inn nyhetene i chartet. Kom ikke og si at aksjen har falt fra 35 til noe i overkant av 26 på grunn av en teknisk reaksjon.
I morgen skrives det mars. Triggerne ligger på rekke og rad og rykker stadig nærmere.
Etterpåklokskap er en særs eksakt vitenskap. Det er mørkest like før det lysner og andre klisjeer.
Det er lov å tenke stort. / Noen ser tingene som de er og sier "hvorfor"? Jeg drømmer ting som aldri har vært og sier "hvorfor ikke"? Siste sitatet er selvsagt stælt.
Posted 28 February 2005 - 22:26
Vil bare kort si at du fikk satt tingene fint på plass med ditt
siste innlegg! Da iforhold til 2-3 av de forgående innleggene.
Tomraaksjen er særegen på flere enn måte. Klart dette snur og en nedur
må man forsøke å takle rasjonelt, med for mye følelser blir det mye rart!
Med den pågående oljefesten er det heller ikke rart at pengene befinner seg
i den sektoren. Når festen er på hell, kan fort Tomra komme. Tomra går jo ofte mot strømmen.
Personelig har jeg ikke endret syn på Tomra og at aksjen vil snu kraftig på
bare EN nyhet med god tyngde! :-D :-D
Posted 28 February 2005 - 22:37
trur dette kan ha en viss betydning.
Tomra fallt på lavt volum.
Posted 28 February 2005 - 22:49
Vil likevel, som teknisk/analytisk motvekt, nevne at formasjonen som har utviklet seg etter "gap down" også kan tolkes til å være en nedadgående kile.
I den sammenheng kan det sies at kursen bryter ofte ut av kilen i motsatt retning av hva kilen peker.
Da kilen er nedadgående, er det sannsynlighet for at kursen bryter opp -spesielt om salgstilbudet reduseres i løpet av kilens utvikling.
Dette ser også ut til å stemme i denne sammenheng.
Ved brudd opp, på nedadgående kile, er det stor sannsynlig at kursen stiger til nedadgående kiles høyeste punkt.
Om kilen har utviklet seg etter et "gap-down" - som det har i denne sammenheng, er det heller ikke uvanlig at disse igjen forsøkes lukket. :cheese:
Blir ikke forundret om kursen er oppe i 33 -35 kroners-skiktet i løpet av mars/april.
Posted 28 February 2005 - 23:10
Klok av skade vil jeg ikke være FOR bastant i en hver sammenheng. Jeg tror likevel at budskapet i mitt innlegg på den forrige tråden kom klart fram - selv om jeg ikke der og da sa at "slik blir det " !.
Siden fallet fra 33,- kom brått og uventet er det få tekniske hjelpemidler som kan benyttes for å anslå en ny bunn. Derfor nevnte jeg denne "halvveisregelen" - som tross alt er et halmstrå som KAN gi en indikasjon. Personlig tror jeg at 24,- er mest realistisk - siden gammel teknisk støtte ligger her !
"Kunsten er å ligge i forkant". Selvsagt. Men, når det kommer "Breaking news" (før børsåpning) som får kursen til å dundre nedover - ja, da er alle sjanseløse. Dvs - de som i utgangspunktet er skeptisk til hele caset sitter på tribuneplass og bivåner det hele, og da er det de som sitter i fella som må gjøre det beste ut av den NYE situasjonen som har oppstått !
I dag valgte Vegard (også opptatt av teknisk analyse) å kaste kortene da han så at "golvet revnet". Han solgte (ref traders pit) - og prøver å gjøre det beste ut av situasjonen !
At samme skribent kom med en "fatal" analyse av TOM den 20. feb (på hovedsiden) - der konklusjonen var "attraktivt priset" får nå så være. Analysen var en sammenblanding av fundamentale og tekniske forhold - og slikt går sjeldent bra. Spesielt ikke når man selv sitter som aksjonær, og egentlig ikke ser de faresignalene som TA viser !
Jeg er absolutt ikke ute etter å "plage dere". I forrige uke prøvde jeg å fortelle dere hva som lett kunne komme til å skje hvis 27,- ryker. I dag røk dette nivået ! Den eneste jeg har registrert som har reagert på dette signalet er Vegard - som nå har solgt - til tross for den attraktive prisingen for åtte dager siden !
Dere andre får ha lykke til på ferden.
Kanskje JEG tar feil og Pluss 201 får rett ? Akkurat DET vil selvsagt glede meg, men i skrivende stund føler jeg meg LANGT FRA overbevist om at det kommer til å skje.
Hilsen Hammers
Posted 28 February 2005 - 23:24
Nåja.
For å fortsette denne saken litt til. Positivt nytt som kommer overraskende, vil også sende kursen avgårde? Ikke nedover, men oppover. Børsmeldinger om f eks ordre har en lei tendens til å komme før børsen åpner samt i børspauser. En slik melding ville kommer overraskende nå.
Tror muligens du misforstår analysen til Vegard, eller har jeg misforstått? Han prøver vel å si noe om hvordan kursen vil være en gang i framtiden, uten nødvendigvis å si at kursen skal gå opp til det nivået uten å vært innom et lavere nivå før det?
Samtidig er det vel ikke slik at selv om man ikke proklamerer enhver bevegelse, så er det det samme som at man ikke gjør noe?
Det er lov å tenke stort. / Noen ser tingene som de er og sier "hvorfor"? Jeg drømmer ting som aldri har vært og sier "hvorfor ikke"? Siste sitatet er selvsagt stælt.
Posted 28 February 2005 - 23:27
Veldig lett å si mye i ettertid altså, det blir liksom litt feil!
Stillheten om dagen, det er det verste for Tomra. :) :-D :bounce:
Posted 28 February 2005 - 23:48
Posted 28 February 2005 - 23:49
Siden signalene NÅ peker ytterligere NED kan man bare lure på hva det neste blir...mens børsen fortsetter OPP.
Den 15 feb (5 dg før Vegards positive analyse) var det en viss Hammers som snakket om grunnstøting i TOM !
Selve BUDSKAPET var da pakket inn i et bilde. Kanskje enkelte av dere bare trodde at jeg skrev "for morro skyld" - og overså min dypere mening ? Kanskje dere ikke leste det i det hele tatt ? Ikke vet jeg, men les gjerne innlegget på nytt. Det jeg DA skrev (trolig underholdende for de fleste) MENER jeg kan representere framtiden til TOM ! Jeg innleder med å fortelle om hva de tekniske signalene viser FØR smellet på 33,-!
Kursen har deretter befunnet seg under dette snittet, og 3-4 forsøk på å bryte over har alle feilet. Bob - bob !
26. jan:
10 dg snitt begynner å falle (au,au - nå er det fare på ferde) - og ti'ern har senere kun falt !
9. feb:
10 dg snitt faller under det fortsatt stigende 30 dg snitt !
Dette var det TREDJE tekniske faresignalet - og nå er det bare ETT som gjenstår før den siste teknikeren er ute !
14 feb:
I går bikket 30 dg glidende snitt så vidt ned og den siste teknikeren panter sine bokser og tar "gevinsten" - før han "på mistanke" raskt hopper over bord !
Til sin store glede ser han at han har havnet i en livbåt med KUN likesinnede TA-kolleger -
og ikke minst en meget opprømt Erik Thorsen - som velvillig skriver autografer og deretter deler ut reklamepenner til alle som vil ha....!! Alle smiler og ler og de er sjeleglade for at de er i trygghet i den lille, men akk så solide, livbåten sin !
Etter at Thorsen hadde skrevet sin siste autograf kastet alle et blikk opp mot skuta - og der observerte de mange
kjente ansikter fra Aksjeforumet. De fleste danset og lo inne i salongen, mens de tre musikerne fra Bulgaria fortsatt spilte sine hits fra 70 og 80-tallet ! Det var likevel et par karer som sto ved rekka og spydde, men pga mørket var det vanskelig å gjenkjenne dem. Om de var drita, sjøsjuke eller kun hadde en dårlig magefølelse vites ikke !
Det neste som skjedde var at det hørtes 5 små plask like ved skipssiden. Først skjønte ikke de i livbåten ikke hva dette var for noe, men da de så fem feite skipsrotter komme svømmende forbi i en farlig fart - gikk det raskt opp et lys for dem.
Thorsen lo hjertlig og nikket anerkjennende da han så dem ! De dyrene har virkelig teft, mumlet han lavt, men likevel høyt nok til at undertegnede fikk det med seg ! Deretter tok han seg en solid slurk av den flaska han hadde fått med seg fra TAX-FREE butikken - før han sendte den videre til de andre !
Om bord i skipet fortsatte bulgarerne med "Love hurts" ....og de "forelskede passasjerene" ante fortsatt fred og ingen fare........ !
I skrivende stund kjenner heller ikke jeg fortsettelsen på historien.
De i livbåten rodde mot smulere farvann, mens skuta fortsatte ufortrødent videre. Det var imidlertid en kjentmann blant teknikerne - og han syntes at det var merkelig at fyrlykta på "Daumannsskjær" ikke lyste i kveld....
Ja, ja, fyrvesenet sparer vel noen kroner ved å slukke lyset etter mørkets frambrudd, kommenterte han, og så bekymret etter skipet som faretruende nærmet seg de frådende bølgene i det urene farvannet........
Posted 28 February 2005 - 23:59
Og i morgen blir alt så mye lysere!!
(Ps! Du har hørt om Trevor Brooking, ikke sant?)
Posted 01 March 2005 - 00:02
Tror Thorsen ble igjen i båten jeg. Han brenner visst inne med en del aksjer fortsatt. :-D
Posted 01 March 2005 - 00:05
Er godt fornøyd med dagene etter TOM fallet. Har tjent tilbake 70% av tapet i FRO :D
MVH
Posted 01 March 2005 - 00:14