TOM - Veien inn i Panteverden III
Posted 01 March 2005 - 15:33
De populære aksjene
Her er listen over de ”hotteste” aksjene på Oslo Børs.
Artikkel av: Stian Jacobsen (1.3.05 13:43)
Internettmegleren Nordnet kan fortelle at Tomra var den mest populære aksjen i februar. I løpet av forrige måned var det 10.981 transaksjoner i det norske panteselskapet.
De ti mest populære aksjene i februar blant privatinvestorer var Tomra, Frontline, Jinhui, Blom, Ementor, CanArgo, Crew, Sevan Marine, Petrolia Drilling og Northern Oil.
Posted 01 March 2005 - 16:12
Helt seriøst .
Hadde vært fint om vi kunne få en kommentar på siste utvikling i Tomra kursen
Vil det fortsette opp - eller er dette bare et blaff på veien ned til 24 ?
:bom:
Leste du mitt innlegg mot slutten av den forrige tråden - der jeg varslet om dårligere tider ved brudd på støtten på 27,-.
Bruddet skjedde i dag "med glans" - og jeg må si at jeg blir sterkt overrasket hvis det viser seg at dagen i dag er bunnen for TOM. Hvor langt ned vi skal er selvsagt 10.000 kr spørsmålet ? Teknisk sett har vi en "tvilsom indikator" kalt "halvveis-regelen". Halvveis i et større og brått fall får vi gjerne en motreaksjon - som den vi nå har vært gjennom.
Siden fallet startet på 33 og motreaksjonen kom rundt 27 indikerer dette at vi kan bunne ut rundt 21. Jeg sier at denne indikatoren er "tvilsom", men den slo til for fullt for nøyaktig ETT år siden - da TOM falt brått fra 46,- til 24,-. Den gangen fikk vi en "delvis stopp" rundt 35 - dvs akkurat midt mellom topp og bunn - før kursen raste videre.
Jeg vil likevel påpeke at det i dag er sterk støtte rundt 24,-, og i mine øyne er det DET nivået dere mentalt bør forberede dere på i løpet av de kommende ukene !
Hilsen
Hammers
Nå skjønner jeg ikke "bæret"????
Betyr dagens oppgang og stabilisering rundt 27,70 at vi skal ned på 21?????
Ja ja, jeg har mye å lære skjønner jeg.... :drunken:
Hvorfor må vi i det hele tatt nedover igjen?
Har ikke det fundamentale overtaket i TOM om dagen?
Et par positive meld. nå og vi er oppe i 34 igjen.
Ser at ny CEO allerede setter fokus litt bort fra Tyskland.... BRA!
Northern Lights
Posted 01 March 2005 - 16:18
Kan fort bli en del prosenter av slikt. Dobling er mitt minstekrav på disse warrantene.
Posted 01 March 2005 - 16:57
Gledelig det.
Posted 02 March 2005 - 00:54
WKN: 872535 ISIN: NO0005668905 Branche: Entsorgung / Umwelttech... Land: Norwegen
Times & Sales Frankfurt
Uhrzeit......Kurs...letztes Volumen...kumuliert
19:01:52...3,44...500.....................10.165
17:03:20...3,35...135.......................9.665
11:13:56...3,30...500.......................9.530
11:12:02...3,35...100.......................9.030
10:50:12...3,35...250.......................8.930
10:23:36...3,38...1.900....................8.680
09:53:14...3,30...180.......................6.780
09:50:38...3,30...3.000....................6.600
09:50:06...3,27...3.000....................3.600
09:02:10...3,23...600..........................600
München
15:10:20...3,33...5.000....................5.000
total volume:.................................15.165
avarage volume 1 week....................6.008
avarage volume 4 weeks..................7.985
avarage volume 52 weeks.................4.555
source:
My Webpage
chercheur
---------------------
Portafoglio: TMR.FSE=TOM.OSE (100%)
Posted 02 March 2005 - 01:50
Ticker: TOM
TOMRA-vurderinger
Tomra-aksjen har vært styrt av investorer som sverger til charts - og bare det.
De siste årene har den eneste forretningsvurderingen vært knyttet til hva som skjer med pant i Tyskland. Kom det noen få positive signaler om denne panten, jublet markedet og aksjen steg. Kom det antydniger til noe negativt om Tysklandspanten, ble tusenvis av investorer vettskremt og fløy fra Tomra-aksjen som forskremte sauer - ledet av enkelte analytikere. På grunn av det fallet som dette førte med seg, falt aksjen ytterligere på grunn av de nevnte charts og på grunn av alle de investorer som hadde lagt inn "sikkerhet" basert på en nedre grenser der man burde selge seg ut. En urealistisk pessimisme fikk en forterkende virkning på den negative utviklingen. Og pessimistene fikk rett. Dette har vært Tomras skjebne i flere år. Analytikere og andre som har tippet et kvartalsresultat og tar feil ved at resultatet ble noe dårligere en disse spåmennen har annonsert, gir også spark i negativ retning selv om selskapets økonomi er solid. Dette er dårskap satt i system. Dessverre har det gått ut over mange småinvestorer i Tomra.
Forhåpentlig er den tiden forbi for Tomra. De øknomer og analytikere som regner seg som meninghsberettiget, bør satse på realistiske vurderinger av Tomras regnskaper og fremtidsutsikter. Det vil et sunnere aksjemarked.
chercheur
---------------------
Posted 02 March 2005 - 01:54
Flasketuten pekte ut Amund Skarholt som Tomras nye redningsmann. Han har som mål å skape lønnsom vekst i panteselskapet.
GUNHILD M. HAUGNES

Amund Skarholt har nesten ryddet seg ferdig i Bravida. 11. april blir han sjef i Tomra, og håper å øke salget av flaskepant-automater. Aksjemarkedet likte utnevnelsen og sendte i går aksjekursen opp over 5 prosent.
FOTO: DAG GRUNDSETH
Etter nærmere 20 år i Tomra-toppen takket Erik Thorsen for seg for en måneds tid siden. I går ble det kjent at Amund Skarholt overtar som konsernsjef.
- Jeg er fascinert av dette markedet. Tomra har et fantastisk produkt og har skaffet seg en imponerende posisjon, som jeg gleder meg til å være med på å utvikle videre, sier Skarholt.
Snart ferdig i Bravida.
De siste månedene har han gjennomført en stor ryddesjau i det skadeskutte installasjonsselskapet Bravida. Det siste underselskapet ble solgt ut for få dager siden, og Skarholt regner med å være helt ferdig i Bravida til påske. Etter påskeferien er det Tomra som får Skarholts fulle oppmerksomhet.
Han har truet med å pensjonere seg, uten at noen har trodd på ham. Å nyte sitt otium på kår på hjemgården Skålholt i Orkdal er heller ikke aktuelt, selv om han kan leve godt av en svært lukrativ bonus fra sin tidligere arbeidsgiver Securitas.
- Jeg er for ung til å pensjonere meg. Jeg tror også at det ville blitt kjedelig etter en times tid, sier 57-åringen.
Kjedelig blir neppe jobben i Tomras lokaler i Asker. De siste par tre årene har vært tøffe for pantegiganten. De økonomiske resultatene har ikke utviklet seg som ønsket, og børskursen har stupt fra enorme høyder i 2000/2001 til et lavmål.
Transportetappe.
- Ja, det har stoppet litt opp for Tomra den siste tiden. Men jeg betrakter det som et mellomspill. Selskapet har et stort potensial, sier Skarholt som foreløpig ikke ønsker å si så mye om hvilke trekk han vil gjøre for å få Tomra på rett kjøl igjen.
- Jeg har jo noen oppfatninger, men vil lære selskapet bedre å kjenne først. Målet er uansett å skape lønnsom vekst, sier han.
De dårlige tidene har også gjort at selskapet har kuttet i staben. Skarholt kan berolige de ansatte med at nye kutt ikke står øverst på dagsordenen.
- Nei, hovedfokuset fremover er å bygge. Oppgaven blir en helt annen enn i Bravida, sier Skarholt.
Samme lønn.
Skarholt får omtrent samme lønnsbetingelser som Thorsen. Han får 3 millioner kroner i årslønn og en bonusordning. Han får en sluttpakke på en årslønn ved oppsigelse.
Skarholt sitter i styret i videokonferanseselskapet Tandberg. Her har han trolig blitt godt kjent med "Mr. Tandberg Himself", Jan Christian Opsahl, som også er styreleder i Tomra.
Opsahl mener Skarholt er rett mann på rett plass, og trekker frem hans industrierfaring, den teknologiske kompetansen og de internasjonale visjonene.
Posted 02 March 2005 - 02:10
Innlegg av: Gjest (01.03.05 22:52), lest 297 ganger
Ticker: TOM
TOMRA-AKSJENS TORNEFULLE VEI MOT EN BEDRE KURS.
Det er riktig at i løpet av de siste årene har vurderingen av Tomra i alt for stor grad vært bestemt av det som skjedde med pant i Tyskland. Selv små og ubetydelige antydninger om noe negativt om dette panteproblemet, utløste massive negative reaksjoner for Tomra-aksjen. Dette førte til at aksjen fikk et sterkt fall, som igjen ga ytterligere fall på grunn av at det kom et forsterket salgspress. Dette fordi en hel del investorer opplevde at det ble nådd nedre nivåer som var lagt inn som sikkerhetsgrense for salg. Slik fikk en urealistisk pessimisme en forsterkende virkning på den negative utviklingen. Dette har vært Tomras skjebne i flere år. Vi har også sett at analytikere som har spådd et kvartalsresultat og tar feil i negativ retning, gir aksjekursen en avgjørende impuls nedover. Det skjer selv om selskapet går med millionoverskudd og økonomien er solid. Dette må være en dårskap som er satt i system, som noen har nevnt. Dessverre har dette først og fremst gått ut over mange småinvestorer. Forhåpentlig er den tiden forbi for Tomra. De økonomer og analytikere som vil regnes som seriøst meningsberettiget, bør vel begrunne sine anbefalinger med realistiske vurderinger av Tomras økonomiske status og fremtidsutsikter når de gir sin råd. En av tidenes mest vellykkede investorer her tillands, Stenersen, sa en gang for 60-70 år siden, med sitt spesielle språk og før charts var oppfunnet: ”Se etter om regnskapet er ”salta eller sukra” og se hvem som er leder av selskapet”. Det vil gi deg resultater. Et slikt grunnlag vil nok selv i dag gi et godt grunnlag for aksjevurderinger.
chercheur
---------------------
Posted 02 March 2005 - 08:27
Småforelsket Tomra-sjef
- Jeg er allerede småforelsket i selskapet, sier påtroppende Tomra-sjef Amund Skarholt.
Artikkel av: Øystein Byberg (2.3.05 06:14)
I april tar Amund Skarholt over sjefsstolen i Tomra etter Erik Thorsen.
- Min viktigeste oppgave blir å utvikle Tomra videre, det er jobben til alle som jobber i et selskap. Hva det medfører i praksis, har jeg ingen formening om nå. Det ville være feil å ha før jeg lærer Tomra bedre å kjenne, sier Skarholt til DN.
- Jeg er allerede småforelsket i selskapet. Skal du drive forretning i dag, tror jeg du må være det. Du må ha en form for "passion" til det du skal drive med, sier han videre.
Posted 02 March 2005 - 11:05
02.03.05 10:00 TOM PRESENTATION MATERIAL / PRESENTASJONS MATERIALE presentasjonsmateriale last ned 1574K
Attached please find presentation material to be presented
today at Commerzbank`s `Growth & Sustainability Conference`
in Frankfurt, Germany.
---------------------
Vedlagt følger materiale som vil bli presentert i dag på
Commerzbanks `Growth & Sustainability Conference` i
Frankfurt.
http://www.newsweb.n...lding_ID=103992
Det er lov å tenke stort. / Noen ser tingene som de er og sier "hvorfor"? Jeg drømmer ting som aldri har vært og sier "hvorfor ikke"? Siste sitatet er selvsagt stælt.
Posted 02 March 2005 - 11:28
Gursken, on 02 Mar - 10:12, said:
Samarbeidet med SUMITOMO: NEW COOPERATION AGREEMENT SIGNED!
Er den nye avtalen allerede signert?!!
Ta en titt på Q4 2004 presentasjonen. Her fremkommer akkurat samme sliden, med det samme innholdet. For fremtiden er det viktig at vi her på forumet dobbelt sjekker inneholdet i våre uttalelser, før vi kommer med noe lignende (det er i hvertfall mitt forslag).
Mvh basura
Posted 02 March 2005 - 11:50
Enskilda jekker opp Tomra-aksjen, og tidfester de første ordrene fra Tyskland.
Artikkel av: Odd Steinar Parr (2.3.05 10:37)
Enskilda Securities hever sin anbefaling på Tomra fra "reduce" til "accumulate", med et kursmål på 31 kroner. Det går ifølge Reuters frem av et analysenotat.
- Vi ser noe risiko på kort sikt, med ytterligere et par svake kvartaler som skyldes lavere investeringer fra detaljister. Med en ny konsernsjef på plass har mulighetene for restruktureringsavsetninger og nedskrivninger økt, heter det blant annet.
Men Enskilda venter ifølge nyhetsbyrået en positiv nyhetsstrøm fra Tyskland, og ordre i 2. kvartal med leveranse i 3. kvartal.
Posted 02 March 2005 - 14:48
Lupus Alpha kommenterer:
http://news.onvista....ID_CONTENT=2012
Auch vom norwegischen Recycling-Unternehmen Tomra verspricht er sich eine erfreuliche Kursentwicklung.
Dette synes jeg også var hyggelig :D
Posted 02 March 2005 - 15:40
Skarholdt er jo et respektert navn med lang fartstid, så han er sikkert et greit valg. Jeg tror det vesentligste nå er at vi får en ny konsernsjef, og at dette kan skape en ny giv. Nå tror jeg ikke "selskapet Tomra" trenger en ny giv, det er mere "aksjen TOM" som gjør det. For selskapet står nå foran åpning av flere nye markeder, som vil gi vesentlig høyere resultater, omsetning og vekst. Det er bare snakk om tid før dette gjenspeiles i aksjekursen.
Kortsiktige triggere :
1. AGVU offentliggjør rammene for det tyske pantesystemet nå i mars.
2. Sumitomo/Tomra avtale i mars/april + muligheter for kontrakter.
3. Tyske kontrakter som stadig rykker nærmere.
Til tross for at flere "nye nick" har advart mot Tomra de siste dager, så er det liten grunn til å tvile: Tomra-aksjen kommer, og den kommer meget sterkt.
Posted 02 March 2005 - 19:29
Hyggelig å se at det er blitt litt positiv fokus på Tomra i markedet igjen. Strategien min med å laste opp når saueflokken er negativ
Så i bunn og grunn er det flott med sånne som gjerne ser ting litt svart/hvitt, og selger både aksjer, opsjoner og warrants billig til oss som vekter oss opp når sentimentet blir negativt. Den gyldne regelen med å kjøpe når markedet er negativ til aksjen og selge når det er positivt står seg godt gang på gang. B)
Ellers vil jeg gi en liten honnør til aksjeforumets nye layout. Ble jo ganske flott dette.

This topic is locked
Sitèr Flere

Logg inn
Bli medlem
Hjelp