TOM - Veien inn i Panteverden III
Posted 05 April 2005 - 12:04
Kan så være det. Uannsett kan evnt. bestillinger og avtaler gjøres før alt dette er klart, vil jeg tro.
Det har vel blitt sagt underveis her.
Hadde i førstkommende mandag vært eb fin anledning for å slippe litt nyheter av format?
Da er Skarholt på plass og det vil nok være en liten trigger i seg selv.
B)
Posted 05 April 2005 - 12:44
virker som du har gode kontakter i den lille. Bra informasjon og det er ingen andre som har kommet med noe informasjon. Virker som alle venter på denne avklaringen og siden det ikke har kommet ordre før kan jo det tyde på at dette er en viktig rammebetingelse for at ordre skal komme.
Det er 25 dager igjen til loven trer i kraft!
Sikkerhetsmerking er nok på plass snart!
Posted 05 April 2005 - 13:56
Megler Volum Verdi
FS 275 300 7 806 920
PA 272 700 7 738 080
CSA 63 800 1 804 640
MSI 17 600 498 120
NON 9 650 266 013
MLI 4 000 115 180
DDB 3 300 92 720
FT 200 5 480
DRS 580
ESO -1 400 -38 220
AB -2 550 -68 625
SBN -4 010 -114 987
HA -4 600 -130 180
LBI -4 983 -140 604
FIP -6 400 -181 940
ORS -9 800 -279 300
TER -44 600 -1 262 820
ND -48 100 -1 370 340
DNM -71 040 -2 010 757
NTF -84 400 -2 408 190
CA -121 000 -3 415 460
ASC -243 667 -6 906 309
Edited by tandy, 05 April 2005 - 14:22.
Posted 05 April 2005 - 15:06
05/04-2005 15:04:52: TOM - INV TO PRESENTATION 1Q 05/ INV TIL PRESENTASJON 1KV 05
President and CEO Amund Skarholt will present the results
of 1st quarter 2005 on Tuesday, 19 April at 04.15 pm.
The presentation will be broadcasted live on www.tomra.com
and www.oslobors.no/webcast. A recorded version of the
presentation will also be available after the broadcast has
concluded.
Place and address: Høyres Hus, Stortingsgaten 20 (6th
floor), Oslo
For participation, please contact: Helena Vatnebryn
Phone: +47 66 79 92 19 or e-mail: helena.vatnebryn@tomra.no
Material availability: The power point presentation and
the quarterly report will be available at 04.15 pm, at the
same time as the start of the live broadcast. You can find
these on the web site www.tomra.com (the investor relations
pages), on www.oslobors.no and on www.huginonline.com.
Han er god i engelsk ikke sant?
Det er lov å tenke stort. / Noen ser tingene som de er og sier "hvorfor"? Jeg drømmer ting som aldri har vært og sier "hvorfor ikke"? Siste sitatet er selvsagt stælt.
Posted 05 April 2005 - 15:29

Denne er fra B.I.Pettersen Børsanalyser, estimatene bygger på gjennomsittlige estimater fra en rekke meglerhus og banker.
Pirelli
Posted 05 April 2005 - 17:40
Noen som gjør seg noen tanker om en utsettelse når det gjelder Japan og mulighetene som finnes der.
Hvis teksten lyder slik ved Q1:Tomra venter ingen omsetning i Japan før des 2006,men dette er det bare Japanske politikere som avgjør.Akkurat nå må vi bare avvente:.
Kunne dette være typisk for Tomra?
Mvh atha.
Posted 05 April 2005 - 17:48
Posted 05 April 2005 - 18:18
Ja jeg har tenkt på det siden det ikke er antydning til noe nytt derfra siste tiden.
Ja, faktisk er jeg usikker på om det har gått helt bra ... :(
Er det andre mulige aktører på banen der borte (finnes nok av konkurrenter som også opererer i Japan ).
Tror det er like greit å la være å hausse for mye på den fronten før det viser seg at det skjer noe (positivt).
Da drar vi igang Tomra-showet B)
Tyskland derimot ser meget bra ut nå :D
Siste negative trigger derfra ble jo klarert den 18nde Mars iogmed at det kom en domfellelse for en importsjappe som prøvde seg (på vegne av mange andre uten å nevne navn)med salg av importert drikkevarer uten pant !
Boten ble fastsatt til 50 000 Euro og en lengre belæring om reglene ble opplest !!
Tror ikke flere prøver seg der mer .. :P
U.S.A ser ut til å øke i omsetning og jeg ser ikke bort ifra at vi får 10% økning allerede i Q1 2005 !
Så har vi non-deposit som ruller skikkelig bra om dagen , der forventer jeg større triggere etterhvert som Orwak bir lansert i systemet sammen med Titech sine produkter.
En komplett ende til ende løsning er det ikke mange konkurrenter som kan skilte med !
Der er vi allerede godt igang i Tyskland og i oppstarten på noe stort i England !
Jo dette blir nok bra det - selv uten Japan !!
atha, on 05 Apr - 16:40, said:
Noen som gjør seg noen tanker om en utsettelse når det gjelder Japan og mulighetene som finnes der.
Hvis teksten lyder slik ved Q1:Tomra venter ingen omsetning i Japan før des 2006,men dette er det bare Japanske politikere som avgjør.Akkurat nå må vi bare avvente:.
Kunne dette være typisk for Tomra?
Mvh atha.
Edited by tandy, 05 April 2005 - 18:22.
Posted 05 April 2005 - 18:39
Sitter her med Tomras årsrapport. Der sies det om japan:
"Testen vil pågå til slutten av 1.kvartal 05. En vellykket gjennomføring av testen vil kunne medføre at TOMRA inngår en avtale med Sumitomo der målsettingen vil være å danne et grunnlag for videre vekst i Japan."
Intet nytt, men det bekrefter jo at ingen burde vente å høre noe om dette før presentasjonen av 1Q. En avtale vil bety omsetning temmelig snart, ingen avtale betyr vel at det er tvilsomt med noen omsetning i det hele tatt.
Om england sies det at det ventes full utrulling i 2006 om testene er velykkede. Ytterligere 5 teststasjoner monteres hos Tesco i 2005.
Dette er vel velkjent for de fleste, men en påminnelse om hvor og når en kan forvente at ting kan begynne å skje.
Posted 05 April 2005 - 19:12
Hva som er lurest av å sitte i Tom og satse på dobling til jul, eller muligens Repant med Digi på sin side og 3-4 dobling kan man spørre om...?
:)
Posted 05 April 2005 - 19:27
Posted 05 April 2005 - 19:37
Det er vel liten tvil om at du ønsker flest mulig over fra Tomra til Repant slik at dine aksjer i Repant får større etterspørsel. Spesielt når du sier "sitte flatt med Tomra" eller 3-4 dobling med Repant. Kontrakter om 3-6 mnd'er.... Hvor har du det fra????
Fint med objektive vurderinger, og jeg har selv snust litt på Repant for å liksom innta "2 ben". Men måten du ordlegger deg på her synes jeg blir litt snedig.... Vel, du om det.
Når det er sagt har jeg lest igjennom årsrapporten til Tomra, og kunne der konstatere det jeg har gjort meg opp en formening om: Tomra er i startgropa og i tidlig fase mht sin strategi om å bli verdensledende innen deposit og non-deposit markeder, gjennom panteautomatene og TiTech/Orwak.
Jeg har det siste halve året blitt mer og mer overbevist om at long-strategi på TOM er riktig, og at traderne vil gå på smeller i ett sett pga urolighetene som ofte er før slike selskap som skal "revolusjonere" verden starter sin endelige opptur som sansynligvis vil vedvare i mange mange år når det først starter. Jeg tar derfor dette med tidspresset som traderne hausser opp med knusende ro. Inntar kun lange posisjoner nå, og vil oppfordre andre til å begynne å innse at Tomra er et LONG-case med en særdeles stor oppside på sikt.
Posted 05 April 2005 - 19:41
Hvorfor ikke lage et eget REPANT forum her på AF ?
Tar du den ?
afbruker, on 05 Apr - 18:12, said:
Hva som er lurest av å sitte i Tom og satse på dobling til jul, eller muligens Repant med Digi på sin side og 3-4 dobling kan man spørre om...?
:)
Posted 05 April 2005 - 19:53
Posted 05 April 2005 - 20:04
Jeg er enig i at oppsiden i Repant er større enn i Tomra, også at risikoen er større. Hadde Repant vært børsnotert hadde jeg sikkert satset en slump på denne også, men jeg orker ikke å sysle med gråmarkedselskaper.
Pirelli
Posted 05 April 2005 - 20:34
RoRu, on 05 Apr - 19:37, said:
Jeg har det siste halve året blitt mer og mer overbevist om at long-strategi på TOM er riktig, og at traderne vil gå på smeller i ett sett pga urolighetene som ofte er før slike selskap som skal "revolusjonere" verden starter sin endelige opptur som sansynligvis vil vedvare i mange mange år når det først starter. Jeg tar derfor dette med tidspresset som traderne hausser opp med knusende ro. Inntar kun lange posisjoner nå, og vil oppfordre andre til å begynne å innse at Tomra er et LONG-case med en særdeles stor oppside på sikt.
Så enig så enig!
Sitter her å kikker litt på årsrapporten selv.
Var jo klar over det meste der, men det blir litt annerledes når man får presentert ting i sammenheng i en så fin blekke!
Fargebilder og greier... :D
Northern Lights
Posted 05 April 2005 - 21:14
Tyskland : Sikkerhetsmerkingen avklart ?
Nå får dere hjelpe meg litt :)
Jeg har de siste dager lett etter nyheter rundt "felles sikkerhetsmerking" i Tyskland. For komiteen i AGVU som arbeider med dette skulle ta avgjørelsen en av disse dager.
Etter det jeg kan se, så sier en artikkel i tyske Handelsblatt, at saken nå er avklart:
---------------------------
Verlagsbeilage im Handelsblatt JournalMittelstand vom 04.04.2005 Seite 004, 04.04.2005
Sicher verpackt
Die Lösung für die Pfandflasche: Unsichtbare Farben im Flaschenkunststoff, die bei der Rückgabe gescannt werden können, sollen die zweifelsfreie Herkunft der Flasche signalisieren und anzeigen, ob bereits Pfand für die Flasche ausgezahlt wurde.
----------------------------------
Slik jeg forstår dette er merkingen nå avklart, men jeg håper andre kan se på linken under å si om de er enige i denne tolkningen eller ei.
Jeg abonnerer ikke på Handelsblatt de, så jeg får derfor ikke lest hele artiklen, kun "ingressen", som dere finner på linken under:
http://www.handelsblatt.de/pshb?fn=relhbi&...s.x=21&news.y=7
Er min forståelse av sakens fakta her riktig, kan det gå mot en fin dag for aksjen i morgen
.
Edited by Tekniker`n, 05 April 2005 - 21:20.
Posted 05 April 2005 - 21:38
Certainly packed
The solution for the Pfandflasche: invisible colors in the bottles plastic, that can become in the return scanned, should signal and indicate the doubt free origin of the bottle, whether pledge for the bottle was already disbursed.
Det ser altså ut til at flasker blir merket med et slags blekk (usynlige farger) likevel? Dette kan nok ikke være det samme blekket som ble avvist for to år siden, da dette falmet i solen. "Unsichtbare Farben im Flaschenkunststoff" sier vel egentlig at dette gjelder plastikkflasker. Er dette en setning som er klumsete skrevet, eller vil man få et annet system for aluminiumsbokser? Ikke godt å vite, men jeg antar Tomras automater kan hanskes med det meste av dette.
Kanskje det er så enkelt som at man har blitt enige om merkingen, men ikke om clearingansvaret? Dette er uansett (sannsynligvis?) godt nytt, Tekniker'n, og vi kan vel vente at andre tyske nyhetskilder plukker opp nyheten dersom den er reell.
Posted 05 April 2005 - 21:47
Har også sjekket litt rundt dette og når det gjelder ISY-pfand løsningen så brukes det en fluoriserende farge som nok er det samme som det siktes til her.
MEN dette kan også være et utdrag av noe mer tatt ut av en større sammenheng så jeg tror vi skal undersøke litt mer før vi konkluderer med at sikkerhetsmerkingen er avgjort .
Posted 05 April 2005 - 21:54
Tomra har en god ledelse som er i stand til å øke aksjeverdien.
Dette i sterk motsetning til ledelsen i Northern oil, som bruker mafiametoder for å berike seg selv på bekostning av aksjonærene.
Tomras ledelse er av et helt annet kaliber, som har en genuin interesse av å få opp aksjeverdiene. Det er positivt at Tomra-ledelsen eier aksjer og opsjoner for å sikre at ledelsen spiller på samme lag som aksjonærene.
Tomras ledelse har et meget bra rykte og jeg er overbevist om at investeringen i Tomra vil bli svært lønnsom.
Hilsen fra Tyrefekter