http://www.ecuanor.no/doc/Ecuanor_presenta...arch%202005.pdf
Dette er jo en meget lovende teknologi, som har vært benyttet flere steder i dyptvannsprovinser med godt resultat. Dersom det er 'failure cases' er de i alle fall ikke publisert så vidt meg bekjent.
EMGS er vel den mest profilerte og benyttede aktøren på markedet, noe som er naturlig i og med at det var dette selskapet som satte teknologien ut i livet først.
Begrensninger mht. teknologien gjør at man per i dag ikke kan benytte dette på vanndyp mindre enn rundt 150 meter. Videre er det implisitt, siden man bruker resistivitet, at olje er mye vanskeligere å identifisere enn gass.
Dette er uansett en teknologi som er kommet for å bli, og markedet, spesielt på dypt vann, vil nok vokse betraktelig de neste årene.
Spørsmålet for ECU er om deres teknologi er god nok sammenlignet med konkurrentene, samt om de klarer å få tilgang til lisenser hvor det er naturlig å benytte seg av teknologien. Det sistnevnte stiller jeg meg noe tvilende til. Dyptvannslisenser krever store finansielle muskler.
I presentasjonsmateriellet på deres hjemmesider kommer de også med en del påstander som rent faglig sett best kan beskrives som uheldige...
Uansett, dette er 'the latest and greatest' samt selskapet satser i en sektor som er meget attraktiv for tiden. Pluss på noen bjellesauer samt positiv presseomtale, og muligheten for rask stigning i aksjekursen burde være betydelig.
Løp og kjøp?
Edited by vidar, 09 March 2005 - 09:41.