Jump to content

- - - - -

Oslo børs - veien vidre

• Please log in to reply
244 replies to this topic

#41 RiskyTrader

RiskyTrader
  • Medlem
  • 491 posts

Posted 04 November 2005 - 14:26

Hyggelig med noen dagers oppgang igjen, spesielt i går. :lol:

Nevnte i en tidligere melding at vi nå beveger oss i et svært usikkert terreng inntil vi på overbevisende volum slår ut tidligere ATH.

Fine tider for trading med slike kraftige utslag fra dag til dag, og de tror jeg vil fortsette en stund. Det som jeg synes virker noe bekymringsverdig er at volumene ikke er overbevisende nok på oppgangene. Løftet i går f.eks. var på betydelig mindre volum sammenlignet med de største sell-off dagene i oktober.

Dette, i tillegg til at vi beveger oss i terrenget mellom en totalt sett nokså kraftig korreksjon og ATH gjør det skummelt å ukritisk si at faren er over.

Dannes det en topp nå på totalindeksen og OBX-en i nær framtid under ATH på en middels eller kraftig rød-dag, så er man straks i stand til å tegne topplinjen i en potensiell nedturs-kanal.

Min strategi er derfor fortsatt å spekulere i store utslag, men ikke ta stilling til retning, gjennom "kjøpt straddle"-posisjoner. Disse gjør jeg litt "asynkrone" og med noe høyere risiko en normalt ved å kjøpe salgsopsjoner billig på blå-dager og kjøpe kjøpsopsjoner billig på rød-dager. Salg skjer noenlunde midt i mellom eller på ekstremdagene.

I tillegg gjør posisjoneringen enda mer asynkron (og risikabel?) gjennom at puttene er korteste OBX-er mens callene og warrantene er noe lengre innen spesifikke undeliggende papirer.

Spennende dager, og i det korte perspektive danner jo OBX-en en fin omvendt hode-skulder-formasjon som tilsier kortsiktig oppgang..

Good Luck !
Portis: AKER,BON,FOE,ORK,SDRL,YARA,NHY,RCL,STB,REC,GJF(90% aksjer, 10% cash) + leker litt med opsjoner begge veier.

#42 RiskyTrader

RiskyTrader
  • Medlem
  • 491 posts

Posted 13 November 2005 - 23:28

Hei..

Fortsatt like spennende tider som for en uke siden. Heller til at minst sannsynlige scenario gjennom uken er flat utvikling. I så tilfelle er det kun seigpining og stille-før-stormen-krusninger.

Dette her kan fort ende raskere enn svint ned mot OBX = 900. Synes ikke oppgangene understøttes av nok volum. Derimot er røddagene de volumemessige vinnerne. Det taler for nedtur som helhet. Skal det bli skikkelig fres i en mer kontinuerlig opptur mot OBX = 1050/1100 må det bli mer fres på blå-dag-volumene...

Jeg "stradler" videre, men torsdag må OBX-puttene mine rulleres, og det hadde vært greiest om samtlige var in the money allerede da.

Lykke til :rolleyes:
Portis: AKER,BON,FOE,ORK,SDRL,YARA,NHY,RCL,STB,REC,GJF(90% aksjer, 10% cash) + leker litt med opsjoner begge veier.

#43 Pirelli

Pirelli
  • Gullmedlem
  • 5818 posts

Posted 13 November 2005 - 23:41

Heisann Riskytrader!

Syns du har en bred portefølje av selskaper, samt puttene, som virker lagt opp til en lettelse i energipriser. Men hvor sannsynlig er det at vi får en sektorrotasjon dersom oljeprisen skulle snuble ned på 40 tallet i nær fremtid? RCL er ett eksempel på ett selskap som vil profittere direkte på lavere oljepris, så mulig den går motstrøms dersom proppen dras ut fra OSE - men uansett får vi ett surt børsklima dersom STL og NHY faller kraftig, og det vil nok ramme samtlige aksjer.

Er litt usikker på veien videre for OSE og har tatt ned innsatsen betraktelig. Lite trolig at den kapitalen som er tatt ut kommer tilbake med det første. Mitt drømmescenario er ett skikkelig fall ned mot 200 for OSEBX, men mest tror jeg på en sidelengs utvikling de nærmeste månedene.
mvh
Pirelli

#44 RiskyTrader

RiskyTrader
  • Medlem
  • 491 posts

Posted 14 November 2005 - 01:06

Heisann Mr PW.

Ja, jeg har en ganske stor bredde i porteføljen, og flere av dem har vært i min langsiktige portefølje i flere år. Men den var enda bredere inntil i sommer/høst hvor jeg lempet ut gradvis både AKER, KVI, NHY, DNO samt noen norske aksjefond fra 90-tallet . Har bare noe småtterier igjen i disse. Altså spekulerer jeg akkurat nå, som du sier, i en i det minste i en kortsiktig nedgang i energipriser gjennom aksjer som kommer til å tjene på nettopp dette.

De aksjene jeg har er i tillegg nokså internasjonalt rettet, slik at skulle Oslo Børs falle drastisk tror jeg "mine" aksjer vil raskt hente seg inn til hva de internasjonale markeder eventuelt faller/stiger. Alternativt ryker de på tett SL under en eventuell nedtur.

Uansett, jeg er også betydelig mindre eksponert nå gjennom nettosalg salg fra juli til september, samt inngang i noen putter siden september.

Slår drømmen din til om totalindeks 200, skal jeg hoppe av glede om det skjer fort og gæli :D ... Hvis vi da sier OBX ned 30% til 600-700 vil putte-gevinstene mine med god margin overgå verdien av samtlige longposisjoner i øyeblikket.

Det kan smelle internasjonalt også, hvis lommeboka til "the consumers" i USA fryser til, da kan det fort hende at energi-diskusjoner for Oslo Børs bare blir forretten.

#45 RoRu

RoRu
  • Medlem
  • 1533 posts

Posted 14 November 2005 - 10:00

Holberg Forvaltning har solgt det meste av sine oljeaksjer på Oslo Børs.

Hogne Tyssøy.
-Den dagen oljeprisen "tanker" blir det trangt i døren på Oslo Børs, sier Hogne Tyssøy i Holberg Forvaltning til Finansavisen.

Livredde
Holberg har kvittet seg med alle sine aksjer i Statoil og Norsk Hydro, og har også solgt 40 prosent av sine DNO-aksjer til kurser mellom 43 og 44 kroner.

-Vi er livredde for at oljeprisen skal falle mer enn hva som er priset inn. Det norske energi-eventyret er dratt veldig langt, sier Tyssøy til avisen.

Publisert: 14.11.2005 - 08:08 Oppdatert: 14.11.2005 - 08:17

Hvis dette slår til, hjelper det lite hvor brede porteføljer man har. Faller oljeselskapene, faller hele Oslo Børs. Vi fikk et klart forvarsel i oktober om hvor følsom ALLE aksjene på Oslo Børs er når oljeaksjene korrigerer.

Edited by RoRu, 14 November 2005 - 10:01.

RoRu

#46 RiskyTrader

RiskyTrader
  • Medlem
  • 491 posts

Posted 14 November 2005 - 10:43

Hei Roru

Det vil nok gå utover de fleste andre aksjer også som du sier.

Er ikke så sikker på mitt rasjonale ved å fortsatt sitte nokså bredt, men det vel et aldri så lite ønske om å bikke over nyttår og utsette skatt på noen av gevinstene ett år til.

Til tross for mye gevinstsalg i år så er de gjenværende urealiserte gevinstene mine ca 400% i ELT, 50% i ORK, 50% i SOLV, 200-300% i FAST og 50% i TOMRA, og jeg liker ikke tanken på at Kristin skal få kloa og tøyse bort gryna, iallfall ikke på en god stund.

OK, dette er kanskje noe urasjonelt, så må man ut i år så må man ut. Relativt tette SL-er fremover vil nok sørge for dette.

Det rasjonelle ved å bli sittende er imidlertid å ta del i en potensiell videre "urasjonell psykologisk drevet" opptur.

Skikkelig bear for tiden du Roru ? :unsure:

#47 kgg

kgg
  • Medlem
  • 288 posts
  • Portefølje:Tom+ggs+dno+repant

Posted 15 November 2005 - 09:44

Olieprisen stort set uændret tirsdag morgen
15-11-2005 - 07:39

Olieprisen lå stort set uændret tirsdag morgen i Asien. Der er spekulation i, at de amerikanske olielagre vil vise en stigning, når tallene offentliggøres i morgen, skriver Bloomberg News. Stiger olielagrene, vil det være sjette uge i træk, at det sker.

Analytikere adspurgt af Bloomberg News venter en stigning på 300.000 tønder.

Den amerikanske referenceolie WTI, til levering i december, blev handlet til 57,59 dollar pr. tønde, hvilket er et fald på 0,10 dollar. Ved samme tid blev den europæiske referenceolie Brent handlet til 54,65 dollar pr. tønde - et fald på 0,08 dollar.

#48 RiskyTrader

RiskyTrader
  • Medlem
  • 491 posts

Posted 15 November 2005 - 10:44

Bra opptur i STL og NHY igår på store volum ble det meldt i børsnyhetene i går.

Ja, ja...Alt er relativt. Gå så kun en dag til tilbake, dvs sist fredag da begge endte i tilsvarende minus, og hvor volumene i begge aksjene var betydelig høyere.....Det samme gjelder da nesten selvsagt også for OBX-indeksen.

Denne divergensen i pris/volum er og blir bear, og intet signifikant signal om mer varig løfteevne oppover.

Videre: OBX P/C ratio skjøt i går helt opp i forholdet 4:1, og det er neimen ikke mye bull-signal, tvert i mot.

Konklusjon: flere signaler er gitt på "falsk" oppgang i olje og dermed Oslo Børs. Følg nøye med !

#49 Zoonic

Zoonic
  • Gullmedlem
  • 5903 posts

Posted 29 November 2005 - 09:24

Audun Lysbakken - En mann for fremtiden....

SV-nestleder vil fjerne børsen

Vil også ta makten fra Røkke og Spetalen

Nyvalgt nestleder i SV, Audun Lysbakken, vil fjerne Børsen og ta makten fra Kjell Inge Røkke og Øystein Stray Spetalen - for å sikre menneskehetens overlevelse.

Posted Image

Av MARIANNE JOHANSEN og BJØRN THUNÆS (foto)

REVOLUSJONÆR: På utestedet Internasjonalen i Oslo drømmer påtroppende nestleder i SV, Audun Lysbakken, om et samfunn uten kapitalisme. Foto: Bjørn Thunæs
VG Nett følger:
SV

Det er en selverklært revolusjonær og marxist som nå blir nestleder i regjeringspartiet SV.

Audun Lysbakken (28), som snart vil bli partileder Kristin Halvorsens venstre hånd, vil gjennomføre radikale omveltninger for å avskaffe kapitalismen.

- Jeg er revolusjonær i den forstand at jeg mener vi trenger et mer demokratisk samfunn enn kapitalismen. Mitt personlige grunnsyn er at jeg er sosialist og marxist. Jeg mener at kapitalismen som system står ansvarlig for fryktelige overgrep på menneskene i verden gjennom den ulikheten og fattigdommen den skaper, og den driver oss mot økologisk katastrofe, sier Lysbakken til VG.

Kraftig
Etterfølgeren til Øystein Djupedal i nestlederstolen mener at det må kraftige virkemidler til for å stoppe konsekvensene av kapitalismen.

- Nøkkelen er å gjøre noe med den eiendomsretten som noen få mennesker i dag har til penger, verdier og teknologi. Makten er samlet hos en liten norsk og global overklasse som sitter på enorm makt. Røkke, Stray Spetalen og de andre må få mindre makt, og så må mer makt underlegges demokratisk kontroll. Sånn kan vi få et samfunn som er i stand til å løse de utfordringene vi står overfor, som er avgjørende for menneskehetens overlevelse, sier Lysbakken.

Som nestleder i Sosialistisk Ungdom (SU), var Lysbakken en av de sentrale arkitektene bak SUs revolusjonære prinsipprogram i 2000.

- Er det fortsatt et mål for deg å avskaffe den private eiendomretten?

- Jeg mener at det langsiktige målet er et samfunn som ikke har behov for en børs der arbeidsplasser spekuleres vekk. Hvis eiendomsretten står i veien for demokratiet, er det demokratiet som skal gå foran. Det betyr at vi skal ha demokrati på mange områder hvor demokratiet ikke gjelder i dag, sier Lysbakken til VG.

Lysbakken vil ikke gi noen oppskrift på hvordan en skal komme frem til et samfunn der det ikke er noen børs.

- Er det en ting som historien har lært oss på venstresiden, så er det at å sitte med ferdige samfunnsmodeller og kart for hvordan noen få på toppen skal bygge et nytt samfunn, det er forferdelig farlig. Ikke særlig realistisk heller, sier Lysbakken.

Men han mener at det er en god start å styrke offentlig eierskap og jobbe for å innføre demokratiske selskaper som et alternativ til aksjeselskaper, der de ansatte eier bedriftene sine selv.

----

#50 Laphroaig

Laphroaig
  • Gullmedlem
  • 4155 posts

Posted 12 December 2005 - 01:31

Strompdal bekymret

Sjefstrateg Ivar Strompdal i ABG Sundal Collier sa ved forrige børstopp at han var urolig for en hovedindeks over 320 poeng. Det er han fortsatt.

- Men det ser ut som det er veldig høyt driv i markedet både i Norge og internasjonalt. Det ser ikke ut som det skal komme ned på kort sikt, sier han til Aftenposten.no.

Han ser likevel ikke altfor lyst på markedet i Oslo fremover.

- Ser man inn i neste år, er dette nivåer som ikke kan vare. Store deler av 2006 kan komme til å bli litt kjedelig. Jeg er ikke så pessimistisk på internasjonale markeder, det er på tide å flytte pengene ut av Norge, sier Strompdal.

Følger pengestrømmen

For den som føler seg bundet til norske aksjer, har sjefstrategen dette rådet:

- Da vil jeg holde meg til store selskaper med solid og god kontantstrøm. Det er ikke Statoil og Hydro jeg er mest redd for.

- Jeg er fortsatt veldig redd for selskaper som ikke får kontantstrøm før om flere år, eller bare får en veldig liten del av pengene med det første. Det vil skje store endringer i olje- og energimarkedene de nærmeste årene.

- Jeg har mye større tro på Aker Kværner enn Aker Drilling, for å si det sånn.
mvh
Laphroaig

#51 Bartender

Bartender
  • Gullmedlem
  • 2799 posts
  • Portefølje:Cash

Posted 12 December 2005 - 15:18

DnB Nor Kapitalforvaltning og Edward Wendel tror aksjekursene vil fortsette å stige i tiden fremover. Kapitalforvalterne tror også at rentenivået vil stige mer enn markedet forventer. Les mer her:

Fondsforvalterne i DnB Nor Kapitalforvaltning er ute med en ny månedsrapport mandag.

I rapporten skriver kapitalforvaltningsdelen til DnB Nor at aksjemarkedet nå er tilbake på nivåene før korreksjonen i oktober.

- Til tross for at aksjekursene har hatt en god oppgang siden bunnen i mars 2003, så må vi helt tilbake til 1990 for å finne like lave P/E-nivåer globalt. Det norske aksjemarkedet ligger nær gjennomsnittlig historisk P/E, mens regioner som USA og Europa ligger under gjennomsnittsprisen. Men særlig de såkalte fremvoksende økonomiene (Emerging Markets red. anm.) virker attraktive ut fra prising. Disse økonomien er i dag rundt 30 prosent billigere enn utviklede økonomier og representerer således et interessant investeringsalternativ, heter det i månedrapporten til DnB Nor Kapitalforvaltning.

Nå venter kapitalforvalterne til DnB Nor at aksjekursene står godt rustet mot negative hendelser i form av høyere renter og lavere inntjeningsvekst. Også Oslo Børs tror DnB Nor at vil klare seg bra.

- Selv om Oslo Børs ser noe dyrere ut relativt til egen historie enn globale aksjemarkeder
tror vi likevel ikke at vi vil se store fall med det første. Oslo Børs er har et lavere P/E-nivå enn Europa og USA. I tillegg er aksjemarkedet inne i en sterk periode, og dersom oljeprisen holder seg i nærheten av dagens høye nivåer tror vi også at det norske aksjemarkedet vil holde seg, heter det i månedsrapporten

DnB Nor Kapitalforvaltning forventer at veksten i verdensøkonomien vil fortsette. Veksten i den norske fastlandsøkonomien har steget de siste to årene, uten at rentene har trukket like mye opp.

- Over tid bør rentene ligge på nivå med BNP-veksten justert for inflasjon og vi tror derfor at rentene kan ta seg noe mer opp enn markedet forventer, heter det i månedsrapporten.

Og det heter videre:

- Til tross for bra oppgang gjennom 2005, er faktisk aksjemarkedet billigere nå enn for
et år siden (fordi inntjeningsutsiktene har økt mer enn kursene), og dermed har aksjemarkedet indiskontert mye av den litt lavere inntjeningsveksten vi venter i 2006. Og selv om Oslo Børs har gitt en superavkastning i nesten tre år, tror vi at norske aksjer vil gi god avkastning også i 2006, skriver DnB Nor Kapitalforvaltning i rapporten
En drink som reflekterer handelen på OSE i disse tider, KAMIKAZE :

2 cl Cointreau
1 cl frisk sitronsaft
4 cl vodka

Fremgangsmåte:
Ha ingrediensene i en shaker med is. Shake og server i et avkjølt cocktailglass eller highballglass. Garner med en limeskive.

#52 RoRu

RoRu
  • Medlem
  • 1533 posts

Posted 14 December 2005 - 14:46

Hvis dette slår til blir det spennende i tiden fremover:

http://www.dn.no/for...ticle675535.ece
RoRu

#53 RoRu

RoRu
  • Medlem
  • 1533 posts

Posted 14 December 2005 - 15:21

Men, på den annen side:

HVIS Goldman Sachs får rett vedr sitt oljescenario, vil det få store følger:

1. USA, Kina, Japan m.fl. som er store nettokjøpere og forbrukere av olje, vil da få såpass store utgifter at det vil påvirke hele verdensøkonomien i STOR grad. Dette vil medføre vesentlig reduksjon i kjøpekraft, og man vil få en høy inflasjon verden over pga den økte prisstigningen som vil komme. Prisstigningen på andre varer og tjenester, og ikke minst lønninger, vil komme som en effekt av marginskvis på andre varer og tjenester. Spesielt i de sektorer der man har en energikrevende produksjon.

2. Intensiteten for forskning på alternativ energi vil øke vesentlig, og kan gi en enorm bakrus for oljesektoren på sikt.

3. Faren for "militær beskyttelse av sine interesser og forsyninger" øker.

4. Hvis Iran fortsetter sin anriking av uran og kommer ytterligere på kant med IAEA, FN og USA, kan det medføre ytterligere nervøsitet i markedet og derigjennom oljeprisen....

Så det er ikke positivt hvis dette slår til. Positivt på kort sikt for OSE, men verdensøkonomien kan gå helt av hengslene og øke faren for militære aksjoner mellom store land, som ytterligere vil skape mer uro.... En domino-effekt som kan bli svært alvorlig.

Noen vil nok hevde at verdensøkonomien er såpass dynamisk og tilpasningsdyktig at høy oljepris adopteres uten en "berg og dalbane effekt", men det er hevet over enhver tvil at det vil få svært store konsekvenser.
RoRu

#54 RoRu

RoRu
  • Medlem
  • 1533 posts

Posted 20 January 2006 - 10:00

Jeg begynner nå å se tegnene som var i februar/mars 2000:

* Bonusene hos meglerne er atsronomiske igjen

* Nesten uansett hvilken aksje man kaster penger på så går det opp

* Mange investerer i aksjer de ikke har peiling på hva driver med

* Man tror himmelen er fri for skyer

* Mange nyrike jyplinger som strør om seg av luksus og skaper en hype

Tegnene er mange, og man husker vel hva som skjedde 18 mars 2000?
RoRu

#55 Laphroaig

Laphroaig
  • Gullmedlem
  • 4155 posts

Posted 21 January 2006 - 15:06

View PostRoRu, on 20 Jan - 09:00, said:

Jeg begynner nå å se tegnene som var i februar/mars 2000: * *
* Mange nyrike jyplinger som strør om seg av luksus og skaper en hype
Tegnene er mange, og man husker vel hva som skjedde 18 mars 2000?

Joda, kan ikke si annet enn at jeg er litt enig med deg her. - Likevel, du tar utgangspunkt i aktørene og deres holdning i dette spillet.

Men, men,.. den gang hausset meglere/banker/fondsforvaltere markedet opp med aktiv markedsføring ovenfor småsparererene. Og det lyktes dem i stor grad. Bankene løpe jo etter kundene for å få dem til å plassere i fond osv....

Det skjer ikke i dag.

Sammensettningen av aktørene direkte på børsen er også helt annerledes i dag enn den gang. Da var det får som hadde den muligheten som data gir i dag.

Men at psykologien er den samme, ja det tror jeg,.. uten at jeg vil legge skylda på dagens "blåøyde" investorer for at noe skal gå galt.

Et krakk kommer, all historikk tilsier det. Vi vet bare ikke når. - Vi ser at det er topper på mange av verdens børser i disse dager, og med det klart nervøse investorer. Alle vil jo gå ut på en topp, ikke sant? Og dermed skapes kunstige konjunkturer. Dagens verdensøkonomi kan overhodet ikke sammenlignes med den i 2000 for eksempel, og det er de økonomiske konjunkturene som gjenspeiler seg på børsen og dens utvikling. I så måte bør vel børsene øke, og vår spesielle oljerelaterte "ose" burde ligge pent an til en vidre oppgang med dagens pene oljepriser.

Ser gjerne noen friske innspill omkring dette,.. det er det forumet er til.
mvh
Laphroaig

#56 RiskyTrader

RiskyTrader
  • Medlem
  • 491 posts

Posted 21 January 2006 - 17:14

Hei.

Medio mars år 2000 var jeg i USA og hørte på mange analytikere som sa enstemmig at vi da kun var i startgropa for utviklingen av "den nye økonomien"... :lol: . I mangel av bedre forklarninger på hvorfor dot.com feberen avstedkom aksjekurser helt hinsides alle diskonterte netto kontantstrømmer, fant man ut at teorien måtte omskrives litt ;) .

Nå var det nok riktig at kontanstrømmene var store, men det var jo da uheldigvis bare netto utgiftskontantstrømmer som nådde de ville skyer, paradoksalt nok sammen med akjekursene og belåningsgraden av investorens aksjer...

Alle i salen klappet, og de som klappet mest var nyrike multimillionærer som synes dette var helt i tråd med deres aksjeposisjoner B) . Få av dem er særlig multimillionærer i dag...

I dag er det nok forløpig noe bedre helsetilstand med hensyn til netto kontantrøm, i allefall i Olje-Norge.. Vi er nok derfor en stund fra helt de samme tilstander som i 2000...

Det er artig å se at vi nå har passert forrige topp med nokså klar margin, og det på høyt og godt volum.

Blir det fortsatt hemingsløs oppgang til OB Index 400 henger jeg gjerne på, men kommer aldri verden til å sitte hele veien opp med identisk tradingbeholdning inne.. Strategien er å selge unna deler av porteføljen på vei opp som jeg har gjort i flere måneder nå, og som jeg selvsagt har tapt endel på..

Men vi er på vei ganske langt over "fornuftig" trendvekst nå og vi skal ned en dag...Da gjelder det å ha midlene ledige for billige kjøp om det så skal gå et år eller tre...

Mne først skal vi treffe med et par gode salgsopsjoner... Det blir spennede tider framover og mandagens som kommer skal jo fordøye USA-utviklingen fra i går. :unsure:

Good Luck til alle.

#57 kgg

kgg
  • Medlem
  • 288 posts

Posted 22 January 2006 - 09:25

Ugens nøgletal
Mandag kl. 16 offentliggøres de ledende indikatorer i USA for december, som forventes at være steget 0,2% mod 0,5% i november.

Onsdag kl. 10 offentliggøres erhvervstillidsindikatoren fra det tyske IFO-institut. Her forventes 99,8 mod senest 99,6 og tallet vil give en indikation af stemningen i den tyske økonomi.

Torsdag kl. 14.30 vil fokus være på salget af varige forbrugsgoder i USA i december, hvor der forventes en stigning på 1,0%. Ekskl. transportmidler forventes en stigning på 0,9%.

Fredag vil fokus være på væksten i det amerikanske BNP i 4. kvartal, hvor der forventes en stigning på 2,8%, hvilket er lavere end stigningen på 4,1% i 3. kvartal. BNP prisindekset forventes at være steget 2,7%, mens privatforbruget forventes at være steget 0,5%.

#58 kgg

kgg
  • Medlem
  • 288 posts

Posted 22 January 2006 - 09:52

Søndagens aksjetips

Den tekniske motstanden på 340 er brutt. Er det kraft til å sende Hovedindeksen videre til 350 i uken som kommer?

Artikkel av: Stein Ove Haugen (22.1.06 07:59)

Det gikk mye bedre enn vi fryktet sist søndag. En liten nedtur midt i uken lokket frem kjøpelysten igjen og sendte Hovedindeksen i ny all-time-high både torsdag og fredag. Og det på høyt volum.

Den lille tekniske motstanden i overkant av 340-nivået er brutt og dermed er denne snudd til teknisk støtte. Hvor sterk den er får vi imidlertid ikke vite før den blir testet. Det kan skje allerede i starten på kommende uke, men det kan raskt anspore et nytt løft mot 350 mot slutten av uken.

Eventuelle reaksjoner nå fanges nå først opp av dette støttenivået og deretter av et stadig sterkere støttebelte, som strekker seg fra 320 og opp til 300- og 335-nivået. Dette er et godt fundament for videre oppgang og et solid gulv for den videre utviklingen. Enten det fortsetter opp eller sidelengs.

Med en såvidt sterk trend som den vi ser på Oslo Børs skal en ikke skule for mye på utviklingen i RSI-chartet, men usikkerheten er fremdeles synlig gjennom den negative divergensen. Men tolket positivt kan det avgis et signal som kan gi børsen et skikkelig skyv videre opp.

Et brudd på den negative divergensen, fulgt opp av et brudd på 73- og 75-nivået, vil signalisere videre oppgang, en opptur som raskt kan sende Hovedindeksen til 365, og kanskje videre mot 385 og 400.

#59 RiskyTrader

RiskyTrader
  • Medlem
  • 491 posts

Posted 25 March 2006 - 14:08

Hei..

Nå er det omtrent 15% økning i totalindeks siden sist det var liv her på tråden siden vi nå er i 390-området <_< .

Det er vel noe sånt som mellom 5 og 10 års sikker bankavkastning vi nå har lagt bak oss i snitt i aksjemarkedet i løpet av et par måneder på nyåret. Og det er på toppen av enda nesten 3 år med full pinne oppover. Grattis alle long-sittere ! :lol:

Hva nå da ? Skal vi til 440-450 og gjøre nye 10-15% i løpet av noen uker ?

Selv har jeg nå kommet til en viss høydeskrekk og redusert fra ca 60-70% long aksjeeksponering ned til 25% i løpet av siste 2 uker. I tillegg har jeg startet anskaffelse av noen få out of the money salgsopsjoner, hvilket innebærer at jeg går inn i en periode hvor fortsatt oppgang vil innebære bortimot 1/2-parten av markedsoppgangen i avkastning på risikoeksponert kapital dersom mine longposisjoner er sånn ca representative for OBX-bevegelsene.

Det får stå sin prøve. Klondyke-stemningen i fisk og rigg/olje har vel ikke helt smittet til hele markedet enda, men siste dager ser det ut som deler av konsumaksjene også er ferd med å bli smittet...

Vi mangler vel nå kanskje bare en "syk" siste eksponesiell klatrekurve finansiert av mer lånte penger og fra de som har ergret seg i 2-3 år over å ikke fått ta del i oppturen, før fallsyken melder seg for alvor. Eller kommer den som følge noe annet mer eller mindre uforutsett ? :unsure:

Good luck framover !

#60 Carlos

Carlos
  • Medlem
  • 1298 posts

Posted 26 March 2006 - 10:13

Søndagens aksjetips

Oslo Børs nådde 390 fortere enn vi hadde regnet med, men hva skjer neste uke? Kommer den toppen mange snakker om og alle frykter mot slutten av uka?

Artikkel av: Stein Ove Haugen (26.3.06 08:36)

Sist søndag skrev vi at 390 kunne være innen rekkevidde i løpet av de neste 2 - 3 ukene. Gitt at 380-nivået og topplinjen i den stigende trenden ble brutt. Det tok ikke mer enn en uke.

Med det på plass er det nå teknisk sett duket for videre oppgang til 410 - 420 på en måneds sikt. Det er i hvert fall potensialet i den stigende sekundærtrenden etter at topplinjen i den lengre stigende trenden er brutt.

Teknisk sett kan vi i øyeblikket faktisk ikke se noe tegn på at det ikke skal kunne gå veien. Vi er ikke eksperter på Elliot Wave teorien, men det ser ut til at Hovedindeksen nå er inne i en liten 2 av tre opp. Den ligner på foregående oppgangssyklus, som fra midten av oktober til slutten av januar til tok Hovedindeksen fra 280 til 360. Og det er med denne i friskt minne at vi forrige søndag antydet at vi kunne få se 430 før 1. juni.

Men for at Hovedindeksen skal nå 410 - 420 den neste måneden må det også raskt komme et løft opp mot 400-nivået, og i den påfølgende konsolideringen må Hovedindeksen ikke falle tilbake under forrige topp i underkant av 380-nivået.

Toppen denne uken

Det er blitt antydet fra flere hold at det knaker i skuta og at toppen kan lure like rundt hjørnet. Kanskje allerede i slutten av kommende uke. Vi kan ta feil i vår konklusjon for kommende uke, men vi ser i øyeblikket ingen tekniske signaler som tilsier at den kommer til uken. Men endrer det tekniske bildet seg vil vi komme med en oppdatering.

Det som er en utfordring er 75-nivået i RSI-chartet. RSI ligger i kjøp i henhold til 14-dagers glidende gjennomsnitt, men kan stange mot 75-nivået allerede mot slutten av kommende uke. Det trenger ikke forårsake mer enn en vanlig liten korreksjon, med et fall tilbake mot 380-nivået, men om det i så fall vil være starten på en større konsolidering er vi i øyeblikket dessverre ikke i stand til å se.

Men for alle smånervøse kan vi anbefale å legge stop loss på 360. De meget lettskremte kan for eksempel selge unna litt ved et eventuelt fall ned gjennom 380, mer ved fall gjennom 375 og kanskje resten ved brudd på 360.

For alle andre langsiktige minner vi om at bunnlinjen i den lange stigende trenden gir rom for fall ned til 340-nivået før bunnlinjen i trenden blir testet.

http://www.hegnar.no...=212280&cat=116
mvh, Carlos
”Jeg kan beregne planetenes baner i centimeter og sekunder, men å beregne hvordan mennesker driver aksjekurser er umulig” Isac Newton – fysiker

0 bruker(e) leser i denne tråden

0 medlemmer 0 gjester, 0 anonyme medlemmer