Aksjeforumet.no | Aksjeforum/børsforum: TOM - En verden av muligheter - Aksjeforumet.no

Jump to content

• (26 Sider)
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • Sist »
  • Du kan ikke starte en ny tråd her
  • This topic is locked

TOM - En verden av muligheter

#41 User is offline   Kris_ 

• Group: Trainee

Posted 08 April 2005 - 13:35

Jeg kan ikke huske det utsagnet skrevet noe sted.. Vil tippe levering til japan kan komme i andre halvår. Andre halvår av 05, og hele 06 kan bli ett kanonår for firmaet. Teknikern kan treffe med 100kr aksjen, men han er ett år for tidlig ute.. 100kr aksjen kanskje jul 2006 skulle jeg tippe noe. Gitt da at alt klaffer(Tyskland med 80% markedsandel, og england/japan), og vi i tillegg får panteutvidelser i USA.

Det kan nevnes forøvrig at det fra analytikerfronten IKKE forventes at de panteutvidelsene som ligger i emmingen i USA vil slå igjennom pga for mange som er imot det!

This post has been edited by afbruker: 08 April 2005 - 13:36

0

#42 User is offline   pluss201 

• Group: Gullmedlem

Posted 08 April 2005 - 13:45

Nuvel. Sannheten ligger vel et sted i området.

Det var omsetningsvekst i 2004 i forhold til 2003. 2% omtrent var det vel.

Tomra skriver vel om utrulling både når det gjelder Japan og England og har omtalt dette på kvartalspresentasjoner. Uten at de har sagt det skjer 14. juni eller 21. oktober eller 7. februar for den saks skyld.
Kildematerialet er © de respektive nettsteder/kilder.
Det er lov å tenke stort. / Noen ser tingene som de er og sier "hvorfor"? Jeg drømmer ting som aldri har vært og sier "hvorfor ikke"?
Siste sitatet er selvsagt stælt.
0

#43 User is offline   Tekniker`n 

• Group: Medlem

Posted 08 April 2005 - 13:49

afbruker, on 08 Apr - 12:35, said:

Det kan nevnes forøvrig at det fra analytikerfronten IKKE forventes at de panteutvidelsene som ligger i emmingen i USA vil slå igjennom pga for mange som er imot det!

Hei AF-bruker

Akkurat det utsagnet over er bare tull. For jeg kan garantere deg, at er det noe den norske meglerstand IKKE har peiling på, så er det de politiske prossessene i USA. Det er meg som har gravd frem sakene for pressen her i Norge om panteutvidelser i Tennessee, Massachusetts og Michigan. Jeg har tipset pressen (Imarkedet og hegnar), og på den måten har norske analytikere fått vite at det var slike prosesser. De visste det ikke engang, det vet jeg. For jeg får daglig mail fra forskjellige analytikere som ber meg om info om prosessene i USA.

Så hva norske analytikere forventer eller ikke forventer om panteutvidelser i USA, er uinteressant. De har ikke peiling på det. Og akkurat det vet jeg. Spør hvilken megler du vil om detaljer rundt disse prosessene. Jeg tror ikke du finne en eneste en som har detalj kunnskap om akkurat dette.

This post has been edited by Tekniker`n: 08 April 2005 - 13:50

0

#44 User is offline   RoRu 

Posted 08 April 2005 - 13:54

afbruker

Jeg skal hverken være bastant ene eller andre veien, men jeg må bare få si at når du sier "100 kr aksjen dersom FULL KLAFF både i Tyskland, England og Japan, I TILLEGG til USA...."

Vel vel, jeg skal ikke bruke så mange ord på å arrestere deg på den, men dersom vi får FULL KLAFF slik du fordrer her for at kursen skal bli 100, tyder det på at du ikke har særlig peiling på hvor stort potensialet egentlig er. Får vi FULL KLAFF, vil kursen være høyt over 100. Tenk bare på synergiene man også får hvis det blir full klaff i disse markedene.

Jeg synes argumentasjonen din er iferd med å bli litt tynn og famlende.

This post has been edited by RoRu: 08 April 2005 - 13:57

RoRu
0

#45 User is offline   dok 

Posted 08 April 2005 - 13:54

For ordens skuld står dette i årsrapporten om Japan:

In Japan, TOMRA has extended the testing of an outdoor recycling center in the Tokyo/Yokohama area, basded on RVM technology. The pilot is being run together with Sumito Corporation, which is a leading Japanese industrial conglomerate with over USD 16 billion in annual revenue. The pilot is scheduled to run through the first quarter 2005. A successful conclusion to this test could lead to a partnership with Sumitomo wherby the aim is to establish a base for further expansion in Japan.

Sitat frå side 9.
Å bli forstått er luksus.
0

#46 User is offline   tandy 

• Portefølje:..

Posted 08 April 2005 - 14:01

TOM - GENERALFORSAMLING / ANNUAL SHAREHOLDERS` MEETING
08.04.2005 13:58

Det vises til punkt 5 i vedlegg til innkalling til ordinær
generalforsamling.

For ordens skyld presiseres det at utbytte vil bli utbetalt
aksjonærer per 19. april 2005, i henhold til VPS-registeret
når handler til og med 19. april 2005 er registrert.
Aksjene vil altså bli handlet ex-utbytte fra og med 20.
april 2005.
TOM, «Du skal få en dag i mårå»

0

#47 User is offline   Kris_ 

Posted 08 April 2005 - 14:06

Roru..

Selv per dagens kurs, 29kr så er PE'en altfor høy uten en relativt høy omsetningsvekst som trolig Tyskland vil gi. Det skal svært mye til for at Tomra skal kunne forsvare en kurs på 100kr aksjen. Mer enn Tyskland må klaffe... ESI opererer med 32kr aksjen med Tyskland, ASC 35, First 45, Terra 38. Får du 100kr aksjen i 2006 skal du være fornøyd mener nå jeg. Hvis vi velger å stole på disse tallene istedenfor å hele tiden snakke om en bakenforliggende konspirasjon, så spørs det om England og Japan til sammen er verdt 60-70kr? ...Derfor mener jeg, at det meste må klaffe i tillegg til utvidelser i USA for å trekke aksjen i 100kr. Det vil heller neppe skje i år, men Teknikern kan treffe ett år senere. Jul 2006.... Men tro hva du vil:)

Dok

ja... Det står lite i den setningen som tyder på ordrer allerede fra første/andre kvartal 05 fra Japan som det innsinueres her.
0

#48 User is offline   Gråstein 

Posted 08 April 2005 - 14:27

Går fortere i USA

Tomra: Delstat i USA får fart på lovforslag om pant.

Artikkel av: Odd Steinar Parr (8.4.05 14:25)

Relaterte artikler Se aksjeticker
- Lover bra for Tomra? - - Kjøp Tomra
- 18 anbefalte aksjer - De hotteste aksjetipsene
- TOM

Markedet venter spent på hva som skjer i Tyskland.

Samtidig kan Tomra registrere fortgang i den politiske prosessen i Tennessee, som nå kan bli den 12. staten med pant i USA.

Ifølge newschannel5.com ser saksgangen ut til å gå raskere enn det som først var ventet. Saken skal behandles i begge statens kamre i de nærmeste uker, heter det. Det vil si både Senatet og Representantenes Hus.

Det er ifølge kanalen den lokale miljøgrupperingen Scenic Tennessee som har tatt initiativet til lovforslaget, som vil legge pant på fem cent til all drikke kjøpt i glass, plastflasker eller aluminiumsbokser.
0

#49 User is offline   Northern Lights 

• Portefølje:TOM, GGS

Posted 08 April 2005 - 14:37

afbruker:
Hvordan var P/E når kursen var 200?
Som du sikker skjønner, er marked og psykologi ting du får ta med...
:P
Hvilken TA tror du holder når ordre ruller inn?
Men tiden vil vise, det er jo mye annet å investere i!
Noen har valgt TOM og da har man forhåpentligvis gjort seg visse betraktninger/vurderinger i forkant.....
Mvh.
Northern Lights
0

#50 User is offline   Kris_ 

Posted 08 April 2005 - 14:42

hehe.. Northern

Jeg vet ikke hvordan dere på forumet tenker, men jeg baserer IKKE mine kursmål på psykologi. PE og vekstutsikter, thats it.

Jeg kan nevne at den gang Tomra stod i 200, så var også børsklimaet ett helt annet. Nasdaq i 5000, IT boble, positive tendenser og gode tider generelt.

Englang og Japan kan på sikt gi god vekst, men dette potensiale vil ikke bli tatt ut i 2006, og det at Tomra kommer til å gå over 100 innen den tid er helt uaktuelt. Men er man heldig kan man treffe med det. 100 i løpet av året er noe som ikke blir tilfelle...

Er det noen her som har forestilt seg at man 5 April 05 etter pant ble ordnet 15 oktober 04, skulle ha ett meget svakt Q1 foran seg og kursen skulle ståd i 28kr? :) Tenk litt på det...

De som kjøpte Tomra har vel gjort sine vurderinger. Men de som kjøpte for 1,5 år siden kunne nesten ikke ha gjort ett dårligere kjøp på OSE. Har vel neppe ført til kåring som årets Stockpicker hvertfall :-D

This post has been edited by afbruker: 08 April 2005 - 14:44

0

#51 User is offline   trend 

Posted 08 April 2005 - 14:54

Med dagens salgsinnsats fra CA er det vel bare et spørsmål om hva eller hvem som kommer i morgendagens DN eller FA. Skal vi tippe det er spettet denne gangen - han er jo passe frisk i uttalelsene sine.
Only those who risk going too far can possibly find out how far one can go. T.S. Eliot
0

#52 User is offline   Gråstein 

Posted 08 April 2005 - 14:55

Anbefaler tre aksjer

Orion Analyse trekker frem tre aksjer det kan være verdt å ta en titt på.

Artikkel av: Stian Jacobsen (8.4.05 14:46)

Relaterte artikler
- Analytiker om aksjemarkedet - Amerikanere hausser FAST
- Anbefaler seks aksjer - Reitans ”Idol”-fest

I dagens rapport fra Orion Analyse omtales tre børsnoterte selskaper som dagens case.

Vi kommenterte Ementor som Dagens Case på tirsdag, og siden den gang er aksjekursen opp 10 prosent. På tross av dette er vi fortsatt positive til aksjen.
Bjørge er et av de nyeste tilskuddene på Oslo Børs, men dette stopper ikke selskapet fra å ha ambisiøse mål. Vi mener aksjen har potensial til å stige over 11 kroner i løpet av kort tid.
Selv om Tomra for en tid tilbake ble tatt ut av vår modellportefølje mener vi fortsatt at aksjen er et spennende case.
0

#53 User is offline   tandy 

Posted 08 April 2005 - 15:05

afbruker
Det du sier er basert på tørre fakta og ikke noe annet !
Hvis jeg skulle holdt meg til tørre fakta da jeg handlet TAD til kr.2,50 for 2 år siden hadde jeg ikke vært der jeg er idag.
Nærmere 800 prosent fortjeneste ble det på meg .
Både TAT og STO har jeg vært med fra bunnen av de siste 2 årene og jeg er glad jeg har sett på det fundamentale og markedsmulighetene når jeg har valgt mine aksjer. At det "tryner" innimellom er greit nok - bare å sette SL på rette plassen det ....
Tomra er ikke noe unntak isåmåte og det er bare å ha tro på det en driver med så blir en belønnet til slutt. :D

Forøvrig synes jeg du uttrykker deg greit nok , ikke noe å si på hva du mener .
Fortsett med det , det er en bra egenskap B)

0

#54 User is offline   Kris_ 

Posted 08 April 2005 - 15:26

Tandy

Aksjemarkedet er stor nok risiko fra før av, det å ta med psykologi inn i beregning på kursmål minsker vel ikke akkurat denne risikoen:) Men ja, jeg er enig... Jeg håper jo som alle andre her at vi ser 100kr til jul i år, men det er og forblir en drøm. Aksjen må stige med nesten 10kr i mnd... 100kr hvis man er heldig til jul 2006 gitt at alt går på skinner. Noe det ikke har gjort ang tysk panteinnføring såå langt, dvs - utsettelser hele veien.
0

#55 User is offline   Northern Lights 

Posted 08 April 2005 - 15:29

afbruker, on 08 Apr - 14:42, said:

hehe.. Northern
Jeg vet ikke hvordan dere på forumet tenker, men jeg baserer IKKE mine kursmål på psykologi. PE og vekstutsikter, thats it.

He he, jeg sa ikke at du skulle basere på det ALENE!
Men at du ikke bryr deg om psykologi/marked er jo realt det.

Men jeg spurte om P/E da kursen var i 200........
Greit nok at børsklimaet var en smule... annerledes da..... ;)

Folk tjener (ev. taper) i dette spillet med ulike innfallsvinkler.
Du hadde ikke Tomra aksjer i 2000 skjønner jeg. :D
Lurer jammen på hvem som hadde det igrunn, da P/E, TA osv. må ha hatt andre regler?
Men dette er jo en smule på siden uansett.
Jeg tror bestemt at kursen kan nå ett stykke opp på 100 tallet, med P/E langt over det som kan forsvares!
TA kan sikkert ikke forsvares heller.... :P

Uansett., Lykke til med eller uten Tomra.....
Skjønner igrunn ikke interesse for en aksje du ikke ser oppside i?
Shortekandidat kanskje? ha ha
Mvh.
Northern Lights
0

#56 User is offline   Mo 

Posted 08 April 2005 - 15:35

tandy, on 08 Apr - 12:18, said:

Ingen noenlunde oppegående analytikere kan mene noe sånt basert på det fundamentale i Tomra. Da må de være komplette duster etter min mening !
Men det er nå bare min mening og er nok ikke representativt for forumet  B)

Vi "duster" som har driti i å sitte i denne aksjen det siste halvåret har tydeligvis kommet best ut av det Tandy.....

This post has been edited by Mo: 08 April 2005 - 15:42

0

#57 User is offline   Kris_ 

Posted 08 April 2005 - 15:42

Nå går dette utenfor rammene av tråden her men:

Oslo børs er i ATH mye grunnet oljeprisen som også er i all time high. Det spås at veksten i land som India, pakistan og Kina, og også da sulten for olje vil fortsette og skape ett fortsatt kjempebehov for olje og råvarer. Jeg mener olje og oljeservice er strukket såpass langt at det vil ikke forsvare en 10mnd's investering. Sjansen for at oljeprisen faller må være større enn at den stiger da nye investeringer og leteoperasjoner satt i gang i 03 og 04 vil etterhvert gi frukter. Særlig nå som oljen er på ATH og alle er enstemmige positive om sektoren.

Shipping og fraktlinjen er vel så høy, samtidig som ratene og bdi har falt. Dette synes jeg også peker mot at risikoen finner seg på nedsiden. Shipping er høyrisiko og svinger fort, det er ikke min greie.

Den eneste sektoren som kan være ok på sikt er IT. IT sektoren holdes nede pga skyhøy oljepris, ett fall i denne vil kunne gi betydelig stigning i den sektoren. Selv om det her også er få kandidater..

Vi er generelt altfor høyt for å forsvare noe særlig investering på OSE for min del.

Tomra lever i sin egen lille verden. Riskikoen på nedsiden selv uten Tyskland er ikke voldsomt stor. Japan og England er ikke innbakt, men med god grunn enda. Går det i boks vil det være en stor bonus. Tomra har falt siste 2 årene mens OSE har gått 130%. Jeg ser for meg at det kan skje at OSE vil falle og Tomra vil være en trygg investering som ikke vil preges for mye av en fallende osebx.

Alt jeg har er i Tomra, og haddet det ikke vært for det firmaet hadde jeg ikke hatt en krone på børs sånn som tidene er nå. Fordi jeg liker ikke risiko.
0

#58 User is offline   Northern Lights 

Posted 08 April 2005 - 15:44

Mo, on 08 Apr - 15:35, said:

Vi "duster" som har driti i å sitte i denne aksjen det siste halvåret har tydeligvis kommet best ut av det Tandy.....

PS. Dette er feil MO, Jeg har +15,5% i dag!
Og utbytte alene er 90.000,-

This post has been edited by Northern Lights: 08 April 2005 - 19:47

Mvh.
Northern Lights
0

#59 User is offline   tandy 

Posted 08 April 2005 - 16:47

Vel det er dine ord MO...
Mtt poeng er at enhver analytiker som har satt seg inn i denne aksjen ser potensialet fremover. Hvis ikke så er de komplete duster eter min mening !
Jo jeg har tjent på Tomra også jeg (ifjor realiserte jeg alt sammen , skikkelig baksmell på skatten iår !) 2005 er ennå ikke omme så den den tar jeg ikke her nå !

Mo, on 08 Apr - 15:35, said:

0

#60 User is offline   Zoonic 

Posted 08 April 2005 - 16:48

Denne har sikkert mange lest, men det får gå! <_<
(fra ØR)

Rapport Spent Tomra-sjef på vent

Panteautomatselskapet Tomras satsing i Tyskland har vært et mareritt for aksjonærene. Alle venter på innføring av pant i Tyskland. Men innføring av et landsdekkende pantesystem skjer tidligst til neste år, sier Tomra-sjef Erik Thorsen.

Av redaksjonen 03.02.2005

Panteselskapet Tomra har endelig fått åpnet porten til det tyske markedet for engangsemballasje. Den 17. desember i fjor fikk den tyske regjeringen omsider godkjent sitt forslag til ny pantelov i de tyske delstatenes Forbundsråd. Etter fire års nervepirrende venting håper aksjonærene at inntektene fra det tyske milliardmarkedet skal dryppe på dem.

- Men når kommer egentlig de første bestillingene, konsernsjef Erik Thorsen?

- Det vet vi ikke. Det vi vet, er at det er sannsynlig at de store dagligvarekjedene vil få behov for automatisering av emballasjehåndteringen. Vi vet at de har testet ut anlegg, men ikke hva de vil ha og i hvilket omfang. Men vi er godt forberedt.

- Hva skjer i Tyskland nå?

- Først må det landsdekkende tyske pantesystemet organiseres og det må avgjøres hvem som skal stå for driften. Deretter må driftsorganisasjonen finne ut hvilket sikkerhetsnivå de skal legge seg på for merking av emballasjen. Tyskland er et land med grense til mange naboland, derfor er det behov for sikkerhetskoding utover normal avlesing av form og strekkode. Dette for å hindre falske bokser og flasker fra å komme inn i systemet. Myndighetene har satt våren 2006 som frist for full innføring av det landsdekkende systemet, så det vil fortsatt ta noe tid, sier Thorsen.

Tyskland er i dag det viktigste europeiske eksportlandet for Tomra og utgjør 10 prosent av konsernomsetningen. Det er i dag installert 8000 Tomra-automater i landet.

- Hva kan bli omfanget hvis det tyske markedet tar av?

- Vi har hele tiden ment at Tyskland med sine 82 millioner forbrukere vil kunne ha et behov for mellom 30.000 og 40.000 returautomater, om markedet der utvikler seg slik vi kjenner fra andre land.

- Tomra har de siste årene hatt en markedsandel i det tyske markedet på ca. 80 prosent. Kan dere opprettholde denne posisjonen nå som det er gått fire år og andre maskinprodusenter også har oppdaget hvor lukrativt dette markedet kan bli?

- Det er klart vi har fått noe mer konkurranse, for eksempel etter at britiske Wincor Nixdorf kjøpte den tyske automatprodusenten Prokent. Det gir dem større økonomiske muskler. Men vi tror tekniske løsninger fortsatt vil være viktige i markedet - og selvfølgelig pris.

- Betyr innføringen av panten i Tyskland at den også kommer i resten av EU - og dermed skaper et enda større marked for panteautomater?

- Ikke umiddelbart. Tyskland har på mange områder vært et foregangsland innen resirkulering og samling av emballasje, for eksempel gjennom Der grüne Punkt som er kopiert av flere EU-land. Det er derfor et sterkt signal når Tyskland bestemmer seg for pant. I Sør-Europa dominerer engangsemballasje, men nå har EU satt sterkere krav til disse landene om å resirkulere mer. Kravene skal imidlertid først oppfylles i 2008.

Oki, en dag og en hel uke, nærmere forløsende nyheter!

GOD HELG! :D
0

• (26 Sider)
  • +
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • Sist »
  • Du kan ikke starte en ny tråd her
  • This topic is locked