Jump to content

TOM - Tomra Systems


dunlop

Recommended Posts

  • Replies 3,3k
  • Created
  • Last Reply

Ny tråd og greier! :)

 

Oki, før idag fikk vi meldingen om ordre fra USA, Michigain og dette skriver TOMRA i matrialet til CMD for et par mnd. siden:

 

•Initial HCproll-out in Michigan in 2002 ready for replacement (Meijer)

 

•Installed base outside Michigan is still dominated by T-X2 technology,

but move towards HCptechnology is underway (Price Chopper, Hannaford)

 

Det skal også nevnes at av 14 000 instalerte RVM`s i USA er 11 000 de gamle T-X2.

 

 

Så, her kommer det mer å det kan skje fort! ;)

 

 

_____

Link to comment
Share on other sites

"Det har vært stille fra Teknikern en stund nå...., du har vel ikke solgt deg ut igjen gamle ørn? "

 

Jeg tviler stark paa at han solgte seg ut med den seneste utviklingen! Han maa vaere "off-line" siden han ellers hadde dokumentert dagens bestilling med stor glede...

Link to comment
Share on other sites

Personlig satser jeg litt på Kitron (i tillegg til TOM). De er en underleverandør til Tomra og vil sannsynligvis få vannvitige ordre de også. Dette påpeker både Fondsfinans (13.01) og Orion (i dag) i sine analyser. KITRON har en markedsverdi på kr 580 mill., slik at det skal ikke allverdens av store ordre til før selskapet får en reprising. I mine øyne er dette en dobblingskandidat.

Det bør imidlertid presiseres at man blir litt utsatt for TOM eksponering også her. På den annen side vet vi jo at Tomra har fått mange ordrer.

Link to comment
Share on other sites

Heisan!

 

Har ikke tid til å stikke innom så ofte på forumet lenger, så det blir litt på etterskudd dette her:

 

Det presiseres at Tomra har en opsjon på levering av de neste års automater hos Lidl i kontrakten. Det er da på sin plass å nevne at Lidl er den dagligvarekjeden i Tyskland med størst omsetningsvekst. Inntjeningen gir også økte nyinvesteringer hos Lidl, så det kan nok bli rom for å investere mang en automat ekstra hos dem fremover. Taperen i omsetningsveksten (altså med kraftig negativ vekst) er forresten Aldi. Så da er det bare å si takk for sist! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et spørsmål, kanskje mest til Tekniker´n, men også til andre som kan teknisk analyse: det har blitt hevdet at bare vi passerer 51-52-53, finnes det ikke mer "motstand" igjen og aksjen vil gå rett opp. Dette skjønner jeg ikke fornuftsmessig. Jeg, i likhet med mange andre her, har av og til angret på at jeg ikke solgte alt av TOM mens vi var på en topp. Når jeg så ble med ned i bølgedalen, var jeg fast bestemt på å bli med opp igjen, dvs. jeg ville ikke selge før vi igjen var minst var "litt" over forrige topp. (Man liker jo ikke å selge noe i et stigende marked som har vært høyere før, ikke sant NL?) Dagens omsetning var det jo ikke noe å klage på, tydeligvis mange som vil selge nå på toppen. Og går den en krone til opp (som den vil gjøre!), dukker sikkert enda flere selgere opp. Er det på det tidspunkt da "alle" må ha aksjen den eksploderer? Men hvorfor kjøpe den da, når den stiger, og ikke nå, når den ligger stille? Det fundamentale er jo på plass, 2006 blir et gullår og 2007 blir bra. Hvem venter man på? Det kan da ikke være Godot?

(Dette virker sikkert dumt, men spørsmålene er ærlig ment)

mvh

amatøren

Link to comment
Share on other sites

Enskilda bråsnudde som kjent her om dagen, etter det ble småflaut men før det ble øredøvende pinlig. De gikk fra "selg" og kursmål 36 til "kjøp" og kursmål ett eller annet. Fant dette på dagens markedsoppsummering på dn.no om deres siste analyse:

 

USA løftet Tomra

Tomra steg 0,96 prosent til 52,75 kroner etter at mandag meldte en ordre på 500 automater fra en dagligvarekjede i Michigan, USA, til en verdi rundt 70 millioner kroner.

 

-Kontrakten er jo ikke så stor, men dette er en viktig signalverdi som bygger opp under caset man har, og det er tydelig at det skjer mye positivt i Tomra om dagen, sier en analytiker til TDN Finans.

 

SEB Enskilda er med 22 prosent av netto kjøpet i aksjen neste største kjøper, og har oppjustert sine driftsmarginestimater for Tomra i Tyskland fra 22-23 prosent til 30 prosent, samt oppjustert estimatet for antall solgte panteautomater fra 11.000 til 12.000, ifølge en oppdatering. Resultat pr aksje er oppjustert med 29 prosent for 2006 og med 23 prosent for 2007.

 

Tomra-aksjen var omsatt for 332 millioner kroner.

 

Oslo Børs Hovedindeks endte opp 0,95 prosent til 341,77 poeng, og det ble omsatt aksjer og grunnfondsbevis for 8,3 milliarder kroner.

 

-Rekordsterk Oslo Børs

 

 

 

Enskilda tok altså skikkelig i også når de snudde.

 

Så er det bare å vente på nye endringer i estimater. Lidl slo nok ned som en bombe hist og her. Handelsbanken er eneste gjenværende negative jeg har oversikt over. UBS er offisielt nøytrale, men gjennom dem ble det i dag til dels handlet som fulle sjømenn etter dagens USA-ordre ble presentert.

Link to comment
Share on other sites

15000 automater er etter Tomras mening modne for utskifting. I hvilke markeder befinner disse seg kan man nok spørre seg. Her er en del av svaret:

 

- USA-kontrakt til Tomra

 

Vil bytte 14000 automater

Tomra har i overkant av 50.000 maskiner installert i butikker verden rundt. I de nærmeste årene vil utbytting av en rekke av disse maskinene med nyere og mer moderne maskiner, være viktig for Tomras inntekter.

 

De 500 maskinene som nå skal leveres i USA, er bare en liten del av de mange eksisterende panteautomatene Tomra håper å kunne bytte ut.

 

- Vi har identifisert i størrelsesorden 14.000 maskiner som vi mener kundene våre er tjent med å bytte ut – både av hensyn til service overfor kundene sine og ut ifra økonomisk kalkyle. Disse 500 er en del av de 14.000 maskinene vi mener har potensial for utskiftning, sier Amund Skarholt.

 

- Ny teknologi, nye modeller, bedre funksjonalitet, bedre kvalitet, bedre pålitelighet, og en mer fordelaktig finansiering, ramser Skarholt opp som argumenter for at kundene bør bytte til nyere maskiner.

 

Av de 14.000 maskinene er 6000 i Norden. I underkant av 5000 i USA og resten i øvrige Europa.

Link to comment
Share on other sites

Analytiker spår Tomra-opptur

 

- Jeg tror Tomra-aksjen skal videre opp. Det meste går Tomras vei om dagen, sier analytiker.

 

Artikkel av: Øystein Byberg (17.1.06 07:06)

 

Tomra melder om stadig flere kontrakter. Senest i går kom det en melding om leveranser av 500 nye automater til 70 millioner kroner i Michigan i USA.

 

- Kontrakten i USA er gledelig. Det viser at Tomra lever opp til løfter de har gitt tidligere på "replacement"-salg. Det vitner om at de fremdeles har grep om sine konkurrenter. Det amerikanske og nordiske markedet har lenge vært preget av flat omsetningsutvikling. At maskiner nå byttes ut i USA, og ikke bare vedlikeholdes, er positivt, sier analytiker Preben Rasch-Olsen i Carnegie til Finansavisen.

 

- Jeg tror Tomra-aksjen skal videre opp. Det meste går Tomras vei om dagen, sier Rasch-Olsen, som har et kursmål på 58 kroner.

 

 

____

Link to comment
Share on other sites

Større artikkel i Finansavisen idag:

 

Kontraktsrush for Tomra

 

Kontraktene strømmer inn hos Tomra. Amerikanerne banker på døren, og i

Tyskland er det full fest.

 

Av Per Christian Haugen

per.christian.haugen@finansavisen.no

 

Tyske kjøpmenn går mann av huse for å sikre seg nye panteautomater. Så

langt er det solgt over 10.000 automater siden i fjor høst, inkludert

oppgraderinger, og av dette har Tomra sikret seg 73 prosent. Etter

rekordkontrakten på 4.000 automater til godt over 600 millioner kroner i

forrige uke, har Tomra solgt automater for rundt 1,3 milliarder på fire

måneder.

 

I går kunne selskapet plusse på 500 nye automater til 70 millioner kroner

i delstaten Michigan i USA.

Kontrakten i USA er gledelig. Det viser at Tomra lever opp til løfter de

har gitt tidligere på replacement-salg. Det vitner om at de fremdeles

har grep om sine konkurrenter. Det amerikanske og nordiske markedet har

lenge vært preget av flat omsetningsutvikling. At maskiner nå byttes ut i

USA, og ikke bare vedlikeholdes, er positivt, sier analytiker Preben Rasch-

Olsen i Carnegie.

Det er 11 delstater i USA som har pant, og Tomra gikk i går ut og

indikerte at de forventer flere oppgraderinger i andre delstater.

Volumfest i Tyskland

Selv om 70 millioner er en betydelig sum, påvirker det ikke estimatene

nevneverdig. Til det er volumet fra Tyskland for dominerende.

ð Tyskland er på full fart. Foreløpig har de hatt en veldig hyggelig

utvikling., og jeg ser med glede at Tomra tar grep om markedet, sier Rasch-

Olsen.

Han er positiv til Tomra-aksjen og har et kursmål på 58 kroner.

Jeg tror Tomra-aksjen skal videre opp. Det meste går Tomras vei om dagen,

sier Rasch-Olsen.

I det tyske markedet går anslagene på at det fremdeles er godt over 20.000

automater som ennå ikke er bestilt. Da kan det fort bli ytterligere 4 til

5 milliarder kroner som skal fordeles mellom produsentene av

panteautomater.

 

Jeg har en kjøpsanbefaling med mål 60 kroner. Det er veldig hyggelig at

det har løsnet. At ordrene kommer på løpende bånd er veldig positivt.

Tomra ligger foran skjema med tanke på markedsandeler, sier analytiker

Bengt Kirkøen i Fondsfinans.

Han mener gårsdagens kontrakt i USA støtter opp under forventninger om

flere kontrakter også i utskiftings-markedet.

At de gir indikasjoner på at det kommer et løft i USA er veldig bra. For

tiden er det medvind på mange kanter for Tomra, sier Kirkøen.

ð Samtidig må man være forberedt på at konkurrentene får flere kontrakter,

men det ødelegger ikke caset, legger han til.

Foruten Tyskland, trekkes markeder uten pant frem som mulige vekstområder

for Tomra.

Det som blir spennende er å se hvordan det går i markedet uten pant. Får

du både utskifting av automater i USA, og skulle man få noe fra ikke-pante

markeder, så vil nok forventningene til vekst øke ytterligere, sier

Kirkøen.

 

_____

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Noen som følger med på våre kjære konkurrenter?

- Wincor Nixdorf

- Sielaff

- MRV

- Repant

- Envipco

 

Tar en tur innom sidene deres med jevne mellomrom. Mitt inntrykk er følgende, enten har disse selskapene så mye å gjøre at de ikke rekker å informere omverdnen om sin business, eller så går det så dårlig at det ikke er verdt å nevne. Envipco som hadde hjemmesider inntil nylig, har nå "site under construction" (www.envipco.com). MRV's sider ble lansert med brask og bram en tid tilbake, men etter det har alt arbeidet stått stille. Repant her dukker det opp noe innimellom, men det er nok mer for å trøste sine investorer at de gjør noe, enn å forbli i taushet.

 

Jeg opprettholder min oppfatning at WN kommer til å få en kjede til i sin kundeportefølje. Repant kan kanskje få et fotfeste i hos Rewe. Spørsmålet er om Rewe ønsker å knytte til seg en leverandøre som snart er konkurs (hvis de ikke får Rewe kontrakten). Sielaff og MRV tror jeg i større utstrekning bruker markedsføringsapparatet sitt mot mindre kjeder og frittstående butikker. De har tross alt en god business fra innenfor Vending Machines. Envipco har jeg en følelse av er på vei ut av RVM markedet, de har i flere år tapt penger på denne satsningen. Bevsys har jeg ikke forstått så mye av, foruten at Toshiba skal selge deres produkter i Europa.

Link to comment
Share on other sites

PartnerTech får nytt uppdrag från Tomra värt ca 300 miljoner

[2006-01-17 13:04]

 

Det världsledande returförpackningsföretaget Tomra och PartnerTech utökar sitt samarbete genom att PartnerTech får ett nytt uppdrag värt ca 300 Mkr för leverans under 2006. Detta innebär att även Tomras produktgrupp Logistima för större butiker innefattas. Uppdraget innefattar såväl tillverkning och montering som distribution.

 

- PartnerTech har på ett kompetent och förtroendeingivande sätt hanterat vår inledande affär. När vi nu fått ytterligare en order har vi därför valt att utöka samarbetet. Vi ser valet av PartnerTech som strategiskt viktigt för vår framtida tillväxt, säger Harald Henriksen, Senior VP Technology vid Tomra.

 

Tomra och PartnerTech inledde sitt samarbete i maj 2005 med returautomaten "Uno" som är utvecklad för mindre butiker, som till exempel bensinstationer och närbutiker. I december 2005 utökades samarbetet med ytterligare en produktgrupp för främst den tyska marknaden. Samarbetet har fungerat mycket bra och därför väljer parterna nu att utveckla affären med produktgruppen Logistima. Utrustningen inom denna produktgrupp hanterar burkar och flaskor i större butiker med stora volymer. Ordern avser produkten MasterPac för den tyska marknaden.

 

- Det är med stolthet vi axlar rollen som den tillverkningspartner som ska säkra Tomras kraftfulla expansion, säger Mikael Jonson, VD för PartnerTech. Detta är ytterligare ett kvitto på att vi fått ett rejält fotfäste på den nordiska marknaden för kompletta uppdrag.

 

Produktionen startar omgående i PartnerTechs anläggningar i Sverige och Polen. Uppdraget kommer att till sin helhet levereras under 2006.

 

För ytterligare information:

Mikael Jonson, VD PartnerTech AB, tfn. 070 678 10 01.

Harald Henriksen, Senior VP Technology, Tomra Systems ASA, tfn. +47 908 26634.

 

TOMRA designar kostnadseffektiva system som gör det attraktivt för konsumenter att återlämna använda dryckesförpackningar. Dessa system består av ett brett utbud av produkter och tjänster. TOMRA´s vision är Helping the world recycle, vilket 50 000 automater installerade i 40 olika länder i fyra kontinenter vittnar om. Företaget är noterat på Oslo Børs.

 

PartnerTech utvecklar och tillverkar på uppdrag av ledande företag, främst inom områdena telekommunikation, informationsteknologi, verkstadsindustri och medicinsk teknik. Företaget har cirka 1 500 medarbetare, omsätter ca 2,0 miljarder kronor och är noterat på Stockholmsbörsen. (www.partnertech.se)

Link to comment
Share on other sites

MELDING FRA KIT:

 

 

 

17/01-2006 13:32:00: Kitron øker leveransene til Tomra

 

Kitron øker leveranser og omsetning til TOMRA som

følge av TOMRAs nye kontrakter i det tyske

markedet. Kitron leverer avansert elektronikk,

sammenstillings- og utviklingstjenester til

TOMRAs produkter fra Kitrons fabrikker i Arendal,

Kaunas Litauen samt utviklingsavdelingen i Oslo.

Kitron forventer en vesentlig økning av volumene

i 2006 sammenlignet med 2005, da samlet omsetning

fra Kitron til Tomra utgjorde NOK 28 millioner.

 

Kitron har nettopp avsluttet et vellykket

utviklingsprosjekt i samarbeid med Tomra og har

nå inngått avtale om et nytt utviklingsprosjekt

med leveranse i 1. kvartal 2006.

 

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:

 

- Adm. direktør i Kitron AS, Jan

Sigvartsen, mobil 915 82 910

- Finansdirektør i Kitron ASA, Morten Jurs,

mobil 991 67 922

 

`TOMRA designs and operates cost-effective

systems that make it attractive for people to

return used beverage containers for reuse or

recycling. These systems consist of a wide range

of products and services, which complement our

principal product group, reverse vending

machines. TOMRA is the world leader with

currently more than 50,000 reverse vending

machines installed in 40 countries on four

continents.`

 

Kitron er et av Skandinavias ledende konsern

innen utvikling, industrialisering og produksjon

for data/telekom, forsvar/marine, industri og

medisinsk utstyr. Selskapet er lokalisert i

Norge, Sverige og Litauen. Kitron omsatte for ca.

NOK 1,75 milliarder i 2004 og har ca. 1200

ansatte.Link til selskapet: Kitron ASA.

 

Copyright © Hugin ASA 2006. All rights reserved.

Link to comment
Share on other sites

Ja, ja... De har jo utstedt mer enn mye KjøpsWarrants, så annet kan de vel ikke si...

 

 

- Selg Tomra-aksjen

 

Handelsbanken hiver seg ikke på Tomra-bølgen, og forklarer hvorfor de fortsatt anbefaler salg av aksjen.

 

 

Artikkel av: Odd Steinar Parr (17.1.06 14:42)

 

 

En oversikt vi presenterte i går viste at Handelsbanken Capital Markets er eneste meglerhus som fortsatt er negative til Tomra. Dette selv om de synes selskapet har vært forsiktige i anslaget om 50-70 prosent markedsandel i Tyskland.

 

- Personlig tror jeg hver kontrakt de får derfra fremover vil få mindre effekt på kursutviklingen som sådan. Jeg tror vel man må få nyheter på andre ting for å dra kursen over 60 kroner, sier analysesjef Knut Erik Løvstad til Finansavisen.

 

Den neste store triggeren for Tomra-aksjen er ifølge Løvstad løsninger rettet mot markeder uten pant, og da særlig Japan og Storbritannia.

 

Han har ifølge avisen en "reduser"-anbefaling på Tomra med kursmål 45 kroner.

 

Tomra ble sist omsatt for 52,75 kroner på Oslo Børs, uendret fra i går.

Link to comment
Share on other sites

 

Den neste store triggeren for Tomra-aksjen er ifølge Løvstad løsninger rettet mot markeder uten pant, og da særlig Japan og Storbritannia.

 

Han har ifølge avisen en "reduser"-anbefaling på Tomra med kursmål 45 kroner.

 

 

 

 

 

 

Men kursmålet har de visst jekket ganske så kraftig opp, fra 40 til 45. De er alene med mål under 50 så vidt jeg kan se.

Link to comment
Share on other sites

Handelsbanken har hatt rett de siste dager.

Spørsmålet er heller om de vil få det.Ordre for nærmere en milliard og kursen har steget med noen usle %.

 

Hvem hadde vel trodd det for få mnd. siden

Link to comment
Share on other sites

En artikkel fra Tyskland i dag. Det er mulig at dette er gammelt nytt?

 

http://www.finanzen.net/news/news_detail.asp?NewsNr=364767

 

PartnerTech Receives New Order from Tomra Worth Approximately SEK 300 Million

17.01.2006 12:27:00

 

 

 

Tomra (OSE:TOM), a world-leading developer of systemsfor returning beverage containers, has expanded its cooperation withPartnerTech (STO:PART) by placing a new order worth approximately SEK300 million and scheduled for delivery in 2006. As a result,PartnerTech will also be helping with Tomra's Logistima product groupfor large stores. The order includes production, assembly anddistribution.

"PartnerTech has handled our initial orders in a highly expert andreassuring manner," says Harald Henriksen, Senior VP Technology atTomra. "So now that we have received another order, we want to workwith PartnerTech even more closely. We view that choice as a keystrategic element of our future growth."

 

Tomra and PartnerTech began their joint effort in May 2005 withthe Uno reverse vending machine, which is designed for small outletslike gas stations and neighborhood stores. In December 2005, the twocompanies added a new product group intended primarily for the Germanmarket. The Logistima agreement flows naturally from the success ofthat effort. The equipment in the new product group handles cans andbottles at large stores with heavy volumes. The order is for Tomra'sMasterPac product on the German market.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...