Jump to content

Forholdet tid og avkastning


Børshaien

Recommended Posts

Har tenkt en del på hvor lenge man burde eie en aksje.

 

Etter 11 måneder i markedet begynner jeg å fa en del erfaringer, selv om jeg på ingen måte er utlært.

 

Erfaringen min i hvertfall er at avkastningen er uavhengig av tidshorisonten. OPC kjøpte jeg i slutten av september '03 til 83 kroner og solgte i januar '04 til 114 kroner. Grunnen til at jeg kjøpte var at jeg hadde en "edge" - trodde at de neste 1-2 måneder ville gi OPC et kraftig løft.

Parallelt har jeg KOG langsiktig. Kjøpt til 89 i slutten av august. Kursen nå er 108. Litt dårligere avkastning og mye lenger tid! Og tid er penger!

 

 

Det mest ekstreme jeg har gjort er å eie en aksje i 20 minutter med 20% fortjeneste! Også fordi jeg hadde en "edge". Omtrent samme avkastning som KOG har gitt på et halvt år!

 

 

Mitt intrykk er at det er like lett å finne et selskap som kan gå 20% på en måned som et halvt år. Ulempen er jo selvsagt risikoen, men jeg handler jo kun når jeg har den berømte edgen..

 

På den negative siden er at jeg må skatte årlig når jeg realiserer så ofte. Årlig skatting blir motsatt av rentes rente effekten. Derfor må man gjøre det merkbart bedre enn referanse-indeksen for at kortsiktig trading skal være lønnsomt.

 

For å redusere skattes skatt effekten kan man selge tap før nyttår og fortjenester i nyåret. Men da kreves jo litt mer langsiktighet igjen, gjerne et halvt år eller mer.

 

For tiden har jeg ingen allmenn tidsprofil for porteføljen min. En uke - en måned trading tror jeg at blir min profil når jeg har fått litt mer erfaring.

 

 

 

-Ble litt mye SnikkSnakk i det innlegget her... 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Edge

 

Jeg har det fra boken Aksjekjøp og daytrading.

 

Bruker det når jeg ser en mulighet størstedelen av markedet ikke ser.

 

Et ekstremt eksempel var for to uker siden da RCLs gode resultat lakk ut før børspausen ble innført. De som fikk den infoen hadde en ekstrem edge i noen minutter.

 

Mer vanlig edge er det når man har en analyse som antyder at markedet har feil priset aksjen.

 

Selv pleier jeg å si at jeg har en edge når risk/reward er 1:2 eller bedre.

Link to comment
Share on other sites

Risk er hva man kan tape. Si at jeg kjøper en aksje av tekniske årsaker. Da kan jeg si at jeg selger om kursen faller 5% - Risk = 5%

 

Reward er hva jeg kan tjene. Når jeg kjøper av teknisk analyse kan jeg si at jeg selger om den når målet ved 15% - Reward = 15%

 

Da blir Risk/Reward 5%:15% eller 1:3

 

På mer langsiktige investeringer bruker jeg ofte fundamentale forhold. Hos PAR er risken at de ikke finner mer olje, utgiftene vokser over inntjeningen. Reward er at mye nytt olje blir funnet, produksjonen øker osv. Jeg kan tape 100%, men også tjene 1.000%.

Risk/Reward 1:10 !

 

 

Jeg veit ikke om andre gjør det slik, men dette er i hvertfall min metode.

 

Ulempen er jo om risikoen for at PAR går konk hadde vært 90% (hypotetisk, tror 9% er riktigere) og sannsynligheten for at de går 10-gangeren er 10% blir det feil å bruke risk/reward, eller så går det an også å ta hensyn til slikt.

 

Uansett.. svært vanskelig å gjøre riktige estimater, kanskje mer kunst enn vitenskap.

Link to comment
Share on other sites

Et bedre eksempel på edge:

 

I dag kjøpte jeg Blom umiddelbart etter at meldingen om innsidekjøp kom ( 3,18 ). Jeg hadde en edge siden markedet ikke hadde rukket å prise inn nyheten.

 

Jeg regnet med 3-8% fortjeneste før kl 1600 i dag, og uansett skulle jeg selge i dag da det var en daytrade.

 

Desverre tok jeg en feil beslutning. Det var marginal interesse for innsidekjøpet, så etter en time la jeg ut en salgsordre rett under der det var en stor selger på 3,20. Jeg regnet med at en eller annen da ville plukke opp aksjene mine, og det skjedde.

 

Altså, jeg gjorde en feil, men edgen tilgav min feil og jeg slapp i alle fall å tape penger. :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...