Jump to content

Episode 269 - Tirsdag 19.04


Pirelli

Recommended Posts

Vel, mange som skal ut på børsstart i morgen. Det kan vel ikke bli stort værre? Eneste som kan dra lasset her på kort sikt er at Tyskaldn kommer fort som svint.

 

Det er helt rått... Det kom ikke EN positiv nyhet ut av den planlagte presentasjonen i dag. Ikke EN;

 

Tomra bunner vel i 20kr etter utbyttte... At den skulle gå fra 200 til 20 med omtrent samme omsetning er ikke værst.

 

NL men skal vi bare stikke da? Legge aksjer på hylla for en stund.

37275[/snapback]

 

Vel, tenkte igrunn å satse på noe med litt mer futt i..... og ta inn TOM når ting beviselig materialiserer seg......

Synes vi fikk noen svar på slutten av pres., men ellers var det ikke mye spennende.....

Tyskland kan han jo som han sier ikke si noe om før kontraktene er undertegnet. Det kan jo skje fort?

Japan kan og komme fort......

Men ellers tar ting tid......

 

Noen råd for å komme best ut av dette i morgen?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 114
  • Created
  • Last Reply

Dette var helt elendig. Jeg håper virkelig at Officeline redder dagen min i morgen med et knallresultat. Tomra ligger an til å gi meg med det største papirtapet noensinne, men å selge kommer ikke på tale. På sikt er det ingen tvil om at tyske ordre vil komme, men det er selvsagt irriterende å vente når alt annet går opp.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor setter de Skarholt i stolen med seks dagers erfaring ?????

 

OK, kursen vil falle i morgen men ................

 

Det kan jo hende at denne Skarholt ( Han er sinnsykt dårlig i Engelsk ) kan

komme til å overraske oss alle.

 

Ble det et utbytte på kr 1.80 ????

Link to comment
Share on other sites

Tomra skuffer stort, nå er ikke Tomtanic m/ "bulgarske danseband" aktuelt før langt nede på 20-tallet. Veldig synd for de mange trofaste aksjonærene.

 

Selv håper jeg OFL leverer imorgen, satser på EBIT minst 3 mill, gjerne 4.

Link to comment
Share on other sites

Hoff, har jeg hørt så feil?

 

Det er ingen som forventer 70-80% margin på panteautomater. Jeg mener bestemt han sa at det å få 60-70% markedsandel i Tyskland ville være urealistisk?

 

Fyren virker forøvrig svært lite begavet til å holde presentasjoner. Vel, jeg får bare sitte, jeg har drevet og skreket ut om at man måtte inn; og større feil har jeg sjeldent gjort. Det her hadde jeg ikke trodd... 10 millioner i kassa? 1/3 nesten av forventet resultat.. Dette med Orwak og Titech på sin side...

 

Har Tomra's kjerne business tapt penger?

 

Er jo omtrent ementor uten gjelden.

 

Gdu bedre... Men det passer perfekt til å slutte å fokusere så voldsomt på den aksjen der. Nå skal det trenes;)

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar Northern Lights !

 

Slapp av alle mann ! Pust rolig og ikke selg overilt !

 

Jeg tror ikke vi blir blakke noen av oss.

Tenk ! Kanskje det er et lurt trekk det å ikke fremstå som en vinner.

Er det ikke slik vi normenn er ?

Stiller til start i gammel nikkers og tar de på oppløpet !

Jeg tror Skarholt har mer å komme med.

 

 

PS! Er han fra nordnorge denne Skarholt?

Jeg synes jeg hørte et lite tonefall når han gjorde et forsøk på å snakke engelsk.

Link to comment
Share on other sites

He - he

Her sitter jeg igjen med skjegget i postkassa - he -he , dete er nesten for komisk !

"Papirtap" imorgen er 200-300K ??

 

Men vi var jo klar over at resultatet ville bli dårlig !

Både Tomra og Hammers sa det jo !

For meg er det ikke store forskjellen på 24 og 10 Mill oppimot en omsetning på rundt 600 Mill !

 

Faen heller (nå banner jeg , unnskyld) Tomra driver jo fremdeles butikk !

De har ikke tapt markedsandeler men er villig til å gi slipp på markedsandeler til fordel for bedre fortjeneste !

Det er vel bra !

Kostnadskutt er jo også bra !

Japan igang i midten av 2005 er jo bra !

Kontrakter forhandles NÅ, det er jo BRA !

 

Hovedårsaken til all elendigheten er jo at Tyskland ikke har materialisert seg ennå.

De må jo få på plass systemene sine først - ikke sant !

Ingen andre leverandører har heller noen større kontrakter å vise til i samme periode ?

 

 

Jeg resignerer ikke på grunn av dette - det er jo bare "papirtap" vi snakker om !

 

Kan det bli verre nå ?

Link to comment
Share on other sites

ScrollIdxCOM.gif

 

Oljeprisen stiger og USA er i positivt terreng. Stemningen på OSE var noe usikker i dag - jeg tror det blir bedre i morgen. For Tomra aksjonærer blir nok morgendagen nok en påminnelse om hvor brutal kapitalismen kan være, men for de fleste andre blir det nok lyspunkter...

 

Pantera, du skulle shortet TOM nok en gang. Men som vanlig - etterpåklokskap er den enkleste vitenskap.

 

Noen lyspunkter er det uansett å hente ut fra kvartalsrapporten...

Link to comment
Share on other sites

Legg forøvrig merke til hvor pokkers bra First traff ang Tom.

 

 

De sa:

 

ingen spesielle nyheter vil komme angående japan, tyskland, england osv. Det gjorde det heller ikke

 

De forventet pretax på 14 og det ble 13,6.... Einar Strømstad er svært dyktig.

 

Hør på First....

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

He - he

Her sitter jeg igjen med skjegget i postkassa - he -he , dete er nesten for komisk !

"Papirtap" imorgen er 200-300K ??

 

Men vi var jo  klar over at resultatet ville  bli dårlig !

Både Tomra og Hammers sa det jo !

For meg er det ikke store forskjellen på 24 og 10 Mill oppimot en  omsetning på rundt 600 Mill !

 

Faen heller (nå banner jeg , unnskyld) Tomra driver jo fremdeles butikk !

De har ikke tapt markedsandeler men er villig til å gi slipp på markedsandeler til fordel for bedre fortjeneste !

Det er vel bra !

Kostnadskutt er jo også bra !

Japan igang i midten av 2005 er jo bra !

Kontrakter forhandles NÅ, det er jo BRA !

 

Hovedårsaken til all elendigheten er jo at Tyskland ikke har materialisert seg ennå.

De må jo få på plass systemene sine først - ikke sant !

Ingen andre leverandører har  heller noen større kontrakter å vise til i samme periode ?

Jeg resignerer ikke på grunn av dette - det er jo bare "papirtap" vi snakker om !

 

Kan det bli verre nå ?

37294[/snapback]

 

 

Jepp - forelskelse kn ikke kureres.....

kom deg ut av Tom nå Tandy...med noe verdighet i behold.

Link to comment
Share on other sites

Hovedårsaken til all elendigheten er jo at Tyskland ikke har materialisert seg ennå.

De må jo få på plass systemene sine først - ikke sant !

Ingen andre leverandører har  heller noen større kontrakter å vise til i samme periode ?

Jeg resignerer ikke på grunn av dette - det er jo bare "papirtap" vi snakker om !

Kan det bli verre nå ?

37294[/snapback]

 

Ja, da blir det nok papirtap på meg for første gang i TOM!!! i morgen!

Inngang på 25 i snitt etter diverse påfyll etter Q4.

Den ryker i morgen!

Faen heller! :angry:

 

Mener jeg klarte å se ett lurt glimt i øynene til Skarholt når han ble spurt om Tyskland?

Eller var det bare håpet mitt? :blink:

Han presiserte jo at han skulle informere når signatur forelå.......

Han ga ikke uttrykk for at dette lå laaangt frem i tid?

 

Blir vel bare tull å selge i morgen?

Eller er det like greit å hoppe i det kl. 10.00?

Link to comment
Share on other sites

Verdighet måles på en helt annen måte Ismael ! <_<

Jeg har vært flere ganger ut og inn avTomra siste årene enn du kan forestille deg.

Og det har ihvertfall ikke hatt noe med verdighet å gjøre ! :P

Her snakker vi om noe helt annet - nemlig timing ! B)

Skal nok passe på å gjøre det beste ut av det som vanlig - men det har med business å gjøre ikke verdighet ! B)

 

 

 

 

 

Jepp - forelskelse kn ikke kureres.....

kom deg ut av Tom nå Tandy...med noe verdighet i behold.

37310[/snapback]

Link to comment
Share on other sites

Mener jeg klarte å se ett lurt glimt i øynene til Skarholt når han ble spurt om Tyskland?

Eller var det bare håpet mitt?  :blink:

Han presiserte jo at han skulle informere når signatur forelå.......

Han ga ikke uttrykk for at dette lå laaangt frem i tid?

 

37318[/snapback]

 

Hvis du baserer dine investeringer på "lure glimt i øyet" hos konsernsjefer, da bør du bare putte pengene i banken. B)

Link to comment
Share on other sites

Verdighet måles på en helt annen måte Ismael !  <_<

Jeg har vært flere ganger ut og inn avTomra siste årene enn du kan forestille deg.

Og det har ihvertfall ikke hatt noe med verdighet å gjøre !  :P

Her snakker vi om noe helt annet - nemlig timing !  B)

Skal nok passe på å gjøre det beste ut av det som vanlig - men det har med business å gjøre ikke verdighet !  B)

37319[/snapback]

 

 

Resultatløs haussing over lengre perioder har noe med verdighet å gjøre jo :)

 

Å innse sine feil å gå videre har også noe med verdighet å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

 

Pantera, du skulle shortet TOM nok en gang. Men som vanlig - etterpåklokskap er den enkleste vitenskap.

 

 

Jeg beklager. Har vært ganske opptatt i dag så jeg kunne dessverre ikke svare deg før nå Pirelli.

 

Hvem vet?? kanskje jeg sitter med short TOMRA. Jeg tror de fleste her på forumet vet hva jeg mener og synes om TOMRA menigheten.

 

Sist jeg shortet TOMRA var rett før Q4-04. Da låg aksjen på rundt 33,- og flagget om dette. Jeg fikk da høre at jeg var på bærtur og var egentlig ikke med mine fulle fem som shortet TOMRA til den gang kurs som var 33.40.

Link to comment
Share on other sites

Mye tomprat her idag

Hva sier Pantera ?

Skal du inn nå ?

 

 

I dag kan dere tyte så mye dere vil tandy. Jeg skjønner godt at dere tyter :rolleyes:

 

Jeg skal ikke inn nå. Bruker den der 3 dagersregelen jeg før jeg plukke. Håper selvsagt på inngang rundt 20 - 21, men jeg har god tid når det gjelder plukking.

 

Iht. til mine beregning, så skal TOM starte imorgen på rundt 24.40

Link to comment
Share on other sites

Makan til dårlig resultat...

 

Jeg vurderer å bare stikke.. Den kommentaren om at ingen kan forvente at Tomra tar 70% i Tyskland gjør jo at dette ikke er hva jeg selv trodde.

 

I følge Pareto så utgjør Tyskland 12kr aksjen for TOM gitt de får 67% markedsandel. Sier vi at de får 50% så blir det enda mindre... 30kr aksjen fult priset med Tyskland? Det virker ca passende hvis ikke de fikser de kostnadene sine og får opp marginene....

Marginene er ytterligere presset ned i 12% nå? fra 15% ved Q4..

 

Markedet kan ikke ta det her spesielt bra. Skal den trades med en PE på 10, som burde vært mer passende, så er det en halvering fra dagens:(

 

På sikt hvis alt går i boks, er lite forandret. Men de uttalelsene til Skarholt var langt i fra noe vinnere...

 

Helvetes opplegg.... Er ikke rent lite rente heller som går bort på det her.

 

Hvis TOM starter på 24,40 i morgen så er ikke det ille Pantera... Det tilsvarer dagens kurs på 26,2. Jeg vil heller tro den starter på 22-23kr og ender rundt 22 i tung handel. Noe som igjen er ny teknisk trussel.. De store nedgangene til TOM er alltid på tungt volum så det holder:(

 

 

Men er ikke noe unnskyldning dette... Dette er min livs dårligste invest siden jeg har drevet med det her og stort bedre blir det ikke i nær fremtid.. Men vi ser vel 28,29kr når sikkerhetsmerking er avgjort og den første kontrakten har kommet.

 

Sa Skarholt at vi vil se the full fledge av kostnadskuttene innen høsten?

Link to comment
Share on other sites

Ingen her har foretatt noe analyse av markedsandelene til Tomra i Tyskland. Men generelt har det vært frem til nå forventet 70-80%. Nå greide den nye sjefen å si at det ikke blir tilfelle...

 

Dette kommer til å bli grusomt. Nå bør England og Japan gå bedre og komme tidligere enn forventet, ellers er dette lokket på kista for min del. Alt på den dårligste hesten i klassen.

 

Jeg blir helt dårlig; men d har jeg blitt før, som for eks ved Q4. Men dette var faktisk enda værre... Jeg hadde i mine værste fantasier ikke sett for meg noe sånt som det her... Resultatet ble nesten 1/3 av konsensus.

 

De virker så pokkers negative, firmaet virker ikke konkuranse dyktig i det hele tatt.. Men jeg får holde meg unna frem til sommern. mulig ting er bedre da.

 

Hade

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...