Jump to content

Skatting av utbytte/RISK Beløp


Kris_

Recommended Posts

ja, inngangsverdien må da nedjusteres... vet ikke om det blir tilfelle hvis du har tap, er usikker.

 

Det skjer hvis selskapet gir ut for eks større utbytte ett år, enn de har hatt inntekter.

Tomra vil få negativ risk for 2004 pga stort utbytte.

Link to comment
Share on other sites

Jepp, det var det jeg trodde Kris, men var litt overrasket over at GRO hadde tap i 2004 for utbytte var ikke all verdens tror jeg og jeg tror de tjente bra med penger- men hadde vel ikke helt kontroll her....hmmm.

 

Jeg tror ikke det har noe å si om jeg har tap eller gevinst på aksjen, må nok nedjustere uansett...

Link to comment
Share on other sites

Ift dette med negativ RISK så lønner det seg vel å selge for årsskiftet og kjøpe igjen på nyåret så unngår man RISK, men dette er kanskje på kant med loven? Ihvertfall ifølge dagens artikkel om skatt på DN.no! Tror jeg bare eide ett eller to selskaper over nyåret så jeg slipper ihvertfall så mye RISK-tullball :)

Link to comment
Share on other sites

Ja... Hvis du trader hyppig er det ikke problem å kjøpe en aksje rett etter å ha solgt den. Det er jo det tradere gjør. Hvis man derimot sitter svært lenge i en aksje, for så å kjøpe/selge i omtrent samme øyeblikk til omtrent samme kurs kan myndighetene sansynliggjøre at det var av skattemessige årsaker, og da får man ikke fradrag.

Link to comment
Share on other sites

Snakket med selskapsavdelingen på Oslo likningskontor nå ifm skatt på trading gjennom AS. Jeg spurte da i samme slengen om RISK neste år...

 

Svaret jeg fikk:

1. Det er ikke RISK neste år!

2. Har du kjøpt en aksje i år (2005) og selger den neste år eller senere så er det da 28% skatt minus skjermingsgrunlaget (5 års statsobligansjonsrente).

3. Har du kjøpt aksjer i 2004 så gjelder punkt 2, men inngangsverdien justeres ift RISK for 2004.

4. Har du kjøpt aksjer i for eks 2000 og selger etter 01.01.2006 så gjelder punkt 2, men inngangsverdien justeres ift til alle tidligere RISK- i dette tilfellet 2000 til 2004. RISKen legges da sammen, evt regnes mot hverandre om det er pluss noen år og minus andre år.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...