Jump to content

TOM - Mulighetene realiseres


trend

Recommended Posts

Jada, her fortsetter vi med matriale fra "husene". Dette er kortversjonen til DNB etter Q1 tallen kom: <_>

 

 

DNB NOR

 

Q1/05 Oppdatering

 

Tomra O SEBX

Aksjekurs og kursmål

Aksjekurs NOK 25.40

Kursmål 3m NOK 33.00

Tidligere anbefaling Kjøp

Med et driftsresultat på NOK 10 mill måtte Tomra igjen

presentere en skuffende rapport ved Q1-fremleggelsen. Den

nye ledelsen styrker imidlertid tilliten til at tiltak nå settes i

gang for å løfte inntjeningen. Selv om resultatene på kort sikt

forblir svake venter vi altså en betydelig bedring i marginbildet

fremover og opprettholder en kjøpsanbefaling.

 

• Omsetningen på NOK 599 mill lå 3% under våre forventninger,

hovedsakelig grunnet lavere bidrag fra RVM Tech og Recycling Tech. På den

positive siden kunne høyere omsetning innen Collection & Materials

Handling kompensere for noe av dette bortfallet.

 

• Basert på resultatene har vi gjort noen nedjusteringer av estimatene på

den løpende driften. Vi liker imidlertid fokuset den nye ledelsen setter på

inntjening, ikke bare markedsandel, i det tyske markedet, og har oppjustert

marginforventningene. Estimatet for driftsresultatet i 2005 er redusert med

11%, men tilsvarende oppjustert med 1% for 2006.

 

• Fokus de siste ukene har vært på den nye ledelsen og mulighetene for å

hente ut fremtidig inntjeningspotensial. Vi føler oss komfortable med at de

foretar de nødvendige grepene i løpet av de kommende månedene, både

gjennom kostnadsreduksjoner og strukturelle endringer, for å øke

inntjeningen. Etter vårt syn ligger mulighetene for kostnadsbesparelser i

første rekke innenfor FoU, forretningsutvikling og RVM-produksjon.

 

• På kort sikt ventes resultatene fortsatt å være svake. Med en ny ledelse og

en solid markedsposisjon innen RVM-teknologi ser vi imidlertid potensial for

betydelige marginforbedringer. Våre estimater innebærer en fundamental

oppside i forhold til dagens verdsettelse, også uten salg i forbindelse med

den nye tyske pantelovgivningen. Legger vi til sannsynligheten for et

gjennombrudd i Tyskland i andre halvår 2005 ser vi et betydelig potensial i

aksjen og opprettholder en kjøpsanbefaling. Kursmålet er NOK 33, ned fra

NOK 35 i etterkant av utbetalingen av dividenden på NOK 1.80.

DnB NOR Markets - 2

Q1/05 Oppdatering > Tomra

Anbefalingsstruktur:

 

DnB NOR Markets' anbefalinger for selskaps analyser har en tre måneders horisont

og er basert på en absolutt utvikling:

Kjøp - indikerer en forventet avkastning på mer enn 7.5 prosent.

Hold - indikerer en forventet avkastning mellom 7.5 og – 7.5 prosent.

Selg - indikerer en forventet negativ avkastning på mer enn 7.5 prosent.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1k
  • Created
  • Last Reply

Sitat fra pressemeldingen:

 

In Zusammenarbeit mit dem Automatenhersteller Tomra haben wir vor einiger Zeit bereits eine Schnittstelle zur Datenverarbeitung etabliert. Entsprechende Indoor-Automatenlösungen sind insbesondere für den traditionellen LEH wichtig. Erste Versuche mit Rücknahmeautomaten laufen seit Kurzem in Kooperation mit Händlern.

 

 

http://www.ecoreporter.de/index.php?action...,,,119_n12898__

 

 

.

Link to comment
Share on other sites

Konsolidering i Tysk dagligvare bransje

 

 

28.04.2005

EDEKA tritt Allianz von ITM Entreprises und Eroski bei

Die Hamburger EDEKA Gruppe schließt eine europäische Kooperation mit dem französischen Einzelhandelsunternehmen ITM Entreprises und der spanischen Eroski Gruppe in der Vermarktungsgesellschaft Alidis/Agenor ab. Zugleich steigt der Marktführer im deutschen Lebensmitteleinzelhandel in das Discountgeschäft ein, übernimmt die Michael Schels & Sohn GmbH & Co. KG (NETTO Süd) und beteiligt sich mit 25 Prozent an NETTO Stavenhagen (NETTO Nord).

 

Link

Link to comment
Share on other sites

Dagens Roadshow avslutter 2. runde i Tomra sine roadshow våren 2005.

Følgende steder er besøkt denne uka:

 

25 April 2005 Road show, München/Köln/Hamburg

26 April 2005 Road show, Paris

27 April 2005 Road show, London

28 April 2005 Road show, Helsinki

 

Følgende steder går under "hammeren" i roadshowrunde 3 om en måneds tid:

 

23 Mai 2005 Road show, Chicago/Toronto

24 Mai 2005 Road show, Boston

25 Mai 2005 Road show, New York

Link to comment
Share on other sites

Kan noen kort redgjøre for hva som ligger i det flere skribenter referer til som Tomra's teknologi velges til merkene på tomgods? Er dette en teknologi Tomra tjener på eller er det en fordel med tanke på konkurranse om leveranser av panteautomater?

Link to comment
Share on other sites

Litt på siden:

 

Jeg sitter og styrer med en selvangivelse her og lurer fælt på en ting. Jeg hadde ved årsskiftet opsjoner i Tomra, men noterte aldri hva markedskurs var 31.12.04. Siden disse nå er utgått framkommer dette heller ikke av de ulike kurslistene.

 

Noen som har en løsning på dette? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Dagen idag KAN bli dagen da vi så bunnen i denne omgang og for all fremtid vedr kurser rundt 24 blank for Tomra.

 

Clearingen forventes avgjort idag, og blir det løsningen hvor Tomra er med i bildet, vil det skape forventninger. Og over helgen er loven og omstillingsperioden i kraft. Det kan da fort komme kontrakter utover i mai måned.

 

Vi går en svært spennende måned i møte, men også juni og juli blir svært spennende mht Tyskland og ordrer, og Japan og Sumitomo. Sumitomo-samarbeid forventes avklart juni/juli ifølge uttalelser fra 1Q05-rapport.

 

Lykke til folkens, dette blir bra.

Link to comment
Share on other sites

"

Dagen idag KAN bli dagen da vi så bunnen i denne omgang og for all fremtid vedr kurser rundt 24 blank for Tomra."

 

Håper du har rett RoRu, det er eit tydeleg klimaskifte i markedet. Eg har valgt å sitte long med mine Tomra aksjer, så får tida vise.

 

Det hadde vert gunstig med eit innsidekjøp+avklaring med Tyskland, veien vil då vere kort til 30tallet. Uansett er eg trygg på tomra i eit 1-2 års perspektiv.

Link to comment
Share on other sites

webster

 

det er vel også pga klimaskiftet/evt sektorrotasjon fra sykliske aksjer og inn i mindre sykliske(Orkla? Tomra?) som alene er en ok grunn for å faktisk eie Tomra utover nå?:D

 

1-2års sikt er det perspektivet man bør ha for å få en hyggelig avkastning. Siden jeg snart har sittet ett år, og faktisk er i minus nå, så ligger dette ann til å bli en 3 års investering. Ikke helt slik jeg hadde håpet, men men...

 

Lykke til med akkurat d!

 

Sikkerhetsmerking?!:)

Link to comment
Share on other sites

"

webster

det er vel også pga klimaskiftet/evt sektorrotasjon fra sykliske aksjer og inn i mindre sykliske(Orkla? Tomra?) som alene er en ok grunn for å faktisk eie Tomra utover nå?:D

Sikkerhetsmerking?!:)"

 

Sikkerhetsmerking vil vere ein trigger, men etter mitt begrep ikkje så stor som beskrevet her på forum.Det som er viktig er ordrer og ingenting anna.

 

For Oslo børs er det olja som er viktig , vi vil stendig høgare olje prisar i åra som kjem , eg er ikkje overaska om prisen vil ligge mellom 60-70$ til vinteren..

 

Trur eg.

Link to comment
Share on other sites

Dette fikk jeg nettopp fra First. :huh:

 

De har antydet at noe ville komme idag, vi for se.

 

Oki, dette skriver de..

 

 

TOM (Buy 45kr +86%)

 

Vi var igår i kontakt med forhandlingslederen for Industrien i spørsmålet om sikkerhetsløsning i Tyskland og vedkommende reflekterte to forhold; løsningen kommer, og den kommer "snart" senest i løpet av mai. Vi mener prosessen er på skinner men er usikre på om andre aktører har oppfattet april som en form for deadline og at dette kan innebære skuffelser.

 

Vi minner om at etter vår mening er kjernevirksomheten mer robust enn de rapporterte konserntallene viser fordi mye ekspansjon og utviklingskostnader tas over drift.

 

Vi ser i tillegg gode muligheter for at det Tyske markedet både skal bli stort og lønnsomt for Tomra, samt at det høyst sannsynlig vil skje en positiv utvikling i Japan og med tiden - UK.

 

Med denne type utvikling og milestones ser vi fortsatt solid oppside i kursen og opprettholder vårt Target på 45 kr.

Link to comment
Share on other sites

Da er den på HO også.... :)

 

- Løsningen kommer snart 

 

First Securities har snakket med tyske panteinnsidere, og ser ingen grunn til å jekke ned kursmålet på 45 kroner. 

 

 

Artikkel av: Odd Steinar Parr (29.4.05 12:24)

 

 

Relaterte artikler  Se aksjeticker 

- Megamarked for Tomra?  - Tysk gigant i panteavtale 

- - Særdeles merkelig  - Pantevedtak i USA 

  - TOM

 

 

 

 

First Securites har vært i kontakt med forhandlingslederen for industrien i spørsmålet om sikkerhetsløsning for pant i Tyskland. Han hadde ifølge meglerhuset to budskap:

 

Løsningen kommer, og den kommer "snart", senest i løpet av mai.

 

- Vi mener prosessen er på skinner, men er usikre på om andre har oppfattet april som en form for deadline og at dette kan innebære skuffelser, skriver First.

 

Ifølge en oppdatering mener meglerhuset at kjernevirksomheten er mer robust enn de rapporterte konserntallene viser, da mye ekspansjon og utviklingskostnader tas over drift.

 

- Vi ser i tillegg gode muligheter for at det Tyske markedet både skal bli stort og lønnsomt for Tomra, samt at det høyst sannsynlig vil skje en positiv utvikling i Japan, og med tiden Storbritannia, heter det videre.

 

På dette grunnlag ser First fortsatt solid oppside i kursen og opprettholder sin kjøpsanbefaling med kursmål på 45 kroner.

Link to comment
Share on other sites

I løpet av mai holder bra for meg, da det også var mitt syn når jeg lastet opp en del juni-calls. Jeg har sett, og ser fortsatt for meg, at første større kontrakt kommer i mai og at flere kommer innen medio juni.

 

Dette blir en bra vår/forsommer !!!

Link to comment
Share on other sites

Webster

 

Innføring av sikkerhetsmerking i seg selv, er ingen enorm trigger; MEN skulle tyskerne velge Tomra's løsning så er dette kjempebra. Det er det det hele spørs om, om de velger ISy-phand eller noe annet. Velger de ISY-phand gir det tomra trolig mange fordeler. Særlig hvis de har patent og kan kreve lisens.

 

løsningen utsatt frem til Mai? At det er mulig... kontrakter da i juni?

Link to comment
Share on other sites

KRIS

 

Eg tippar at tomra har ein del avtaler , eller "letter of intent" i skuffa. Min enkle filosofi er at Tyskland og menge andre land i EU har og må ta fatt i sine miljøproblem.Ein kan med sjølvsyn regisrere søppelberg spesiellt i Spania/Italia .Panteplikt er komen for å bli, Tyskland er lokomotiv i EU og krava vil bli skjerpa i åra som kjem.Andre land kjem etter.

 

Det ville forundre meg mykje om Tomra vart utesengt frå å levere automatar/sorteringssystem til dette!

 

Spøkelset i denne sammenheng er at ting tar lang tid, som oftast dobbelt opp , mot kva ein trur...men vi får vere tolmodige. Salg med tap er iallefall ikkje eit alternativ for meg!

 

God helg!

Link to comment
Share on other sites

Det at Tomra har avtaler i skuffen, som skulle aktivires når hvis ting går igjennom, ble det spekulert i litt for kraftig rundt den 15 oktober i fjor. Det viste seg at Tomra ikke hadde det..

 

Ting tar tid ja. Det trenger du ikke å nevne til meg:) Men sikkerhetsmerkingen har allerede vært utsatt 2-3uker, og nå blir det kanskje så mye som en måned til. Er bare kjedelig å se kursen gli så langt ned.

 

Av og til webster kan det lønne seg å ta tapet, men Tomra per dags dato er neppe en av kandidatene.. Synd med sikkerhetsmerkingen. Hadde virkelig gledet meg til en avklaring i dag...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...