Jump to content

Den O store skattetopicen...


Pirelli

Recommended Posts

  • Replies 101
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Denne fikk jeg fra Likningskontoret idag:

 

Likningen for inntektsåret 2004

 

Vedrørende rrealisasjon av aksjer i Kværner ASA:

 

Kværner ASA har pr 10. september 2004 foretatt ekstraordinært utbytte til sine aksjonærer. Utbyttet bestod i at aksjonær mottok en Aker-aksje for hver aksje de eie i Kværer ASA. Verdien ble satt til 61,76 pr aksje.

 

Ifølge selvangivelsen har De realisert xxx aksjer i Kværer ASA i 2004. På disse aksjen har De mottatt xxx aksjer i Aker ASA som utbytte i september 2004 til en verdi på kr xxx.xxx. Nevnte utbytte vil først komme med i beregningen av RISK på aksjene pr 01.01.05. Motatt utbytte som ikke har kommet med i RISK reguleringen på Deres hånd skal korrigere inngangsverdien på aksjen i post 204 i RF-1061. Det kan se ut som om De ikke har foretatt slik korrigering. Fradragsført tap ved realisasjon av aksjjene skal i så fall reduseres med kr. xxx.xxx

 

Beløpet som er behandlet som utbytte er korrekt ført opp som inngangsverdi på Aker aksjene ved realisasjon av disse aksjene den xx.xx.04

 

Vi ber som svar innen 14 dager

 

Vennlig hilsen

 

Xxxx Xxxxx

seniorskattejurist / drittsekk

 

 

----

 

Hva i h.... skal dette bety? Høres veldig negativt ut.

Noe jeg kan gjøre med dette ?

 

Takk for all hjelp

Link to comment
Share on other sites

Prøver med en forklaring.

Utdelt utbytte skal redusere RISK-beløpet. RISK-beløp dannes hver 1.1.

Et normalt avsatt utbytte for f.eks år 2003 vil da redusere RISK-verdien 1.1.2004.

Hvis det så deles ut et ekstraordinært utbytte i 2004 vil dette først redusere RISK-verdien 1.1.2005.

 

I ditt tilfelle har du solgt aksjen i Kværner allerede i 2004 og du har derfor ikke fått den reduserte RISK-verdien 1.1.2005. Realisasjonsoppgaven inneholder derfor en post hvor man skal redusere kostprisen for mottatt utbytte som ikke er blitt hensyntatt i en RISK-verdi.

 

Man kan også oppleve det motsatte. Sett at det i regnskapet for 2003 var avsatt et utbytte i det ordinære regnskapet. RISK-verdien pr 1.1.2004 blir så redusert med det foreslåtte utbytte. Hvis du solgte aksjen i begynnelsen av 2004, før utbytte ble utdelt, har du fått en for lav RISK-verdi. Du skal da legge til kostprisen for ikke mottatt utbytte.

 

I ditt tilfelle ser det altså ut til at din kostpris ikke er blitt redusert med mottatt utbytte, i form av aksjene i Aker.

Siste avsnitt i brevet informerer deg imidlertid om at verdien av det mottatte utbytte, er blitt din kostpris for aksjene du mottok i Aker.

Så om kostprisen din nå blir redusert i Kværner-aksjene har du fått det igjen i form av ny kostpris på Aker-aksjene.

 

Skjønner? :huh:

Link to comment
Share on other sites

Skjønner?

 

Ikke helt.... Kanskje derfor jeg har glemt å føre det opp :sad:

 

Fradragsført tap ved realisasjon av aksjene skal i så fall reduseres med kr. xxx.xxx

 

Det er denne setningen jeg ikke liker...

 

Fradragsført tap skal reduseres. Må jeg betale mer skatt? Hørtes ut som det er det de vil jeg skal gjøre? Skal jeg levere noen skjemaer på dette eller skal jeg ringe dem og si noe spesielt?

 

Tusen takk for så kjapt svar RISK! :smile:

Link to comment
Share on other sites

 

Det er denne setningen jeg ikke liker...

 

Fradragsført tap skal reduseres. Må jeg betale mer skatt? Hørtes ut som det er det de vil jeg skal gjøre? Skal jeg levere noen skjemaer på dette eller skal jeg ringe dem og si noe spesielt?

 

Jeg forstår det også dessverre slik at tapet ditt blir mindre og skatten større...

Du får velge om du besvarer brevet skriftlig eller om du tar en tlf og snakker med saksbehandler direkte.

 

Dette er jo ikke akkurat enkelt stoff å være ajour på, så du kan jo få bekreftet om jeg har oppfattet det rett.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Mulig jeg er tett i nøtta, men dette med risk forvirrer meg.

 

Jeg kjøpte AKER i desember for 190,50 og solgte i Januar til 200,50. Mao 10 kroner i fortjeneste pr aksje.

 

Så kommer dette med RISK inn. AKER har en risk på -25,02. Vil dette si at inngangsverdien blir 165,48 som i neste omgang fører til en regnskapsmessig gevinst på 35,02 pr aksje og dette må jeg skattes for ??? 28% av 35,02 er 9,8 i skatt pr aksje.

 

Med en fortjeneste på 10 pr aksje må altså jeg betale 9,80 i skatt :blink::blink:

 

Kan noen være greie å si at jeg har missforstått hele greia ??

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke RISK-beløpet skal benyttes???

 

Erstattes av skjermingsfradrag fra 2006

På likningen for 2006 vil det ikke bli beregnet RISK. Den relativt kompliserte reguleringen erstattes av det langt enklere "skjermingsfradraget". Tross et lite velklingende navn betyr dette fradraget gode nyheter for alle kunder i aksje- og kombinasjonsfond (uansett om de er norske eller utenlandske).

 

Skjermingsfradraget går kort og godt ut på at man får skjermet deler av avkastningen mot beskatning, eller sagt på en annen måte, deler av avkastningen blir skattefri hvert år. Fradragsprosenten settes lik 3 måneders statskasseveksler, noe som betyr at 2-3 prosent av avkastningen vil være skattefri hvert år. Akkumulert over flere års sparing betyr dette mye for de fleste sparere. Mer om skjermingsfradrag i menyen til høyre.

 

 

Se her:

 

Hva er RISK?

Link to comment
Share on other sites

Hva med derivater? Disse fremkommer ikke på noe av det jeg har fått tilsendt eller på nettet.

Ingen av de vanlige skjemaene har noe som omhandler derivathandel. Må jeg selv legge disse inn, og i tilfellet hvilket skjema?

Link to comment
Share on other sites

Skatteetaten prøvde seg med 20000 for mye i gevinst.Ikke til å stole på.Tall er stokka feil

i min disfavør hele tiden. :mad: Idioter!

 

For guds skyld folkens : sjekk oppgaven!!

 

Jeg har 20 sider med tall fra ligningsvesnet. Så og si ingen av tallene stemmer, datoene er ikke de samme som på sluttseldlene og de påstår at jeg har tjent nesten en årslønn mere enn hva som er realiteten.

 

Jeg er glad jeg ikke er daytrader med 10-20 handler om dagen. :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

Min oppgave stemmer forbausende godt faktisk :blink:

 

Uten at jeg er ferdig med gjennomgangen, så later det til at de har fått med seg alt utenom aksjer av utenlandske selskaper som også er notert i Oslo (naturlig nok).

 

Jeg hadde en fin gevinst i IGE i fjor, og føler meg fristet til å 'glemme' å føre den opp, men det spørs om jeg tør.

Noen som har erfaringer angående dette?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er glad jeg ikke er daytrader med 10-20 handler om dagen. :biggrin:

 

Samme her :smile:

 

Men det verste er at jeg ikke får fatt hvordan feilen er oppstått.Mistenker dem for å legge på litt for å forsikre seg om at man ikke får for lite skatt. :dry:

Edited by gaudio
Link to comment
Share on other sites

det skrives mye om feil i gevinst på selvangivelsen, jeg fikk også mer gevinst en hva jeg trodde, men utbytte betalt ut tidligere har blitt trukket fra kostprisen og derfor er gevinsten blitt høyere.

 

Fra ligningens ABC for 2006

"For aksjer ervervet i 2005 eller tidligere skal aksjenes inngangsverdi som utgangspunkt

settes til aksjens historiske kostpris, opp- eller nedregulert med RISK-beløp for det tidsrom

aksjonæren har eiet aksjen, frem til og med den siste RISK-reguleringen som var

per 1. januar 2006, jf. overgangsregel til sktl. § 10-12, § 10-30, § 10-31 (1) og (3) og

§ 10-32 (2)"

Link to comment
Share on other sites

Fra ligningens ABC for 2006

"For aksjer ervervet i 2005 eller tidligere skal aksjenes inngangsverdi som utgangspunkt

settes til aksjens historiske kostpris, opp- eller nedregulert med RISK-beløp for det tidsrom

aksjonæren har eiet aksjen, frem til og med den siste RISK-reguleringen som var

per 1. januar 2006, jf. overgangsregel til sktl. § 10-12, § 10-30, § 10-31 (1) og (3) og

§ 10-32 (2)"

 

Her ligger problemet/svaret på mine problemer.

 

Hadde jeg kjøpt AKER 1.des 2005 og solgt 1.april 2006 ville jeg ha fått både 2005-utbytte på 14,- og 2006-utbytte på 6,50 som er hovedårsaken til negativ RISK på 25,02.

 

MEN, siden jeg kjøpte 15 desember og solgte 10 januar har jeg ikke fått noen av utbyttene på disse aksjene. Jeg har så vidt jeg forstår dermed heller ikke rett til noe skjermingsfradrag.

 

I mitt tilfelle fører dette til rett i overkant av 100% skatt på fortjenesten.

 

Jeg har nettopp snakket med Skattebetalerforeningen og de bekrefter at det i skrivende stund er et hull i skattelovgivningen pga overgangen til de nye reglene i 2006. Jeg har med min AKER handel plumpet rett oppi dette sorte talentløse hullet.

 

Dette burde da vel være tatt opp på høyeste hold ?? Er det bare jeg som ser ut til å kunne tape noen titusner i denne skattefellen ??

Link to comment
Share on other sites

Her ligger problemet/svaret på mine problemer.

 

Hadde jeg kjøpt AKER 1.des 2005 og solgt 1.april 2006 ville jeg ha fått både 2005-utbytte på 14,- og 2006-utbytte på 6,50 som er hovedårsaken til negativ RISK på 25,02.

 

MEN, siden jeg kjøpte 15 desember og solgte 10 januar har jeg ikke fått noen av utbyttene på disse aksjene. Jeg har så vidt jeg forstår dermed heller ikke rett til noe skjermingsfradrag.

 

I mitt tilfelle fører dette til rett i overkant av 100% skatt på fortjenesten.

 

Jeg har nettopp snakket med Skattebetalerforeningen og de bekrefter at det i skrivende stund er et hull i skattelovgivningen pga overgangen til de nye reglene i 2006. Jeg har med min AKER handel plumpet rett oppi dette sorte talentløse hullet.

 

Dette burde da vel være tatt opp på høyeste hold ?? Er det bare jeg som ser ut til å kunne tape noen titusner i denne skattefellen ??

Det var da som svarte f...!

Jeg er i samme situasjon, men heldigvis ikke med så veldig stor post.

Husker det ikke i hodet, men jeg lurer på om gevinsten min ikke blir til tap når jeg oppregulerer inngangsverdien min med 25 kroner.

At det går an å lage et så hjernedødt system!

Link to comment
Share on other sites

Det var da som svarte f...!

Jeg er i samme situasjon, men heldigvis ikke med så veldig stor post.

Husker det ikke i hodet, men jeg lurer på om gevinsten min ikke blir til tap når jeg oppregulerer inngangsverdien min med 25 kroner.

At det går an å lage et så hjernedødt system!

 

Du må NED regulere inngangsverdien din. Om du som meg kjøpte for 190 i 2005 og solgte for 200 i 2006 får med denne fella skatt beregnet av 200-165 = 35 kroner pr. aksje. Jeg som etter kurtasje hadde ca 9,50 i fortjeneste pr aksje får en skatt på ca 9,80 !!! :mad:

 

Om du i 23.12.2005 kjøpte 1000 AKER til 190,- og deretter 18.01.2006 solgte disse for 193,-(Jeg har sjekket med handelen at disse kursene stemmer) Ville du etter å ha betalt 500,- i kurtasje sitte igjen med en "fortjeneste" på¨2500,-

 

Av dette skal du betale skatt av 27.520 ,-

 

Med andre ord 7.705,60 i skatt som igjen er 308,22 % skatt på fortjenesten !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Du har selvfølgelig helt rett Bartender :smile:

 

Jeg hadde inngang 192,50 22/12 -05 med 600 stk., og solgte for 203,5 tre uker senere.

Fortjeneste 11 kroner per aksje ->6600 netto. Skatt burde ha vært 1848 kroner, men med å senke kjøpsprisen med 25 kroner blir 'gevinsten' 21600, og skatten 6048.

 

Jippi.... :mad:

Link to comment
Share on other sites

Du har selvfølgelig helt rett Bartender :smile:

 

Jeg hadde inngang 192,50 22/12 -05 med 600 stk., og solgte for 203,5 tre uker senere.

Fortjeneste 11 kroner per aksje ->6600 netto. Skatt burde ha vært 1848 kroner, men med å senke kjøpsprisen med 25 kroner blir 'gevinsten' 21600, og skatten 6048.

 

Jippi.... :mad:

 

Dette kan vi ikke godta. Skatt på aksjegevinst er 28% dermed basta.

 

Noen med en ide om hva vi kan gjøre ??

Link to comment
Share on other sites

Satt også i AKER over nyttår, og hadde hatt disse fra de var KVI-aksjer. Solgte med god fortjeneste, men har også blitt oppført med mye mer skatt enn jeg hadde ventet!

 

Bartender: Har du inntrykk av at dette problemet kan løse seg, eller må vi bare finne oss i det i år?

Jeg sitter forresten også i DNO.. WOHOO!!

 

Skattebetalerforeningen ba meg kontakte Finansdepartementet fordi dette gjelder VELDIG MANGE og bør belyses helt på toppen der muligheten for fella er laget. (Fritt tolket av meg)

 

Edit: -eller egentlig var det vel mere som at jo flere som klager på problemet, jo større sjans er det for at departementet tar grep.

Link to comment
Share on other sites

Dette kan vi ikke godta. Skatt på aksjegevinst er 28% dermed basta.

 

Noen med en ide om hva vi kan gjøre ??

Vel, de lokale ligningskontorer er vel ikke akkurat kjent for sin smidighet :laugh:

Når det er sagt så tviler jeg på at de har lov/myndighet til å bruke skjønn i det hele tatt i en sak som denne.

Det eneste jeg kan tenke meg er å klage på ligningen når den foreligger, få avslag, og klage igjen.

Da havner den på bordet til overligningsnemda i kommunen, og det er det lekfolk (i.e. kommunepolitikere) i flertall. Dersom det er rette personer er det mulig de vil ta en slik klage til følge, og overprøve representanten fra likningskontoret.

 

For mitt vedkommende er beløpet for lite til at jeg kan tenke meg en slik prosess.

 

Ellers mottas forslag med takk...

Link to comment
Share on other sites

I likhet med Vidar har jeg kommet til at oppgaven fra myndighetene stemmer veldig bra, når jeg tar hensyn til følgende forhold:

1) Mine utenlandske aksjer er ikke med. I tillegg kommer CLAVIS, FUNCOM og IMAREX som vel er norske? Jeg kommer til å føre opp alt. Jeg hadde glemt å føre opp Amersham-salg i 2004, og det kom det krav om et drøyt halvår senere. Heldigvis hadde jeg en god forklaring (som var reell!) så jeg slapp straffeskatt, men slikt krøll liker jeg ikke.

2) Negativ RISK er noe bråta. Dessverre var disse reglene kjent ved årsskiftet - selv om vi da ikke kjente RISKen. Blir også rammet av den, selv om jeg kjørte unna Aker. :mellow:

3) Myndighetene har gått ut fra at salgsdato/kjøpsdato er dagen da aksjene reellt skiftet eier, dvs. da betalingen skjedde. Jeg har i mitt regnskap hele tiden gått ut fra at datoen skal være den dagen da kjøpet/salget skjedde.

4) I oppgaven har endel kjøpsverdier for grunnfondsbevis og DNBNor og Aker blitt satt til 0. Det er feil og må rettes manuelt (For Aker gjelder det gamle KVI-aksjonærer og for DNBNor gamle Gjensidige/Nor aksjonærer) Se f. eks. Aftenposten 19. april.

 

Differansen mellom mine tall og myndighetenes tall (der de finnes) skyldes bare RISK-omregning og "datomanipulering". Forøvrig er vi enige.

 

Men - for å kunne kjøpe og selge aksjer i dag er det nødvendig med internett/PC/aviser/telefon/megleroppfølging/kontorrekvisita osv. , og det både skal og må utgiftsføres. :smile:

mvh

amatøren

Link to comment
Share on other sites

Men - for å kunne kjøpe og selge aksjer i dag er det nødvendig med internett/PC/aviser/telefon/megleroppfølging/kontorrekvisita osv. , og det både skal og må utgiftsføres. :smile:

mvh

amatøren

Helt enig!

I fjor var første gang jeg gjorde det, og alt gikk glatt gjennom. Ergo vil jeg i år øke fradragene litt, bla avskrivning av PC, så får vi se hvor mye de godtar :sleep:

Link to comment
Share on other sites

Nope, rett opp til det du mener er riktig.

 

 

Etter at aksje- og grunnfondsoppgaver var sendt ut, er det oppdaget feil i en del av dem. Det gjelder blant annet aksjer i Aker og DnB NOR, og grunnfondsbevis i sparebankene. Her må skattyteren selv studere oppgaven og finne ut riktige tall til selvangivelsen.

 

Link til artikkel

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...