Jump to content

IGNIS - Ignis ASA


Pathfinder

Recommended Posts

Jeg har idag kjøpt noen aksjer i WIC. Dette er et selskap som jeg anbefaler alle å se litt nærmere på.

 

Wicom har et datterselskap som heter Photonyx. De har inngått en avtale med Accelink for leveranse av en prototyp for optisk chip-set utviklet i Polymerteknologi. Selskapet regner med salgsinntekter allerende i år! Produktene har et potensiale på 400-600 millioner dollar årlig.

 

Wic har nettopp gjennomført en emisjon og økonomien er nå sikret.

 

Photonyx produkt er vesentlig mere håndfast og sikkert enn Opticom sin ThinFilm teknologi og produksjonsklar! En annen åpenbar forskjell er at WIC er priset til en fraksjon av verdien av TFE biten i OPC.

 

Her kan det komme mange kursdrivende nyheter fremover. Erfaringsmessig så kommer det også millioner av rykter om slike aksjer som får aksjen til å fyke i været. Det har vi sett de siste tiåret med Opticom.

 

Aksjen er også en teknisk kjøpskandidat og anbefales i dag av Investech.

 

 

 

www.newsweb.no/cdco/atmnt/WIC-Photonyx_samarbeidsavtale.doc?id=27478

 

www.hegnar.no/IT-Kanalen/newsdet.asp?id=138251&cat=116

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 152
  • Created
  • Last Reply

Jeg tar utfordningen fra Pathfinder...og skrive min lille analyse av Wicom.

 

Jeg prøvde å trekke ut informasjon som er bakt inn i tidligere børsmeldinger og/eller fra bedriftens presentasjoner (år og kvartals repporter). Jeg har ikke sett på selskapets verdi ift dagens kurs fordi min fokus i denne analysen er å se på bedriftens fremtidig utsikter i både kort og lang sikt .

 

Det er viktig å få frem at jeg er ikke expert på slike analyser, derfor sansyligheten til feil vurdering er alltid tilstede. Det jeg kan forsikre deg om er at jeg er ærlig med min analyse og prøver så godt jeg kan (tross alt jeg ønsker ikke å tape penger).

 

Wicom er et spennende selskap som etter min mening kommer til å mangedoble seg på langtsikt (2005- 2006). Inntjening i Wicom i det siste har ikke vært særlig imponerende og ledelsen måtte gjøre noe for å styrke bedriftens posisjon i markedet. Ledelsen har fått gjennomslag til kapital forhøyelse og til utvidelse av selskapet komptanse område. Oppkjøp av PHOTONYX med sin optisk chipset kosept har utvilsomt gitt Wicom en inngangsbilett til kina hvor Photonyx har en avtale med Accelink fofr å levere en prototype som skal brukes med fiberoptisk telekommunikasjon.

 

Risk analyse og fremtids utsiker:

- 1: Det som Photonyx utviklet kallles TDG (Tunable Diffraction Grating) basert på overflate modulasjon i tinn film. Denne teknologien var ment som alternative til blant annet LCD skjermene (flat skjerm) som er utbredt idag. -men pr. idag, denne teknologien (overflate modulasjon i tinn film) brukes i komponenter for fiberoptisk telekomm. I denne linken kan du se mer om hvordan teknologien fungerer: http://www.photonyx.com/technology.htm

 

- 2: Avtalen med Accelink er å lage en prototype av "eksisterende produkt". Denne prototypen vil evalueres og tilpasses til Accelink sine netverk. PROSESSEN ER VENTET Å TA OMTRENT 1 ÅR. Dette betyr at intektene fra denne projektet kan tidligst komme Q4 2004 eller Q1-Q2 2005 Se Q3 presentasjon eller pressemelding http://www.newsweb.no/cdco/atmnt/WIC-Photo...le.doc?id=27478.

 

-3: Siste emisjon har sikret en del penger i kassen for å gjennomføre Accelink projektet + andre R&D projekter.

-4: Wic satser offensivt for å videreutvikle chip-settet til fremtidens display. Wic ser det enorme mulighetenei dette chip-settet og vil satse alt for å lykkes. Men av efaringer vet vi at ting tar tid, også denne gang.

 

Her er annoncen som beviser at Wic satser for fult (kopi&paste fra photonyx hjemmsiden):

 

photonyx søker ansatte.

NY! 26 januar 2004 : Til å bygge opp displaydivisjonen i selskapet søkes initiativrike og engasjerte medarbeidere som skal utvikle fremtidens displayteknologi.

 

Vi søker:

 

- Senioringeniør - Optikk

 

- Senioringeniør - HW Elektronikk

 

- Senioringeniør - Kjemi/Fysikk

 

- Testingeniør - Elektronikk/Mekatronikk

 

Konklusjon: Personlig jeg har vært i Wic og solgt meg ut midt i konsolideringsperioden. Jeg har planer å kjøpe meg inn igjen når jeg ser tegn til oppgang.

- På kort sikt (opptil 2 måneder): Aksjen varierer mellom 0,50 og 0,80. - -- På lang sikt: Jeg har tro på at Wic vil mangedoble seg PÅ LANGT SIKT, særlig hvis de lykkes i Kina.

Hvis Wic lykkes i sin nye displaydivisjonen så du akn tenke selv hvor aksjen skal ende hen.

 

R/Carlos.

Link to comment
Share on other sites

Jeg husker godt Wicom fra .com tiden, jeg eide aldri aksjen selv, men den hadde sinnsyk prising, det skal sies at det er mange emisjoner siden... Sjekk 4 års grafen.

 

pplot.php?paper=WIC&exchange=OSE&from=19970130&to=20040130&period=&ema_percentage=&height=250&width=500&bollinger_period=&bollinger_std=&envelope_period=&envelope_shift=&lrc_period=&lrc_date=&tc_period=&tc_date=&tc_unbroken=&tc_regress=&ama_align=

 

Prising

Dagens aksjekurs på 0,61 gir en totaltpris på 233 mill. Emisjonen forrige uke: "Emisjonen ble satt av DnB NOR Markets etter børsslutt tirsdag 20. januar og er gjort til kurs 0,63. Dette utgjør en rabatt på 4,5 % i forhold til siste børskurs. Emisjonen er i all hovedsak gjort mot nye aksjonærer, og tilfører selskapet 21,9 millioner kroner."

 

Historiske tall er hvertfall ikke noen god grunn til å kjøpe WIC, derimot må fremtidutsikter være drivende. Tror jeg skal kikke litt nærmere på denne i løpet av helgen...

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg surfer gjennom tidligere case på forumet på leting etter info og mulig kjøpskandidater.

 

Hva har skjedd med WIC siden siste innlegg? Noen som har info?

 

Kursen har variert og den ser jo absolutt ut som en akjse med muligheter, eller?

pplot.php?paper=WIC&exchange=OSE&from=20030825&to=20040311&period=&ema_percentage=&height=250&width=500&bollinger_period=&bollinger_std=&envelope_period=&envelope_shift=&lrc_period=&lrc_date=&tc_period=&tc_date=&tc_unbroken=&tc_regress=&ama_align=

Link to comment
Share on other sites

Strøtanker fra en annen natteravn. :wink:

 

Har vel ikke skjedd all verden egentlig i WIC i det siste.

 

Har beveget seg ned noen ører hver dag omtrent de siste ukene. Falt vel i overkant av 5 % forrige uke. Denne uken er den faktisk uendret. Var vel en av dagens sterkeste IT-aksjer på torsdag.

 

Brukte en kveld på å kikke litt på gamle meldinger. Preges av mange, mange emisjoner og oppkjøpene som ble gjort andre halvdel av 2003. Innsiderene har stort sett kjøpt, en del av dem til høyere kurs enn dagens.

 

Har beveget seg opp fra 10 øre og møtte nok solid motstand ved ca 70 øre. Falt for ikke lenge siden gjennom noe noen mente var en støtte ved 0,57. Pr nå ser det ut til å være en viss støtte ved nedre del av 0,50-tallet, men den kan vel også ryke.

 

DNM har styrt veldig mye av showet i aksjen de siste ukene. Har kjøpt alt omtrent de siste dagene, men har solgt ei stund også. Støvsugde jo fullstendig i dag. Hva de driver med vet ikke jeg, og kanskje ikke dem selv heller. Ellers så har jeg merket litt pussige utviklinger i ordrebildet for WIC i det siste. Tror det ligger mye lokkeordrer ute. Og i dag og i går f eks ble det lagt ut påfallende store volum på kjøp i sluttauksjonen.

 

Tror rett og slett jeg vil påstå det er lett å bli lurt av ordrebildet. Og det er det vel i flere selskaper hvor store mender aksjer er i omløp.

 

Photynyx (http://www.photonyx.com/) er vel det som skal sørge for pengene, men ting kan ta tid her. Har ikke børsmeldingen for hånden, men en av de som har gått ut, sa at det skulle drives utvikling av produktet i ca 1 år - nå har det gått ca 1/2. For ikke lenge siden ansatte selskapet flere folk, se under "Career".

 

Ikke vet jeg hvor det bærer, men sitter nå inne i aksjen. med håp om at opptur er innen rekkevidde.

 

Tror jeg vil anbefale å kikke litt i arkivet når det gjelder børsmeldinger. Bl a er det interessant å se om det ligger noen "lock up" i emisjoner bakover i tid.

 

Ble mye løst prat det her. Noen anbefaling er ikke jeg kapabel til å komme med. Heller ikke er jeg objektiv siden jeg selv sitter i selskapet skulle jeg tro. Men drister meg til å anta at dette ikke er det verste IT-selskapet på OSE.

:roll:

Link to comment
Share on other sites

Teknisk analyse av WIC

 

WIC er en veldig volatil aksje, og man kan tjene en del på å kjøpe og selge på gunstige tidspunkt. Idag synes å være et slikt tidspunkt.

 

Grafen under viser et barchart som viser åpnings- og lukkepriser, samt høy og lav hver dag i en 1-årsperiode. Et 9-dagers glidende gjennomsnitt viser en jevn utvikling over tid. I tillegg har jeg lagt på en MACD-indikator og en RSI-indeks samt en utvidet volumgraf med et glidende gjennomsnitt på volumet.

 

Klikk HER for å se grafen

 

Hvis vi først ser på den kursgrafen ser vi at WIC har god støtte på 0,43-nivået. Den ligger i en jevn negativ trend, men en trend jeg mener snart vil brytes. For det første brøt grafen igår gjennom det glidende gjennomsnittet. Dette er alltid et kjøpssignal.

 

Dessuten kan vi titte på MACD-indikatoren og se at den mest volatile (den blå) av de to eksponentielle gjennomsnittene som vises her er i ferd med å bryte gjennom den trege linjen (den brune). Dette er også et svært tydelig kjøpssignal, spesielt når dette skjer like under mdtlinja på MACD'en. Jo høyere bruddet skjer, dess større utslag får vanligvis kursen (se for eksempel utslaget ca. 20. august 2003, da den raske linja brøt igjennom).

 

RSI-indikatoren forteller oss at aksjen ligger gunstig til. Den ligger rundt 40-tallet, og er på vei oppover. Vi kan se på utviklingen over tid på RSI'en og konstantere at indeksen synes å bølge jevnt hvis vi fjerner støyen. Da er avstanden fra bølgetopp til bølgetopp ca 3-4 måneder, dvs at den burde være på vei opp nå.

 

Det eneste som bryter med bildet er volumgrafen, som viser at WIC har gått på lavere volum i dagens og gårsdagens oppgang enn de siste ukene. Dette signaliserer ofte en "falsk" oppgang som ikke vil vare. Likevel skulle nok aksjen være et fint inntjeningsobjekt kanskje selv i disse turbulente tider...?

 

Mitt tips er: Hold øynene åpne for positive nyheter, disse vil trigge en stor økning i kursen på en aksje på vei til å snu nesen oppover.

 

Kartet er hentet her.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tror markedet sulter etter nyheter når det gjelder denne aksjen.

 

Nå ser aksjen ut til å flyte i en ganske vid kanal.

 

For noen uker siden snudde den nede på 0,44 (reelt sett trolig på 0,46-0,47 siden den vel var nede på 0,44 i underkant av ett minutt).

 

Sakte men sikkert krøp den oppover på 0,50-tallet. Snudde vel ned igjen på 0,53. Endte så nede på 0,49 igjen torsdag 22. april.

 

Volumet har vel ligget ca mellom 500K og 2000K pr dag.

 

Kryper man nå sakte nedover på 0,40-tallet, eller spretter vi opp på 0,50-tallet?

 

Jeg satt tidligere veldig tungt inne i dette selskapet. Solgte meg ut for ei stund siden. Tror ikke jeg sjanser på å gå inn igjen enda. Men holder et øye med aksjen.

 

Har håp om en lavere inngang. Noen som har formeninger?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett på WIC, funnet dem interessant, men hver gang jeg studerer dem nærmere har de gjort et eller annet oppkjøp som resulterer i en emisjon/aksjeutvidelse på ren bekostning/utvanning av børsnoteringen.

 

Tipper at de emisjonerer straks kursen nærmer seg 0,60.

 

Men IT er It og alt kan jo hende her. Likevel, her finnes muligheter, men de ligger vel mer i hendene på daytraderene enn selskapets videre horisont.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke så sikker på at Wicom kan lykkes; min intuisjon sier det. Visst har de et spennende konsept, men jeg synes pengene rant så til de grader ut av kassen ved forrige kvartal. Det at de har kjøpt opp andre selskaper, vel sjekk størrelsen av selskapene. Jeg tror at det betyr at de var mer interessert i å kjøpe en "ide" som disse selskapene forsket på. Jeg hadde selv 60000 som jeg kjøpte til 0.67 og i ettertid solgte jeg disse med tap. Angrer ikke. Problemene er slik jeg ser det: pengene renner ut og for å holde selskapet gående må det emisjoner til. Minner meg om en boble som kan sprekke.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte meg nettopp inn på nyheten om at samarbeidet med Accellink gikk fremover. Har tidligere tjent på Wicom. Ble imidlertid usedvanlig usikker etterpå. Reagerte for raskt på nyheten. Har tenkt i etterkant at jeg burde sett an virkningen av nyheten.

 

Med tanke på oppkjøpet av Smartnett samt Wicom selv, er det noen som våger seg på et lite estimat om inntektene ved q1?

 

Hvordan antar dere faren for ytterligere emisjoner? Vil inntjeningen til gamle Wicom og Smartnett kunne stå for såpass stor inntjening at de sammen med den siste emisjonen kan bære utgiftene til arbeidet med Photonyx frem til Photonyx selv tjener penger? Gamle Wicoms inntekter forrige kvartal steg vel med 100% men da var vel ikke intekter fra Smartnett med, eller tar jeg feil?

 

Vurderer uansett fortløpende situasjonen.

Link to comment
Share on other sites

Men IT er It og alt kan jo hende her. Likevel, her finnes muligheter, men de ligger vel mer i hendene på daytraderene enn selskapets videre horisont.

Jeg er helt enig med deg Laphroaig. For 2-3 månader tilbake(se mitt innlegg fra 31 jan lengere nede) forventet jeg at aksjen skal varriere i interval 0,50 - 0,80 i 2-3 månader periode. Vel, jeg bommet litt på øvre tak fordi aksjen har ikke steget så mye som 0,80, men tross alt aksjen har kosoldert omtrent 0,50 - 0,60 i en periode nå.

Jeg tror at WIC ( eller hva skal den heter etter navn skifte) kommer til å endre profil fra Wireless Communication til mer wireless og Wired Kommunication med spiss kompetanse i Display produkter i wired delen. Videre tror jeg, på langt sikt, at WIC kan bli en attraktiv oppkjøps objekt av noen av det store internasjonale bedrifter.

Jeg er ikke så optimist som jeg var for 2-3 månader siden, men samtidig jeg må inrømme at jeg har ikke følgt med WIC i det siste heller.

R/Carlos

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ser at charteret litt nedenunder i Vegards TA fortsatt oppdateres.

 

Lenge siden det har vært noen innlegg her og jeg lurer på hva som har skjedd med WIC siden den har fallt så kraftig siste måned?

 

Noen som har fulgt med og har kommentarer?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Lurer på om mange benyttet muligheten for å komme seg ut i går? Fortsatte opp med ett øre i dag, på volum som nok var litt høyere enn det har vært i det siste.

 

Vet ikke om man nå kan blåse "faren over" her, men meldingen kom i alle fall i grevens tid. Den hindret et brudd på noe som er en støtte rundt 35-36 øre? Lurer på om de som har kjøpt nå har kjøpt for tidlig, men på sikt kan dette være en gunstig inngang. Hvem vet?

 

Ble mer spørsmål enn svar dette.

 

Ville bare lime inn hva den i en periode "tok av" på i går, slik at vi har det liggende.

 

***

 

 

http://www.newsweb.no/index.asp?melding_ID=94362

 

14.06.04 09:46 WIC SMARTNET AS HAR INNGÅTT RAMMEAVTALE MED HYDRO avtaler

 

Hydro IS Partner har undertegnet en rammeavtale med WiComs

datterselskap Smartnet om installasjon av trådløst nettverk

på flest mulig av Hydros 300 kontorer.

 

WiComs datterselskap Smartnet har fått rammeavtale med Hydro

 

 

Hydro IS Partner har undertegnet en rammeavtale med WicCms

datterselskap Smartnet om installasjon av trådløst nettverk

på flest mulig av Hydros 300 kontorer.

 

 

Rammeavtalen omfatter leveranse av komplette, integrerte

løsninger for trådløs aksess og etablering av IP-soner, med

svært høye krav til brukervennlighet, funksjonalitet,

ytelse og sikkerhet. Smartnet står for design og

integrasjon av løsningene, som er basert på IP-

soneprodukter fra ipUnplugged samt infrastruktur- og

administrasjonsprodukter fra Cisco Systems.

 

 

- For oss er dette en bekreftelse på vår posisjon som et av

de ledende kompetansemiljøene i landet på trådløse

nettverk. Avtalen er et resultat av den målrettede

oppbyggingen av kompetanse vi har gjort på dette området de

senere årene, sier Thomas Ramm, administrerende direktør i

WiCom ASA.

 

 

Trådløse nettverk er et av de mest fokuserte og hurtigst

voksende segmentene innen IT, med en forventet kraftig

økning i utbredelse for trådløse løsninger i tiden

fremover. - Vi har bygd vår ledende posisjon blant annet

gjennom et fokusert samarbeid med partnere som Cisco

Systems og IP-Unplugged over lang tid, noe som gir oss

muligheten til å bli en foretrukket leverandør for krevende

kunder med komplekse behov. Derfor har vi et svært godt

utgangspunkt for å utnytte den forventede veksten på dette

feltet, og ser frem mot betydelig ekspansjon i

installasjonstakten for våre trådløse løsninger, allerede i

inneværende år, sier Thomas Ramm.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

http://www.hegnar.no/IT-Kanalen/newsdet.as...=154833&cat=110

 

Frykter kursfall

 

Delphi Fondene frykter kursfall i IT-aksjen Wicom.

 

Artikkel av: Stian Jacobsen (29.7.04 10:06)

 

Delphi Fondene har gjennomført en teknisk analyse av Wicom. Analytikeren lurer på om vi kan stå foran et brudd ned.

– Wicom trender nedover og synes nå å være i ferd med å bryte ned gjennom støtten ved 35 øre. Dette vil etablere et salgssignal og åpne for ytterligere fall ned til støtten ved 25 øre. Den hurtige oppgangen for et år siden, gjør at det er lite støtte mellom disse nivåene. Dersom støtten holder, og aksjen vender oppover igjen, vil den møte motstand omkring 44 øre. Et eventuelt brudd opp gjennom dette nivået vil utløse et positivt signal i aksjen, skriver analytikeren.

 

I går sluttet Wicom-aksjen på 34 øre.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hva tror folket om denne aksjen for tiden ?

Har vi en mulig vinner , eller er hele greia humbug ?

 

Har ikke satset max på denne, men kanskje jeg bør ?

 

Uansett, tror jeg at selskapet har potensialet, og at det kan bli en vinner ila neste år ...

:wink:

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke det er så lurt å satse maksimalt i Wicom. Det kan nok være en bra aksje på litt sikt, men risikoen er nok absolutt til stede enda en liten stund.

 

Får Photonyx det til tror jeg dette kan bli et av de vakreste eventyr på OSE i 2005. Potensialet er der vil jeg tro. Skulle de klare målet om 15% av markedet i sitt segment så er det jo snakk om uhorvelige summer her.

 

Jeg har et par lodd i Wicom, men er ikke akkurat overeksponert. Jeg er imidlertid mye mer positiv nå enn hva jeg var for 6 mndr. siden.

 

Du får uansett ha lykke til med investeringen dersom du velger å gå inn.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 months later...

Har ikke blitt skrevet noe her siden september 2004... Så er vel på tide med en oppdatering. Aksjen heter nå IGNIS, ikke WiCom. Synd det ikke skrives mer om denne, siden den ser ut til å bli en vinner i januar 2005.

 

Aksjen har gått mye mellom 0,42 og 0,45 og var nå i en kjegleformasjon rent teknisk, og har brutt opp. Minner om at denne gikk fra samme nivå, 0,45, til 0,67 på forrige januar-rally. Det er en oppgang på ca 50%! Så nå som den har brutt opp teknisk er det kanskje på tide å hive seg på. *Hausse hausse*

 

For å være litt mer konkret tillatter jeg meg å lime inn hva Highlander på iMk sa om selskapet:

 

---

 

Tidligere WIC (WiCom ASA) har nå ticker IGNIS (Ignis ASA). Navneendringen skjedde 13.10.2004 og er et ledd i selskapets internasjonaliseringsprosess.

 

Det er verdt å merke seg følgende som er skjedd i løpet av 2004:

 

* 21 % økning i omsetning fra andre kvartal til tredje kvartal, og det er sannsynlig at veksten fortsetter

 

* Høy aktivitet og positivt og bedret resultat for 3. kvartal på rad i systemdivisjonen

 

* Det kinesiske selskapet Accelink Technologies Co. Ltd har utvidet samarbeidsavtalen med Ignis' datterselskap Photonyx. Med utvidelsen av avtalen styrket Ignis sin posisjon som en viktig leverandør av teknologi til verdensmarkedet for optisk telekomutstyr.

 

* Kommersialiseringsprosess for Photonyx-produkter i henhold til plan = forventede salgsinntekter 1. kvartal 2005

 

* Smartnet AS (eid av Ignis) er av Cisco Systems sertifisert som Cisco Silver Partner

 

* Hydro IS Partner har undertegnet en rammeavtale med Ignis' datterselskap Smartnet om installasjon av trådløst nettverk på flest mulig av Hydros 300 kontorer.

 

* Potensiell vekstaksje, som etter hvert bør prises som dette

 

* IGNIS (WIC) gjorde det veldig bra i januar 2004. Fra bunnen i romjulen (2003) på 46 øre steg aksjen til 67 øre i løpet av et par uker i januar. Jeg tror på reprise i 2005, og utelukker ikke at oppgangen kan fortsette gjennom hele året.

 

Anbefaling: Kjøp

Sist omsatt: NOK 0,44

Kursmål (6 mnd): NOK 0,70-0,80+

 

---

 

Tusen takk til Highlander for en fin oppsummering av aksjen!

Link to comment
Share on other sites

En del viste interesse for selskapet i april i 2004. Deretter har innleggene vært få og sjeldne på denne.

 

Samtidig har jeg inntrykk av at flere på forumet følger aksjen og sågar har investert summer i den. Ingen som har skrivekløe?

 

Jeg har kikket litt rundt etter info. Fant en noenlunde informativ tråd på et annet forum.

Link til HO Om det er hold i det som sies vet ikke jeg, men det kan vel være verdt en kikk?

 

Noen som har lyst og tid til å kikke på det tekniske?

 

Q404 kommer visst 14. februar. Opptil flere venter da informasjon om hvordan samarbeidet går og hvordan det ligger an med tanke på økt salg og omsetning i framtiden. Muligens skal noen posisjonere seg før dette? Volumet har i alle fall etter det jeg sett tatt seg opp i det siste.

Link to comment
Share on other sites

Fleischers aksjetips

 

"The comeback kid" Jan Eiler Fleischer kommer med sine syv beste aksjeanbefalinger.

 

Gambak har ifølge Jan Eiler Fleischer fått en flying start på børsåret 2005. Han håper at tittelen som "The comeback kid" igjen skal komme til heder og verdighet, skriver Finansavisen.

Fleischer velger følgende aksjer:

 

Eltek

Aker Kværner

Aker Yards

Nordic Semiconductor

Tandberg Television

Axxessit

Ignis

 

HO: Fleischer anbefaler IGNIS

Link to comment
Share on other sites

.

 

 

Ny liste kommer sikkert snart, men enn så lenge er visst dette den siste. Sorry for formatet!

 

Om aksjonærlisten

 

Aksjonærlisten er oppdatert pr. 14.10.2004

 

 

Aksjonærliste

Navn Aksjer Andel Land

Canica AS

49,048,274

12%

NOR

Ramm Thomas

22,258,871

6%

NOR

Gambak C/O Gambak Fondsforvaltning

17,000,000

4%

NOR

SE-TO

13,000,000

3%

NOR

Farstad Ove Steinar

12,000,000

3%

NOR

Statoils Pensjonskasse v/Statoil Kapitalfond

8,160,000

2%

NOR

Viking Investment Limited

7,588,443

2%

GBR

Northzone III AS

6,860,357

2%

NOR

DnB Nor Markets, AKS Market-Making Deriva

6,352,086

2%

NOR

Høgseth Bjørnar Vasshaug

5,000,000

1%

NOR

Formo Ivar

4,899,473

1%

NOR

Statoil Forsikring A /v Statoil Kapiltalforvaltning

4,550,000

1%

NOR

Eagle LTD

4,541,909

1%

GIB

Venture Partners Mul Fund (Delaware) L

4,421,623

1%

GBR

Thomas Fearnley, Stiftelsen Heddy og Nils Astrup

4,386,221

1%

NOR

Norsk Foretaksformidling

3,642,936

1%

NOR

Lime Venture AS

3,600,000

1%

NOR

Enger Arne

3,500,000

1%

NOR

Røed Petter

3,102,626

1%

NOR

Punis AS

2,600,000

1%

NOR

Sum 20 største aksjonærer: 186,512,819 47.22%

Link to comment
Share on other sites

.

 

I går kom en melding fra selskapet. Den inneholder et oppkjøp og en emisjon for 'nte gang.

 

Mandag spratt kursen så høyt som til 65 øre intradag og endte til slutt på 62 øre (opp fra 57 på fredag). Volumet var drøye 13 millioner.

 

Dagens handel endte med et lite fall til 61 øre på volum på knappe 5 mill.

 

Jeg vet ikke hvor kursen skal i løpet av kort sikt. At den faller under 60 øre er vel langt fra utelukket. Det var vel ikke denne nyheten man ventet på?

 

Gårsdagens meldinger:

 

 

17/01-2005 09:12:43: IGNIS - KJØPER VERDIFULL FIBERTEK., PRODUKTER OG KUNDEGRUNNLAG

 

Ignis ASA kjøper innmaten i det danske teknologiselskapet

NKT Integration A/S for 35 millioner DKK. Selskapet sikrer

seg ettertraktet nøkkelpersonell, produktportefølje,

kundegrunnlag, markedsledende fiberoptisk teknologi og en

av verdens mest avanserte fabrikker i sitt slag.

 

Fullstendig børsmelding og pressemelding følger vedlagt.

 

Kontaktperson:

Thomas Ramm, CEO, +47 91 37 07 95

 

IGNIS - Kjøper verdifull fiberteknologi, produkter og

kundegrunnlag

 

Ignis ASA kjøper innmaten i det danske teknologiselskapet

NKT Integration A/S for 35 millioner DKK. Selskapet sikrer

seg ettertraktet nøkkelpersonell, produktportefølje,

kundegrunnlag, markedsledende fiberoptisk teknologi og en

av verdens mest avanserte fabrikker i sitt slag.

 

Selgerens morselskap, NKT Holding A/S, investerer 10

millioner danske kroner i Ignis ASA gjennom en rettet

emisjon til kurs NOK 0,65 per aksje (ca. 15 prosent over

sluttkurs fredag 14. januar), og blir med det Ignis tredje

største aksjonær. Emisjonen skal etter planen vedtas i

ekstraordinær generalforsamling i Ignis ASA 31. januar 2005.

 

Ignis forserer med dette veien mot markedet med ett til to

år. Samtidig åpnes muligheten for utviklingen av nye

produkter og en attraktiv posisjon høyere opp i verdikjeden

for selskapets fiberoptiske bredbåndskomponenter for det

internasjonale markedet.

 

Ignis ASA inviterer til presse- og analytikerpresentasjon i

dag klokken 11.00. Sted: Staff Konferansesenter, Stranden

57 (Aker Brygge)

 

Innmatkjøpsavtalen ble inngått i dag, 17. januar 2005,

mellom Ignis ASA og dets nystiftede danske datterselskap,

Ignis Photonyx A/S og NKT Integration A/S.

 

Avtalt kjøpesum er 35 millioner danske kroner og oppgjøret

vil finne sted i tre transjer, henholdsvis 30. juni 2005,

31. desember 2005 og 31. desember 2006. Første avdrag med

forfall 30. juni 2005 er på 10 millioner danske kroner,

mens hvert av de to siste avdragene er på 12,5 millioner

danske kroner. På hvert av avdragene påløper 5 % årlig

rente. Styret vil fortløpende vurderer ulike

finansieringsalternativer.

 

Partene har gjensidig rett til å kreve at inntil halvparten

av avdragene med påløpte renter skal gjøres opp ved

utstedelse av aksjer i Ignis ASA. Benyttelse av denne

retten må varsles til motparten senest ti danske bankdager

før de nevnte forfallsdatoer. Aksjene skal utstedes til

volumveid gjennomsnittskurs på Oslo Børs de 20 siste

handledager før nevnte tidagersperiode. Ved konvertering av

første avdrag pr. 30. juni 2005, er minimum tegningskurs

imidlertid satt til NOK 0,65.

 

Kjøpet tilfører Ignis ASA et etablert kundegrunnlag med

stort potensial, flere kommersialiserte produkter, 20 høyt

kvalifiserte nøkkelansatte samt unik FoU- og

produksjonskompetanse ved fabrikken i Birkerød utenfor

København. Mulighetene åpnes for nye produkter og en

posisjonering høyere opp i verdikjeden.

 

Som forutsetning for inngåelse av avtalen skal IGNIS innen

31. januar 2005 vedta utstedelse av 17.075.045 aksjer til

NKT Holding A/S til kurs NOK 0,65 mot innskudd i penger.

Styret i IGNIS vedtok 16. januar 2005 å innkalle til

ekstraordinær generalforsamling i selskapet 31. januar

2005. Styret foreslår at generalforsamlingen vedtar rettet

kapitalforhøyelse på NOK 1.707.504,50 for å oppfylle

selskapets forpliktelser etter dette avsnitt.

Selskapet har ikke inngått avtaler i forbindelse med

ervervet til fordel for selskapets ledende ansatte eller

styremedlemmer eller for ledende ansatte eller

styremedlemmer i NKT Integration A/S eller NKT Holding A/S.

 

Dersom den ekstraordinære generalforsamling i Ignis ASA

ikke vedtar emisjonen, bortfaller avtalen med NKT

Integration A/S, og Ignis ASA forpliktes umiddelbart til å

betale 5 millioner danske kroner kontant eller ved

utstedelse av aksjer til selgeren pr. 1. februar 2005

basert på en kurs tilsvarende volumveid gjennomsnittskurs

på Oslo Børs i januar 2005. Eiendelene mv ervervet under

avtalen skal videre returneres til selgeren.

 

Ekstern link: http://www.newsweb.no/index.asp?melding_ID=101949

 

*************************************

 

 

17/01-2005 09:19:21: IGNIS - INNKALLING TIL EKSTRAORDINÆR GENERALFORSAMLING

 

Styret i Igins ASA besluttet 16. jan 2005 å innkalle til

ekstraordinær generalforsamling i selskapet 31. januar

2005. Styret forslår at generalforsamlingen fatter vedtak

om rettet kapitalforhøyelse mot NKT Holding A/S på NOK

1.707.504,50 , og ber om en fullmakt til å utstede aksjer i

samsvar med selskapets forpliktelser etter avtale inngått

med NKT Integration A/S.

 

Se melding sendt tidligere i dag.

 

Innkallingen er vedlagt, og sendt alle

aksjonærer i dag.

 

Ekstern link: http://www.newsweb.no/index.asp?melding_ID=101951

 

 

**************************************

 

 

17/01-2005 09:39:17: IGNIS - FLAGGEMELDING

 

Viser til dagens børsmelding om kjøp av eiendeler og

ansatte fra NKT Integration A/S.

 

Ved avtale inngått mellom Ignis ASA, Ignis Photonyx A/S og

NKT Integration A/S 17. januar 2005 har NKT Holding A/S,

direkte eller ved nærstående som nevnt i

verdipapirhandelloven § 1-4, fått rett til å tegne aksjer i

Ignis ASA som, ved full utnyttelse, kan gi selskapet en

eierandel i Ignis ASA på over 5 % regnet i forhold til

dagens aksjekapital.

 

IGNIS - FLAGGING

Viser til dagens børsmelding om kjøp av eiendeler og

ansatte fra NKT Integration A/S.

 

Ved avtale inngått mellom Ignis ASA, Ignis Photonyx A/S og

NKT Integration A/S 17. januar 2005 har NKT Holding A/S,

direkte eller ved nærstående som nevnt i

verdipapirhandelloven § 1-4, fått rett til å tegne aksjer i

Ignis ASA som, ved full utnyttelse, kan gi selskapet en

eierandel i Ignis ASA på over 5 % regnet i forhold til

dagens aksjekapital.

 

Det nøyaktige antall aksjer NKT Holding A/S har rett til å

tegne kan ikke angis eksakt på det nåværende tidspunkt.

 

Styret i Ignis ASA har 16. januar 2005 foreslått at

selskapet i ekstraordinære generalforsamling 31. januar

2005 vedtar en utstedelse av 17.075.045 aksjer til NKT

Holding A/S til kurs NOK 0,65 mot innskudd i penger. Dette

utgjør 4,1 % av selskapets aksjekapital etter

kapitalforhøyelsen.

 

I tillegg har NKT Holding A/S rett til konvertering til

aksjer under avtalen av 17. januar 2005. Avtalens kjøpesum

er 35 millioner danske kroner og oppgjøret vil finne sted i

tre transjer, henholdsvis 30. juni 2005, 31. desember 2005

og 31. desember 2006. Første avdrag med forfall 30. juni

2005 er på 10 millioner danske kroner, mens hvert av de to

siste avdragene er på 12,5 millioner danske kroner. På

hvert av avdragene påløper 5 % årlig rente. Partene har

gjensidig rett til å kreve at inntil halvparten av

avdragene med påløpte renter skal gjøres opp ved utstedelse

av aksjer i Ignis ASA til NKT Holding A/S eller dets

nærstående.Aksjene skal utstedes til volumveid

gjennomsnittskurs på Oslo Børs de 20 siste handledager før

nevnte tidagersperiode. Ved konvertering av første avdrag

pr. 30. juni 2005, er minimum tegningskurs imidlertid satt

til NOK 0,65.

 

NKT Holding A/S eller nærstående har således etter avtalen

rett til konvertering av aksjer for totalt 17,5 millioner

danske kroner pluss renter.

 

NKT Holding A/S eller nærstående eier pr. dato ingen aksjer

i Ignis ASA.

 

Ekstern link: http://www.newsweb.no/index.asp?melding_ID=101957

Link to comment
Share on other sites

Frisk satsing av Ignis dette. Var også avventende i min reaksjon på dette oppkjøpet, men jeg må si at etter å fått studert dette nærmere kan det se ut til å være en god handel.

 

Flere aksjer kunne vi vært foruten, men det oppveies etter min mening av det positive som Ignis får ut av dette. Ved oppkjøpet av NKT Integration har de fått med tusen kvm "clean room" og en rekke andre fasiliteter. I tillegg til dette atten høykvalifiserte kollegaer og tilgang til verdensledende teknologi.

 

Dette må sies å være i utgangspunktet en god pris for en strømlinjeformet produksjonsbedrift lokalisert i Birkerød som er regnet som Danmarks svar på "Silicon Valley". De kan nå starte produksjon av deres chip basert på deres Tunable Diffraction Grating teknologi i stort volum. Selskapet mener at dette oppkjøpet forserer deres planer om å ta markedsandeler med ett til to år.

 

Da Accelink for en tid tilbake var på jakt etter ny teknologi, var det Photonyx sin teknologi som var den klare vinneren i konkurranse med andre produsenter sin nyvinninger. Jeg tror ikke at det var noen av deres konkurrenter som ikke ville være med i konkurransen om innpass på det kinesiske markedet, så jeg har rimelig god grunn til å tro at deres teknologi ble målt mot det beste de andre produsentene kunne fremvise.

 

I tillegg til dette ser de muligheten til å kunne integrere deres chip i moduler som var med i NKT Integration sin produktportefølje. De beskriver NKT Integration sin teknologi som verdensledende. I kombinasjon med deres egenutviklede diff-chip som har lave produksjonskostnader bør det kunne gi dem muligheter til å selge dette med gode marginer. De vil da kunne få overskudd på hele verdikjeden, noe de er alene om så vidt jeg vet. Dette bør kunne gi dem store konkurransefordeler i markedet.

 

Overskudd i bedriften kommer ikke i år, men ”helt sikkert neste år” uttaler Ramm i forbindelse med presentasjonen. Da kan det gå fort fremover med produksjonsvolum hvis denne teknologien har de fordeler på pris og spec som jeg har fått inntrykk av.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...