Jump to content

GRE - tid for kjøp?


Vegard

Recommended Posts

Har en del kontakter innen Gresvig-systemet, og regner med et resultat for Q403 langt dårligere enn tidligere forventet.

 

Fremleggelse av resultat kommer 23/2-04 og vil etter all sannsynlighet presse kursen ned ytterligere.

 

Men en grundig omstrukturering i høst og effektivisering av driften vil nok også spille inn. Gresvig forsøker å snu minus til pluss, men etter en dårligere desember måned enn forventet er det mer sannsynlig med et dårlig Q3-resultat og et glitrende Q104-resultat.

 

Gresvik var ifjor en av de mest voksende aksjene, men jeg tror aksjen har et enda bedre vekstpotensial. Per idag er nok aksjen underpriset.

Hvis GRE legger frem dårlige resultater den 23/2, vil jeg anbefale et kjøp når kursen er lav. En teknisk analyse indikerer en forsiktig oppgang, og aksjen ligger i en stigende trendkanal. Q3 vil nok ikke sende aksjen ut av trendkanalen, men heller sende den til bunnen av kanalen. Aksjen har støtte på 24,5 og motstand på 26,5

 

pplot.php?paper=GRE&exchange=OSE&from=20030716&to=20040130&period=&ema_percentage=&height=350&width=700&bollinger_period=&bollinger_std=&envelope_period=&envelope_shift=&lrc_period=&lrc_date=&tc_period=60&tc_date=20040201&tc_unbroken=yes&tc_regress=&ama_align=

 

Håper å få flere innspill her, siden jeg alltid har vært litt blind for egne feil når jeg har tro på en aksje.

Link to comment
Share on other sites

Det må legges til at mange er redd for den nye sportsgiganten XXL når Gresvigaksjen skal prises.

Først litt historikk: GRE har før ligget flere ganger høyere enn idag. Siste kurs er 25,90. Kursen har ligget på over 100 kr, selv om antall aksjer på den tiden var 7,7 mill, og dagens antall er 19,8 mill. Selskapet er verdt ca. 750 mill. kr, noe som tilsier en pris på ca. 35 kr. Men da må resultatet først se blått.

 

Men tilbake til XXL: Selskapet er startet av de samme som startet suksesskjeden Elkjøp. Store varehus er forretningsideen, og disse koster penger. De som startet kjeden spytter i millionbeløp hvert år for å støtte opp. Tallene er røde som forventet, men i det siste er disse blitt mørkerøde. På butikknivå handler dette om lite salg og for lite bemanninig, på styrenivå er grunnene mer diffuse. Det kan vise seg vanskeligere enn ventet å ta opp en stor nok del av markedet til å tjene penger.

Link to comment
Share on other sites

Det er også mitt inntrykk at det kommer et elendig 4. kvartal, men et desto bedre 1.kvartal. Hadde egentlig forventet en større nedgang enn det som har slått til så langt etter profitwarningen som kom.

 

Tror på en dipp etter resultat og tror det kan være en bra kjøpsanledning. Januar har vært kanonbra i området jeg bor i (indre østland), så hvis ikke været ødelegger for salget videre fremover ser det lovende ut. Regnvær frister ikke til skiaktivitet..

 

Siphlo

Link to comment
Share on other sites

Har kikket på en del tall. Alle butikkene i Oslo/Akershus gikk over budsjett i januar. Dette har selvsagt med snøen å gjøre. Gresvig er bygget opp av flere selskaper, som Produksjon og Distribusjon, men her er det få interessante tall. Lite forandringer. G-sport butikkene er enten privateide eller Detaljbutikker eid av Gresvig. Gresvig Detalj er den suverent største inntektsposten i kjeden, og har i januar gått med et voldsomt overskudd. De fleste og største butikkene finnes i Osloområdet, og her har det også vært størst økning i omsetning i januar. Hvis vinteren varer en stund, vil nok Q1 se pent ut. Lurer på å sette penger her etter kjipe Q4-tall, hvis de kommer som jeg håper.

Link to comment
Share on other sites

Hentet fra Stocklink:

 

"Gresvig har sammen med representanter for kjedemedlemmene i G-Sport og Intersport arbeidet i et års tid med å utvikle nye kjedekonsepter med tilhørende samarbeidsavtaler for de to kjedene. De nye samarbeidsavtalene er nå ferdigstilt, og G-Sport Rådet og Forretningsutvalget i Intersport som representerer kjedemedlemmenes interesser overfor Gresvig har begge anbefalt medlemmene å signere nye avtaler.

 

-Målet er at Gresvig med de nye samarbeidsavtalene og kjedekonseptene skal bidra til å skape bransjens mest fornøyde kunder og mest lønnsomme forhandlere. Den viktigste endringen i konseptene består i at det etableres flere fellesløsninger for forhandlerne og en klarere arbeidsdeling mellom Gresvig og forhandlerne. Dette skal fremme effektivitet og lønnsomhet for begge parter. Felles kjedesortiment og økt konsentrasjon når det gjelder produkter og leverandører skal dessuten bidra til bedre innkjøpsbetingelser, heter det i en melding fra Gresvig.

 

-I løpet av den siste uken har omkring 100 kjedemedlemmer signert den nye samarbeidsavtalen. Den nye avtalen innebærer også økt langsiktighet i form av en 36 måneders rullerende gjensidig oppsigelse mellom Gresvig og forhandlerne. Gresvig har valgt å tilby kostnadsfri installasjon av ny butikkdataløsning for de medlemmer som signerer langsiktig avtale. Det er forventet at et betydelig antall medlemmer vil ha signert ny avtale i løpet av februar og mars, skriver Gresvig."

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Er ikke akkurat mye blest rundt denne aksjen, verken i Forumet eller på Børsen, men her er ihverfall en nyhet:

 

To aksjetips

 

Analytiker Erik Helberg anbefaler kjøp av to aksjer.

 

Analytiker Erik Helberg i Pareto Securities har god god tro på både Conseptor og Gresvig.

- Conseptor har spennende vekstutsikter, en stram franchisemodell og nytt produksjons- og leveringssystem som reduserer risikoen for å bomme på moten.

 

Gresvig har gjort omfattende arbeid med ny kjedeavtale som gir grunnlag for både større lojalitet til kjedesortiment og bedre innkjøpsmakt fremover, sier Helberg til Finansavisen.

 

pplot.php?paper=GRE&exchange=OSE&from=19900316&to=20041001&period=&ema_percentage=&height=250&width=500&bollinger_period=&bollinger_std=&envelope_period=&envelope_shift=&lrc_period=&lrc_date=&tc_period=600&tc_date=20041002&tc_unbroken=&tc_regress=&ama_align=&average_10=1

 

Ser ut som om Gresvigaksjen nok en gang har fått en rekyl fra dagens nivå, har potensiale til å nå 40 før toppen av trendkanalen er nådd. Positiv analyse gjør at interessen stiger fra nær null, og da kan aksjen gå ganske fort. Går for denne i ukeskonkurransen.

Link to comment
Share on other sites

Chartet ditt er jo fra 1997 til nå, kanskje en god langsiktig investering, men passer den helt til ukeskonken? Jeg ville ikke tro det... Hvis du ser på et kortere bilde, fra mai til nå, ligger den i en klart synkende trendkanal. Den brøt faktisk ned gjennom denne nylig, som burde signalisere høyere falltakt. Istedenfor gikk den opp igjen forrige uke til 32,20, men RSI gikk fra 30 til 70 også iløpet av uken.

Link to comment
Share on other sites

Det er sant det, men på grunn av kjøpsanbefalingen kan det komme et par hopp til her. Lite volum i aksjen.

 

Men når aksjen nå har trendet nedover en stund er det vel en del som skvetter litt i trusa og gjerne vil ut igjen når vi er oppe over 32, det kan bli litt salgspress...

 

Jeg fjernet aksjen fra månedsporteføljen min i stad, (før jeg leste innlegget ditt også) er litt usikker på om jeg skal la den stå i ukesportisen. Vi får se!

Kanskje jeg shorter Pan isteden...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...