Jump to content

Analyser - teknikker osv.


Recommended Posts

Tenkte vi her kunne dele litt kunnskaper og teknikker hva aksjeanalyse angår. Jeg er selv på ingen måte noen ekspert på analyse, hverken teknisk analyse eller annen analyse, men jeg har her funnet mye nyttig om teknisk analyse:

 

Technical analysis A-Z

Ivestopedia Analysis Dictionary

Fine forklaringer av uttrykk brukt om aksjer, i regnskap osv.

Dessuten er vel Investopedia det stedet jeg har funnet med flest og best linker og artikler om analyse, både teknisk og fundamental. Her finner du det meste.

 

Hvor grundig velger dere som aktivt trader å analysere en aksje, og hvordan går dere frem for å finne et selskaps verdi og verdi/ant. aksjer = rimelig aksjekurs ??

Link to comment
Share on other sites

Dere..

 

Her fant jeg mye godt stoff om teknisk analyse (TA)

 

Lesestoff i mengder for den som har tid og interesse.

 

http://www.bullspike.com/newsite/asp/Artic...sp?categoryID=2

 

Prøv litt omkring de aksjene dere følger og legg ut resultatene slik at vi kan diskutere dem.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

På forespørsel fra enkelte forumbrukere tar jeg herved initiativ til å presentere mine teknikker og mitt syn på brukbare verktøy og metoder i teknisk analyse.

Teknisk analyse brukes for å bestemme en aksjepris' retning, og for å definere gode kjøps- og salgstidspunkter. For å analysere en aksje bruker man få, men viktige informasjonsposter: Åpnings-, høy-, lav- og sluttkurs samt volumtall.

En teknisk analytiker bruker grafer for å bestemme en prisutvikling over tid. Det finnes mange slags kart, jeg velger å bruke kart basert på sluttkurser og volum, hentet fra Netfonds eller enda bedre, Bigcharts (får ikke opp Bigchartskartene her, så jeg bruker Netfonds):

 

091003_ascending.gif091003_decending.gif091003_sym.gif

 

Et av de eldste og mest brukte verktøyene til tekniske analytikere er det glidende gjennomsnittet. Et glidende gjennomsnitt er basert på aksjekursen de siste dagene. Et 10-dagers glidende gjennomsnitt viser gjennomsnittlig pris de siste 10 dager. Et glidende gjennomsnitt kan brukes for lettere å se utviklingen til aksjer. Den reduserer med andre ord "støyen" i en graf. Et glidende gjennomsnitt viser også gode kjøps- og salgstidspunkt. Når en aksjekurs går igjennom et glidende gjennomsnitt, betyr det at dagens kurs er høyere enn de siste dagers gjennomsnitt. Man bør tilsvarende selge når kursen går under det glidende gjennomsnittet. Her ser vi at kursen til INM flere ganger bryter igjennom det glidende gjennomsnittet:

 

pplot.php?paper=INM&exchange=OSE&from=20030730&to=20040213&period=100&ema_percentage=&height=250&width=500&bollinger_period=&bollinger_std=&envelope_period=&envelope_shift=&lrc_period=&lrc_date=&tc_period=&tc_date=&tc_unbroken=&tc_regress=&ama_align=&average_10=1

 

Vi kjøper når kursen bryter igjennom og går over, og selger når kursen bryter igjennom og går under gjennomsnittet. Dette er et 10-dagers gjennomsnitt. Starter vi med 100 000 vil vi ha tjent 62 000 på de 100 dagene kursen viser, mens vi kun ville ha tjent 32 000 kr på å kjøpe i starten av perioden og selge i slutten. I tillegg kan pengene brukes på andre ting mens kursen er under gjennomsnittet.

Metoden virker også i et fallende marked:

 

pplot.php?paper=AKVR&exchange=OSE&from=20020729&to=20030213&period=&ema_percentage=&height=250&width=500&bollinger_period=&bollinger_std=&envelope_period=&envelope_shift=&lrc_period=&lrc_date=&tc_period=&tc_date=&tc_unbroken=&tc_regress=&ama_align=&average_10=1]

 

AKVR for et år siden. Ved kjøp 19.07.02 og salg 13.02.03 får man et tap på 45 000 med 100 000,- i startkapital. Kjøper vi etter det glidende gjennomsnittet får vi en gevinst på ca. 40 000.

 

En annen viktig indikator på prisutvikling er volumgrafen. Når en aksje plutselig spretter høyt opp, ser vi ofte at kursen fort synker litt den påfallende dagen eller uka. Om det er stigningen eller det påfølgende fallet som er den fremtidige utviklingen, kan vi finne ut ved å studere volumet. Hvis volumet (antall aksjer omsatt) er stort i oppgangen men lite i nedgangen, betyr det at flertallet av investorene trodde på oppgangen, og at nedgangen skyldtes kun et mindretall investorer som selger for gevinstsikring eller mener kursen er for høy. Hvis en aksje derimot går høyt opp på lite volum, og deretter går ned på høyt volum, var nok oppgangen et feilslag.

 

pvol.php?paper=ALX&exchange=OSE&from=20030730&to=20040213&period=&width=500

 

Helt til høyre i grafen til ALX ser vi at kursen stiger på høyt volum, men deretter får en korreksjon. Merk at korreksjonen skjer med langt lavere volum enn oppgangen. Videre oppgang er dermed sannsynlig. Husk at store forandringer i kurs ofte kommer med stort volum (se på oppgangen i januar).

 

Dermed har jeg så vidt skrapet i overflaten til det store og vidt omfattende temaet teknisk analyse. Her er en enkel fremgangsmåte for den som skal ta en teknisk analyse av en aksje:

1. Bestem markedet. Er det et stigende eller synkende marked?

2. Velg en aksje som ser lovende ut.

3. Se etter støtte og motstand, trender og utviklingsretning,

4. Avgjør kjøp eller salg

5. Bruk et glidende gjennomsnitt for å finne en god inngangspris

 

Tilslutt må det sies at det alltid er et grunnlag for en aksjes prisning. Om man ser en aksje stige 10% to dager på rad betyr ikke det at den gjør det samme tredje dagen. Det er viktig å vite nøyaktig hvorfor en aksjekurs beveger seg, særlig når utfallet er kraftig. Grunnlaget for prisningen kan ligge i renteforandring, olje-/laksepriser, børsmeldinger eller endringer i markedskonjukturene. Det er viktig å ha kontroll på det fundamentale ved aksjen. Derfor kunne kanskje en som har god oversikt over basic fundamental analyse fortsette tråden og gjøre rede for grunnprinsippene ved fundamental analyse?? Pirelli, Pathfinder?

 

 

Se linkene i starten av tråden for mer info ang. teknisk analyse.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Okay, jeg gjør et forsøk på å forklare hva TA er :D Siden Vegard allerede har lagt frem konkrete eksempler på TA dropper jeg dette i første omgang. Dessuten har jeg ikke mulighet til å legge inn charts, så det blir vanskelig å gå i detalj rundt forkskjellige formasjoner.

 

Hva er Teknisk Analyse :?:

TA er en metode for 'måle' psykologien i aksjen, ikke den 'riktige' verdien.

 

Metodene til en 'Teknisk Analytiker' kan sammenliknes med metodene til en meterolog. Meterologen bruker historiske data og sannsynligheter til å spå været. I ren TA, er chartet og volumdata det eneste man forholder seg til. Dette gjør at at TA er en meget rask metode for å analysere en aksje. En analyse tar maks fem minutter :!:

 

(Motsetningen til dette er selvfølgelig Fundamental Analyse (FA):

- FA tar ikke hensyn til psykologien i aksjen.

- FA krever lang erfaring å utføre

- FA krever at man følger nøye med på nyheter

- Kort sagt; FA krever en enorm innsats.)

 

Hva ser man etter i TA :?:

Man ser etter formasjoner i chartet som kan si noe om hvilke nivåer spekulantene anser som 'dyre' eller 'billige'.

Hvor snudde det ned sist :?: Hvor var siste bunn :?: Kanskje det er flere bunner på samme nivå :?:

Hvor mange aksjer er omsatt på disse nivåene :?: Dette er eksempler på spørsmål en TAnalytiker stiller seg selv.

 

Det blir for vanskelig å gå i detalj rundt forskjellige formasjoner når det ikke er mulighet for å legge inn bilder. Men jeg kan nevne noen vanlige formasjoner.

 

Topp

Bunn

Dobbel topp

Dobbel bunn

Hode / skulder

Gaps

Stigende Triangel

Synkende Triangel

 

alt jeg kan om TA har jeg lært fra boka 'Aksjekjøp og daytrading'. Den anbefales.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg pleier å bruke Bigcharts jeg, der har du en masse forskjellige verktøy å bruke, dessuten er det gratis..

 

Prøv det! Man må skrive no: før ticker for norske aksjer, man kan også analysere utenlandske.

Eks.: Norsk Hydro :arrow: skriv no:nhy

 

De verktøyene jeg bruker mest og har lagret i Bigcharts er: Glidende gjennomsnitt, 'volum+'-graf, MACD og RSI. Da får du noe som ser slik ut:

Link til chart

 

Størrelsen på chartet som ble lagt inn gjorde tråden uleselig, jeg endrer derfor innlegget til Vegard slik at det nå bare vises en link.

 

Pirelli

 

På grafen kan du se hvordan de forskjellige indikatorene viser prisutviklingen.

Lav RSI :arrow: lavt priset, sannsynlighet for å stige

MACD: :arrow: Den blå linja krysser den grønne: Kjøp hvis den blå går over

Volum indikerer om det er 'enighet' om prisen. Stigning på lavt volum er ikke alltid holdbart.

SMA - Simple Moving Average :arrow: et prisgjennomsnitt for et gitt antall dager, fin å finne trenden med, og om aksjen øker mer eller mindre enn trenden (MACD viser dette bedre)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 3 years later...

Hei.

 

Jeg vil nå definitivt si at det var verdt å lese igjennom denne boken.

 

Har fulgt rådene i "Dine Penger" ganske så slavisk, men ser nå at jeg kunne ha solgt meg ut når aksjene ikke

klarer å bryte igjennom motstand for så få et fint overskudd. (og eventuelt kjøpe meg inn igjen når den har falt ned

til støtte.)

Uten boken så hadde jeg ikke vist hvordan man kjenner igjen disse tingene. Kan anbefales på det sterkeste, hvis du

er nybegynner. Helst å lese igjennom denne, før du gjør noe som helst i markedet vil være mitt beste råd.

 

-Erik

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...