Jump to content

Episode 295 - Torsdag 02.06.05


pluss201

Recommended Posts

  • Replies 119
  • Created
  • Last Reply

Du kan spørre du pluss, som nevnt i forrige episode tror jeg morgendagen gjør dobbelttoppen fra tildigere til ett flaut minne i fortiden... Zoonic later til å være enig med meg - forutsatt at Tomra stiger 56%... :blink:

 

Stjålet fra HO (som sikkert har stjålet det fra noen andre):

 

Stensrud: Bedre for aksjer

 

Skagens Kristoffer Stensrud ser bedre tider for aksjer, og peker på flere grunner.

 

Flere av truslene observert ved nyttår ser nå ut til å ha stabilisert seg. Oddsen for bedre tider har blitt bedre, skriver Skagen Fondenes investeringsdirektør Kristoffer Stensrud i en gjestekommentar i DN.

 

Han peker blant annet på følgende:

 

- Reduserte ubalanser i USA

- Oljeprisen gikk ikke i "hundre"

- Kina ser sunnere ut enn på mange år

- Europeiske selskaper tjener bedre enn ventet - og betaler ut utbytte

- Fallende renter på risikofrie vestlige obligasjoner

 

Utbyttebetalingen fra de største selskapene kan nå konkurrere med obligasjonsrenten. Dette fenomenet har vi ikke sett siden aksjemarkedene var på sine bunnivåer i 2002/03, fortsetter Stensrud.

Link to comment
Share on other sites

Hehe... 56% blir nok vel mye.

 

Som en liten kuriositet, kan det legges til at Tomra har dratt hovedindeksen med seg en del ganger nå de siste par årene.

 

Ved brudd ned har det faktisk vært ledet an av Tomra. Ved brudd opp har Tomra vært blant som har dratt lasset. Det er ikke fleip en gang.

 

Den som vil, kan jo klistre inn Tomra-kursen og hovedindeksen i samme bilde, så vil fasiten være ganske morsom. Tror jeg da. :) Jeg har for mange tommeltotter til å greie å få til et slikt bilde.

 

Skulle fasiten være annerledes enn jeg tror, så ber jeg ydmykt om unnskylding på forhånd. :rolleyes:

 

Pussig dette. Nå girer USA ytterligere opp, 1-1.3% akkurat nå.

Link to comment
Share on other sites

Hvorvidt Tomra har ett samspill med hovedindeksen eller ikke skal jeg ikke påstå noe om, men market cappen til STL på 252 milliarder veier nok noe tyngre enn cappen til Tomra på noen kroner over 5 milliarder. De med sans for tall kan sikkert finne ut hvor mye de forskjellige selskapene veier på indeksene, og sånn sett finne ut hvor mange prosent TOM må gå for at indeksen skal legge på seg 1%...

 

Usedvanlig heftig utvikling i OSE vennlige impulser nå i kveld, oljeprisen krabber mot $54 og:

 

dow.gifnasdaq.gifsandp.gif

 

OSX indeksen stiger 1,49%

Link to comment
Share on other sites

Uff da. Måtte du ødelegge dette med de store tallenes lov? Hehe... :D Ved bruddene har i alle fall Tomra vært med. Men det er selskapet neppe alene om heller. :)

 

Håper ingen har nok fritid til å finne ut det du antydet, Pirelli.

Link to comment
Share on other sites

Enig med nedenunder.

 

Tomra's vekting på hovedindeksen er svært liten. Mulig OSE preges noe de dagene vi har hatt fall på 10-15%, men ikke stort.

 

NHY/STL/TEL/FRO vekter såå mye mer..

 

Den oljen har virkelig fått på seg skoene, mulig du får rett Pirelli.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt de siste par dagene til å kjøpe AKVER (245) og CRU (7,95) kortsiktig. I tillegg har jeg kjøpt en del KVI med litt lengre horisont.

TOM er kastet ut av min kortsiktige portefølje. At jeg ikke lærer :rolleyes:

Jeg påvirkes nok ubevisst av TOM-klanen her inne ;) for dette er en aksje jeg egentlig ikke har særlig tro på personlig. Men, jevnt og trutt synes det som om jeg må innom en tur allikevel...

 

Jeg vil nok rokkere litt i portisen i morgen også, -føler meg ikke komfortabel med mindre jeg har minst 200k i KVI. Det ville være forbasket å gå glipp av innspurten når jeg har sittet på/tradet den så mye siden desember...

Link to comment
Share on other sites

Vidar

 

Forstår godt du har kasta ut TOM. Store svigninger og mye usikkerhet. Absolutt ikke noe å anbefalle, og ting har tatt så fryktelig mye lenger tid enn folk trodde også. Bare sikkerhetsmerkingen kommer nå, så er det ingen større hindere for Tyskland i det minste.

 

Kommer ikke Tyskland, så er dette en grusom case av dimensjoner. Avsetninger pga kostnadskutt i Q2 og Q3. Økt marginpress i andre markeder og PE på rundt 25 per dagens kurs. Rett og slett grusomt.

 

Men kommer Tyskland så kan vi se en dobling når inntektene begynner å komme på bunnlinjen. Men noe trygt og godt case er det desverre ikke lenger. Heller pill råttent.

 

Men det er stort potensiale her, skulle eu's største økonomi dra seg til. England og japan blir jo en sukring her, men slik som vi ser Japan har drøyd så inn i vassen ut i tid, så er det tvilsomt om man se noe inntekter fra England før tidligst slutten 2006...

 

 

 

* Jeg ser med gru på dette med sikkerhetsmerking som aldri blir klargjort og at det hele kan ende i at vi faktisk ikke får noe avklaring på det før høsten. Industrien kan vente og se ann hva som skjer med den politiske situasjonen både i forhold til internt valg og EU. Men kjedene begynner å få dårlig tid, og dette vet de vel. Hvis bare merkingen kunne bli avgjort, så kan mersalget øke drastisk og svært fort.

Link to comment
Share on other sites

At Tomra gjør utlsag på over en prosent på hovedindeksen skal myye til...

 

Tok for moro skylt å la sammen MC til alle selskapene på OSEBX (64 selskaper inkl TOM) og MC var da 924 518 mill altså nesten en million millioner!! TOM er 5015 millioner av disse, det vil vel si ca 5 promille ;-) Og det er enda 129 selskaper vi ikke har tatt med i beregningene...

 

Jeg er ikke noe kløpper i matte (så jeg skal ikke prøve å regne noe på dette), men man trenger vel ikke være en kløpper i matte for å skjønne at TOM skal gå riiimelig mange % om det i det hele tatt har innvirkning på Hovedindeksen!

Link to comment
Share on other sites

Toppet opp portisen min i dag med KVI. Har hele smørja i dette selskapet nå, så her får det briste eller bære :blink: Typisk min flaks så snur vel kursen på flisa og tryner i morgen......

 

 

Jeg har to portefølger, en som er min private og en som jeg har i mitt heleide aksjeselskap. Er det noen av dere som er skikkelig gode på de nye skattereglene i forbindelse med vinning/tap på aksjer i et slikt selskap som jeg har ? Selv er jeg litt forvirret og har fått mange forskjellige forklaringer med dobbelbeskatning på utbytte/avkastning osv.

 

 

Morgendagen tror jeg blir spennende. USA er godt opp og oljen har raketter i hekken. Nymex i 54,45 nå.

Link to comment
Share on other sites

Stockinfo.no, jeg eier 100 % av aksjene i et selskap som går med noen lapper i overskudd hvert år. Jeg har de siste 6-7 årene satt store deler av tilgjengelig kapital i firmaet på børs. Tidligere var det jo slik at tap på aksjer fikk man fradrag for og inntekter ble beskattet sammen med resten av overskuddet i firmaet.

 

Hvordan er det nå ? Regnskapsføreren min sier at tap på aksjer vil ikke gi skattefradrag og vinning blir dobbeltbeskattet. Revisoren min sier noe annet, men er så vanskelig å forstå seg på at jeg nesten har gitt opp.

 

Vil det kanskje lønne seg å ta ut max utbytte for deretter å sette pengene i min private portefølje, eller hva..... ?

Link to comment
Share on other sites

Pokker !! Tenkte jeg skulle lime inn Investtech's graf over KVI for mogendagen, men får det ikke til !! (Mine datakunskaper er nokså begrenset :rolleyes: )

 

 

Uansett under følger teksten som hører til.

 

 

Kværner ligger i en stigende trend og videre oppgang innenfor denne indikeres. Ved reaksjoner tilbake er det støtte mot gulvet i trendkanalen. Aksjen har marginalt brutt opp gjennom motstanden ved ca 106 kr. Etablert brudd vil indikere videre oppgang. Volumtopper korresponderer godt med kurstopper og volumbunner korresponderer godt med kursbunner. Volumbalansen er også positiv, noe som styrker trendbildet. RSI er overkjøpt. Aksjen kan likevel gjerne stige videre, og vi bør se en nedgang i RSI-kurven før dette brukes som et salgssignal. Aksjen anses samlet sett teknisk positiv på kort sikt.

Link to comment
Share on other sites

Dærsken for et sinnsykt rally på USA-børsene idag! Opp 1,3% på litt over en time, så ned igjen til en god pluss.

 

Ble stoppet ut av min trade i DJIA med en umerkelig gevinst.

Link to comment
Share on other sites

Jada, og når ser det ut til å bli en bra finish også! Det virker "robust" der borte, ingen tvil om det, også den oljeprisen!!

 

Må nesten lime inn dette: Dette skrev jeg igår!

 

Børsene der borte kommer sterkt tilbake imorgen, følg med!

 

Basert på HHT... :D

Link to comment
Share on other sites

Stockinfo.no, jeg eier 100 % av aksjene i et selskap som går med noen lapper i overskudd hvert år. Jeg har de siste 6-7 årene satt store deler av tilgjengelig kapital i firmaet på børs. Tidligere var det jo slik at tap på aksjer fikk man fradrag for og inntekter ble beskattet sammen med resten av overskuddet i firmaet.

 

Hvordan er det nå ? Regnskapsføreren min sier at tap på aksjer vil ikke gi skattefradrag og vinning blir dobbeltbeskattet. Revisoren min sier noe annet, men er så vanskelig å forstå seg på at jeg nesten har gitt opp.

 

Vil det kanskje lønne seg å ta ut max utbytte for deretter å sette pengene i min private portefølje, eller hva..... ?

41584[/snapback]

 

Jepp, det er riktig at du ikke får tilbake 28% skatt på tap i AS, men du betaler heller ikke noe skatt på gevinst (100% sikker!!) Det er i det øyeblikket du tar ut penger av firma (utbytte) du skatter 28% (minus skjermingsgrunnlaget som er likt for private og AS). Tar du ut pengene fra firmaet i lønn (ikke utbytte) så blir sit. litt annerledes for da får du jo endel mer beskatning, men i utgangspunktet kan du gjøre mange trades i selskapet uten å være annsatt der (kun eier) og da kjører du bare ut utbytte med 28% skatt av gevinst (ikke investert kapital selvfølgelig).

 

En ulempe er med AS er jo at du ikke får trekke fra alt annet som man vanligvis kan trekke fra som privatperson ifm aksjehandel (aviser, internett, PC, finansielle tjenester alla sanntidskurser etc og ikke minst kurtasjen!).

 

Så trader du i AS bør du jommen meg gjøre det bra ;-)

 

PS: En av fordelene er jo at du kan opparbeide deg mye gevinst og slik får man på en måte gearet porteføljen uten å låne så mye...(siden du ikke skatter av gevinst før du tar den ut av ASet).

Link to comment
Share on other sites

En ulempe er med AS er jo at du ikke får trekke fra alt annet som man vanligvis kan trekke fra som privatperson ifm aksjehandel (aviser, internett, PC, finansielle tjenester alla sanntidskurser etc og ikke minst kurtasjen!).

41594[/snapback]

 

Stockinfo,

 

Blir virkelig alt det du nevner over godtatt av ligningsmyndighetene?

Sanntid og trade-program er vel ok, men aviser, PC og internett? Hvor mye er vanlig å trekke fra i så tilfellet?

 

Tydelig at jeg opererte med for få fradag i år...

Link to comment
Share on other sites

Crude-oil prices closed well above $54 a barrel Wednesday, boosted by a more than 6% surge in the price of heating oil futures.

 

July-dated light sweet crude oil futures closed at their highest level since April 26. The front-month contracts added 5.1%, or $2.63, to close at $54.60 a barrel on the New York Mercantile Exchange.

Link to comment
Share on other sites

Fatter ikke at oljen stiger så kraftig, og heller ikke at DJ sluttet så høyt mtp oljeoppturen ikveld...

det sistnevnte er jo iallefall positivt... men når kommer oljetallene(så vi får senket oljen igjen) <_>

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...