Jump to content

Episode 295 - Torsdag 02.06.05


pluss201

Recommended Posts

  • Replies 119
  • Created
  • Last Reply

Tomra har blitt handlet på skyhøy PE i lang tid, i mange år.. Den gjør det enda.

 

Er det slik at dette kan være på grunn av påvente av Tyskland? Vil Tomra kunne bli handlet til vesentlig lavere PE etter at Tyskland er bankers og kronene gra gigantmarkedet vil renne inn? Eller er det normalt at en aksje beholder sin PE, selv etter at forventete positive "hendelser" har inntruffet selv om inntjeningen øker?

 

Hvis Tomra vil fortsettes å handles til PE på 25 så vil jo Tyskland alene dra Tomra i 75NOK.. Gitt Tomra vil tjene 570 mill på bunnlinjen for 2006. Så har vi jo Japan og England.

 

Ser forøvrig ut til at Japan ikke blir noe større av før muligens Q2 tidligst. Ikke noe nyheter derifra. Har det gått i stå? Utrolig hvor treigt det har gått.

Link to comment
Share on other sites

AksjePer..

 

Jeg ville ikke solgt TOM nå fordi markedet er høyt.. Men det velger du jo helst selv. Hvorfor tilbake i juli? La heller beholdningen stå, og gjør noe annet, kom tilbake i juli og ta en titt..

Link to comment
Share on other sites

Overvåkningslisten min er 50% blå. Har fulgt PA en stund, og sitter her litt små irritert over at jeg ikke aggerte når det tok av etter Matching Halt.

 

Gratulerer til de som var inne, og de som turte å hoppe på karusellen på 46,00.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror alle her på AF er veldig klar over dobbeltopp formasjonen på 264 som OSE har flørtet med i dag. Hvordan vil en eventuell trippeltopp varsle fremtiden dersom vi skir ned under 260 igjen? Det vil vel få Tekniker'n og andre teknikere til å ta frem de helt store negative superlativene... Den som lever får se :D

Link to comment
Share on other sites

Det har vi hørt før, om du sier dette nok ganger , så kan du treffe til slutt.. :P

 

Det vil vel få Tekniker'n og andre teknikere til å ta frem de helt store negative superlativene... Den som lever får se
Link to comment
Share on other sites

Har fulgt med det tekniske siden dommedagsprofetiene begynte å komme på banen.

 

Men jeg kan bare ikke se noe særskillt som er virkelig farlig for verdensøkonomien akkurat nå. De fleste industriland kan vise til vekst, osv,..osv.

 

Den langsiktige TA for nasse viser også en dobbel topp samt trendskifte. Nasse flørter i skrivende øyeblikk med 2090 som er motstand. Går den igjennom i kveld, eller tangerer, så bør vel OSE opp i morgen.

 

Som optimist har jeg tro på at morgendagen kommer, også for børsen!

Link to comment
Share on other sites

Oljeprisen har så og si. stått helt stille idag. Markedet venter på lagertallene fra USA, som kommer 16.30, altså om noen minutter.

 

Utfallet der kan avgjøre om oppgangen fortsetter imorgen på OSE og at vi kan se ATH. Det er forventet svak lagerbygging forøvrig.

 

Den som har lever, for se... :unsure:

Link to comment
Share on other sites

API:RÅOLJELAGRE +1,3M FAT I UKE 21

 

Oslo (TDN Finans): De amerikanske råoljelagrene steg med 1,3 millioner fat

i forrige uke til 334,9 millioner fat.

 

Det fremgår av statistikk fra American Petroleum Institute onsdag

ettermiddag.

 

Bensinlagrene falt med 1,4 millioner fat til 211,7 millioner fat, mens

destillatlagrene steg med 0,8 millioner fat til 105,3 millioner fat.

 

APIs UKENTLIGE OLJELAGERTALL, TALL I MILLIONER FAT

27/05 20,55 Endr.uke Endr.år%

Råolje 334,9 333,5 + 1,3 +34,1

Bensin 211,7 213,1 - 1,5 +10,9

Destillater 105,3 104,6 + 0,8 - 1,6

 

Raff.utn. i prosent 95,5 94,4 + 1,1 + 1,0

 

Råoljeimport 11,0 9,7 + 1,3 - 0,2

Produktimport 2,8 3,1 - 0,3 - 0,2

 

1 = estimater innhentet av Bloomberg News

r = reviderte tall fra forrige uke

--

TDN Finans

TF

22 00 11 55

finans@tdn.no

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ikke solgt TOM nå fordi markedet er høyt.. Men det velger du jo helst selv. Hvorfor tilbake i juli? La heller beholdningen stå, og gjør noe annet, kom tilbake i juli og ta en titt..

 

Takk for gode råd, Cola. Det er et godt forslag, men hvis den tekniske analysen stemmer, er det jo et godt tidspunkt å gå ut nå. Det vil vise seg i løpet av neste uke. Tanken er å laste opp igjen på et lavere nivå om 4-5 uker.

 

Jeg gjør jo dette på en måte mot "sunn" fornuft, men ideen er å ikke følge flokken akkurat nå. Jeg casher inn alt og tar gevinst.

 

Hehe...

Link to comment
Share on other sites

vel..

 

Teknisk er det bare å glemme. Det er ikke en her som har fått rett teknisk noengang. Tenk bare på det fundamentale og nyhetsflommen. Det vil neppe være negativ, og sikkerhetsmerking kan komme når som helst.

 

Dessuten nytter det ikke å selge tomra pga brudd på teknisk støtte når volumet er så lavt. Illikvide aksjer egner seg ikke teknisk. Nå kan neppe Tomra kalles illikvid, men den handles på lave volumer om dagen.

 

Men det blir opp til deg.. jeg ville sittet helt til hvertfall sikkerhetsmerking, om ikke første kontrakt og heller solgt da. Du risikere å gå glipp av en svært etterlengtet oppgang ved å selge nå og vente 5 uker. Men deg om d:)

 

 

* Jeg ville vært varsom med å takke for gode råd før men vet hva som faktisk skjer. Takke gjør man i ettertid;)

Det blir litt som å kjøpe for eks TOM på 24 og si - Jeg kjøpte TOM på 24 og er fornøyd med det.... Så neste dag står den i 23:)

Link to comment
Share on other sites

Det Cola skriver her, er jeg VELDIG enig i!! Og kaste korta nå, blir som å bråsnu 10cm før målsnøret i et maratonløp.. :)

 

Utrolig bra sammenligning egentlig.... :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Nasse prøver å gå gjennom 2090 for tredje gang i dag. - Lykkes det er morgendagen sikret,... sommerferien også!

 

Til de som har solgt seg ut i dag og denne uka,... Jeg har forståelse for det, gevinstsikring er viktig. Å reise på ferie med lomma full av aksjer er høy-risiko sport.

 

Men akkurat nå forekommer det meg at vi ligger i en spennende periode med muligheter for god opptur på ose,.. og da velger jeg å gamble fullastet!!

 

Ren spillegalskap.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...