Jump to content

AIK - Aktiv Kapital


Ståle

Recommended Posts

Ops, glemte å logge meg inn:(var jeg som skrev det over:) Rettelse: AIK falt ikke 0,69, men 0,63 idag...

 

Trodde du skulle fjerne "gjeste-funksjonen" jeg ståle? Og er det forresten ikke mulig å endre innlegget man skriver i ettertid?

 

Og en ting til; synes dere burde få en Ticker-kolonne på førstesiden så det blir enklere å scanne igjennom lista :-) Og mer oversiktlig dersom emnet på topicen ikke beskriver hviklet selskap som diskuteres...(men det har jo ikke vært problem hittil da:)

Link to comment
Share on other sites

Siden Ståle sover middag kan jeg prøve å svare :)

 

Det skal være en 'edit' knapp slik at du kan redigere egne innlegg, dersom du er logget på da. Gjeste innlegg kan ikke redigeres, men Ståle eller moderatorene (Tyger og jeg) kan slette disse.

 

Gjest er ikke stengt ute, men kan ikke lenger lage nye topics.

 

Benytter også anledningen til å gi http://www.stockinfo.no god omtale...

 

Når det gjelder AIK og Spetalen's salg tror jeg ikke man skal legge så mye i det. Spetalen vil sikker benytte kontantene på andre investeringer, og ikke være så eksponert mot ett selskap.

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Corporate Advice and Research AS (CAR) har Aktiv Kapital blant sine anbefalte aksjer med kursmål 100,- på 6 måneders sikt. Dette er klippet fra morgenrapporten 02.02:

 

Grunnlaget er lagt for en fortsatt kraftig vekst i både omsetning og inntjening. Fjorårets tall, som ble presentert i dag, kom ut litt i overkant av våre relativt høye forventninger. Fortjeneste pr. aksje ble NOK 4.84 (3.16 i 2002) og cash flow pr. aksje endte på NOK 13.13 opp fra 8.58 i 2002. Selskapet er åpenbart inne i en periode hvor alt ser ut til å stemme. Samarbeid er etablert med tunge, seriøse aktører i flere land og selskapet har klart å etablere den tillitt som er så viktig og nødvendig i inkassomarkedet.

 

Omsetningen vokser med 46 % i løpet av fjoråret, mens resultatet før skatt vokser med 54 %. Kjøp og inndriving av misligholdte utlånsporteføljer er selskapets viktigste inntektskilde og her grunnlaget for videre ekspansjon lagt i forbindelse med etablering av en lånefasilitet på hele NOK 1.4 milliarder. Dette kan finansiere kjøp av nye porteføljer opp mot NOK 23 milliarder. Brutto fordringsmasse i dag er på ca. NOK 40 milliarder og den er bokført til ca. NOK 1.1 milliard. Vi må imidlertid ikke glemme den ordinærer inkassovirksomheten (som ikke er kapitalkrevende) som nådde en omsetning på NOK 179 mill og et driftsresultat på NOK 57 mill i fjor.

 

Vi regner med fortsatt vekst i år og forventer et resultat pr. aksje på NOK 5.46 og en cash flow pr. aksje på NOK 14.35 for 04. Vi innrømmer at dette er forsiktige anslag fordi mye av utviklingen i år vil være avhengig av de kjøp av porteføljer som selskapet kan få gjennomført. Meldinger om dette vil komme utover i året og vi vil justere våre tall underveis. Kurstarget på 6 måneder sikt setter vi til NOK 100 pr. aksje.

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Og markedet var tydeligvis enig med deg Ståle, AIK gikk kun ned 0,69% idag
Det var no bra det da! :D Det spørs hva som skjer idag da...

 

Trodde du skulle fjerne "gjeste-funksjonen" jeg ståle? Og er det forresten ikke mulig å endre innlegget man skriver i ettertid?

Som Pirelli sa, gjest kan ikke lage nye topics lengre. Om de ikke skal få poste heller får vi se, men foreløpig har vi ikke hatt noe problem med at gjest skriver masse useriøse innlegg.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar (og god omtale;), pirelli og ståle!

 

mer om AIK i dagens morgenrapport fra CAR analyse:

 

Aktiv Kapital - nye porteføljekjøp.

 

Det skjedde mye omkring selskapet i går. To sentrale aksjonærer valgte å selge seg ned og dette medførte et kursfall på morgenen. Senere kom meldinger om nye kjøp av misligholdsporteføljer og kursen tok seg opp igjen mot slutten av dagen. Etter vår oppfatning er det meldingene om kjøp av to porteføljer i England som er av størst interesse. Verdien er NOK 8.2 milliarder og består av usikrede lån og forbrukskreditter. Antall lån er oppgitt til 500.000, dvs. ca. NOK 16.000 pr. lån. Dette bringer den samlede portefølje i England opp i NOK 15.8 milliarder fordelt på 950 000 krav. Totalt utgjør nå misligholds-porteføljene NOK 48 milliarder og dette gjør selskapet til Europas største i bransjen.

 

Vi har på denne bakgrunn endret våre estimater og forventer nå et resultat etter skatt på NOK 214 mill. (Før dagens melding lå våre forventning på et resultat på NOK 189 mill.) En økning på 13%. Dette tilsvarer NOK 6.18 pr. aksje (4.84 i 2003) og en cash flow pr. aksje etter skatt på NOK 16.08 (NOK 13.13 i 2003). Gårsdagens anbefaling står fast og vårt 6 måneders target er fortsatt NOK 100.

Link to comment
Share on other sites

Pirelli!!

 

Jeg er på jobb nå så kan ikke gi deg sidetallet,men det er nr.1/04.

Hvis du går inn på Hegnar Online, trykker på Kapital

og innhold i nr. 1/04, finner du iallefall overskriften. Kan skjekke sidenr. for deg i kveld hvis du ikke finner det. OK?

Pajero

Link to comment
Share on other sites

Ikke akkurat en positiv omtale av AIK i kapital!!

 

Jeg har ikke så stor tro på AIK bland annet fordi Spetalen og Nordbrekken solgte seg ut!! Vet ihvertfall at Spetalen la mye arbeid i styrevervet i AIK og når han selger seg ut er det nok fordi han ikke ser videre stigning som sannsynlig (ihvertfall ikke på kort sikt).

 

Hadde ikke satset penga mine på AIK nei!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lest artikkelen i Kapital nå, og som s.no sier, ikke positivt. For Spetalen sin del er nok mesteparten av potensialet tatt ut, og om aksjen skulle gå til 100,- gråter nok ikke han av den grunn. Spetalen ser nok andre langt mer intressante caser å investere i nå for tiden.

 

Når det gjelder Jahr's slakt av AIK så må vi huske på at dette er samme mannen som gravde frem dritten i Finance Credit. Han har nok i så måte liten tiltro til slike selskaper, AIK er jo i samme bransje som FC var.

 

Ett par tall hang jeg meg opp i, den beste porteføljen AIK har kjøpt (ifølge Jahr) var GE Capital's svenske portefølje som de kjøpte for 50 mill, og fikk tilbake over 450 millioner. Dette er jo utrolig bra...!

 

Gjeld og børsverdi gir litt over 3 mrd. Og før siste oppkjøp var porteføljens nominelle verdi 39 mrd. Hvis de er like flinke til å kreve inn dette som de var med det svenske eksempelet ser AIK billig ut… Men det er vel tvilsomt om det er like bra?

 

Jeg kommer heller ikke til å sates noe på AIK, men syns Jahr gikk langt i sin negativt fokusering...

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Børsmelding fra Aktiv Kapital Man. 03. Mai 2004 :D

 

Gjennom sitt engelske datterselskap Aktiv Kapital Asset Investments Ltd. har Aktiv Kapital inngått avtale om kjøp av en portefølje bestående av misligholdte forbrukerlån og kreditter. Porteføljen har en samlet balanse på GBP 71 mill / NOK 870 mill. fordelt på 23.300 saker.

 

Selger av porteføljen, Lloyds TSB Bank plc., er en av

Storbritannias største og ledende banker, og det faktum at de nå har valgt å selge porteføljen til Aktiv Kapital bekrefter selskapets posisjon som en ledende aktør i markedet for kjøp av forbrukerkreditter i Storbritannia og Europa for øvrig.

 

Porteføljen vil bli innfordret gjennom selskapets

datterselskap Aktiv Kapital (UK) Ltd.

 

Aktiv Kapital har etter dette kjøpet porteføljer med en samlet balanse på GBP 1.340 mill. (NOK 16,3 mrd.) fordelt på mer enn 970.000 saker i Storbritannia.

 

Kontaktpersoner:

Konsernsjef Olav Dalen Zahl, Aktiv Kapital ASA,

tlf. 22 88 41 00, mobil 9098 6386

Adm. direktør Ståle Aasestrand, Aktiv Kapital Asset

Investments AS, tlf. 70 15 10 10,

mobil 9226 0681

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha fulgt forumet her som leser en tid og funnet mye nytttig info tenkte jeg det nå er på tide å starte å bidra litt selv.

 

Jeg starter derfor med en liten teknisk analyse som jeg har gjort på AIK. Sitter selv med en liten post med inngang 88,50.

 

 

AIK er i en langsiktig stigende trend. Aksjen møtte motstand på kr 87 i mars slo tilbake, men brøt gjennom motstanden i april. Aksjen finner nå støtte ved bruddpunktet på 87 kr. Aksjen viser positiv divergens i RSI chartet

 

Konklusjon kjøp aksjen sett stopp loss dersom aksjen bryter gjennom støtten på 87. Kursmål er nådd dersom aksjen bryter ut av den stigende trendkanalen. I skrivende stund betyr vel dette at man bør selge dersom aksjen får en sluttkurs lavere en ca 86 kroner.

 

Jeg har forøvrig lagt ut den samme analysen på www.bullspike.com

 

Her ha jeg fått en komentar til analysen som går på at volumet minker samtidig som kursen stiger og at dette tilsier at man bør selge nå. Jeg er usikker på hvor mye man skal legge i dette. kanskje noen andre har synspunkter på dette?

 

 

pplot.php?paper=AIK&exchange=OSE&from=20031023&to=20040510&period=250&ema_percentage=&height=250&width=500&bollinger_period=&bollinger_std=&envelope_period=&envelope_shift=&lrc_period=&lrc_date=&tc_period=&tc_date=&tc_unbroken=&tc_regress=&ama_align=

Link to comment
Share on other sites

Enig i din analyse Culpa. :D Jeg har stort sett kommet til samme konklusjon som deg. Jeg regner med et kursmål på 97 pga. avstanden mellom topp og bunn i formasjonen vi nettopp har sett...

 

Kan også nevne at aksjen har holdt seg utrolig sterk på dårlige dager.

Link to comment
Share on other sites

Ja salg i området 97-100 vil nok ikke være dumt i første omgang da dette er taket i den stigende trendkanalen. Jeg kommer nok også til å selge i dette området, men vurdere å forsøke i trade denne innefor trendkanalen fremover.

 

Historisk har den i alle fall holdt seg fint innefor trendkanalen så mulighetene skulle være gode for å treffe topper og bunner.

 

Aksjen er forøvrig litt treg til tider synes jeg og kunne trengt litt bedre likviditet. Må prøver derfor å drive litt reklame på diverse fora :D selv om jeg tviler på at det hjelper...

Link to comment
Share on other sites

Må prøver derfor å drive litt reklame på diverse fora  selv om jeg tviler på at det hjelper...

riktig, tviler på at det hjelper...dette er en helt klart en aksje for investorene. Det har jeg utnyttet til min fordel de siste ukene :D Aksjen har ofte "feilsprang" på et par prosent pga. stor stor spread. Da gjelder det å sitte inne med en ordre. I tillegg har utallige analytikere anbefalig på aksjen.

 

Stop-loss = 86.50; 2 - 3 ukers Target = 97

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Crystal-skipene ut av opplag?

 

 

Torsdag 17. juni 2004 kl. 13:28

Skrevet av: Arne Lunde - iMarkedet

 

 

De to skandaleskipene Crystal Sea og Crystal Ocean kan være på vei ut i markedet etter halvannet år i opplag i Arendal. IUM i Grimstad har fått oppdraget med å bemanne skipene.

 

Ifølge et maritimt bilag i arendalsavisen Agderposten som utkom tidligere i juni, har Grimstadselskapet IUM Shipmanagement fått oppdraget med å bemanne de oljeproduksjonskipene Crystal Sea og Crystal Ocean.

 

Skipene kontrolleres av Aktiv Kapital og skipsreder John Fredriksens private shippingfirma Seatankers Mangement Co. Ltd, etter at Aktiv Kapital i november/desember i fjor kjøpt opp konkurstruede Crystal Production. Da hadde skipene allerede ligget i opplag i et års tid.

 

Det har knyttet seg spenning til om Fredriksen hadde kontrakter til skipene i ermet, men så langt har det ikke sett slik ut. Skipene ligger fortsatt i opplag ved Vindholmen i Arendal, men ifølge Agderposten skal de snart ut av opplag. Kilder i Arendal opplyser til iMarkedet at det fortsatt er minimal aktivitet rundt skipene.

 

Det har ikke lykkes iMarkedet å få kontakt med representanter fra Fredriksen Kypros-baserte Seatankers i ettermiddag.

 

iMarkedet har også vært i kontakt med offshoremeglere, men heller ikke disse har hørt noe om kontrakter til de to skandaleskipene som påførte tidligere hovedaksjonær i Crystal Production, Tharald Brøvig, store tap.

 

Skipene som hadde en kostpris på en drøy milliard har vist seg vanskelig å beskjeftige, og ble kun verdsatt til 200 millioner kroner da Fredriksen & Co overtok selskapet.

 

Seatankers har inngått en leieavtale for skipene på tre år som inkluderer en løpende kjøpsopsjon. Fredriksen er også hovedaksjonær i Aktiv Kapital som har kjøpt både gjelden og aksjene i Crystal Production inkludert et stort fremførbart underskudd.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Aik er meget sterk teknisk nå og flere innsidekjøp i den siste uken.

 

24.01.2004

Fond forvaltet av ODIN Forvaltning AS eier etter kjøp av

100 000 aksjer den 21/1, 2 432 000 aksjer i Aktiv

Kapital. Dette representerer 5.15 % av aksjekapitalen.

 

19.01.2004

Olympia Holding AS har den 18. januar 2005 kjøpt 41.100

aksjer i Aktiv Kapital ASA til kurs NOK 118,68. Olympia

Holding AS eier etter transaksjonen 5.091.704 aksjer i

Aktiv Kapital ASA, tilsvarende 10,79% av aksjene og

stemmene i selskapet.

 

17.01.2004

Rolf Stub, konstituert konsernsjef i Aktiv Kapital ASA, har

idag kjøpt 12.500 aksjer til kurs

NOK 119,69 pr. aksje.

Ny beholdning av aksjer i Aktiv Kapital ASA etter dette er

12.500

 

I tillegg har Aik kjøpt opp en portefølje i Spania.

 

Synspunkter...

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 7 months later...

Denne skal nok videre ned etter dette:

 

Highlights 2nd quarter in 2006 (2nd quarter in 2005)

* Payments from portfolios NOK 441.4 million (+4.4%)

* Total operating revenue NOK 356.7 million (-1.1%)

* Profit before tax NOK -329.3 million (-493.5%)

* EBITDA NOK 347.3 million (353.5)

* Cash flow per share NOK 7.73 (6.71)

* Change in portfolio collection estimates of NOK -426.1 million (-135.8m)

* Total acquisitions in 2nd quarter of NOK 467.9 million including portfolios in Germany with face value of approximately EUR 158 million and 36 000 accounts and in Spain with a face value of approximately EUR 21.5 million and 9 000 accounts

 

Highlights as at 30.06.2006 (30.06.2005)

* Payments from portfolios NOK 893.5 million (+7.5%)

* Total operating revenue NOK 739.3 million (+3.3%)

* Profit before tax NOK -272.7 million (-546.2%)

* EBITDA NOK 699.2 million (675.1)

* Cash flow per share NOK 14.07 (12.58)

* Change in portfolio collection estimates of NOK -494.4 million (-200.3)

* Total acquisitions of NOK 1 063.7 million

 

Salgsanbefaling fra Handelsbanken

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...