Jump to content

TOM - En sommer i forventning


Nikolai

Recommended Posts

Man lager en beskrivelse av hva som skal merkes, hvordan merket skal gjenkjennes (av pantemaskiner f.eks), hvor vanskelig det skal være å forfalske og antakelig en rekke andre krav.

 

Når beskrivelsen er klar, legges dette ut på anbud. En vanlig måte er da gjerne en offentlig utlysning hvor interesserte melder seg på innen en satt frist.

 

Så må de som skal regne på dette få tid til å regne på jobben, og evt. komme med alternative løsninger. Anbudene leveres så inn innen en satt frist. Som vi har hørt så er Bundesdrückerei klar med sitt system, antakelig levert inn rett oppunder anbudsfristens utløp (skal vi tippe anbudsfristen var 1/6 ?)

 

Etter fristens utløp kommer man så til gjennomgang av innkomne tilbud og utvelgelse av hvem som får tilslaget, og det er gjerne denne gruppen som har hatt sitt første møte 6/6 ?

 

43309[/snapback]

 

Herlig med mye synsing. Slikt kan det bli noen spenstige konklusjoner ut av! :huh:

 

Sikkerhetsmerket til Bundesdrückerei har vært offentlig tilgjengelig en hel del måneder på nettsidene deres allerede. Skal jeg prøve meg med å tippe at det har ligget der i 3 mnd? De med god tid kan godt søke tilbake på forrige tråd og se om de finner ut når merket først dukket opp.

 

Det er visst en del valg som skal gjøres. En mulighet er det lille merket vi har her til lands som scannes/fotograferes. Eller så har man muligheten for ulrafiolett avlesning. I Danmark ble det visst valgt en black box-sak som er med på å lese (muligens derfor Lipton sine isteer kun har mulighet for å bli pantet i Sverige og Norge?) av merket. Andre muligheter er datachips av ulike slag. Bedømme ut fra vekt. Osv. Eller en kombinasjon av flere av disse.

 

Kort kan vel dette oppsummeres med problemstillingen om valg av Tomras løsning eller en annen løsning. En problemstilling som demrer forhåpentlig? :mellow:

 

Det var kunngjøringen av dette løsningsvalget First ventet i løpet av april så vidt jeg husker. I slutten april ble dette korrigert til i løpet av mai. Nå har dette blitt omdefinert til "snart"? Man har ikke gjort noe valg på om Tomras løsning blir å foretrekke så vidt jeg har fått med meg.

 

Når dette valget er gjort en eller annen gang, så skal det vel kjøres en runde med hvem som skal levere løsningen. Etter dette valget er gjort, så skal det vel gjøres ekstra tilpasninger. Så kan man sette merket i produksjon.

 

Så komplisert kan man nok gjøre dette valget. Det er nok en flerdelt prosess hvor hver runde tar noe tid.

 

Mangelen på opplysninger om hva som skjer, kan tyde på at ting går sakte. I alle fall er vi milelangt unna april nå som First først snakket om.

 

Har det første møtet blitt holdt så sent som 6. juni, så går det søren meg enda saktere enn det var mulig å tenke seg på forhånd. :angry: Hvis dette er tilfellet, så er det ikke rart P-System har forferdelig god tid og velger å skubbe investeringene et halvt år i tid...

 

Håper jeg har misforstått et eller annet her. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1k
  • Created
  • Last Reply

Henstilling Til Administrator eller til Nikolai, som åpnet den nye tråden.

 

Det hadde vært fint om du kunne legge en link i begynnelsen av den nye Tomratråden - til Tomratråden som ble stengt i dag.

For min del blir det enklere å scrolle frem og tilbake i all informasjon lagt inn i forhold til selskapet da. (slipper å lete etter den tidligere tråden som er linket bakover på den måten.

 

Link til Forrige Tomratråd

 

Håper dette ordner seg.

I så fall - på forhånd Takk fra TorValdsen:)

Link to comment
Share on other sites

PLuss201

Jeg tror du har misforstått noe her..

Jeg tror AGVU har hatt en rekke møter , dette støtter jeg i uttalelser fra bla iMarkedet som sier dette. Videre det First nevner om "nye" problemstillinger som kan ha forsinket det hele.

Hvis nå det er tatt en runde og funnet det man tror er den rette løsningen for alle parter er det riktig å starte ett prosjekt som skal ta dette videre sammen med berørte parter, tilbyder og Clearingselskaper samt handelen.

Det er nå hva jeg tror så får vi se hvem som får rett.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, finner ikke dette?

Scrolla hele flere ganger....

43321[/snapback]

 

S01290 Actions:

01/26/2005 REFERRED TO ENVIRONMENTAL CONSERVATION

02/10/2005 AMEND AND RECOMMIT TO ENVIRONMENTAL CONSERVATION

02/10/2005 PRINT NUMBER 1290A

06/13/2005 AMEND AND RECOMMIT TO ENVIRONMENTAL CONSERVATION

06/13/2005 PRINT NUMBER 1290B

 

Som sagt, så aner jeg ikke hva det betyr - men noe har skjedd ihvertfall. Disse to linjene er blitt lagt inn idag. Jeg har vært innom den siden jevnlig de siste dagene.

Link to comment
Share on other sites

I farten kan i alle fall ikke jeg huske å hørt noe om at det har blitt valgt hvilken løsning som skal benyttes.

 

Dette skrev Imarkedet:

 

 

Det tyske statstrykkeriet Bundedrückerei bekrefter at en beslutning rundt valg av sikkerhetsmerking for drikkevaremeballasjen fortsatt ikke er på plass. Bundesdrückerei er en klar favoritt til å vinne kontrakten på sikkerhetsmerkingen.

 

Bundesdrückereis konsulent Matthias Niggemann bekrefter over for iMarkedet.no at det fortsatt ikke forligger noe beslutning rundt valg av sikkerhetsmerke. Han tør ikke gi noe estimat for når en beslutning kan foreligge.

 

Panteordre venter på merkeavgjørelse

 

De skriver videre:

 

Det er en egen arbeidsgruppen i AGVU som skal ta den endelig beslutningen. De har allerede avholdt en rekke møter i forbindelse med valget. AGVU er en sammenslutning av de viktigste aktørene i verdikjeden for drikkevarer i Tyskland, fra produsentene drikke og emballasje til butikkjedene og resirkulering.

 

Slik jeg leser dette, så er det ikke tatt noe valg på spørsmålet om hvilken løsning som skal velges. En som er direkte kompatibel med Tomras automater eller en annen. Da har det selvsagt ikke blitt avgjort hvem det er som skal levere løsningen. Og løsningen er langt fra satt i produksjon.

 

Gruppen det skrives om her, skal visstnok hatt sitt første møte 6. juni. Altså en god del senere enn å komme med en avgjørelse i april.

 

Hvor mange møter de skal ha, vet de vel knapt nok selv. Men det blir vel minst to da. Maks antall? ;)

Link to comment
Share on other sites

Det blir fort spekulasjoner og synsing ut av div. saker. Noe av morro og noe av vitsen med et forum. Sammen resonerer man seg noe videre og kunskapen øker.

 

Det vi bla. vet, er dette som som står i hk24.de:

 

Dosenpfand ab 2006: Schritt 2:

 

Ab 2006 gilt: Jeder, der Einwegverpackungen verkauft, muss auch alle Einwegverpackungen zurücknehmen. Ab Frühjahr 2006 entfallen auch die verwirrenden Ausnahmen für Eistee und Sportgetränke ohne Kohlensäure sowie Alcopops. Sie alle sind dann ebenfalls pfandpflichtig (25 Cent), wenn sie in Einwegbehältern verkauft werden. Pfandfrei bleiben Getränke in Kartons, Schlauchbeuteln und großen Partyfässern. Weiterhin pfandfrei bleiben Milch, Säfte, Wein, Spirituosen, Fitness- und Diätdrinks.

 

Tiden går mot 01.05.06 og øysløsningene skal bort. "Ingen tvil om at Tykland skal automatiseres betydelig innen den tid", sa analytiker Henrik Schultz i DDB til meg idag.

Link to comment
Share on other sites

Vel jeg tror vi snakker forbi hverandre

Lar det ligge til imorgen , da vet jeg mer.

I farten kan i alle fall ikke jeg huske å hørt noe om at det har blitt valgt hvilken løsning som skal benyttes.

 

Dette skrev Imarkedet:

Det tyske statstrykkeriet Bundedrückerei bekrefter at en beslutning rundt valg av sikkerhetsmerking for drikkevaremeballasjen fortsatt ikke er på plass. Bundesdrückerei er en klar favoritt til å vinne kontrakten på sikkerhetsmerkingen.

 

Bundesdrückereis konsulent Matthias Niggemann bekrefter over for iMarkedet.no at det fortsatt ikke forligger noe beslutning rundt valg av sikkerhetsmerke. Han tør ikke gi noe estimat for når en beslutning kan foreligge.

 

Panteordre venter på merkeavgjørelse

 

De skriver videre:

 

Det er en egen arbeidsgruppen i AGVU som skal ta den endelig beslutningen. De har allerede avholdt en rekke møter i forbindelse med valget. AGVU er en sammenslutning av de viktigste aktørene i verdikjeden for drikkevarer i Tyskland, fra produsentene drikke og emballasje til butikkjedene og resirkulering.

 

Slik jeg leser dette, så er det ikke tatt noe valg på spørsmålet om hvilken løsning som skal velges. En som er direkte kompatibel med Tomras automater eller en annen. Da har det selvsagt ikke blitt avgjort hvem det er som skal levere løsningen. Og løsningen er langt fra satt i produksjon.

 

Gruppen det skrives om her, skal visstnok hatt sitt første møte 6. juni. Altså en god del senere enn å komme med en avgjørelse i april.

 

Hvor mange møter de skal ha, vet de vel knapt nok selv. Men det blir vel minst to da. Maks antall?  ;)

43329[/snapback]

Link to comment
Share on other sites

Litt historikk med analyse

 

Forrige gang AGVU skulle velge leverandør av sikkerhetsmerking ble Tomra favorisert FØR avgjørelsen offisiellt (ikke)falt.

 

 

Dosenpfand - die Lösung kommt aus Norwegen

Die Firma Tomra ist der Favorit von Handel und Industrie für den Aufbau des neuen einheitlichen Pfandsystems.

 

Kopenhagen/Hamburg - 1971 beklagte sich ein Supermarktleiter in der kleinen südnorwegischen Stadt Asker gegenüber seinem Verkäufer Petter Planke über die leidigen Pfandflaschen. Der Supermarkt sei damit ganz einfach überlastet. Ob er vielleicht eine Idee habe, die Sache zu vereinfachen? Kurzerhand konstruierte Petter zusammen mit seinem Bruder Tore den ersten Flaschenautomaten.

 

Die Nachfrage war so groß, dass beide Brüder ihre Jobs an den Nagel hängten und 1972 das Unternehmen Tomra gründeten. Aus dem kleinen Zwei-Mann-Betrieb wurde ein Unternehmen mit weltweit 1700 Mitarbeitern und Tochtergesellschaften in 34 Ländern. Marktführer für Flaschen- und mittlerweile auch Dosenautomaten ist Tomra nicht nur in Skandinavien, sondern auch in einigen US-Bundesstaaten.

 

Nun werden die Norweger voraussichtlich auch den deutschen Markt mit ihren Automaten versorgen. Industrie und Handel wollen das Unternehmen mit der Steuerung des neuen Pfandsystems für Dosen und Einwegflaschen beauftragen. Der technische Ausschuss der Arbeitsgemeinschaft Verpackung und Umwelt (AGVU) sprach sich am Montag für die Firma aus, wie aus Verhandlungskreisen verlautete. Diese Entscheidung muss allerdings noch vom AGVU-Exekutivausschuss bestätigt werden, der am 24. Januar tagt. In dem Gremium sind unter anderem die Ketten Rewe, Edeka, Metro und Coca-Cola vertreten.

 

Offiziell gab die Arbeitsgemeinschaft gestern nur bekannt, dass sich der Ausschuss auf Sicherheitsstandards verständigt habe, die einen Betrug mit dem Dosenpfand-System verhindern sollen. Der Ausschuss favorisiert neben dem bestehenden Strichcode eine Farbmarkierung der Dosen, die nur unter UV-Licht sichtbar ist oder eine Markierung am Deckel. Tomra hatte diese Verfahren vorgeschlagen.

 

Mit den Norwegern konkurrieren unter anderen die Kölner Firmen VfW AG und Trinkpack AG. Sie wollen das Rückgabesystem durch mit Millionenaufwand hergestellte Sicherheitsetiketten gegen Missbrauch schützen. Die Deutsche Pfand AG hatte vorgeschlagen, Dosen und Einwegflaschen mit einer fortlaufenden Nummerierung zu versehen und diese beim Einwurf in den Abfallcontainer zu scannen.

 

In Norwegen kamen Dosen erst im Mai 1999 auf den Markt, gleichzeitig wurde das Pfand eingeführt. Die überall im Land verbreiteten Tomra-Automaten wurden damals einfach so umgestellt, dass sie neben Flaschen auch die neue Verpackungsart akzeptierten. Heute sind Dosen sogar beliebter als Flaschen. Die Verbraucher kaufen 38,7 Prozent ihres Bieres in Dosen und nur 38,3 Prozent in Flaschen.

 

Noch erfolgreicher ist die Dose bei den skandinavischen Nachbarn. Als erstes europäisches Land führte Schweden 1984 das Dosenpfand ein. Nur 250 Millionen Pfandflaschen werden dort heute jährlich verkauft, dafür aber 900 Millionen Dosen und Plastikflaschen. Der Versuch, mit dem Pfand die Dosen einzudämmen, ist somit gründlich fehlgeschlagen. bob/SAD

 

erschienen am 15. Jan 2003 in Wirtschaft

 

 

 

Jeg ser for meg at denne historien kan gjenta seg :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Avgjørelsen!

 

 

Så kom avgjørelsen:

Dosenpfand: Einigung auf Rücknahmesystem

 

 

Flensburg - Handel und Getränkeindustrie haben sich auf eine Technik für das einheitliche Rücknahmesystem für Einweggetränke verständigt, das bis zum 1. Oktober eingeführt werden soll. Das System entspreche nicht den Angeboten, die die norwegische Tomra und die thüringische Prokent AG gemacht hätten, sagte der Geschäftsführer der Arbeitsgemeinschaft Verpackung und Umwelt (AGVU), Wolfgang Schutt, am Freitag nach der Sitzung des zuständigen Exekutivausschusses. Der Ausschuss empfehle stattdessen ein Direkt-Druckverfahren mit Entwertung. Dafür gebe es mehrere Anbieter, darunter die Bundesdruckerei. Ausschlaggebend sei gewesen, eine kompakte und preiswerte Rücknahme auch für kleine Verkaufsstellen zu schaffen. ap

 

erschienen am 25. Jan 2003 in Wirtschaft

 

 

 

Slik gikk det da... :(

 

edit: La oss ikke håpe at det gjentar seg :(

Link to comment
Share on other sites

S01290 Actions:

01/26/2005 REFERRED TO ENVIRONMENTAL CONSERVATION                             

02/10/2005 AMEND AND RECOMMIT TO ENVIRONMENTAL CONSERVATION                   

02/10/2005 PRINT NUMBER 1290A                                                 

06/13/2005 AMEND AND RECOMMIT TO ENVIRONMENTAL CONSERVATION                   

06/13/2005 PRINT NUMBER 1290B

 

Som sagt, så aner jeg ikke hva det betyr - men noe har skjedd ihvertfall. Disse to linjene er blitt lagt inn idag. Jeg har vært innom den siden jevnlig de siste dagene.

43327[/snapback]

Takker!

Skjønner hva du mener nå!

Link to comment
Share on other sites

Slik gikk det da...  :(

 

edit: La oss ikke håpe at det gjentar seg  :(

 

Kan ikke forstå at dette er negativt for Tomra?

Sikkerhetsmerkingen var jo ikke noe Tomra skulle tjene penger på. Det eneste Tomra

kunne vente å få ut av dette var kred i markedet. Tidligere uttalelser fra Tomra har

gått ut på at valg av merking ikke vil spille noen rolle siden det kun vil kreve små justeringer av maskinene.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke forstå at dette er negativt for Tomra?

43346[/snapback]

 

Markedet tolket det i alle fall meeeget negativt den gang da.

 

24. januar 2003 sluttet aksjen på 56.

27. januar 2003 sluttet den på 34.8 og fortsatte å falle kraftig helt til den var godt nede på 20-tallet.

Link to comment
Share on other sites

Industrien sier jo også selv at de ønsker et enhetlig system på plass så fort som mulig! Se innlegg fra Nikolaj lenger ned.

Sikkerhetsmerkingen MÅ på plass FØR dette kan skje!

Slik det ser ut nå vil denne avgjørelsen altså drøye ut over sommeren!

Link to comment
Share on other sites

Vi er vel enige om at du Tandy, tar mest feil her inne.. :P Altså, det går ikke over sommeren.! :D :D

 

 

Industrien sier jo også selv at de ønsker et enhetlig system på plass så fort som mulig! Se innlegg fra Nikolaj lenger ned.

Sikkerhetsmerkingen MÅ på plass FØR dette kan skje!

Slik det ser ut nå vil denne avgjørelsen altså drøye ut over sommeren!

43361[/snapback]

Link to comment
Share on other sites

Og jeg er vel den største taperen her inne også! :(

Virker som alle andre gjør det bedre enn meg.. <_<

Lurer på hvorfor? :blink:

Får slå meg på lag med Kris og syte litt, kanskje det hjelper :(

Link to comment
Share on other sites

Går visst som det griner på børsen i tyskland, tror nok at 30 blir testet i dag..

 

Jeg mener da TOMRA, dere tog den ?

Link to comment
Share on other sites

.

 

 

SOLID, FERSK GLAD-NYHET FRA USA:

 

 

NEW YORK: PANTELOVEN VEDTATT I GÅR I NOK EN KOMITE

 

Komiteen ”Ways and Means” i ”The House of Representatives” (også kalt ”Assembly” eller ”The House”) vedtok i går den sterkt utvidede panteloven med en komfertabel margin.

 

Stemmetallene var:

JA – 23

NEI – 10

Blanke – 2

 

Ja stemmer:

Cahill, Canestrari, Colton, Cook, Destito, Diaz, DiNapoli, Espaillat, Farrell, Glick, Grannis, Greene, Hoyt, Lafayette, Lentol, McDonald, McEneny, Nolan, Perry, Pretlow, Weinstein, Stephens, Thiele.

 

Nei stemmer:

Gantt, Norman, Parment, Schimminger, Seddio, Barraga, Calhoun, Hayes, Scozzafava, Tedisco.

 

Blanke:

McLaughlin, Burling.

 

 

Ifølge mine kontakter i USA, vil panteloven kanskje komme til en avstemning i ” Rules Comittee” allerede i dag eller en av de aller nærmeste dager, og deretter til en full plenumsavstemning i ”The House” før fristen 23.juni.

 

Ifølge mine kilder satser man på vedtak i "The House" først, noe som vil gjøre det lettere å få et vedtak også i Senatet kort tid etter.

 

Vedtaket i ”Ways and Means” er et klart nederlag for pantemotstanderne, som forrige uke fremmet et motforlag om å fjerne panten. Dette fikk amerikansk presse til å skrive flere negative artikler om mulighetene for et vedtak av den utvidede panteloven. Fortsatt er det et åpent spørsmål om panteloven kan bli vedtatt i begge kamre før den 23.juni, men sannsynligheten er nå sterkt økende.

 

”Ways and Means” var den tredje komiteen som har behandlet og vedtok den nye loven. De to forrige var ”Miljøkomiteen” og ”The Codes Comitee”. Vi får avvente avstemningen i ”Rules Comitte”, som er ventet å finne sted innenfor den aller nærmeste tid.

 

Pantelovens muligheter for vedtak i plenum er åpenbart styrket. Men vi får avvente den videre behandlig før vi tar helt av.

 

 

 

 

Ellers:

Påstandene om min shorting av Tomra-aksjer på HO-forumet er sterkt overdrevet for å si det pent. Jeg skriver om det jeg finner av nyheter om aksjen. Jeg skriver om det som er negativt, og det som er positivt. At enkelte syns man kun skal skrive om ”hausse-nyheter”, og holde negative ting for selv, syns jeg er direkte latterlig. Skal et forum ha noen verdi, må man også drøfte de nyhetene som er potensielt negative. At man gjengir en nyhet som er negativ, er selvsagt ikke det samme som at man shorter/baisser aksjen. Nyheter som er relevante, negative som positive, bør ha sin naturlige plass på forumet. Men i dag er jo nyhetene kun positive, så da er vel alle fornøyd……..?

Link to comment
Share on other sites

Jada, Tekniker`n, den der likte vi! :D

 

At det blir "litt sirkus" og spekulasjoner, er også noe av et forums "vesen".. <_>

 

BRA DETTE! Få det ut på alle verdens nettsteder! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...