Jump to content

TOM - En sommer i forventning


Nikolai

Recommended Posts

Se på DDB!! Ownership structure

 

 

Registered at 13 June, 2005 Number of shares

Ownership

 

 

1. Folketrygdfondet 18 923 100 10,6 %

2. Danske Bank A/S 3887 Operations Sec. 7 243 567 4,1 %

3. Orkla ASA 4 275 000 2,4 %

4 Vital Forsikring ASA DnB NOR Kapitalforvaltning 3 802 589 2,1 %

5. Clearstream Banking CID Dept, Frankfurt 3 426 478 1,9 %

6. State Street Bank & Client Omnibus D 3 363 934 1,9 %

7. JP Morgan Chase Bank Clients Treaty Account 3 319 981 1,9 %

8. VPF DNB NOR Norge 2 676 438 1,5 %

9. Nordea Bank Denmark S/A Nordea (DK) CCA 2 675 111 1,5 %

10. Euroclear Bank S.A./25% Clients 2 526 706 1,4 %

11. Morgan Stanley & CO. S/A Customer Segrega. 2 521 636 1,4 %

12. Mellon Bank AS Agent Mellon Bank NA Mellon No 2 286 306 1,3 %

13. VPF Avanse Norge (I) 2 106 627 1,2 %

14. Lombard Odier Darier General Dossier 1 946 398 1,1 %

15. Skandinaviska Enskil A/C Clients Account 1 917 311 1,1 %

16. Skagen Vekst 1 903 500 1,1 %

17. JP Morgan Chase Bank M.Stanley Norway Equ 1 841 900 1,0 %

18. KLP Forsikring Aksje 1 786 450 1,0 %

19. Nordea Avkastning v/Nordea Fondene AS 1 511 853 0,8 %

20. Nordea Bank Finland Ver 1 500 000 0,8 %

 

Total 71 554 885 40,1 %

Other shareholders 106 931 674 59,9 %

Total (16 580 shareholders) 178 486 559 100,0 %

 

Shares owned by Norwegian shareholders 121 323 853 68,0 %

 

Shares owned by foreign shareholders 57 162 706 32,0 %

 

Total 178 486 559 100,0 %

 

 

 

Ownership structure by country

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1k
  • Created
  • Last Reply

Fra iMarkedet

 

Nytt steg for pant i New York

 

Mens prosessen for en utvidelse av panteordningen i delstaten New York så ut til å halte i forrige uke, har den tatt et nytt viktig skritt videre tirsdag kveld.

 

Det er klart etter at komiteen for Ways and Means i delstatens Representantenes Hus (The House) i går kveld norsk tid vedtok forlaget til utvidelse av panteordningen med klar margin. Av komiteens medlemmer stemte 23 for, 10 imot og to blankt.

 

Forslaget skal dermed videre til komiteen for regelverk i løpet av de nærmeste dagene, og deretter til plenumsbehandling i The House og til slutt til delstatssenatet. Tidligere har forslaget passert to av komiteene i New Yorks kongress.

 

Lovforslaget har imidlertid fortsatt dårlig tid. Det er nødvendig med behandling i begge kamre før kongressesjonen avsluttes 23. juni.

 

Komiteens bifall kommer kun dager etter at et motforslag som gikk ut på å droppe pant i delstaten ble fremsatt av pantemotstanderne. Forslaget skapte frykt for at prosessen skulle avspore i innspurten, men fortsatt er det nå sannsynlig at utvidelse kan komme i havn

Link to comment
Share on other sites

En gammel nyhet som jeg har oversett underveis

Har dere sett denne?

 

Severnside Recycling wins Tesco waste management contract (01.06.05)

Severnside Recycling has clinched a major contract to provide waste management and recycling services for retail giant Tesco.

 

The award builds on Severnside's existing recycling contract for Tesco, and full details of the award are expected to emerge within the next few weeks.

 

However, in a radically different approach to waste management in the retail sector, the contract is expected to see Tesco seeking to reduce or end the use of landfill and instead focusing on recycling, waste minimisation and other alternative routes for the waste materials.

 

Valuable

The Tesco waste contract is currently held by the Wastelink Group, and is expected to be taken on by Severnside in the second half of 2005. The contract is thought to be the most valuable ever let within the UK retailing sector and has been the subject of stiff competition among a number of companies.

 

Tesco has more than 1,000 sites, and the work will present a major challenge and opportunity for Severnside, which has diversified strongly from its traditional paper recycling work into facilities management over the past few years.

 

The work will also include handling food waste under the Animal By-Products Regulations.

 

Severnside Recycling is owned by the St Regis Paper Company, which is in turn part of the DS Smith Group.

Link to comment
Share on other sites

Kan noen hjelpe meg med denne?

 

http://www.jungle-world.com/seiten/2005/24/5675.php

 

Jeg kjenner ikke til Jungle-World, men så vidt jeg skjønner er det et venstrevridd ukesmagasin.

 

I dette intervjuet åpner vel CDU for å fjerne panten? Hvis jeg har oversatt riktig sier talskvinnen at saken må diskuteres grundig, men at partiet i utgangspunktet har en kritisk holdning til panten.

 

Hun sier også at fjerning av loven kan skje raskt dersom man har flertall i både Bundestag og Bundesrat.

 

Noen kommentarer??

Link to comment
Share on other sites

Tingene stoppet liksom opp litt nå. Er visst en konsekvens-utredning på gang hos meglerhusene.

 

Min erfaring er at når ting stopper opp i TOM, har det en tendens til å begynne å falle igjen. Alle som "svever" går ned pga tyngdekraften så lenge det ikke kommer nyheter som underbygger oppgang.

 

Vel, vi får se. Jeg er sannelig usikker for tiden hva jeg skal gjøre. Sitter "litt" inne allerede, men vet liksom ikke om jeg skal tråkke til og gå fullt inn igjen.

 

Det blir vel til at jeg vekter meg inn litt etter litt tenker jeg....

Link to comment
Share on other sites

Kan noen hjelpe meg med denne?

 

http://www.jungle-world.com/seiten/2005/24/5675.php

 

Hun sier også at fjerning av loven kan skje raskt dersom man har flertall i både Bundestag og Bundesrat.

 

Noen kommentarer??

43408[/snapback]

 

 

Takk "New Kid" for at du poster relevante saker. Dette var absolutt verdt å lese, og et fint inspill i vår nyhetssøken rundt utviklingen i Tyskland.

 

Nå syns jeg ikke at man kan lese noe spesielt ut av intervjuet som vi ikke visste før. At pantemotstanderne uttaler seg slikt, må man forvente.

 

Men det er ikke spesielt sannsynlig (tror jeg), at det blir noen omkamp om pantesaken i CDU/CSU. Kommer partiet i en ny regjering slik det ser ut, så tar de neppe opp en sak som splitter partiet på midten med det første. Det ville jo være en fæl start for en evt. ny regjering å starte med en sak som splitter partiet på midten. Tross alt var det jo CDU/CSU i sør Tyskland som var forfattere av den nylig vedtatte loven.

Link to comment
Share on other sites

Takk, Teknikern..

 

Men jeg tolker intervjuet som om CDU ikke har bestemt seg. Det virker på meg som om man skal diskutere dette internt, eller hva sier du? Og hvis de ikke har bestemt seg kan man vel banne på at industrien prøver å påvirke meningene deres...

 

"Wir stehen dem auf jeden Fall kritisch gegenüber. In welchem Zeitraum die Novellierung der Verpackungsverordnung angepackt wird, das vermag ich im Vorhinein nicht zu sagen. Aber wie gesagt, es ist eine kritische Grundhaltung vorhanden. Wir haben uns damals gegen das Dosenpfand gewehrt, gerade auch in der Form, wie es von der Bundesregierung vorgeschlagen wurde. "

 

Riktignok vil hun ikke uttale seg om når en revidering av emballasjedirektivet vil finne sted, men hun sier jo at det eksisterer en kritisk grunnholdning.

 

Et annet moment jeg kom til å tenke på: Panten har jo vært en av fanesakene til De Grønne, og CDU og FDP har jo sagt at "hver dag uten en rød-grønn regjering er en god dag". Tror du ikke at mange i CDU ønsker å fjerne panten som en seiersmarkering og maktdemonstrasjon overfor den avgåtte regjeringen? Politikk dreier seg jo mye om psykologi og symbolikk når alt kommer til alt. En endring av panteloven vil jo være et sterkt symbol på at den rød-grønne politikken endelig er fjernet?

 

Just a thought.. Dette er jo ikke akkurat noen eksakt vitenskap..

Link to comment
Share on other sites

Et annet moment jeg kom til å tenke på: Panten har jo vært en av fanesakene til De Grønne, og CDU og FDP har jo sagt at "hver dag uten en rød-grønn regjering er en god dag". Tror du ikke at mange i CDU ønsker å fjerne panten som en seiersmarkering og maktdemonstrasjon overfor den avgåtte regjeringen? Politikk dreier seg jo mye om psykologi og symbolikk når alt kommer til alt. En endring av panteloven vil jo være et sterkt symbol på at den rød-grønne politikken endelig er fjernet?

 

Just a thought.. Dette er jo ikke akkurat noen eksakt vitenskap..

43424[/snapback]

 

 

Du har rett, tyske politikere er ingen eksakt vitenskap :)

 

Men vi må ikke glemme at:

 

1. Panten ble innført på 1990 tallet for flerbruksemballasje av en CDU regjering.

 

2. Pant på engangsemballasje, ble innført på grunn av bestemmelser i den gamle panteloven (vedtatt av CDU), fordi returandelen var under 80% for engangsemballasje. Så selv om pant på engangsemballasje ble innført under Trittin, var grunnlaget for dette en bestemmelse som CDU selv foreslo og vedtok da de satt i regjering med Merkel som miljøvernminister.

 

CDU/CSU er splittet på midten i denne saken. Jeg tviler derfor på at partiet kjører dette frem , og synliggjør splittelsen for hele det tyske folk straks etter at en ny regjering evt. tiltrer. De vil nok heller profilere seg på saker hvor partiet er samlet, og det er nok av høyprofil saker å ta av i Tyskland.

 

Stoiber i CSU i Bayern er den beste garantisten for panteloven. Han skrev loven, og har med seg hele CDU/CSU i de viktige folkerike delstatene i syd, som Bayern og Badem-Wüttemberg, Thuringen m.flere.

 

Men forvent flere utspill fra pantemotstanderne jo nærmere vi kommer valget. Men at det får noen reelle realpolitiske konsekvenser, har jeg ikke sett en eneste artikkel om i tysk presse.

Link to comment
Share on other sites

OK

 

Men dette intervjuet er jo med "die CDU-Fachreferentin für Umwelt- und Entwicklungspolitik". Det skulle vel kunne oversettes med CDUs faglige talskvinne for miljø og utviklingspolitikkk?

 

Dermed er jo dette fra innsiden av CDU og ikke en utenforstående pantemotstander?

Link to comment
Share on other sites

OK

 

Men dette intervjuet er jo med "die CDU-Fachreferentin für Umwelt- und Entwicklungspolitik". Det skulle vel kunne oversettes med CDUs faglige talskvinne for miljø og utviklingspolitikkk?

 

Dermed er jo dette fra innsiden av CDU og ikke en utenforstående pantemotstander?

43428[/snapback]

Ja, dette er skummelt.

Selger alt nå jeg.

Det er nok bare å avlyse panten som de har hatt i 15 år......

De kutter pant og kaster det som vanlig avfall.

Talskvinnen for miljø har skjønt at resirkulering/gjenbruk og pant bare er tull.

Blir nok slik i Norge også snart.

Pokker!

Link to comment
Share on other sites

New Kid

 

Jeg forstår din usikkerhet. Jeg er også svært skeptisk til hva disse politiske akrobatene i Tyskland kan finne på til høsten. Siste ord i denne saken tror jeg dessverre ikke er sagt, om enn hvor mye jeg ønsker at TOM skal lykkes. Det vil de nok også gjøre etterhvert, men jeg tror det kan ta tid ennå...

 

Ikke nok med at næringen i seg selv gjør absolutt hva som helst for å slippe unna, men politikerne gjør hva som helst for å sanke stemmer.

 

Politikere er folk uten egen mening: de sier det man tror andre vil høre, og da blir det bare tull...

Link to comment
Share on other sites

Bare litt gammel mimring når det gjelder Danske Bank og Tomra.

 

Dansk kjempesmell i Tomra

Av Frode Frøyland, Dagens Næringsliv

 

Danske Bank gikk i januar på en kjempesmell i Tomra. Da panteselskapet opplevde sitt største børsfall noensinne, sto banken oppført med Tomra-aksjer verd 925 millioner kroner. I løpet av én dag tapte banken og dens kunder rundt 300 millioner kroner.

 

Publisert: 02.02.2002 - 01:05 Oppdatert: 04.06.2003 - 10:44

 

DN

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen New Kid :)

 

Som sagt, partiet er sterkt splittet.

 

CDU`s saksordfører i saken, sendte ut fire pressemeldinger fra partihovedkontoret om pantesaken i de ukene den ble behandlet i Bundesrat på tampen av fjor-året. Alle disse pressemeldingene "fordømte" panteloven. Det forhindret imidlertid ikke at panteloven ble vedtatt i Bundesrat, takket være at flertallet i nettopp CDU/CSU stemte for loven.

 

Man bør derfor ikke la seg overraske om det kommer slike artikler. For det forhindrer allikevel ikke det faktum, at partiet er splittet på midten.

 

Men som sagt, tyske politikere er ingen eksakt vitenskap, det er vi enige om. Vi får poste det vi finner av uttalelser, negative som positive, så vi kan danne oss et best mulig bilde av utviklingen. Men enn så lenge ihvertfall, kan jeg ikke se at det er fremkommet noe som skulle tilsi at panteloven skal endres.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke poenget med å leke verdensmester i en debatt der ingen vet utfallet. Men det får stå for deres egen regning. Mitt eneste håp er å komme litt nærmere sannheten..

43436[/snapback]

 

Jeg har problemer med å se hva du mener med det utsagnet. Jeg syntes vi hadde en saklig debatt inntil utsagnet over fra deg kom???

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...