Jump to content

Forumvaner - Hvor diskuterer vi?


Pirelli

Recommended Posts

Da har aksjeforumet.com snart blitt en måned gammel... Jeg må si det har gått bedre enn jeg ventet, det finnes mange eksempeler på andre forum som ikke har kommet igang i det hele tatt...

 

Hvor mange medlemmer det er betyr egentlig ikke så mye, det er mer viktig hvem som deltar i diskusjonene. Derfor håper jeg tilflyten av medlemmer fortsetter.

 

Pr. dato er jeg storforbruker av forum, jeg er registrert hos StockTalk, Imarkedet.no, Hegnar Online og her. Når det gjelder StockTalk er nok det den som er suverent best, og med veldig mange gode skribenter. Problemet er prisnippet med å ta seg betalt for en tjeneste der deltagerne skaper innholdet... Det burde ikke være mulig, men det er deltagerne selv som er ansvarlig for at det er mulig. Ved å godta det.

 

Dette forumet kunne tatt StockTalk sin plass, selv om jeg mistenker at kapasiteten er for lav (det går det ann å gjøre noe med). Men å flytte brukerne over fra det forumet og hit er nok vanskligere enn å flytte diverse statlige tilsyn ut av Oslo. Hvorfor skjønner jeg egentlig ikke...

 

Håper dere som skriver her vil fortsette å skrive, og gjerne kom med innspill på hvordan tjenesten kan markedsføres og gjøre bedre...

 

Stå på og hjelp aksjeforumet.com opp og frem!

 

Pirelli (skulle nesten tro jeg eide forumet:=)

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med dagen alle medlemmer.

Hvor mange medlemmer det er betyr egentlig ikke så mye, det er mer viktig hvem som deltar i diskusjonene. Derfor håper jeg tilflyten av medlemmer fortsetter.
Helt enig, det er kvalitetene på medlemmene og innleggene deres som betyr mest i denne sammenheng. Det må være en klar og overordnet mål for forumet og satse på kvalitet fremfor kvantitet ellers vil dette ender opp som andre forum på godt og vondt.

La oss alle sammen sørge for å gi forumet et godt rykte og ta vare på den med tiden.

 

Stå på og hjelp aksjeforumet.com opp og frem!

 

Pirelli (skulle nesten tro jeg eide forumet:=)

Det er bevis på det er mange ildsjeler som brenner for å få dette forum til å fungere. Dette gir enormt inspirasjonn til resten av medlemmer.

R/Carlos

Link to comment
Share on other sites

Man kan ikke annet enn å si seg enig med ovenstående, samt å legge til at hadde ikke "Pirelli" vært så utrolig aktiv og kunskapsrik ville forumet hatt en langt tregere start.

 

Selv er jeg hverken skribent eller noen aksjeanalytiker, men jeg hev meg på her med noen innlegg...bare for å hjelpe til på kvantiteten.

 

Det er gledelig å registrere økningen av medlemsmassen og aktiviteteten. Jeg tror nok at dette er et forum som er kommet for å bli. Forøvrig vil jeg også rette en stor takk til Ståle som "admin", tror han har hatt mange timer og lange stunder for å holde dette i gang.

 

Så vil jeg bare anbefale alle om å komme med innlegg, selv om du føler deg lite teknisk anlagt med analyser og slikt, så er det like viktig å få ditt syn og din mening frem. - Det er det som skaper et forum.

Link to comment
Share on other sites

Da har aksjeforumet.com snart blitt en måned gammel... Jeg må si det har gått bedre enn jeg ventet, det finnes mange eksempeler på andre forum som ikke har kommet igang i det hele tatt...
Ja, det har gått veldig bra egentlig.

 

Hvor mange medlemmer det er betyr egentlig ikke så mye, det er mer viktig hvem som deltar i diskusjonene. Derfor håper jeg tilflyten av medlemmer fortsetter.

Så sant så sant. Et forum med mange medlemmer trenger ikke å være rik på gode poster fordi. (Bare ta HO som eksempel det)

 

Hvis det er noen som føler at de kan poste artikler (analyser) på hovedsiden en gang iblandt, må bare si ifra. Jeg holder på å prøve å skape en hovedside, som man kan lese nyheter og analyser skrevet av brukerene av forumet. Linker legges også inn med jevne mellomrom.

 

Så vil jeg benytte denne muligheten til å takke alle brukerene som har kommet til, og en spesiell takk for de aktive som er med å lage liv i forumet.

Link to comment
Share on other sites

Hegnar Online børsforum er i søkelyset i dag, dette blir spennende å følge utfallet av... Etter at noen har fabrikert en falsk pressemelding om CNR og distribuert denne på HO innførte Oslo Børs børspause i CNR...

 

Saken er oversendt Kreditt tilsynet...

 

http://www.imarkedet.no/index.php?object_i..._object_forside

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

I lys av formiddagens begivenhet bør vi revurdere om gjest skal ha anledning til å skrive innlegg her. Selv om IP blir logget for alle innlegg, gjest eller ikke, syns jeg gjest bare skal kunne lese...

 

Hva syns dere andre?

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Enig i det. Selv om registrering bare tar 5 min, er det bedre å vite hvem gjesten er. Samtidig gjør det at skribenten nok tar litt større ansvar for hva han selv sier, og ikke bevisst legger ut kursdrivende løgn.

Link to comment
Share on other sites

Etter de to siste ukene med den utrolige ryktespredningen og falske "meldinger" på HO er jeg redd for at jeg må være enig med dere at gjest ikke skal kunne legge inn noe her.

 

Dette er sterkt i mot min generelle oppfatning av yttringsfriheten, men når den misbrukes så i de grader er det ingenting annet å gjøre. Kjedelig...

Link to comment
Share on other sites

Syns ikke det at 'anonyme' hindres fra å skrive i ett børsforum har noe med ytringsfriheten å gjøre. Personen som skrev den falske pressemeldingen fra CNR skrev som gjest, og Oslo Børs har snakket med han på telefonen... Opps...

 

http://pub.tv2.no/nettavisen/okonomi/oslo/...ticle181879.ece

 

For community følelsen tror jeg det er best hvis de fleste skaper ett nick... I USA skal man ikke kunne være anonyme når man skriver i børsforum, av åpenbare grunner. Det er omtrent like dumt å være anonym på et børsforum som om Finansavisen's journalister skulle være anonyme :) Vel, nesten da...

 

Pirelli (Dekknavn)

Link to comment
Share on other sites

Limer inn en artikkel fra DN om den falske Canargo pressemeldingen på HO (uthever ett par ting jeg bet meg merke i):

 

CanArgo-falskner risikerer fengsel

Av Espen Bjerke

 

Personen som igår la ut en falsk pressemelding på Hegnar.nos børsforum kan bli den første i Norge som dømmes for kursmanipulasjon for noe som er skrevet på et diskusjonsforum på nettet.

 

- Veldig mye av det som står på diskusjonssidene på nettet er bare sludder og vås. Vi er positive til den type kanaler, det gir en kjempedrive, men dessverre er det mange som misbruker det. Det er ikke første gang vi sender saker til Kredittilsynet på grunn av ting som står på disse forumene, sier pressetalsmann Tor Arne Olsen ved Oslo Børs.

 

Risikerer fengsel

Mannen som igår i en forfalsket pressemelding hevdet at oljeselskapet CanArgo hadde gjort et oljefunn, risikerer fengsel hvis Oslo Børs og Kredittilsynet anser forfalskningen som børsmanipulasjon.

 

Oslo Børs har ennå ikke sendt saken over til Kredittilsynet, så det er ikke klart hva falskneren formelt vil bli "tiltalt" for, men børsmanipulasjon har en strafferamme på seks år. Oslo Børs har også brakt på det rene om mannen handlet i aksjen etter at han publiserte den falske pressemeldingen, men børsen har taushetsplikt og kan ikke opplyse om resultatet av undersøkelsene.

 

CanArgo-aksjen hadde falt kraftig i dagene før, men steg 13 prosent før Oslo Børs stanset handelen i aksjen for å få klarhet i saken. Etter at Oslo Børs fikk bekreftet at dette var en forfalskning ble handelen tatt opp igjen og aksjen endte opp 7 prosent.

 

Ringte børsen selv

Børsens pressetalsmann opplyser at synderen selv ringte til Oslo Børs og bekjente sine synder.

 

Olsen legger ikke skjul på at Oslo Børs ser det som et problem at enkelte overivrige brukere av diskusjonsforumer går alt for langt. Han sier børsen bruker mye tid på å følge hva som foregår i forumene. Børsen har de siste årene hatt flere saker hvor brukere av diskusjonsforumer går alt for langt, men til nå er ingen blitt dømt. Det kan det bli en endring på nå.

 

Preventiv reaksjon

- Får vi et klart tilfelle er det greit å få en avklaring fra myndighetene. Det å få en reaksjon vil virke preventiv for personer som gjør og vurderer å gjøre det samme som denne personen har gjort, sier Olsen til dn.no.

 

- Under forutsetning av at personen som ringte oss igår faktisk er den han utgir seg for, er dette en enklere sak fordi vi har et navn, sier han.

 

Nytt våpen

Det kan være en enkel sak å dokumentere hvem falskneren er. Kredittilsynet har nemlig fått et nytt våpen mot personer som prøver å manipulere markedet i den tro at de er anonyme på internett. Ifjor ble nemlig verdipapirhandelloven endret slik at tilsynet nå med loven i hånd kan gå til internettleverandører og få oppgitt hvem som står bak ip-adresser. I tidligere saker har myndighetene hatt et problem med å få ut opplysninger om hvem som skjuler seg bak en ip-adresse. Det problemet er nå en saga blott.

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Kjære forumvenner!

 

Dette er innlegg nr. 1000.

 

Jeg bedriver en massive kampanje på HO for at deltagerne der også skal vite om dette forumet. Selv bruker jeg HO veldig mye, og kommer til å fortsette med det. Syns HO er ett morsomt chat sted, og har ikke dårlig samvittighet for å 'reklamere' for aksjeforumet der inne. Slike forume som dette kan nok ikke ta HO's plass, men kun være ett supplement.

 

Er det noen som har gode forslag til hvordan vi kan reklamere for forumet andre steder?? Gi innspill! :)

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

La oss ta en titt på de foreslåtte reglene for bruk av forumet og se om det er noe man kan legge til der.

 

Det skal jo ikke drives sensur på noen som helst måte, men jeg mener at tullete og meningsløse innlegg bare slettes der og da når admin eller moderator kommer over slike. Samme med innlegg som åpenbart er klare overtramp for regelbruken.

Link to comment
Share on other sites

Enig i det. Mye av det som begrenser et forums verdi for en som leter etter god info er mengden urelevant skit som legges ut. Dette bør begrenses så vi ikke får et vanlig chattested drevet av aksjeinteresserte.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...