Jump to content

NEC - Norse Energy Corp.


Laphroaig

Recommended Posts

Pareto om tallene

 

Norse Energy (NEC)

Company Update Price when published(USD): 0.58

28 February 2006

 

BUY Medium Risk

Bloomberg: NEC NO (rating unchanged)

Reuters: NEC.OL Target Price (USD): 0.75

Sector: Energy Market cap (USDm): 184

Style: Growth Analyst: Tormod Høiby / Thomas Aarrestad

Financial Details of 28 February 2006

Print version (pdf)

 

4Q05 - Lower Reserves - Target from NOK 5.5 to NOK 5.1

 

4Q numbers showed strong improvement in USA but lower production in Brazil. Reserves reduced from 40 mill bbl to 35 mill bbl. Taret reduced - BUY recommendation maintained

 

 

Norse Eenrgy today reported an EBIT of USDm 2.1 below our USDm 4.0 estimate.

Production from the Coral field fell from 1,878 bbl/day in 3Q to 1,685 bbl/day in 4Q. The reason was problems with calcite on one of the three production wells. The EBIT figure for the segment of USDm 1.3 was also weakened by the fact that 20% of the volume was not sold before next quarter. This will revert itself in a later quarter

In USA, performance was strong with production slightly up from last quarter at 588 boe/day and EBIT at an impressive USDm 2.9 compared to my estimate of USDm 2.0. This improvement was mainly due to lower costs

Overhead EBIT was a negative USDm 2.1 which was weaker than expected partly due to higher internal eliminations

Reserves at the Cavalho Marinho field were cut by around 5 mill bbl. This reduces our Risked Valuation of the company from NOK 6.6 to NOK 5.7

Lower reserves leads to higher depreciation per bbl in Brazil and the 2006E EPS is cut from USD 0.002 to USD 0.01, and 2007E from USD 0.03 to USD 0.02

We reduce our Target Price from NOK 5.5 to NOK 5.1 and maintain our BUY recommendation on NEC.

We think news flow will be positive going forward with development of Manati in Brazil as planned and up to 6 exploration wells offshore Brazil this year

The recommendation was not presented to the issuer before dissemination

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 191
  • Created
  • Last Reply

sakset fra HO

 

Til børsforum: Olje og energi

 

Innlegg av: Big D (02.03.06 05:48), lest 252 ganger

Ticker: NEC

Endret 02.03.06 05:53

 

NEC - Har du virkelig lest Q4 rapporten?

 

Tirsdagens reaksjon, kritikken, baissingen og utskjellingen som har kommet etter Q4 rapporten, står ikke i forhold til dens innhold. Etter å ha lest den enda en gang, må jeg bare stille meg spørsmålet, har du virkelig lest den?

 

Konsolidert sammenligning mellom NEC og NOI/NG (side 10):

 

EPS resultatet for 2005 vs. 2004 er opp fra USD -0,03 til USD 0,01. Det er opp 4 gangen, eller 400%.

 

Net profit resultatet etter minoritetsinteresser er opp fra USD -8038 til USD 1949. Det er opp 5 gangen, eller 500%.

 

Nå vil kritikerne hevde at det ikke er riktig å sammenligne disse tallene av forskjellige årsaker. Ja vel, mulig det, men det er tallene.

 

Q4 tallene isolert, sammenlignet mot Q3:

 

Endring av avskrivning (IFRS tilpassing), gir endrede tall. EBITDA er kun $200K dårligere enn Q3, som følge av lavere oljeproduksjon og markedspris for oljen.

20% av produksjonen er ikke inntektsført da den ikke ble levert før i Q1 (ref. Pareto)

Betydelige resultatforbedringer i USA på gassproduksjon (37% prisforbedring), 80% på rørledningen (lavere kostnader).

 

Resultatet fra Mid American, viser at dette har vært et strategisk riktig og viktig kjøp. Resultatforbedring på 80% (høyere volum).

 

Brasil

 

At brønn #3 på Coral har vært lengre nede for vedlikehold enn forventet, er ikke hyggelig, men burde ikke overraske noen. Problemet er kjent.

 

1000 bopd er sikret mot et fall i oljeprisen under $50 (put option avtalene).

 

Det skal bores 7 produksjonsbrønner på Manati, som linkes opp til en ubemannet plattform, og gassen føres i land via rørledning, som også NEC har 10 % eierandel i.

Petrobras er operatør. Manati vil gi et vesentlig EBITDA bidrag fra Q3.06.

 

NEC forventer at det vil bli gitt tillatelse til at det i 2006 kan bores 3 letebrønner i de omliggene feltene til Manati, hvor NEC sitter med 18,33% eierandel. Potensiale: 187 MMBOE.

 

Sardinha, noterer meg at partnerne her (Petrobas, El Paso og NEC) - "currently studying several alternatives for development". Et alternativ er å linke 2-3 undersjøiske brønner opp mot plattformen på Manati, som er på vei ut til feltet. Potensiale: 160 Billion cubic feet (Bcf). Dette feltet kan dermed komme fortere i produksjon enn hva vi tror. Det er boret 11 brønner her, 6 med funn. El Paso er operatør.

 

Reservenedskrivning av Cavalo Marinho (CM) oppfattes som konservativt, potensialet for 10.000 fat om dagen (2750 er NEC's andel). Petrobras har 14.000 som potensiale (ref. Orion). Reservene og verdien av dette feltet har vært sterkt omdiskutert, senest i forbindelse med fusjonen i fjor. At vi nå har fått en 3. parts evaluering, bør kunne gi oss en forhåpning om at dette er et "wurst-case" scenario. Det gir jo mulighet for en positiv overraskelse i 2008, når feltet skal settes i produksjon.

 

Gaffney & Cline foreslår en utvikling av Estrela-do-Mar (EdM) med to undervanns satellitt brønner, som linkes opp mot produksjonsplattformen på Coral. Det er nye og spennende tanker. En slik løsning vil kunne gi mulighet for å bore en fjerde brønn på Coral, som bør ha et potensiale mellom 5-8000 fat om dagen (mellom 1400 og 2200 fat for NEC).

 

Risberg, sier vi skal ha full fokus på Brasil i 2006. Når NEC uten å ha hatt full fokus på Brasil i 2005, men kjøpt 5 lisenser on- og offshore, skaffet seg operatørgodkjennelse, rørledning m.m. kan det komme svært mye spennende nytt fra den kanten i året som kommer.

 

20 av 24 nye brønner er i produksjon, over budsjett.

Første brønn i Pageville var tørr, men det er fortsatt tro på feltet.

24 brønner i "Moon" feltet som ble boret i 2004/2005 har stått stengt i mangel på rørledning. Disse vil bli satt i produksjon tidlig i 2006

Tilnærmet 100% av gassproduksjonen i Q1 er solgt på forward på en pris $9,20 Mmbtu, som er langt høyere enn spotprisen for gass og sikrer tilnærmet likt resultat for Q1.

 

NEC har styrket kompetanse på geologi og seismikk, ved å overta tidligere 50% eide Quest Energy. Med det er eierskap over viktig seismikk og brønndata for hele Appalachian bassenget sikret og tilgjengelig.

 

Det skal åpnes et eget Exploration & Production kontor i Buffalo, NY, i løpet av 2006.

 

60 nye brønner skal bores i 2006. Den første horisontale brønnen (Schlumberger) er på plass.

 

Det er kjøpt og satt i drift to nye kompressorer på rørledningen og 4 til er bestilt. Dette gjør at selskapet har fullt eierskap og driftskontroll over hele distribusjonsnettet i rørledningen. I tillegg økt optimalisering, mindre avhengighet og lavere kostnader ifm. innleie av kompressorer.

 

Annet

 

USA virksomheten leverer et EBIT bidrag 6,3 MUSD, Brasil 5,4 MUSD.

Investeringsprogrammet for 2006 er finansielt sikret.

Positiv cashflow som følge av finansielle aktiviteter (emisjon). Kjøpet av- og utbyggingen av Manati og boreprogrammet i USA er investeringer som vil generere cash-flow allerede fra Q3.06.

 

Litt om baisserne:

 

En av disse hevdet før Q4 tallene, at en i USA bedrev prisdumping for å øke volumet i rørledningen. Når vi nå ser forbedret resultat med 80%, med samme volum, er det da prisdumping?

 

Ser også at noen hevder det er negativt med put option avtalen for oljen. Hvordan er det mulig? Selskapet har fått til en avtale som sikrer dem markedspris minus et gebyr, men er garantert en minstepris på $50 fatet om markedsprisen skulle krakke. Dyktig gjort i det hele tatt å få til en slik avtale.

 

Baisserne hevder at gjelden er så tyngende. Total liabilities - equity - cash = 107 MUSD. Minner om at Manati alene ble kjøpt for 85 MUSD. I dag, når oppstart er godkjent og med produksjonsstart til sommeren, hva er det da verdt? Langt mer en NEC's samlede finansielle forpliktelser. Skulle den situasjonen bli fremtvunget, sitter NEC tilbake gjeldfritt med alle andre felter og produksjon. Med andre ord, gjelden er en svært liten del av risikobildet i selskapet.

 

Jeg ser et selskap med en dyktig ledelse, prosjekter i fremdrift, ekspansive planer og visjoner og mange utbyggingsmuligheter som vil sikre fremtiden. I tillegg et selskap med olje- og gassproduksjon i politisk stabile områder, særlig er USA markedet for gass spennende. USA er verdens største energiforbruker.

 

Det samme gjør baisserne, det er derfor de vil ha deg til å selge billig.

 

LES Q4 rapporten, studer hjemmesiden: www.norseenegry.no og du vil bli overbevist om at dette selskapet er det verdt å sitte i, for denne aksjen skal opp, langt opp.

 

;-)

Big D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Orion tar inn NEC idag

 

NEC Inn 3,73

Kjøpt Siste 3,73

19.04.06 Diff +0%

• Fra 2008 vil inntjeningen øke markant som følge av oppstart av felt offshore Brasil.

• Med en 2008-EPS på 1,51 og reserver til åtte års produksjon er nøkkeltallene positive.

• Oppsiden forsterkes av at Norse Energy har et spennende leteprogram offshore Brasil.

 

●●● KOMMENTAR

Vi gir Norse Energy fornyet tillitt og slipper aksjen inn i modellporteføljen. Oppgangen i oljeprisen og rallyet i andre oljeaksjer

tilkjennegir at det bare er et spørsmål om tid før denne aksjen også våkner til liv.

 

 

__

Link to comment
Share on other sites

Etter Orion tok NEC inn i modellporteføljen har vi fått et betydelig rykk, og aksjen omsettes nå på 4,12. Med det er tre viktige forhold skjedd, som er viktige for en videre oppgang.

 

1. Brudd på 3,90 (siste emisjonskurs i januar)

2. Brudd på 4,00 (psykologisk sperre)

3. Ny støtte i området 4,8-4,10.

 

Norse Energy Corp (NEC) står foran den mest spennende våren i både dette selskapets historie, samt i de innfusjonerte selskapenes historie.

 

1. Gassfeltet Manati skal i produksjon, det er to rigger som er igang med boringen av 7 brønner. Den første ventes ferdig i disse dager, den andre er godt i gang.

 

2. Vi venter at Brasilianske petroleumsmyndigheter (APN) kommer med en godkjennelse av leteboring av 4-5 brønner, på 2 nye lisenser, i samme område som Manati og Sardinha, hvor det er gjort betydelige funn. Letepotensiale er her 187 MMbbl.

 

NEC bør vurderes både med ut fra et kortsiktig potensiale med kursmål 7,35 i november, men også langsiktig da to nye oljeproduserende felt skal i produksjon i 2008. Estimert produksjon i 2008, er 20.000 BOED.

 

Link til min analyse er lagt inn med min godkjennelse under.

Link to comment
Share on other sites

NY verdianalyse - kr 8,70!

 

Analysen gir NEC en oppside på over 100 % fra fredagens sluttkurs.

 

For en tid tilbake fikk jeg tilsendt en verdivurdering av DNO og vedkommende som sendte denne, spurte om jeg kunne lage tilsvarende for NEC. Denne nye verdianalysen er bygd på til dels de samme variablene. Dette er et oversiktelig oppsett, og jeg har sendt dette regnearket til alle som tidligere har bedt om analyser. Sender denne gjerne til alle andre som ønsker det, send mail til: nectil35@yahoo.no (skal forsøke å legge det inn her)

 

Denne kan også sendes videre og legges ut på andre nettsteder, men det hadde vært hyggelig om dere huske på å oppgi kilde.

 

Takker Henry Hub for verdifull kvalitetsikring og innspill.

 

I analysen er det lagt inn en PE 8 for Coral og PE 12 for USA og Manati, som er relatert til levetiden på disse produserende feltene. Statoil har til sammenligning 9 års levetid på produserende felter.

 

Salgspris for kjente reserver (Cavalo Mariho og Estrela do Mar) er satt til $7, som med dagens oljepris burde være oppnåelig om disse skulle selges.

 

Sardinha er lagt inn med en veldig lav verdi, da kjøpet av dette feltet betinger godkjennelse og er derfor ikke betalt. Kjøpesummen er konfidensiell.

 

I verdifastsettelsen av exploration potensial har jeg brukt samme prising $4 og prosentsats for utnyttelse som var brukt i DNO analysen, 20 %.

 

Oljeprisen står i $75, folkens!

 

nectil35@yahoo.no

Link to comment
Share on other sites

NEC er i siget om dagen, ingen tvil om det.

 

At kursen løfter seg er nok ikke bare oljeprisen som sådann. Følgende analyse fra Big D viser mere spesifikt hvilke verdier som ligger i selskapet og det er vel liten tvil om at NEC må være et av de mest underprisete oljeselskap på ose.

 

NEC en verdianalyse av Big D

 

Utlagt med tillatelse fra Big D.

Link to comment
Share on other sites

NEC – Wurst, best & 2008 case

 

 

Jeg er kalt sjefshausser i NEC. Under legger jeg frem tre case, wurst, best og 2008 scenario, sammen med det jeg oppfatter som en konservativ verdianalyse av selskapet. Det er opp til den enkelte å tro om hvordan fremtiden vil bli, hva angår oljepris, dollarkurs og potensialet i de feltene som NEC sitter med eierandeler i. Jeg kan kun beskrive hva jeg tror, og jeg tror at i fremtiden vil mange se at jeg har vært svært nøktern i mine anslag og derfor ikke hausset denne aksjen.

 

Hvem trodde for to år siden at oljeprisen skulle over $70 fatet?

 

Flere og flere begynner å erkjenne at oljen kommer til å holde seg på dette nivået, og til og med kunne stige ytterligere de neste årene. Dette er de færreste oljeselskapene priset etter. Men, ting kan utvikle seg annerledes enn hva det ser ut til i dag. Derfor har jeg laget et wurst case scenario, hvor både oljepris og dollarkurs utvikler seg negativt.

 

De fire scenarioene gir følgende verdier:

 

Wurst case 2006: verdi per aksje kr 2,93, downside 26 %

Best case 2006: verdi per aksje kr 18,40, upside 466 %

Verdianalyse 2006: verdi per aksje kr 9,35, upside 137%

2008 case: verdi per aksje kr 34,50, upside 773%

 

Wurst case kr 2,93

 

I dette caset har jeg lagt til grunn en oljepris på $40 fatet, dollarkurs på kr 5,00. Et slik fall i oljepris og dollarkurs, vil få konsekvenser for inntjening på produksjon, verdien av kjente reserver som ikke er i produksjon og verdien av exploration potential. I tillegg, har jeg tatt bort produksjonen fra brønn #3 på Coral, samt kun lagt inn 50% suksessrate på de nye brønnene i USA og for Manati.

 

Wurst Case scenario er altså at brønn #3 på Coral kollapser, samtidig som at 50 % av brønnene på Manati og i USA ikke kan produsere. Samtidig som vi får et kraftig fall i oljeprisen, ned til $40 fatet, og at dollaren kollapser og faller ned til historisk lavnivå på på 5 kroner. Alt kan selvfølgelig gå verre, men vi får vel være litt realistiske.

 

Best Case kr 18,40

 

I dette caset har jeg lagt inn at dollaren klarer å hente seg inn igjen, og legger seg på kr 6,50, at oljeprisen fluktuerer mellom $70 og $75 gjennom 2006 og kommer ut med en snittpris på $71 for året. Videre at USA området dobler sin produksjon, Manati overrasker positivt og produserer dobbelt av estimatene, samt at alle letebrønnene gir funn, som indikerer at 50 % av potensialet kan utvinnes. Positive funn vil øke salgsverdien av disse lisensene og jeg legger derfor inn $7 fatet, i stedet for $4 for disse lisensene.

 

Verdianalyse kr 9,35

Her ligger en dollarkurs på 6,15 og en oljepris $61 for 2006 til grunn for verdien, sammen med at Manati og USA leverer i forhold til estimatene. Videre at 20 % av exploration potential kan utvinnes, og har en verdi på $4 fatet.

 

2008 caset kr 35,40

 

Dette caset er bygd på hva jeg tror (mer eller mindre kvalifisert) at vil være virkeligheten om to år.

 

Dollar: 6,50

Olje: $75 fatet (årlig gjennomsnitt)

Gass: $14 Mcf.

Prisreguleringen i Brasil bortfaller.

 

Produksjon (NEC andel):

Coral 4.500 BOPD, dvs. at en fjerde brønn gir 2.000 BOPD.

CM 4.100 BOPD, som er basert på Gaffney Cline analysen av feltet.

EdM 4.200 BOPD.

Sardinha 18.900 Mcf og 2.000 BOPD.

 

Reserver:

Leteboringen i 2006 vil vise at 20 % av exploration potensial vil kunne utvinnes (noe som er en konservativ forventning).

 

Annet:

Jeg har lagt lånefinansiering til grunn for investeringene som må til på CM, EdM og Sardinha, med $250.000.000 (Alternativt så jeg på effekten av å hente inn $100 mill gjennom en emisjon på kr 4,00, noe som vil redusere verdi per aksje i 2008 med 7 kroner). Med bakgrunn i den kontantstrøm forbedring som kommer med Manati, og at det er uttalt at investeringsprogrammet for 2006 er fullfinansiert, er det liten grunn til å tro at en emisjon kommer nå).

Verdiene av G&T, M&P og rørledningen i Brasil er oppjustert noe, som følge av økt utnyttelse og inntjening.

 

Dette innlegget er sammen med regnearket er på vei til alle i min adresseliste. Om det ikke er mottatt i løpet av dagen eller du ikke er med i kontaktnettverket, kan mail sendes til: nectil35@yahoo.no

 

Fundamentalt er denne aksjen sterkt underpriset!

 

NEC til 35 i 2008!

Link to comment
Share on other sites

Norse Energy kjøper opp

 

Norse Energy sikrer seg resten av Neftex Energy.

 

Artikkel av: Øystein Byberg (2.5.06 08:45)

 

Ifølge Norse Energy har de gjenværende eierne i Neftex Energy sagt ja til tilbudet om å selge sine aksjer til selskapet. Norse vil dermed eie 100 prosent av Neftex. Prisen for den siste posten er 2,22 millioner kanadiske dollar.

Link to comment
Share on other sites

NEC - ACQUISITION OF PROVEN AND PRODUCING RESERVES IN BRAZIL

Norse Energy increase ownership in BS-3

 

Norse Energy Corp ASA (`NEC`) has executed a

final agreement with Starfish Oil & Gas, a

Brazilian Corporation, to buy all their 7,5%

participating interest in the BS-3 project. The

BS-3 Project includes Cavalo Marinho (CVM),

Estrela-do-Mar (EM) and Coral (CRL) fields. The

acquisition is effective as of March 1st 2006

and encompasses production and expenses.

 

With the present acquisition NEC will own

directly or through its subsidiaries:

 

50% of CVM, together with Petrobas 35% and

Queiroz Galvao 15%,

 

65% of EM, with Petrobas 35%

 

35% of CRL, with Petrobas 35% and Queiroz Galvao

30%.

 

Funding of this acquisition will be through a

combination of equity and bank financing.

 

NEC is pleased with this acquisition that

further solidifies our presence in Brazil and

improves the Company`s influence over the future

development of our BS-3 assets.

 

Norse Energy Corp ASA

 

Oslo, May 2, 2006

 

Contact

 

Anders Kapstad

CFO

Strandveien 50, P.O Box 262

1326 Lysaker, Norway

 

+46 67 51 61 10

Link to comment
Share on other sites

Pareto hever kursmålet på Norse Energy.

 

Av:Svend E Larsen - Stocklink - 04.05.2006 10:51

 

Pareto hever kursmålet på Norse Energy etter at selskapet har fullført kjøpet av Starfish sin andel på 7,5 prosent av Coral-feltet og Estrela do Mar.

 

Meglerhuset hever kursmålet fra 5,10 kroner til 6,30 kroner aksjen, og anser risikoen i selskapet som redusert.

Link to comment
Share on other sites

NEC Kontantstrømanalyse

 

Regnearket som jeg har benyttet for mine analyser, begynte å bli for komplisert å oppdatere og er både for stort til å distribuere og å sette seg inn i for andre enn meg selv. Med mange koblinger og linker, øker også faren for feil. Jeg har derfor benyttet en rolig og varm helg på balkongen, til å bygge opp en helt ny analyse, som er mye lettere å oppdatere, men også mer oversiktelig og lett tilgjengelig for andre enn meg selv. En slik gjennomgang er også en kvalitetsikring av tidligere analyse. Det er noen få endringer, men disse gir ingen vesentlige utslag.

 

Videre har det kommet noen spørsmål om jeg kunne lage en kontantstrømanalyse for NEC. Det var en utfordring jeg ikke kunne la være å prøve meg på. Jeg har tatt utgangspunkt i Statement of Cash Flow i Q4 rapporten (side 9). Her er det enkelte poster som er av engangskarakter, samt endringer i kortsiktig gjeld, som ofte er avgifter og skatter. Disse har jeg ikke tatt hensyn til i min kontantstrømanalyse. Således er min analyse noe mer grovkornet og er kun ment å være et bilde på hvordan kontantstrømmen ser ut til å utvikle seg. Men, jeg tar gjerne innspill og kommentarer på denne.

 

En kontantstrøm analyse er særlig viktig for å kunne danne seg et bilde av OM og EVENTUELT når en emisjon er nødvendig. Har jeg fått med meg de viktigste (les; tyngste) begivenheter og har estimert investeringsbehovet riktig, viser denne kontantstrømanalysen, at det IKKE nødvendigvis vil være behov for fremtidige emisjoner, men at fremtidige investeringsbehov kan lånefinansieres og betjenes gjennom en stadig forbedret kontantstrøm fra driften.

 

Forutsetninger som ligger i analysen:

 

Oljepris:

$55 fatet som gjennomsnitt i 2006.

$45 fatet som gjennomsnitt i 2007.

$45 fatet som gjennomsnitt i 2008.

 

Gasspriser:

$7 Mcf i spotmarkedet i USA (ned fra $8 i tidligere analyser)

$4 Mcf som regulert gasspris i Brasil

Hedget priser og volum som er oppgitt av selskapet i USA.

 

Dollar: 6,13 mot NOK.

 

Dette gir følgende EPS:

2006E 0,34 nok

2007E 0,43 nok

2008E 1,40 nok

 

Fredagens sluttkurs gir da en P/E:

2006E 12,51

2007E 9,71

2008E 3,01

 

Dette er noe bedre enn hva f.eks. Pareto estimerer (P/E 2008E på 4,0). Pareto er kjent for å være konservative og har en høyere risk value på fremtidig produksjon. Men, jeg har også lagt inn forrige ukes kjøp av nåværende og fremtidig oljeproduksjon. Kjøpet av 7,5 % andelene til Starfish på Coral, CM og EdM gir utslag på både topp- og bunnlinje. Videre har jeg lagt inn igjen Sardinha, som følge av hendelsene i Bolivia, som jeg tror vil kunne forsere godkjennelse og har estimert oppstarten til Q1.08. El Paso som er operatør på Sardinha, gjør det veldig bra og er sultne på å få komme i gang. Rørledningen til Manati har kapasitet til å transportere denne gassen og vil gi en bedre kapasitetsutnyttelse og pay-back for Petrobras, som har betydelig innflytelse. Behovet for sikring av gasstilførsel er betydelig etter Bolivias utspill. Sardinha er ikke med i Pareto sine estimater.

 

Når det gjelder kjøpspris for Sardinha, har jeg lagt 55 MUSD til grunn (inkl. Kjøpsopsjonen). 10 % andelen av Manati ble i fjor kjøpt for 85 MUSD, inklusive oppstartskostnader, rørledningen og 18,3 % eierandel i 3 letelisenser, og kostnader for å bore 4-5 letebrønner. Jeg har lagt til grunn 20 % eierandel av 160 Bcf gass og 126 MMbbl olje med 15 % recovery. Med en pris på $1,3 Mcf for gassen og $4 for oljen, blir prisen ca 55 MUSD. Det kan se ut som et noe høyt prisestimat. I forbindelse med estimert oppstart Q1.08 har jeg lagt inn et investeringsbehov på 20 MUSD.

 

For utbyggingsprosjektene på Cavalo Marinho og Estrela do Mar, har jeg brukt tidligere oppgitt investeringsbehov for perioden 2005-2008, korrigert for høyere eierandel.

 

Det vil være behov for å øke lån med $170 mill. Med en sterk kontantstrømforbedring, som følge av høyere produksjon og priser, vurderer jeg behovet for fremtidige emisjoner som lavt. Det som imidlertid kan endre dette forholdet, er kjøp av ytterligere produksjon og reserver. Selskapet har en uttrykt vekstambisjon. Jeg har heller ikke tatt med deltakelse i utbygging av rørledning til Coral, noe som vi vel må regne med at Etizen og Risberg gjerne vil være med på.

 

Produksjon som er lagt til grunn i 2008:

Brasil olje: 16.000 BOP/D (mot i dag ca 2.450)

Brasil gass: 10.000 BOE/D(mot i dag 0)

USA gass: 3.200 BOE/D (mot i dag ca 550)

 

Dette er 10 dobling av dagens produksjon og kan komme i løpet av 18 måneder. Dette er høyere enn ledelsen sier de skal få til, men likevel noe jeg mener de vil levere.

 

Dette innlegget, sammen med regnearket som inneholder en komplett analyse, er på vei ut til alle i kontaktnettet. Har du tidligere fått mail fra meg, vil du få dette etter hvert. Yahoo har en limit på 200 mail i timen, noe som gjør at det tar noen timer å få sendt ut til alle. Har du tidligere ikke meldt din interesse for mine og andre analyser av NEC kan du sende mail til: nectil35@yahoo.no

 

Laphroaig har bedt og fått tillatelse til å legge den ut her på AF.

 

Mine analyser er bygd på min kompetanse og undersøkelser i markedet. Er du ikke enig i mine vurderinger hadde det vært veldig hyggelig å få konstruktive tilbakemeldinger. Du har også mulighet til å få disse i regneark format, slik at du selv kan legge inn hva du mener er et realistisk scenario, og ut fra det danne deg et bilde av selskapet og potensialet i aksjen.

 

Ha en fortsatt god søndag!

Link to comment
Share on other sites

Utlagt med tillatelse fra Big D:

 

NEC, en utvidet total verdianalyse av Big D

 

Denne analysen går de fleste analytikerene en høy gang. - Er det beste jeg noensinne har sett utenfra noen av "husene", for ikke å snakke om hva de har servert innenfra. :cool:

Link to comment
Share on other sites

NEC – Felter & Produksjon

 

På oppfordring har jeg lagt en oversikt over NEC sine felter, produksjon og reserver.

 

Brasil Block BS-3 Santos Basin

 

Her har NEC eierandeler i 3 felter på Block BS-3, Coral (35%), Cavalo Marinho (50%) og Estrela do Mar (65%). Det brasilianske statsoljeselskapet Petrobras er operatør på BS-3. Petrobras jobber med en utviklingsplan for bassenget, og har allerede signalisert at de skal invester $10 mrd frem til 2010. Det er et av fire hovedsatsningsområder for Petrobras.

 

Coral

Et produksjonsfelt med ca 8.000 fat olje om dagen. Hvorav ca 2.600 er NEC andel. Vanndypet er 200 m og plattformen som står her er flytende – SS11 Atlantic Zephyr (semi-submersible production unit). Det er 3 brønner i produksjon, hvorav den ene er en problembrønn, som må vedlikeholdes jevnlig, på grunn av kalkdannelser i perforeringen. NEC ønsker å bore en fjerde brønn her, i etterkant av utbyggingen av Estrela do Mar i 2008. Feltet hadde ved oppstart i 2002, 20.000 fat om dagen som estimat.

Brønnene her ute er ca 5.500 meter dype.

Reserver i millioner barrel: 1P 9,57 2P 13,28 3P 16,92 til sammen 39,8.

Det opprinnelige funnet på Coral ble vurdert til å være 500 millioner barrel, hvor 40 millioner kunne utvinnes. Dette er en lavt estimat for utnyttelsesgrad sammenlignet med Nordsjøen, hvor en estimerer med 15 %. Løsninger for vann alt. gassinjeksering utredes for bedre utnyttelse.

 

Cavalo Marinho

Dette feltet er besluttet utbygd og skal i henhold til planen i produksjon tidlig i 2008. Det jobbes i dag med å utrede hvor mange og plassering av brønner her. Alternativt 3 eller 4. Det letes også etter å finne en egnet plattform. Potensialet til feltet er omdiskutert. Operatøren Petrobras sier at feltet har et potensiale på 14.000 fat om dagen. Gaffney Cline som er NECs uavhengige analyseselskap, mener det kun har potensiale for 10.000 fat om dagen, noe som er lagt til grunn for investering, analyser og produksjonsmateriell.

Dette vil tilføre 5.000 fat om dagen for NEC.

Reserver i millioner barrel: 1P 7,26 2P 1000 3P 12,85 til sammen 30,0.

 

 

Estrela do Mar

Utbygging av dette feltet er under utredning. NEC har estimert en produksjonsstart i 2008. Det er foreslått en utbygging med 2 brønner, med en subsea enhet, kontrollert fra Coral. Feltet er estimert å skulle produsere 10.000 fat om dagen, noe som vil tilføre 6.500 fat om dagen for NEC.

Reserver i millioner barrel: 1P 9,68 2P 15,65 3P 23,14 til sammen 48,47

 

Som en del av utbyggingsplanen for BS-3 planlegges det å legge en rørledning ut hit, via Estrela do Mar til Coral. Denne vil også kunne transportere gass, som i dag brennes.

BRASIL Block BCAM40

 

Her har NEC 10 % eierandel i 6 felter, hvor Petrobras er operatør.

 

Manati

Feltet er under utbygging. Det er engasjert to jack-up rigger til å bore til sammen 7 produksjonsbrønner. Feltet er planlagt satt i produksjon med 3 brønner fra sommeren 2006. To brønner er under boring, den første skal et tidsplanen være ferdig i disse dager.

Manati er et gassfelt som vil produsere 210.000 millioner cubic feet om dagen. NEC andel er 21.000 Mcf/D. Gassprisen er i Brasil regulert, og forventes omsatt for $4 Mcf.

På Manati vil det stå en ubemannet produksjonsplattform og gassen herfra vil bli transportert til land, via en 124 km lang rørledning. Understellet er på plass og rørledningen tilnærmet klar. Feltet ligger på grunt vann. Brønnene er ca. 1.650 m dype.

Reserver i millioner barrels (oljeekvivalenter): P1 4,2 P2 9,6 P3 6,0 til sammen 19.8.

 

Gengibre, Dende, Cravo, Pimenta, Canela

Dete er letelisenser som det er søkt om godkjennelse for leteboring i 2006.

Estimert reserver på disse er 43,2 millioner barrels.

 

BRASIL Block BCAL5/6

 

Jequitiba og Reroba

Her har NEC 18,3 % eierandel i 2 felter.

Disse lisensene inngår også i leteprogrammet for 2006.

Estimert reserver på disse lisensene er 84,5 millioner barrels.

 

Reserve estimatene er bygd på 2D og 3D seismikk og estimert av det uavhengige analyseselskapet Caffney & Cline.

 

BRASIL Block REC-T 106/165 Revoncavo

 

NEC har 30% eierandel. Dette er on-shore lisenser i Bahia regionen, hvor Salvadore er regionhovedstad.

Starfish er operatør og det er planlagt 2 letebrønner innen 2 år. Det har vært produsert olje i omliggende deler av regionen i 50 år. Reservene er estimert til 6 millioner barrels på hver av de to lisensene.

 

BRASIL Camamy/Almada

 

Sardinha

NEC har en kjøpsopsjon på 20 % av dette feltet, som ligger 50 km sør for Manati på grunt vann (25 m). Det er her boret 11 brønner, hvorav 6 med funn. El Paso er operatør. NEC har presentert en skisse for utbygging med en subsea enhet, konrollert fra Manati og gassen transportert til land via rørledningen til Manati. Kjøpet av denne lisensen forutsetter brasilianske miljømyndigheters godkjennelse for utbygging.

Reservene her er opptil 300 Mcf, hvorav 160 Mcf er utvinnbar. I tillegg til 126 millioner barrel olje, med en utvinning på 15 %. En godkjennelse og oppstart vil tilføre NEC ca 35.000 Mcf for NEC.

 

USA divisjonen

 

Ca 250 on-shore brønner som har en gjennomsnittlig produksjon på 13 BOE gass/d. Det skal bores 60 nye brønner hvert år fremover, med en kostnad på ca. $300.000 hver. De nye brønnene vil hovedsakelig være horisontale, og ha noe mindre decline enn tradisjonelle brønner, men ha en langt lengre levetid, opptil 30 års produksjon.

 

Brønnene er knyttet opp mot en 500 km rørledning, som er knyttet opp mot distribusjonen inn til New York City. Et av feltene, The Bradford Brooks, er det geografisk nærmest beliggende gassreservoar til NYC. Nærheten til markedet gjør at NEC har lavere kostnader knytting til sine leveranser og oppnår derfor bedre priser for gassen.

 

Forøvrig henvises det til hjemmesiden: www.norseenergy.no

 

Som dette viser har NEC et betydelig investeringsprogram de nærmeste årene, noe som er bakgrunnen for melding 8. mai, om tilbud til alle aksjonærer om å kjøpe obligasjonslån med warrants. Gjennom denne finansieringen ønsker NEC å hente inn $75 mill nå (obligasjonslånet) og $75 millioner senere (warrant/tegningsrettighetene).

 

Denne kapitalen estimeres til følgende prosjekter.

- Kjøp av Starfish sine 7,5 % andelene på BS-3 Santos – US$ 20 millioner

- Kjøp av Sardinha – US$ 55 millioner

- Utbygging av Cavalo Marinho (Q3.07) – US$ 80 millioner

- Utbygging av Estrela do Mar (2008) US$ 70 millioner

 

Produksjonsutvikling

 

2005 ca 3.000 BOE per dag, ved utgang av året

2006 ca 7.300 BOE per dag, ved utgang av året

2007 ca 8.300 BOE per dag, ved utgang av året

2007 ca 14.500 BOE per dag, ved utgang av året, om Sardinha er i godkjent/produksjon.

2008 ca 23.000 BOE per dag, ved utgang av året (16.000 er olje).

 

Reserver

Kjente (P1, P2 og P3) 53 millioner fat

Letepotensiale 193 millioner fat.

 

Definisjoner

 

P1: 90 % utvinnbart

P2: 50 % utvinnbart

P3: 10 5 utvinnbart

 

Skjønner dere nå hvorfor NEC skal til 35 i 2008?

Link to comment
Share on other sites

NEC – takk til Idar, Petter & Øystein ;-)

 

Gårsdagens Altinex kjøp synliggjør hva Helge Lund i Statoil sa etter Q1 presentasjonen på mandag, kjøp av reserver er blitt dyrt. Hvor dyrt synliggjør dette kjøpet. Kjøpet er helt klart offensivt og jeg ser at enkelte analytikere er ute og stiller spørsmål omkring dette. Min gamle far mente at leiligheten jeg kjøpte i Oslo i 1994 var dyr. Verdistigningen på denne, har vært eventyrlig. Satsningen til Altinex, er basert på tro på at oljeprisen vil holde seg over $60 fatet. Det er et offensivt kjøp, men i et scenario hvor oljeprisen i gjennomsnitt stiger med $10 fatet i året fremover, kan dette forsvares.

 

For oss som sitter i NEC og for den saks skyld i flere av oljemyggene er dette kjøpet en gladmelding. Det viser hvilke verdier disse selskapene sitter på.

 

Av omtalen av ALX kjøpet sies det at Denerco Oil prises til $18 BOE for P1 og P2 reservene i produserende felt og $3,25 BOE for det totale reservepotensialet.

 

NEC sitter på 60 mill P1 og P2 reserver som er olje i Brasil og 12 mill P1 og P2 reserver som er gass i USA. I tillegg 64,2 millioner BOE som P3 reserver og et letepotensial på 193 mill BOE.

 

I mine tidligere verdianalyser har jeg åpenbart vært svært konservativ. Jeg har verdsatt P1 reservene til $7 og ikke hatt med P2 og P3 reservene. I tillegg har jeg kun brukt en Risked Value 20 % av letepotensialet i min verdianalyse, men da med $4 som pris, noe som er for høyt, sammelignet med Denerco Oil kjøpet.

 

Korrigerer jeg for dette, får vi en spennende verdi per aksje. Men, merk: Prisen på $18 BOE på P1 og P2 reservene, betaler ALX kun på PRODUSERENDE felter. Det er en detalj som er viktig å merke seg. For, NEC har kun Coral som er et oljeproduserende felt i dag, hvor vi kan benytte denne prisen i en sammenligning. Alt annet må verdivurderes ut fra $3.25 per BOE, pluss at vi må bruke en langt lavere verdi på gassreservene både i USA og på Manati og Sardinha.

 

Kan NEC i dag få samme pris for sine reserver, som ALX betaler for Denerco OIL, utgjør det kr 13,46 per aksje, etter at gjelden er betalt. Dette kun reservene. Tar vi med verdien av landområdene i USA, rørledningen, salgsapparatet og en verdivurdering ut fra hvor lenge det er produksjonstid (hhv. 8 og 12 år) er verdien kr 17.88 per aksje.

 

Ser vi på hvordan dette bildet endrer seg om utbyggingen av Manati, Sardinha, Cavalo Marinho og Estrela do Mar går som planlagt, og disse blir produserende felter så er verdien per aksjer, vurdert på reservene kr 25,43, totalt m/PE kr 29,84.

 

Feltene som Altinex kjøper, har en estimert levetid på 5 år. Coral har et estimat på 8 års levetid. Det styrker muligheten for at NEC vil kunne oppnå samme eller bedre pris for disse reservene.

 

I kalkylen til Idar, Petter og Øystein, er det estimert en fremtidig oljepris på $60. I min, Pareto og Orions analyser for NEC, er det brukt en oljepris på $57 i 2006 og $45 for 2007 og 2008 og dette vil gi NEC en meget bra inntjening.

 

Så takk til Idar, Petter og Øystein, dere har vist meg hvilket gullkantet papir jeg sitter på, og jeg sover mye bedre med tanke på risikoen i fremtiden.

Link to comment
Share on other sites

Fra jeg skrev min analyse i påsken (april) skjedd ganske mye som påvirker fremtiden til NEC, både inntjening og kapitalisering. Samtidig har det foregått ting i markedet som gir gode indikasjoner på hvilke underliggende verdier som NEC eier.

 

Internt

- Innløsning av minoritetsaksjonærene i Naftex. NEC sitter med det på 100% av lisensrettighetene i Brasil.

- Kjøpet av Starfish sin 7.5 % andel i det oljeproduserende feltet Coral, og samme prosentandel i reservene i Cavalo Mariho og Estrela do Mar.

- Økt produksjon på Coral; 3.100 fat.

- Økt produksjonsmål i USA, opp med 70% i år.

- Tilbudet til alle aksjonærer om deltakelse i obligasjonslånet med warrants/tegningsrettigheter.

 

Eksternt

- Altinex ASA sitt kjøp av danske Denerco Oil. Her er det betalt US$ 18 for P1 og P2 reservene på produserende felter, og US$ 3,25 på alle andre funn og reserver. De produserende feltene i Denerco Oil har en levetid på 5 år, mot Coral på 8 år.

 

I og med at vi kan forvente at tegningsrettighetene vil bli konventert til nye aksjer i fremtiden, har jeg økt det totale antall aksjer i selskapet, fra 353 mill til 427 mill. og brukt dette antallet i alle beregninger i verdi per aksje.

 

Oljepris: $57 i 2006, $45 i 2007 og 2008.

US$ vs. NOK: 6.00

 

Nåverdianalyse

 

Basert på PE; antall år levetid på produserende felter: kr 22,49 per aksje.

Basert på reserver: kr 18,50 per aksje.

 

2008 scenario

 

Basert på PE; antall år levetid på produserende felter: kr 42.55 per aksje

Basert på reserver: kr 20,45 per aksje.

 

EPS

2006E kr 0,31

2007E kr 0,33

2008E kr 1,13

 

Det gir følgende P/E på fredagens sluttkurs, kr 4,30:

2006E 13,77

2007E 13,03

2008E 3,87

 

Redigert og korrigert analyse og regneark er på vei ut til alle i kontaktnettet. Skulle noen ikke ha fått, eller er ikke har meldt sin interesse for å være med, send mail til: nectil35@yahoo.no

 

Er veldig takknemlig for alle som går kritisk gjennom mine analyser og som kommer med konstruktive tilbakemeldinger og vurderinger.

Link to comment
Share on other sites

Dagens børsvinner - på den sureste børsdagen på flere år...

 

NEC opp op 12,8 ose ned 5,71

 

 

Big D..

Har du fått sett på hva dagens melding indikerer for NEC..?

Link to comment
Share on other sites

Laphroaig

 

Foreløpig så avventer jeg Q1 presentasjonen og de informasjonene som kommer der.

 

Dagens gladmelding er den bekreftelsen som vi trengte, for å få igang re-prisingen av selskapet. Gjennom Altinex kjøpet har vi sett hvilke verdier som ligger i reserver. Når disse nå viser seg å være større enn først antatt, sammen med at utbyggingen av Manati går tilnærmet som planlagt, så bør vi kunne forvente en fortsatt positiv utvikling videre.

 

I et intervju som CFO Kapstad har gjort i dag, sier han at det er potensiale for å oppnå planlagt produksjon med færre brønner. Noe som vil bety lavere kostnader, og midler/ressurser (les rigger) som kan benyttes til andre spennende ting, som flere letebrønner. Alternativt komme raskere igang på Sardinha, som jeg mistenker at er på gang, i og med at vi fikk tilbudet om obligasjonslånet nå.

 

Dette er bare begynnelsen!

Link to comment
Share on other sites

NEC – Pareto Corporate Update

 

Pareto sendte i går ut en Corporate Update på NEC i forkant av tirsdagens kvartalspresentasjon. I denne sier Pareto at de forventer en lavere produksjon på Coral i Q1 enn i Q4. En produksjon på 1.500 fat/d. På grunn av høyere oljepris i Q1 vs. Q4 estimerer Pareto et EBIT resultat på 3 musd mot 2 musd i Q4 og en net profit på 1 musd mot 0,2 musd i Q4. Om det er riktig, er det i seg selv en resultatforbedring på 500%.

 

Coral har aldri innfridd i forhold til forventningene. Problemene her skyldes bl.a. kalsitt materialet som ble benyttet ved dreping av brønn #3 i 2003 (iflg. Årsrapporten for 2005).

Utfordringene på Coral er kjente og vi vet at brønn #3 må stenges i perioder for vedlikehold. Brønnen var nede for vedlikehold i Q4 på grunn av problemer og i følge Pareto, har disse problemene fortsatt inn i Q1. Har Pareto rett i dette og i tilfelle på hvilket grunnlag har de kunnet gå så sterkt ut med dette?

 

På StockTalk pågår denne diskusjonen for fullt og det er en deltaker som påstår at Pareto har basert sin Corporate Update på hennes estimat. Både at hun har utarbeidet dette estimatet og at produksjonen har vært lavere i Q1, kan være riktig. Personer som jeg stoler på og som har fulgt hennes bidrag lengre enn meg, oppfatter henne som en svært dyktig analytiker, noe jeg også har inntrykk av. I tilfelle dette er riktig, sitter ikke Pareto med annen informasjon om produksjonen enn hva som er kjent i markedet, og er dermed også estimater. Denne personen har ikke vært villig til å fremlegge de grunnlagsdataene som hennes analyse er basert på, men henviser til at Pareto har basert sin analyse på Petrobras sin Q1 presentasjon. I Petrobras sin Q1 rapport, finner ikke jeg og heller ikke andre, beskrevet noe om Coral.

 

Det betyr ikke at tallene Pareto går ut med, ikke kan være riktige. For det kan de.

 

Men, det er noen indikasjoner ute som tyder på at analytikeren som Pareto har benyttet, kan ta feil.

 

11. januar i år, sender Petrobras ut en pressemelding vedrørende deres utbyggingsplaner for Santos Basin, hvor NEC sine tre off-shore felter ligger. I denne skriver de at Coral produserer 9.000 fat om dagen, noe som med NECs andel på det tidspunktet ville tilsvare en dagsproduksjon på 2.475 fat/d. (Link: http://www.rigzone.com/news/article.asp?a_id=28444)

 

28. februar, i kvartalspresentasjonen for Q4, ser vi på side 22 at det ligger en graf over produksjonen i januar. Denne viser helt tydelig at det har vært nedstenging av produksjonen i den måneden, men ved månedslutt er det en produksjon på 8.000 fat/dl. (Link: http://norseenergycorp.com/media/Q4_presentasjon_FINAL.pdf)

 

23. mars, deltar CEO Øyvind Risberg på investorpresentasjon i New York, og forteller her at NECs andel av produksjonen på Coral er på 2.000 fat/d. (Link: http://norseenergycorp.com/media/Pareto_Co...h_2006_(2).pdf)

 

11. mai, deltar CEO Øyvind Risberg på nytt på investorprestasjon i New York, og forteller her at NECs andel av produksjonen på Coral er på 3.100 fat/d, men da er kjøpet av Starfish andelen inkludert (fra 1. mars). (Link: http://norseenergycorp.com/media/060503_NE...y_2006_(2).pdf)

 

Går vi i tillegg til Petrobras sin hjemmeside, og ser på hva Petrobras rapporterer for produksjon, for ”other fields” hvor Coral inngår blant flere andre, ser vi at produksjonen i Januar var svak 33.000 BOPD, men får et løft i februar til 50.300 BOPD og videre til 57.100 BOPD i mars. (Link: http://www2.petrobras.com.br/ri/ing/Destaq...ar2006_Ing.pdf)

 

Sammenholder vi opplysningene gitt av Petrobras med hva Øyvind Risberg sier på investorpresentasjoner, får jeg et inntrykk av at det har vært en økning av produksjonen på Coral. Ikke som Pareto sier, et fall.

 

NEC har en streng policy på å ikke oppgi produksjonsdata, utenom kvartalspresentasjonene. Som meg, bommet også Pareto ved forrige kvartalspresentasjon på produksjonsvolumet. Jeg har derfor ingen grunn til å tro, at NEC har lekket disse tallene til Pareto.

 

Jeg har tatt feil før, og siden jeg heller ikke sitter med produksjonstall oppgitt av selskapet, må jeg basere meg på informasjon som er offentlig tilgjengelig og gjøre et estimat ut fra dette. Hvilke data som er grunnlag for mitt estimat, har jeg redegjort for over. Hun som sier at har levert produksjonsestimatene, som Pareto har brukt, har hittil ikke ønsket å komme med en redegjørelse for hvilke data hun har lagt til grunn og kilden til disse.

 

Pareto sin Corporate Update ble kjent i markedet morgenen fredag 19. mai. Denne kan ha vært en medvirkende årsak til kursraset som vi opplevde. Dagen etter at NEC meldte om at brønn #1 på Manati, viste at dette reservoaret var 50 % større en tidligere antatt og vi fikk en kraftig kursstigning. På slutten av dagen, fredag 19. mai, etter at kursen hadde falt 10 %, startes det et betydelig kjøp av Pareto kunder. Tilfeldig?

 

Jeg har alltid oppfattet Pareto som det mest seriøse meklerhus i Norge og de har en svært høy analysekvalitet, og jeg understreker at de kan ha rett på deres produksjonsestimat. Pareto opprettholder sin kjøpsanbefaling på NEC med kursmål 6,30 og legger til grunn for denne anbefalingen fremdriften og størrelsen på Manati, samt fokuserer på hva ledelsen ønsker å gjøre for å øke produksjonen på Coral, noe de mener at vil fremkomme på Q1 presentasjonen, sammen med utbyggingsplaner for BS-3 Santos Basin, hvor NEC sine off-shore felter ligger.

 

NEC har betydelige reserver av olje på Coral. Feltet har vært en skuffelse under tidligere eiere og eierskap på feltet. Samtidig har oljeprisen steget betydelig fra feltet ble satt i produksjon, og ser ut til å skulle holde seg på et betydelig høyere nivå noen år inn i fremtiden. Med nye eiere og med færre partnere på Coral, kan nye løsninger for høyere produksjon, som en skjebnens ironi, bli selve pengebingen for NEC da reservene ikke er blitt pumpet opp mens oljeprisen var lav i 2003 og 2004.

 

Et fall i produksjonen er ingen katastrofe og bør heller ikke komme som noen overraskelse på noen at vil kunne skje, noe jeg også har beskrevet i min risikoanalyse. Problemene her er kjente og det er fremtidige løsninger og mulighetene som er et av flere spennende elementer med å være aksjonær i NEC. Det er allerede ved flere anledninger blitt antydet at NEC jobber med å bore en brønn #4 på Coral, hvor en tar læring av tidligere feil. NEC har nå 35 % eierandel av dette feltet, hvor Petrobras sitter med 65 %. Hvordan NEC vil skissere muligheter for produksjonsøkning, er et av flere spenningsmomenter på tirsdagens kvartalspresentasjon. Her er store muligheter.

 

Imidlertid, ut fra hva Risberg har uttalt, er det en mulighet for en positiv overraskelse på tirsdag, nemlig at produksjonen kan ha vært betydelig høyere på Coral enn hva Pareto har estimert.

Link to comment
Share on other sites

NEC – Pareto Corporate Update

 

Pareto sendte i går ut en Corporate Update på NEC i forkant av tirsdagens kvartalspresentasjon. I denne sier Pareto at de forventer en lavere produksjon på Coral i Q1 enn i Q4. En produksjon på 1.500 fat/d. På grunn av høyere oljepris i Q1 vs. Q4 estimerer Pareto et EBIT resultat på 3 musd mot 2 musd i Q4 og en net profit på 1 musd mot 0,2 musd i Q4. Om det er riktig, er det i seg selv en resultatforbedring på 500%.

 

Coral har aldri innfridd i forhold til forventningene. Problemene her skyldes bl.a. kalsitt materialet som ble benyttet ved dreping av brønn #3 i 2003 (iflg. Årsrapporten for 2005).

Utfordringene på Coral er kjente og vi vet at brønn #3 må stenges i perioder for vedlikehold. Brønnen var nede for vedlikehold i Q4 på grunn av problemer og i følge Pareto, har disse problemene fortsatt inn i Q1. Har Pareto rett i dette og i tilfelle på hvilket grunnlag har de kunnet gå så sterkt ut med dette?

 

På StockTalk pågår denne diskusjonen for fullt og det er en deltaker som påstår at Pareto har basert sin Corporate Update på hennes estimat. Både at hun har utarbeidet dette estimatet og at produksjonen har vært lavere i Q1, kan være riktig. Personer som jeg stoler på og som har fulgt hennes bidrag lengre enn meg, oppfatter henne som en svært dyktig analytiker, noe jeg også har inntrykk av. I tilfelle dette er riktig, sitter ikke Pareto med annen informasjon om produksjonen enn hva som er kjent i markedet, og er dermed også estimater. Denne personen har ikke vært villig til å fremlegge de grunnlagsdataene som hennes analyse er basert på, men henviser til at Pareto har basert sin analyse på Petrobras sin Q1 presentasjon. I Petrobras sin Q1 rapport, finner ikke jeg og heller ikke andre, beskrevet noe om Coral.

 

Det betyr ikke at tallene Pareto går ut med, ikke kan være riktige. For det kan de.

 

Men, det er noen indikasjoner ute som tyder på at analytikeren som Pareto har benyttet, kan ta feil.

 

11. januar i år, sender Petrobras ut en pressemelding vedrørende deres utbyggingsplaner for Santos Basin, hvor NEC sine tre off-shore felter ligger. I denne skriver de at Coral produserer 9.000 fat om dagen, noe som med NECs andel på det tidspunktet ville tilsvare en dagsproduksjon på 2.475 fat/d. (Link: http://www.rigzone.com/news/article.asp?a_id=28444)

 

28. februar, i kvartalspresentasjonen for Q4, ser vi på side 22 at det ligger en graf over produksjonen i januar. Denne viser helt tydelig at det har vært nedstenging av produksjonen i den måneden, men ved månedslutt er det en produksjon på 8.000 fat/dl. (Link: http://norseenergycorp.com/media/Q4_presentasjon_FINAL.pdf)

 

23. mars, deltar CEO Øyvind Risberg på investorpresentasjon i New York, og forteller her at NECs andel av produksjonen på Coral er på 2.000 fat/d. (Link: http://norseenergycorp.com/media/Pareto_Co...h_2006_(2).pdf)

 

11. mai, deltar CEO Øyvind Risberg på nytt på investorprestasjon i New York, og forteller her at NECs andel av produksjonen på Coral er på 3.100 fat/d, men da er kjøpet av Starfish andelen inkludert (fra 1. mars). (Link: http://norseenergycorp.com/media/060503_NE...y_2006_(2).pdf)

 

Går vi i tillegg til Petrobras sin hjemmeside, og ser på hva Petrobras rapporterer for produksjon, for ”other fields” hvor Coral inngår blant flere andre, ser vi at produksjonen i Januar var svak 33.000 BOPD, men får et løft i februar til 50.300 BOPD og videre til 57.100 BOPD i mars. (Link: http://www2.petrobras.com.br/ri/ing/Destaq...ar2006_Ing.pdf)

 

Sammenholder vi opplysningene gitt av Petrobras med hva Øyvind Risberg sier på investorpresentasjoner, får jeg et inntrykk av at det har vært en økning av produksjonen på Coral. Ikke som Pareto sier, et fall.

 

NEC har en streng policy på å ikke oppgi produksjonsdata, utenom kvartalspresentasjonene. Som meg, bommet også Pareto ved forrige kvartalspresentasjon på produksjonsvolumet. Jeg har derfor ingen grunn til å tro, at NEC har lekket disse tallene til Pareto.

 

Jeg har tatt feil før, og siden jeg heller ikke sitter med produksjonstall oppgitt av selskapet, må jeg basere meg på informasjon som er offentlig tilgjengelig og gjøre et estimat ut fra dette. Hvilke data som er grunnlag for mitt estimat, har jeg redegjort for over. Hun som sier at har levert produksjonsestimatene, som Pareto har brukt, har hittil ikke ønsket å komme med en redegjørelse for hvilke data hun har lagt til grunn og kilden til disse.

 

Pareto sin Corporate Update ble kjent i markedet morgenen fredag 19. mai. Denne kan ha vært en medvirkende årsak til kursraset som vi opplevde. Dagen etter at NEC meldte om at brønn #1 på Manati, viste at dette reservoaret var 50 % større en tidligere antatt og vi fikk en kraftig kursstigning. På slutten av dagen, fredag 19. mai, etter at kursen hadde falt 10 %, startes det et betydelig kjøp av Pareto kunder. Tilfeldig?

 

Jeg har alltid oppfattet Pareto som det mest seriøse meklerhus i Norge og de har en svært høy analysekvalitet, og jeg understreker at de kan ha rett på deres produksjonsestimat. Pareto opprettholder sin kjøpsanbefaling på NEC med kursmål 6,30 og legger til grunn for denne anbefalingen fremdriften og størrelsen på Manati, samt fokuserer på hva ledelsen ønsker å gjøre for å øke produksjonen på Coral, noe de mener at vil fremkomme på Q1 presentasjonen, sammen med utbyggingsplaner for BS-3 Santos Basin, hvor NEC sine off-shore felter ligger.

 

NEC har betydelige reserver av olje på Coral. Feltet har vært en skuffelse under tidligere eiere og eierskap på feltet. Samtidig har oljeprisen steget betydelig fra feltet ble satt i produksjon, og ser ut til å skulle holde seg på et betydelig høyere nivå noen år inn i fremtiden. Med nye eiere og med færre partnere på Coral, kan nye løsninger for høyere produksjon, som en skjebnens ironi, bli selve pengebingen for NEC da reservene ikke er blitt pumpet opp mens oljeprisen var lav i 2003 og 2004.

 

Et fall i produksjonen er ingen katastrofe og bør heller ikke komme som noen overraskelse på noen at vil kunne skje, noe jeg også har beskrevet i min risikoanalyse. Problemene her er kjente og det er fremtidige løsninger og mulighetene som er et av flere spennende elementer med å være aksjonær i NEC. Det er allerede ved flere anledninger blitt antydet at NEC jobber med å bore en brønn #4 på Coral, hvor en tar læring av tidligere feil. NEC har nå 35 % eierandel av dette feltet, hvor Petrobras sitter med 65 %. Hvordan NEC vil skissere muligheter for produksjonsøkning, er et av flere spenningsmomenter på tirsdagens kvartalspresentasjon. Her er store muligheter.

 

Imidlertid, ut fra hva Risberg har uttalt, er det en mulighet for en positiv overraskelse på tirsdag, nemlig at produksjonen kan ha vært betydelig høyere på Coral enn hva Pareto har estimert.

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøver igjen. Det er ikke lette dette:Sorry BD

 

OK

 

For morroskyld har jeg tatt å sammenlignet et vilkårlig handelsfirma i verdi opp mot NEC

 

atg verdi 1,4milliarder EBITA proforma 96mil resultat 2005

nec verdi 1,4milliarder EBITA 135mil resultat 2005 og har en sterk oppadgående inntjening fremover

 

Jeg er sikker på hva jeg hadde valgt

Link to comment
Share on other sites

I dagens rapport fra Orion Securities prøver analytikeren å blinke ut aksjer som kan være gode investeringer etter den siste tids kursfall på Oslo Børs.

 

Vi venter økt fokus på Norse Energy (4,15) fremover og anbefaler kjøp av aksjen i forkant av ledelsens roadshow denne uken.

Link to comment
Share on other sites

Nytt ukjent felt oppdaget (NEC eier 10%) Gass reservene blir oppgradert

 

 

 

--

 

http://www.rigzone.com/news/article.asp?a_id=32355

 

 

 

Manati's Gas Reserves Could be Revised Upward

 

 

 

BNAmericas Monday, May 22, 2006

 

 

 

The natural gas reserves of Brazil's Manati field could be marked up after the analysis of the results of the first of seven production wells drilled there confirmed the presence of an unknown reservoir, federal energy company Petrobras (NYSE: PBR) said in a statement.

 

Manati is located in shallow waters in the Camamu-Almada basin 10km off the coast of the northeastern state of Bahia. Petrobras has a 35% interest in the field. The operator is Brazilian engineering company Queiroz Galvao with

 

55% while Norwegian oil company Northern Oil, now known as Norse Energy, owns a 10% interest.

Initial estimates pegged Manati reserves at 24 billion cubic meters (Bm3). The field's development project includes a well 1,656 meters below the sea floor from the PA-29 platform. The new reserves are located 150 meters above that, the statement said.

The Manati project would start supplying 3Mm3/d of natural gas from early in the second half of 2006, building up to 6Mm3/d by the end of the year. The gas would be transported onshore to the consuming centers through a 170km, 14-inch pipeline.

Norse Energy said in a separate statement that the P-13 platform, the second platform that will operate in Manati, has arrived in Brazil. The Manati consortium has also started drilling the second production well, Norse Energy said.

Manati's output would more than double the current supply in Bahia, which is declining from 6Mm3/d.

Visit BNamericas to access our real-time news reports, 7-year archive, Fact File company database, and latest research reports. Click here for a Free two week trial to our Latin America Oil & Gas information service.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...