Jump to content

Nybegynner trenger starttips


Recommended Posts

Hei hei, første innlegget mitt her på forumet

 

Har nå en stund lurt på om jeg skulle prøve meg på aksjemarkedet der jeg lenge har vært interresert i økonomi generelt. Etter å ha lest litt rundt har jeg funnet ut at 'Aksjekjøp og daytrading' av Grøtte var en bra bok å begynne med, og har nå snart lest den ferdig (glimrende bok forresten) Men det er nok ikke så enkelt som bare å hoppe inn i markedet etter den boka og håpe på suksess.

 

Jeg lurte på hvordan dere andre startet deres karriere? Begynte dere med å spille www.aksjespillet.no for så å gå over til ekte penger? Isåfall hvor stor 'bankroll' vil en trenge for å overleve et år (eller hvor lenge en trenger å gi seg selv for å å kunne si om man slår markedet) uten at kurtasje og annet spiser den opp?

 

Har spilt poker nå i et halvt år, og planen er å bruke pengene jeg har vunnet derifra. Ser ofte at poker blir sammenlignet med det å spekulere i aksjemarkedet, så jeg har vel en liten fordel der også =)

 

Takker for alle svar!

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

For min del startet det ved 1999 og slet meg gjennom IT boblen med store tap. Har glemt denne episoden og startet med nye ark i 2003. Komm selvfølgelig litt sent inn og gikk glipp av bunnen. Derfor kan en si at timing til å gå inn i markedet er en faktor og da bør en se i en lang perspektiv.

 

Ellers er det fyllt mulig å begynne med en begrenset investeringssum for så å lære i en 1-2 års periode. Klarer du og ikke tape penger på det så bør du være fornøyd.

 

Eneste tips jeg kommer med er å ikke satse på illikvide aksjer. Kan lett stupe 90% før du har klart å sette inn salgsordre.

 

Good luck

Link to comment
Share on other sites

Takker for svaret Mata!

 

Jeg har funnet ut at daytrading ikke vil være et lurt valg med tanke på at jeg bare har 20000kr å bruke nå i starten da pengene fort forsvinner i kommisjoner fra megleresidene. Jeg tenker da å heller satse på en litt mer langsiktig trading.

 

Jeg har begynt å forstå hvordan daytrading funker og hvordan man kan se at man vinner (ligner igjen på poker der hver trade kan minne om en session) Siden du trader en del per dag, så får man jo etter noen måneder en god oversikt over om man er en vinnende daytrader.

 

Men hvordan vil dette virke over lengre tid? Om man investerer i en aksje for en periode på 1-10år, da har man ikke så mye resultater å sammenligne med.

 

Om noen har noe info om investering, internettsider, bøker, etc, så hadde det vært kjempegreit! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

 

 

Eneste tips jeg kommer med er å ikke satse på illikvide aksjer. Kan lett stupe 90% før du har klart å sette inn salgsordre.

 

 

Hei Mata!

 

Hva menes med "illikvide aksjer"? Kan du kanskje forklare hva en dybdelogg er? Som du skjønner er jeg oggså en nykommer, i likhet med Ady.

 

Mvh Rookie :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei!

 

Noen som kan fortelle meg (evt gi meg en link) hva rsi er?

 

Høy RSI (Relative Strength Index) angir når aksjen går inn i eller går ut av overkjøpt tilstand (dvs RSI=70) i følge RSI-indikatoren. At RSI viser overkjøpt indikerer at aksjen har steget svært kraftig i det siste, uten at det har vært vanlige korreksjoner ned underveis. Dette tolkes ofte som et svakt varsel på at en kortsiktig reaksjon ned kan komme. Skal man selge på bakgrunn av RSI, er det imidlertid vanlig å vente til RSI viser negativ diverges, for eksempel ved at RSI går ut av overkjøpt. Bruk av RSI bør imidlertid kombineres med andre observasjoner.

 

 

Lav RSI angir når aksjen går inn i eller går ut av oversolgt tilstand (dvs RSI=30) i følge RSI-indikatoren. At RSI er oversolgt, indikerer at aksjen har sunket svært kraftig i det siste, uten at det har vært vanlige korreksjoner opp underveis. Dette tolkes ofte som en svak indikator på at en kortsiktig reaksjon opp kan komme. Skal man kjøpe på bakgrunn av RSI, er det imidlertid vanlig å vente til RSI viser positiv diverges, for eksempel ved at RSI går ut av oversolgt. Bruk av RSI bør imidlertid kombineres med andre observasjoner.

 

Lykke til .

Link to comment
Share on other sites

Er jo glimrende å få forklart ting! Når vi først er igang, og en av dere genier føler for det, lyst til å forklare følgende (kort):

 

EPS P/E PM% P/EQ DY%

 

Takk til den som tar seg bryet!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hørt om shorting, og vet hva begrepet går ut på, men hvordan gjør man det egentlig? Jeg ser ingen mulighet for å kjøpe en short-posisjon når jeg handler aksjer (hos skandiabanken). Ikke det at jeg har planer om det, men hadde vært kjekt å vite...

 

Ellers har jeg fortsatt ikke funnet ut hva PM% og DY% er fornoe, noen som føler seg fristet til å forklare? :huh:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...