Jump to content

TOM - En høst i forventning


pluss201

Recommended Posts

Den forrige Tomra-tråden som løper fra 14. juni til 8. august ligger her: TOM - En sommer i forventning

 

Siden ingen andre gjør det, tillater jeg meg å åpne en ny tråd ettersom vi har passert innlegg nr 1000 på forrige. Mange forventningsfulle sitter og venter på gladnyheter fra Tomra. Forhåpentlig blir forventingene imøtekommet ganske så snart.

 

Starter denne tråden med hva Tomra sa om framtiden på Q2:

 

Link: Q205

 

Back to sustainable profitable growth

•Profit growth superior to revenue growth

–Profit contribution versus market share: TOMRA to be the preferred

supplier

–Increased operational focus

continuous improvement

–Achieve two digit operating profit margin

 

•Sustainable growth without Germany

•Organic revenue growth key success factor

–Increased implementation of value added services

–Application of Tomra's core technology in non-deposit markets

 

Short term action plan

• Establish new, leaner cost base for 2006

– Ensure 80 MNOK in lower cost base in 2006

– Harmonize RVM portfolio and assess alternative sourcing methods

 

• Strengthen strategic scope

– Divest Brazilian operations

– Strengthen California business model

 

• Bring business development projects to commercialization phase

– Pre-analysis of the TRC business model performance in fall 2005

– Define joint business model with Sumitomo and execute on potential in

Japan

 

 

“It is TOMRA’s ability to build

solutions based on technology

from TOMRA, TiTech and Orwak

combined with value added

services in deposit as well as

non-deposit markets that will

decide our level of success”

 

 

.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1,8k
  • Created
  • Last Reply

CDU/CSU OG AGVU STØTTER IKKE FDP

 

Som kjent har noen spekulert i at et nyvalg i Tyskland vil kunne føre til problemer i innføringen av pant.

 

Fra Tyskland kommer nå en skikkelig bekreftende gladmelding ser det ut til. En slik løsning vil rett og slett ikke få flertall og industrien støtter det ikke.

 

Aus den Reihen der CDU/CSU kam bislang keine Unterstützung für dieses Modell und auch die Arbeitsgemeinschaft Verpackung und Umwelt (AGVU) ist davon gar nicht begeistert.

 

 

http://www.getraenkekarton.de/seiten/topthema.php?id=61

Link to comment
Share on other sites

Klar tale fra AGVU også :

 

..."AGVU støtter derfor utbyggingen av et felles, markedsåpent pantesystem for enveisemballasje i handel og industri. Man venter, at en slik løsning vil være på plass innen mai 2006, i henhold til lovpålegg. På denne bakgrunn, advarer AVGU markeddeltakerne inntrengende mot å spekulere i nødvendigheten av å bygge ut et slikt system, om det kanskje kunne falle bort som følge av politiske hendelser. Ettersom dette ( slike spekulasjoner ) kan påføre en store juridiske og økonomiske risiki. "

 

- utdrag midt i artikkelen. Hele artikkelen her: -

 

http://www.agvu.de/nachrichten/2005-06-20.html

Link to comment
Share on other sites

Fasinerende lavt volum i TOM hittil, stillingskrig, ikke sant! Hadde vært artig om det hadde kommet en kanonnyhet og sett hvor fort det hadde endret seg..

 

Etter 5 min. kurs 37,-... :o

Link to comment
Share on other sites

.

 

 

 

ENGLAND: - FLERE KJEDER I AVTALE MED WRAP

 

 

WRAP er samarbeidspartneren med Tesco og Tomra i pilotene i England. WRAP er bl.a. forvaltere av et statlig fond, som finansierer resirkulering. Dette fondet har delfinansiert Tesco installasjonene.

 

I et møte nylig besluttet de tretten største kjedene i England seg, for å tilslutte seg WRAP, i et fremstøt for å øke resirkuleringen "front end", altså ved butikkene, slik som Tesco allerede har gjort.

 

Hver enkelt kjede skal nå sammen med WRAP legge frem sitt program for hvordan resirkuleringen skal håndteres.

 

Tesco og Tomra skal sent i høst begynne å evaluere veien videre. Det at tretten andre kjeder nå har forpliktet seg sammen med WRAP til å øke resirkuleringen "front end", kan medføre at Tomra`s TRC er høyaktuell i flere av disse tretten andre kjedene.

 

Link:

 

Major Retailers Join WRAP

 

 

Tomra er på vei inn i sin mest spennende periode noensinne. Tre store og nye markeder er i ferd med og åpnes. Tyskland, England og Japan.

 

 

 

.

Link to comment
Share on other sites

Meget interessant utvikling, dette var nytt for meg at det er kun ASDA og Tesco som tidligere har vært kommitert til WRAP.

 

Nå vil ikke Tomra's TRC være aktuell for selskaper som Marks & Spencer og Boots, men det er hyggelig å se at Sainsbury er blant de som nå har undertegnet.

 

Viser til artikkelen som jeg postet på det forrige Tomra-forumet om Tesco. ASDA-løsningen er iglooer uten at kunden mottar noe form for belønning ved retur av tomgods og heller ikke legger igjen noe informasjon om seg selv. Tesco kan på sin side skreddersy tilbud basert på informasjon som kunden legger igjen ved å resirkulere, samt handle i Tesco butikkene.

 

Tesco har med høy sannsynlighet gått fra 1 installasjon til 6 installasjoner på bakgrunn av den informasjonen som er generert fra Loyalty-kortene. TRC'en kommer til å være et konkurransefortrinn for de kjedene som velger en slik løsning.

Link to comment
Share on other sites

Fondsfinans anbefaler kjøp av Tomra(anbefalingen kom 3.8). Siden 25.7 til idag har de, netto handlet 416k i Tomra. Vi har 3 større hus som har endret syn på aksjen i det siste. Ved siden av FO har vi ASC og CA.

 

Disse 3 husene var av de mest negative for en stund tilbake, men nå skjønner de at dette meget snart skal til himmels... ;)

 

Så ellers at aksjen rett før kl.17.00, spratt opp ca. 0,60 øre i Frankfurt. Vet at flere mener at info om den tyske børsen er uinteressant og irrelevat. Det mener ikke jeg, særlig ikke når det er større utslag etter at OSE har stengt.

Link to comment
Share on other sites

TOMRA weiter halten - på NORSK

 

En grei stausrapport og gjennomgang av Tomra sine nære fremtidsutsikter ( i Tyskland, Storbritannia, Holland, Japan, Brasil ), finnes her: Artikkelen "Tomra Systems weiter halten" fra 03.08.05 på aksjenettsiden "OnVista" i Tyskland:

--------------

 

http://aktien.onvista.de/empfehlungen.html?ID_OSI=87253#news

 

på NORSK:

 

Ekspertene i investor-magasinet "Øko-Invest" anbefaler, nå som før, å beholde aksjene i Tomra Systems. Tomra Systems-aksjen har den seneste tiden opplevd et kurs-løft på mer enn 20 % etter at beslutningen fra Det Tyske Pantesystemet ( DPG gmbh ) ble gjort kjent; om at arbeidet med å utvikle sikkerhetsløsningen ville bli gitt til alliansen Bundesdrûckerei-Tomra. I den forbindelse steg aksjen over 4 Euro og/eller 33 kroners-merket. Tallene fra 2. kvartal var heller ikke tyngende: Mens omsetningen hadde steget til 687 millioner NOK ( norske kroner ), hadde den operative gevinsten gått tilbake 5% til 40 millioner NOK. Totalt sett ble det, på grunn av restruktureringskostnader i størrelse 135 millioner NOK, et tap på 95 millioner NOK. I Storbritannia hadde antall Tomra-Resirkulerings-sentere økt fra 1 til 3 - og i slutten av august vil det være 6. Fra 1. januar 2006 vil det i Holland være panteplikt for drikkebeholdere i 1-liter. Følgelig vil ordreinngangen der og fortjenesten øke utover i 2. halvår. Allerede har det blitt solgt 100 returautomater. Tomra kunne også melde om stigende omsetning i Japan, mens en på den annen side ønsket å snarlig trekke seg helt ut av det vanskelige markedet i Brasil. På bakgrunn av dette, råder ekspertene i "Øko-Invest" en til fortsatt å beholde sine Tomra-Systems-aksjer.

Kilde: AKTIENCHECK.DE

Link to comment
Share on other sites

Tomra øker staben i Asker!

 

FINN-kode: 5917596 - publisert: 09.08.2005 11:30

TOMRA er verdens ledende leverandør og operatør av systemer for mottak av drikkevareemballasje. Vi har ca. 2.000 ansatte på verdensbasis, hvorav ca. 220 arbeider i trivelige lokaler i Asker/Lier. TOMRA er en moderne og meget lønnsom bedrift med stimulerende arbeidsmiljø og et høyt teknologisk nivå.

 

Softwareutvikler JAVA

Beskrivelse

Vår utviklingsavdeling søker en software utvikler for snarlig tiltredelse.

 

Arbeidsoppgaver vil bl.a være å utvikle software for pantemaskin, basert på PC-plattform og programmert i Java. Det vil også omfatte utvikling av forretningslogikk samt web-basert brukergrensesnitt. Utforming og oppfølging av funksjonalitet og system er også en del av oppgavene.

 

Ønskede kvalifikasjoner: Siv.ing/MSc, Cand. Scient, ingeniør eller tilsvarende, med kunnskaper innen ett eller flere av disse områdene:

• J2SE (J2EE)

• STRUTS, Java Servlets/JSP

• XML, JAXB

• JNI

• UML modellering

• Linux

• Database-systemer (SQL/JDO)

 

Søkeren må ha god systemforståelse og fungere godt i team. Interesse for og evne til å lære seg ny teknologi er viktig. Du må være erfaren i Java-programmering hovedsaklig gjennom jobb, men nyutdannede oppfordres også til å søke. I tillegg må søkeren ha gode norsk- og engelskkunnskaper.

Kort om stillingen

Firma Tomra Systems ASA

Nettside Trykk her

Sted Drengsrudhagen 2

1372 Asker

 

Tittel Softwareutvikler JAVA

Tiltredelse snarest

Sektor Privat

Varighet Fast

Stillinger 1

Kategori 1 IT/Telekommunikasjon/Internett

Applikasjonsutvikling

Kategori 2 Ingeniøryrker

Data

 

Søknad

Søknad sendes pr. e-post

Merkes Softwareutvikler JAVA

E-post Send søknad

Frist 26. august 2005

 

Kontakt

Kontakt Anders Jørgensen

Telefon 66 79 91 00

Kontakt Asbjørn Bendiksen

Telefon 66 79 91 00

 

LINK:

Link to comment
Share on other sites

Jada, det er alltid noen som "tror", snakket med avisbudet på morran og han var også litt usikker på hva som kunne skje nå etter valget, altså med panten... ;)

 

Ellers har Northern fått seg ny "logo"..!Hentet fra "DPG Deutsche Pfandsystem"!

 

Kult Northern! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Kommende triggere i Tomra, tror jeg vil være følgende meldinger:

 

1. Trittin får fortgang i panteprosessen - i Tyskland

2. Flere resirkuleringssentere solgt - i Storbritannia

3. Flere resirkuleringssentere solgt - i Japan

4. 100 nye panteautomater solgt - i Holland

5. En butikk-kjede bestiller 200 panteautomater fra Tomra - i Tyskland

6. Skarholt kjøper Tomra-aksjer

7. Tomra 3-dobler produksjonskapasiteten ved å kjøre 3 arbeids-skift i døgnet.

8. Brasil-virksomheten solgt for 100 millioner

9. Titech melder om ytterligere fremgang i USA

10. Gode Q3 tall ( restrukturering og lederskifte belastet Q2. Husk at en ny leder gjør ofte tingene verre enn de er på ansettelsestidspunktet, nettopp for å få en stigning etterpå = en god track-record )

Link to comment
Share on other sites

Macro konjunkturer

 

Oljeprisen satte ny rekord i går $65 fatet. Aluminiumsprisene spratt opp $40 dollar og trades på nesten $1900 tonnet. USD stabil på rundt 6,4.

 

Høye olje- og aluminiumspriser vil over tid presse frem stadig flere forslag til energisparing også fra anti-miljøvern politikere, og da spesielt i land med stor netto-import av kraft og olje.

 

Analytikere antar at vi først i 2008-2010 begynner å se fruktene av økt investering i produksjonsutstyr for utvinning av oljereserver. Med oljepriser på $50-$70 vil politikere bli despererate for å finne frem metoder som kan redusere oljeavhengigheten. Her kommer resirkulering til å bli et brennhett-tema.

Link to comment
Share on other sites

Noen andre som har følelsen av at alle andre aksjer på OSE enn TOM går oppover?

 

Vi er der vi var begynnelsen av januar 2005, mens de fleste aksjer på OSE er høyt over sine kurser i januar.

 

En riktig bra investering å investere i TOM kan man si....

Link to comment
Share on other sites

Er det en ting jeg har lært meg, til en ikke ubetydelig kostnad, så må det være å sitte rolig når en aksje man tror på ikke rører seg noe særlig. -Om så Tomra faller litt kan vi nok trygt sitte rolig og vente, uten at risikoen øker - heller tvert om. Jeg kan nesten ikke se problemer i krystallkulen, jeg! Men jeg er enig i at andre case har gått så mye at man kan bli grønn av misunnelse... Men hvem kunne tro at oljen skulle gå over 60 dollar fatet da?

Link to comment
Share on other sites

Selvsagt kan man i ettertid si at en investering i TOM i januar var dumt, men det er jo lett å være etterpåklok. Jeg har da gjort værre investeringer enn dette. Er fortsatt optimist. Spesielt synes jeg at meldingene fra England (se lengre ned) er positive. Jeg må innrømme at jeg har vært litt skeptisk til TRC-ene, men hvis også disse komme kan det virkelig bli morsomt å være TOM-aksjonær i høst. Selge ser jeg ihvertfall ingen grunn til nå.

Link to comment
Share on other sites

RoRu, Egri og Felis

 

Helt enig at man blir litt utolmodig når andre aksjer har tatt av, og man sitter der på en aksje som ikke har beveget seg nevneverdig siden ifjor høst.

 

Potensialet har vært betydelig hausset i mange år. Aksjen kom ned på et mer fornuftig nivå i løpet av siste 12 mnd. Ny sjef er på plass og potensialet blir større og større for hver dag som går, men materialseringen går veldig tregt.

 

De fleste hadde nok håpet at materialiseringen av Tysklands-caset hadde skjedd i 2002-2003. Noe som også hadde vært en perfekt timing i forhold til kjøp av andre aksjer.

 

Nå er det snart 8 måneder til et tysk nasjonalt enhetlig pantesystem skal være på plass. Ordrene bør komme, med utgangspunkt i 1)..., 2)...,3) => alt dette har vi diskutert før.

 

Saker og ting begynner å røre så smått på seg i England, og Nederland er kanskje en liten overraskelse.

 

Jeg har nå snart 4 år med tolmodighetslag klebret på hele meg. Alle mine venner ler litt når jeg nevner Tomra, men jeg har større avkastning på pengene mine enn om jeg hadde hatt de i banken og vel så det...

Link to comment
Share on other sites

Hei Basura! :)

 

Tomra har startet produksjonen av UNO-automaten. De har faktisk laget rundt 200 i Lier(har dette fra Tomra selv). Etterspørselen er økende og vil fra september, produseres i Polen, som kjent gjorde Tomra en avtale med svenske Partnertech om dette i mai i år.

 

Både Esso og Shell får flere automater etterhvert, så selv en på Shell-stasjonen på Vettre for noen uker siden. Disse Select-stasjonene har planer om å få UnO`n inn på de fleste stasjonene(ca. 150 i Norge).

 

Klart et stort marked for denne, spesielt utenfor Norge.

Link to comment
Share on other sites

Zoonic

 

Takk for informajonen. Kan ikke være oppdatert på alt. 200 stk gir ikke akkurat penger i kassa ca. 6 mNok i omsetning (30 000 per stk), men alle monner drar. Tror nok Tomra tenker litt på service-inntekter, som vil være på lik linje med de vanlige automatene (og dette skal vi ikke se bort i fra).

 

Hvorvidt convenience stores kjøper Uno avhenger litt på størrelsen på panten. Det er helt klart at økt pant, dvs. i Norge fra 1 til 2 kroner vil ha en betydelig korrelasjon med antall installasjoner.

 

En kamerat av meg som jobber i Reitanservicehandel (Narvesen - 7-Eleven) sier at alle produkter må tjene penger av seg selv. De setter ikke inn produkter som gir lav omsetning. Her har Uno og Tomra en utfordring.

Link to comment
Share on other sites

Det Tomra sier, er at de første UNOene, kun er er en prototypeserie. Husk at Partnertech har skrevet avtale om å produsere nesten 7000 enheter innen 2 år, det begynner å monne litt.

 

Jeg tror forøvrig at vi fort kan få en nyhet om f.eks Partnertech(eller andre) kommer til å produsere ganske betydelig antall automater(andre enn UNO) for Tomra. Både First og DNB har antydet dette(de har møter med Tomra jevnlig).

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...